Skip to main content

Ik heb twee tv’s de een is direct aangesloten op de router en elke dag de sta-Nic-400 foutcode. Onmogelijk om een avond tv te kijken. Dus altijd weer naar netflix/prime/Disney of Youtube te gaan. Schandalig dat hier geen oplossing voor komt. Aan mijn WiFi of internet snelheid kan het niet liggen. Speedtesten gedaan, Disney/Netflix/prime of YouTube werkt ook prima.

 

de andere tv heb ik de kpn app op draaien. Deze is wel iets beter maar het beeld bevriest regelmatig zeker 1x op een avond. Het terugkijken springt regelmatig weer naar het begin van hetgeen je zit te kijken. Deze kan je dan niet vooruitspoelen omdat sommige zenders dat niet toestaan. Het valt ook op dat de tijd in de app gewoon uren verkeerd staat. Dit ligt aan de app want de tv heeft de juiste tijd. Ook regelmatig dat je in het scherm krijg -de video kan niet worden geladen-

Ik betaal maandelijks 65 euro aan KPN maar heb alleen maar ergernis. KPN ik ben zeker niet de enige maar jullie laten niets weten en komen niet met oplossingen

Hoi @Harm Hummel, het klinkt alsof het kijken bij jou niet soepel gaat! Welke foutmelding krijg je precies? In je bericht noem je een andere foutcode dan in het onderwerp staat, daardoor ben ik even in de war. Kan je daarnaast ook toelichten hoe de tv-ontvanger is aangesloten op het modem, is dat met een directe kabel, zit er een switch tussen of is het met een draadloze verbindingsset aangesloten? 

Als het de foutmelding is die in het onderwerp staat (stb-nmc-400) betekent het vaak dat de verbinding met de server was verbroken, op onze site hebben we daar een aantal stappen voor die je hiervoor kunt doen: zender niet beschikbaar.


Zoals in mijn bericht staat zijn er idd twee meldingen. Ik heb het ook over twee tv’s, 

  • tv waarop ik de KPN APP heb geïnstalleerd en dus mee afspeel. De app ‘bevriest; af en toe, de tijd staat meestal fout, de app geeft ook de melding dat de video niet geladen kan worden, soms herstart de app nadat het scherm geheel zwart is. Dit zijn dus r verschillende problemen in de KPN app. Er is nog een vijfde en dat is dat ik ook soms een melding krijg dat er geen internet verbinding is. Let op dat alle andere streaming diensten op dat moment nog wel gewoon werken op de rv (Netflix. Prime, Disney, YouTube) 
  • op de andere tv waar dr Stb-Nmc-400 fout melding verschijn is via het kpn arris kastje verbonden. Het kastje is direct bekabeld op de mesh router aangesloten. Alle zgn oplossingen die jullie aangeven werken niet. Het is ook redelijk irritant dat hier keer op keer naar verwezen wordt.

kPN tv is m.i zeer slecht en onbetrouwbaar. Betaal elke maand 65 euro en krijg daar dagelijkse irritaties voor terug

 


Die twee dingen noemde je inderdaad, maar daarnaast ook nog 2 verschillende foutmeldingen: Stb-Nmc-400 en sta-nic-400. Die 2 maakten me in de war, vandaar die vraag.

Zou je ook kunnen toelichten wat je precies hebt geprobeerd? Je zegt 'alle oplossingen’, maar daarmee weet ik niet wat je precies hebt gedaan. Om te voorkomen dat ik je dingen vraag die je al hebt gedaan is het handig om te weten wat je gedaan hebt. Ik weet alleen wat jij me vertelt, als je iets niet noemt weet ik het niet. Je geeft aan dat de tv-ontvanger op de mesh router is aangesloten, bedoel je daarmee de Experia Box? Of een Experia Wifi/SuperWifi?


Dit zijn de stappen voor de stub-nmc-400;

https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes/verbinding-met-zender-verbroken.htm#/ser-tv-pro-fou-ztnb/ser-tv-pro-fou-ztnb-herstart

 

ik zie geen antwoord op mijn vragen mbt de problemen in de KPN App en ook niet waarom andere stream diensten wel werken.


Klopt, ik wou eerst naar 1 punt kijken en daarna naar het volgende, Daarmee voorkomen we dat er dingen door elkaar gaan lopen en we elkaar onbedoeld in de war brengen. Met die link heb ik nog geen duidelijkheid over hoe de aansluiting in elkaar zit. Zoals gezegd weet ik alleen wat jij me vertelt. Kan je dat ook nog beantwoorden?


