Skip to main content

Ik heb sinds gisteren een Sony 65A8 televisie met built in chromecast.
Casten vanaf mobiele apparaten (IOS) lukt prima, met Netflix en Disney-plus.
Met de KPN iTV app kan ik de NPO-zenders streamen, maar met de commerciele zenders niet. 

Hij doet dan een poging om te laden maar vervolgens komt er weer in beeld dat KPN klaar is om te casten.

Als ik een externe chromecast 3 in de tv steek werkt het wel. Cache van de app geleegd en restart van tv levert ook niets op. Chromecast app op de tv is up to date.

Ik zie dat meerderen dergelijke problemen hebben, maar is er nu iets wat ik hier nog aan kan doen?!

Hoi @sjoerd_79. Welkom op het KPN Forum. Wat vervelend dat je problemen ervaart met het streamen van de KPN iTV app naar jouw Sony TV. Op welke manier heb je jouw Sony verbonden met jouw ExperiaBox? Heb je dit probleem ook wanneer je het vanaf een ander apparaat wilt casten?


Met de KPN iTV app kan ik de NPO-zenders streamen, maar met de commerciele zenders niet. 

Hij doet dan een poging om te laden maar vervolgens komt er weer in beeld dat KPN klaar is om te casten.

Precies hetzelfde (ook alleen NPO) doet zich voor bij

Gebruik van de ingebouwde Chromecast van Philips 

en met de ingebouwde ITV app in een LG televisie

Wat ik bij de Philips van mijn moeder ontdekte is wel dat het zich voordoet bij casten v.a. Android (iOS heb ik niet). Maar met een laptop (tv.kpn.com in Google Chrome) kun je meer zenders casten.


@Vikash De televisie is rechtstreeks met de wifi van de ExperiaBox verbonden. Evenals de mobiele devices die we gebruiken voor het casten.

@PeterG Wij hebben alleen iOS, geen Android. 
Ik heb het zojuist ook geprobeerd via tv.kpn.com, maar dat levert bij mij precies hetzelfde resultaat op.


Die ingebouwde chromecasts zullen een bepaalde versleutel methode niet ondersteunen denk ik. Vandaar dat de NPO zenders het wel doen, daar zit geen versleuteling op. Op de commerciële wel. 


Ik heb nooit problemen met het casten naar mijn Sony KD-43XD8305 vanaf een Android tablet.


@Nick83 ja, dat is aannemelijk. Die richting heb ik ook gedacht, maar dan zou dat probleem voor iedereen moeten gelden toch? En dat lijkt niet het geval. 


Welke versie van Android TV draait op jouw Sony?

Mijn KD-43XD8305 draait firmware versie 6.7140 (Android 9).


@wjb Zou ik even moeten kijken, maar ik heb de software afgelopen week geüpdatet.

Edited: ik heb softwareversie PKG6.5042.xxxxxxxx
Maar, is dat iets anders dan firmware versie? Want een versie-nummer zoals jij beschrijft kan ik niet vinden.


Firmware versie 6.5042 is de nieuwste firmware versie van de KD-65A8 dus dat is prima.

Op dezelfde pagina in de instellingen zie je ook de Android versie. Welke is dat?


Het was even zoeken, want die Android versie staat bij mij heel ergens anders.
Maar het is Android versie 9.


Hmmm, mijn Sony draait dus ook Android 9 en ik ervaar geen problemen.

Nu cast ik met Android devices, wat voor een device(s) gebruik jij?


Wij hebben alleen iOS, geen Android. 

 

iphone 7 en 8 


Wij hebben alleen iOS, geen Android. 

iphone 7 en 8 

Ik ben bang dat dit issue veroorzaakt wordt door de iTV app op de iPhone.

Heel veel meldingen van mensen die alleen NPO 1, 2 en 3 kunnen kijken zijn iOS gerelateerd.

Ik hoop dat @Vikash daar nog eeens wat navraag naar zal gaan doen.


Welk verschil kan er zitten in de built in chromecast en de externe chrome cast? Want die laatste doet het wel zonder problemen.

Btw: We hebben het zojuist ook geprobeerd met de built in Apple TV. Ook daar precies hetzelfde probleem...


Welk verschil kan er zitten in de built in chromecast en de externe chrome cast? Want die laatste doet het wel zonder problemen.

Die zullen vast en zeker technisch behoorlijk verschillend zijn.

 

Btw: We hebben het zojuist ook geprobeerd met de built in Apple TV. Ook daar precies hetzelfde probleem...

Apple TV heeft uiteraard geen Chromecast ingebouwd, die werkt met Airplay.

Maar ook dit duidt er op dat de oorzaak in de iTV app van iOS gezocht moet worden.


