Skip to main content

Ik heb sinds gisteren een Sony 65A8 televisie met built in chromecast.
Casten vanaf mobiele apparaten (IOS) lukt prima, met Netflix en Disney-plus.
Met de KPN iTV app kan ik de NPO-zenders streamen, maar met de commerciele zenders niet. 

Hij doet dan een poging om te laden maar vervolgens komt er weer in beeld dat KPN klaar is om te casten.

Als ik een externe chromecast 3 in de tv steek werkt het wel. Cache van de app geleegd en restart van tv levert ook niets op. Chromecast app op de tv is up to date.

Ik zie dat meerderen dergelijke problemen hebben, maar is er nu iets wat ik hier nog aan kan doen?!

Ik heb met mijn splinternieuwe Sony 43XH85 hetzelfde probleem.

Met wat voor een apparaat cast jij?

Ik cast met een Android tablet en Android telefoon zonder problemen naar mijn KD-43XD8305.


Ik met iPhone 8 en IPad Air naar mijn tv 


Ah, dat is de crux. Het lijkt steeds Apple te zijn waarbij het problemen oplevert.

Mogelijk omdat je die interne “chromecast” ook niet via Google Home instelt of zo, denk ik dan ineens. Die interne is toch anders dan de losse.


Ah, dat is de crux. Het lijkt steeds Apple te zijn waarbij het problemen oplevert.

Precies, het lijkt een iOS dingetje te zijn.

 

Mogelijk omdat je die interne “chromecast” ook niet via Google Home instelt of zo, denk ik dan ineens. Die interne is toch anders dan de losse.

Ook een ingebouwde Chromecast stel je via Google Home is, daar is geen enkel verschil in.

In het onderstaande screenshot van Google Home is de Woonkamer de ingebouwde Chromecast van mijn Sony KD-43XD8305 en de Tuinkamer een Chromecast versie 2.

 


wjb schreef: Ook een ingebouwde Chromecast stel je via Google Home is, daar is geen enkel verschil in.

Hmm, apart. Nooit gedaan bij de Philips tv van mijn moeder. Maar mogelijk heeft de winkel dat bij afleveren en aansluiten al gedaan. Mijn moeder heeft alleen een laptop. Daar werkt Google Home niet op. Nog niet gevonden i.i.g. Casten kan daarentegen dan weer wel (met Google Chrome en Edge Chromium).


wjb schreef: Ook een ingebouwde Chromecast stel je via Google Home is, daar is geen enkel verschil in.

Hmm, apart. Nooit gedaan bij de Philips tv van mijn moeder. Maar mogelijk heeft de winkel dat bij afleveren en aansluiten al gedaan. Mijn moeder heeft alleen een laptop. Daar werkt Google Home niet op. Nog niet gevonden i.i.g. Casten kan daarentegen dan weer wel (met Google Chrome en Edge Chromium).

De Google Home app is beschikbaar op Android en iOS. Om te kunnen casten vanuit de iTV app zal je de Chromecast in Google Home gekoppeld moeten hebben. 

Als je dat niet gedaan hebt, dan kan je alleen casten als de "guest mode" op de chromecast aan staat maar de iTV app van KPN ondersteunt die "guest mode" niet.


kan je alleen casten als de "guest mode" op de chromecast aan staat maar de iTV app van KPN ondersteunt die "guest mode" niet.

Bij mijn moeder kan ik vrijwel alle zenders casten van af m'n laptop (uiteraard Windows). Via mijn Android-phone doen sommige zenders het niet w.o. Net5 en RTL 8.


Sinds vandaag nieuwe sony in gebruik en dezelfde problemen met chromecast. De commerciele zenders casten lukt niet.


Heb je een iPhone of iPad @kaes ?


Ik heb een Samsung a40

 


Oh, dan zul je nu ook problemen hebben met kijken op de phone zelf. Samsung komt (hopelijk binnen 2 weken) met een update van Android daarvoor.

Hier gaat streamen naar een Chromecast 3 prima.

Met een geïntegreerde “Chromecast” werkt het al bijna een jaar slecht inderdaad. Met iOS het slechtst.

N.B. als je een Windows laptop hebt zou casten wel moeten werken. (maar ook niet met alle zenders)

Ik geef op het hoofdtoestel (!) absoluut de voorkeur aan de ontvanger. Mooiste beeld. Meeste mogelijkheden. De app in dat toestel (Samsung 2019) is puur als back up bedoeld toen ik de tv kocht.