Jasper,

ik heb een experia box v10 en een Arris 5202. De arris is bekabeld aangesloten op een Linksys velop mesh box en op de experia box staat ook eenzelfde Linksys velop mesh router. De snelheden tussen deze mesh systemen zijn hoog de internet snelheid is altijd tussen de 50-70 Mbps. Deze Arris is dus op de ene tv aangesloten en daar is altijd de Stb-Nmc-400 foutmelding. Maar ook de stb-zap-03 / 3 - HAL-layer zodra ik wil terugkijken. Ik heb software updates uitgevoerd, alle apparaten meerdere keren uitgedaan zelfs stroom eraf gehaald, meerdere keren de stappen doorlopen die ik hiervoor in de link heb gestuurd. De arris unit is zelfs al 2x vervangen door KPN.

 

ik hoop dat dit je vraag beantwoord voor de tv problemen met de arris verbinding.

 

ik ben echter nog meer benieuwd naar de problemen met de KPN App aangezien deze in de woonkamer staat. Zonet nog gefrusteerd doordat met terug kijken van Jinek (RTL) de app er na een uur stopte en herstartte zodat ik op het begin punt belandde. Zoals je weet kun je de commerciële zenders niet doorspoelen naar het punt je gebleven bent. Ik ben dus maar weer gaan Netflixen en daar nooit problemen. 
 

beste Jasper ik ben benieuwd naar je antwoord of eventuele volgende vragen.


Heb je het ook eens zonder het Linksys netwerk geprobeerd, met een directe kabel tussen het modem (Experia Box) en de tv-ontvanger? Het kan werken op die manier, maar wij kunnen daar heel beperkt bij helpen als het niet goed werkt omdat het geen apparatuur van ons is. Door die apparatuur buiten te sluiten kunnen we kijken of het dan wel goed gaat. Ik heb de specificaties van de Linksys Velop ook bekeken, daarbij zag ik geen melding staan of ze IGMP snooping ondersteunen. Dat is wel nodig voor iTV, weet je of dat wel het geval is?

Sommige zenders kunnen in de app niet worden doorgespoeld inderdaad, dat klopt. Op het moment dat de het beeld stopt, gebeurt dat ook met een foutmelding? Of wat gebeurt er dan precies, blijft de app op tv bijvoorbeeld wel in beeld, of sluit die ook af? Heb je die al eens opnieuw geïnstalleerd op de tv?


Jasper;

ja ik heb het ook altijd verbonden gehad zonder de Linksys routers. Echter de KPN apparatuurgebruik DVS1200 boxen geeft nog regelmatiger storingen (STB-NMC-400). Een directe kabel naar de Experia box is geen optie van m’n slaapkamer naar dat punt en kan ook niet de bedoeling zijn van de KPN apparatuur. Dus ben benieuwd naar een goede oplossing voor deze tv.

 

Mbt de KPN app ik krijg bij het terug kijken geen melding. De app stopt gewoon en start dan automatisch naar het beginpunt van terug kijken. Dit gebeurt haast altijd en valt me op dat het bij programma’s van een uur en langer is.

Bij ‘gewoon’ online televisie kijken bevriest het beeld en kan even later weer verder gaan. Ook krijg ik vaak de melding ‘deze video kan momenteel niet worden afgespeeld’ of ik krijg een melding dat ‘er geen verbinding met het internet gemaakt kan worden’. Let op ! Alle andere streamings diensten werken dan nog steeds gewoon op dat moment. Soms herstart de KPN app volledig en werkt deze weer een tijdje.

 

Èèn andere vraag; ik zie op de forums dat ik zeker niet de enige ben met deze problemen en de mensen, jullie klanten, de frustaties enorm zij en daarmee de wanhoop nabij. Is het geen tijd om deze  mensen te groeperen en met een voorstel te komen tot genoegdoening 

 


Met een DVS gaat het signaal door het stroomnetwerk in huis, daarmee is dat ook gevoelig voor omgevingsfactoren. Met een kabel kunnen we die apparatuur uitsluiten, dus het is wel de moeite waard om te proberen. Een kabel is altijd de beste optie, omdat het signaal dan door een beschermde omgeving aankomt bij de tv-ontvanger.