Wij hebben alleen iOS, geen Android. 

iphone 7 en 8 

Ik ben bang dat dit issue veroorzaakt wordt door de iTV app op de iPhone.

Heel veel meldingen van mensen die alleen NPO 1, 2 en 3 kunnen kijken zijn iOS gerelateerd.

Ik hoop dat @Vikash daar nog eeens wat navraag naar zal gaan doen.

Ik heb deze vraag intern doorgezet. Wordt onderzocht… Ik kom er op terug wanneer ik een reactie hierop ontvang. :blush:  


Ik heb inmiddels een antwoord op deze vraag. Dit is helaas een bekende en langlopende bug. Android tv's met ingebouwde chromecast kunnen mogelijk geen content afspelen i.v.m DRM. In de meeste gevallen werken alleen de NPO zenders maar andere zenders niet. Er is op dit moment helaas nog geen direct zicht op een oplossing, maar er wordt aan gewerkt. 


Ik heb inmiddels een antwoord op deze vraag. Dit is helaas een bekende en langlopende bug. Android tv's met ingebouwde chromecast kunnen mogelijk geen content afspelen i.v.m DRM. In de meeste gevallen werken alleen de NPO zenders maar andere zenders niet. Er is op dit moment helaas nog geen direct zicht op een oplossing, maar er wordt aan gewerkt. 

@Vikash, Gelukkig geldt dat dan niet voor mijn Sony KD-43XD8305. Die draait ook Android TV en daarop is het geen enkel probleem om vanuit de iTV app op mijn Android telefoon en Android tablet te casten.

En waarom zien we dergelijke meldingen eigenlijk alleen in combinatie met iOS apparaten, wordt daarbij een andere DRM tool gebruikt?


Ik heb iets meer uitleg gekregen over het probleem. De bug zit niet specifiek bij iOS, maar in de Chromecast app. Dat is een gedeelde aparte app die door zowel Android, iOS en web worden gebruikt en hetzelfde is voor al onze drie apps.

In de basis zou de ervaring dus gelijk moeten zijn qua ervaring/problemen. Het apps team heeft echter wel al wat aanpassingen gedaan waardoor het toch toch beter moet gaan, maar helaas nog lang niet altijd. Daardoor kunnen de ervaringen verschillen, maar is het een kleine vooruitgang.


Ik heb nog nooit problemen ervaren met het casten vanuit mijn Android tablet en telefoon naar mijn Sony televisie.


Daardoor kunnen de ervaringen verschillen, maar is het een kleine vooruitgang.

Een vooruitgang vanuit het perspectief van KPN misschien, maar als individuele gebruiker heb ik nog altijd niks aan mijn built in Chrome Cast. Dat is nul vooruitgang.


Heb jij een Windows PC met Chrome als browser?

Zo ja, zou jij vanuit Chrome https://tv.kpn.com eens kunnen casten?

Werkt dat wel?

Zie jij de mogelijkheid om met een Android toestel van famile, vrienden, kennissen of de buren eens te casten naar die Sony televisie?

Werkt dat wel?


Heb jij een Windows PC met Chrome als browser?

Zo ja, zou jij vanuit Chrome https://tv.kpn.com eens kunnen casten?

Nee, ik heb geen windows, alleen Apple. Ik heb wel via die url getest en dan loop ik tegen precies hetzelfde probleem op: NPO-zenders doen het prima, andere zenders niet.

 

Zie jij de mogelijkheid om met een Android toestel van famile, vrienden, kennissen of de buren eens te casten naar die Sony televisie?

Werkt dat wel?

Ik heb een telefoon met Android getest (Huawei). Ook dan precies hetzelfde resultaat.

 

Dat komt dus overeen met wat @Vikash aangeeft: 

De bug zit niet specifiek bij iOS, maar in de Chromecast app. Dat is een gedeelde aparte app die door zowel Android, iOS en web worden gebruikt en hetzelfde is voor al onze drie apps.


Het is niet alleen Sony met ingebouwde Chromecast. Ook met Philips-tv's.

Bij mijn moeder kan ik met de Android telefoon alleen npo casten idd.

Maar met de Windows laptop met tv.kpn.com in Google Chrome meer zenders, maar ook weer niet allemaal.

 

Nee, ik heb geen windows, alleen Apple.

Dat is héél jammer. Apple werkt eigenlijk alleen maar… met Apple. En ze zijn véél  te duur.


Ik heb met mijn splinternieuwe Sony 43XH85 hetzelfde probleem. Dankzij eerdere posts zie ik dat het probleem zit in de interne chromecast app van de tv. De vraag nu: wie is er aan zet? KPN kan er volgens mij niets aan doen en het lijkt ook niet alleen SONY gerelateerd. Het gaat dus om het besturingssysteem van de interne chromecast. Wie heeft de contacten dat er wat kan gebeuren, want ik vind het echt jammer