Skip to main content

Beste KPN,

Ik heb een Samsung smart tv met digitale TV en een JBL 3.1 soundbar aangesloten via ARC.

Soms werkt het goed, maar af en toe switcht de soundbar naar PCM en dan weer terug naar ARC en andersom, waardoor de subwoofer ‘plopt’. Dit gebeurt bij het wisselen van kanalen maar bijvoorbeeld ook bij reclames. Ook werkt de volumeregeling van de soundbar met de KPN afstandbediening dan ineens niet meer.

Ik heb verschillende audio output opties getest, maar bij sommige is er totaal geen geluid (Dolby, Stereo of Auto) van zowel de televisie als de digitale ontvanger.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

 

Met vriendelijke groet,

Menno

Hoi @Menno Bouma . Welkom op het forum.

Lastig, lastig. Onze tuner heeft maar beperkte output mogelijkheden en als het daarmee niet werkt, houd het vrij snel op, ben ik bang.

Misschien heeft @PeterG nog een nuttige tip.


Vreemd.

Als het aldus is aangesloten, ontvanger hdmi out→ TV  hdmi arc → soundbar zou het gewoon goed moeten werken. Een andere volgorde is niet aan te bevelen.

PCM is héél wat anders dan ARC. PCM is de digitale geluidsnorm (voor stereo) en ARC is de manier van verbinden. Dat ie daartussen dus "wisselt” lijkt me niet van toepassing.

ARC is iets tussen TV en soundbar. Als dat dus uitvalt (je vermeldt dat het arc lichtje uitgaat) is dat tussen de TV en de soundbar en staat los van de KPN ontvanger.


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.