Hoe is het tv toestel met de app verbonden met het internet, is dat ook draadloos? Met de meldingen die je noemt en het even bevriezen klinkt het alsof de verbinding even wegvalt en daarna weer herstelt. Je zegt dat de andere diensten dan wel werken, ik neem aan dat je die dan start om het te testen? Het kan zijn dat de tv de verbinding dan weer hersteld heeft. Vallen die andere diensten nooit weg?

Dat je meer mensen op het forum ziet die zeggen dat er iets niet goed werkt is goed mogelijk. Als alles werkt zeggen mensen niets, je ziet zo maar een kant. De overgrote meerderheid hoor je daarom niet, alles werkt daar goed.


Hoe dat werk met een DVS weet ik ook de evt omgevingsfactoren die gevoeligheid veroorzaken. De DVS is apparatuur van KPN dus mag de klant verwachten dat het normaal werkt. Als er een ‘gevoeligheid’ optreed kan ik dat begrijpen echter het tv kijken geeft nu alleen maar dagelijkse irritatie. De optie van een directe kabel zou ook gevoeligheden kunnen hebben. Als ik een directe kabel zou gebruiken zou de kabel tussen de 80-100 meter moeten zijn. Dit geeft ook signaal verlies en weer een excuus voor gevoeligheid zoals de stb-Nmc-400 meldingen en bevriezen van beelden.

Mbt de KPN App; als ik weer genoodzaakt ben om te switchen naar Netflix die dus wel werkt en weer direct terug ga naar de KPN App werkt de KPN App nog steeds niet. Dus de gesuggereerde problemen in mijn netwerk of internetverbinding is lariekoek. Jasper ik heb dit nu al meerdere keren uitgelegd het probleem ligt aan de KPN App.

Dat je zegt dat het goed mogelijk is dat KPN klanten dezelfde problemen ervaren is een beetje onnozel. Er zijn Heelveel meldingen en dat zou je moeten weten. Ik heb de antwoorden van KPN support ook gelezen en die worden niet zo goed gewaardeerd omdat jullie de oorzaak bij de klanten leggen. Nog 1 keer dan: de enige dienst die die elke avond de problemen geeft is de KPN app. 


Ojaaaa nu op dit moment ook weer geen beeld bij de KPN app alleen maar zwart beeld. Netflix werkt gewoon goed en bij het terug switchen naar de KPN app nog steeds gewoon een zwart beeld.

 

 


….. tijd in de KPN app staat ook regelmatig verkeerd meestal een 2 tot drie uur verschil. Ook hier heb ik gekeken naar de tijd bij de televisie instellingen en die is wel correct. 
 

Als de KPN app opnieuw start, wat soms uit zichzelf gebeurt, gaat dit langzaam en af en toe blijft het scherm compleet zwart en start deze niet. Wel merk ik dat wanneer de kpn app opnieuw is gestart de problemen iets langer wegblijven. 


Een goede Cat 5e UTP kabel kan tot 100m zonder signaalverlies werken, dat zou voor de afstand die jij nodig hebt geen probleem hoeven zijn. Is die afstand als je de kabel netjes weg werkt, of ook als je 'm als test los liggend aansluit? Ik ben vooral benieuwd naar het laatste, zodat we daarmee een vergelijk kunnen maken. Als we het niet testen zullen we ook niet weten hoe het dan gaat. Het klopt inderdaad dat we de DVS aanbieden, maar die zijn zoals gezegd wel afhankelijk van factoren. Als er zware elektrische apparaten (een wasmachine bijvoorbeeld) op dezelfde stroomgroep zitten kan dat het signaal beïnvloeden, dat zijn geen dingen waar wij invloed op hebben zoals je je kunt voorstellen.

En de app, zoals ik eerder noemde weet ik alleen wat jij me daarover vertelt. Dat het na het terugschakelen naar (bijvoorbeeld) Netflix nog steeds die melding gaf was me nog niet duidelijk, dat weet ik nu. Op wat voor tv (merk, model en bouwjaar) gebruik je de app. Eerder had ik je ook gevraagd of je de app al eens opnieuw had geïnstalleerd, dat is daarna niet meer teruggekomen. Had je dat al gedaan?


Beste Jasper,

Terug lezend op onze communicatie stream zie ik een patroon. De problemen worden gezocht/veroorzaakt door mijn infrastructuur thuis. Ik heb je mijn omgevingsfactoren meer dan eens uitgelegd beschreven, de storingen tot in details uitgelegd (meerdere keren) en uitgelegd dat KPN de enige problemen geeft mbt tv kijken/streamen.

Ook aangegeven dat na een korte Google search van mij het blijkt dat ik zeker niet de enige ben met dezelfde soort dagelijkse problemen en irritaties. Sterker nog ik zag dat meerdere organisaties zoals radar, tweaked, kassa, consumenten belangen enz enz, hier ook al aandacht hebben gegeven. Al die onderzoeken en publicaties geven aan dat de problemen bij KPN liggen. Dus in jouw eerdere reactie mbt het feit dat meerdere (duizenden) mensen dezelfde problemen ondervinden is onjuist en bagataliserend. Het klopt dat mensen niet reageren als iets goed werkt, dat is juist waarom ze geld betalen. Ze mogen dit verwachten !

Ik zal je voor jou informatie een kort overzicht sturen met wat ik in 10 minuten heb gevonden.

Eerst nog even een reactie op je vragen. Ik heb een 55 inch Samsung Frame van 2 jaar, ik heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Jou opmerking mbt 100mtr  cat5 kabel klopt ook niet op. Ook hier hebben jullie klanten hun ervaringen hebben gedeeld.

hieronder een korte Google search;

KPN: Storing decoder Interactieve TV heeft aandacht | Totaal TV

 

25 November 2020

KPN onderzoek klachten

KPN is op de hoogte van het feit dat klanten die via Interactieve TV naar tv-zenders kijken problemen ondervinden met de door het bedrijf geleverde bruikleendecoder. Dit laat Ellen van Heerwaarden van KPM aan Totaal TV weten. "Sinds eind september zijn er iTV-klanten waarbij de tv-ontvanger zichzelf incidenteel spontaan herstart. Het gaat om een paar duizend klanten"

 

25 Jan 2021

KPN: storing komt niet door verbeterde Interactieve TV | Totaal TV

Klantenservice

KPN roept klanten op die op dit moment nog last van een slecht presterende tv-decoder hebben contact met de reguliere klantenservicekanalen te zoeken. Dit kan onder meer via telefoon, het gebruikersforum van KPN en sociale media. Via deze kanalen gaat het telecombedrijf op zoek naar een oplossing.

 

Compensatie

Vanwege de problemen die een deel van de Interactieve TV-klanten de afgelopen periode heeft ondervonden, biedt KPN alle Interactieve TV-klanten de komende periode een compensatie waarmee gratis naar tv-zenders, betaalzenderpakket ESPN Compleet of een film gekeken kan worden

 

KPN-klanten kampten met storing Interactieve TV - Telecompaper

 

KPN-klanten kampten met storing Interactieve TV

vrijdag 8 januari 2021 | 10:23 CET | Nieuws

Klanten van KPN hebben melding gemaakt van een storing bij het gebruik van Interactieve TV.

 

Storing bij KPN Interactieve TV - Telecompaper

 

Storing bij KPN Interactieve TV

donderdag 10 december 2020 | 14:20 CET | Nieuws

KPN heeft vandaag te maken gehad met een storing van KPN Interactieve TV. De storing begon rond 10 uur en bereikte volgens Allestoringen.nl een hoogtepunt om kwart over elf met een kleine duizend meldingen bij de website.

 

KPN biedt excuses aan voor vertraagde decoders Interactieve TV - Telecompaper

 

KPN biedt excuses aan voor vertraagde decoders Interactieve TV

donderdag 14 januari 2021 | 08:12 CET | Nieuws

KPN heeft in een e-mail aan zijn klanten excuses aangeboden voor de problemen met de bruikleendecoders na de update. Die update zorgde ervoor dat de decoder langzaam ging functioneren.

 


Mesh systeem met een onderlinge verbinding van 50-70Mbit zou ik niet als goed bestempelen, dat is behoorlijk matig tot slecht eigenlijk.

Dat diensten als youtube en netflix goed werken kan best, deze bouwen een buffer op, waardoor korte onderbrekingen opgevangen kunnen worden. Bij live tv heb je dat niet, elke onderbreking kan dan al voor een foutcode zorgen.

Wat de voorbeelden betreft, gaat het bij die melding bijna allemaal om het trage menu/gids issue, die inmiddels is (grotendeels) is opgelost, het heeft niks met jou problemen te maken.

Op internet vind je van bedrijven met miljoenen klanten altijd wel storingen, betekent niet dat je daarmee de verantwoordelijkheid over je eigen netwerk weg kunt wuiven.

 

Een directe kabel naar de Experia box is geen optie van m’n slaapkamer naar dat punt en kan ook niet de bedoeling zijn van de KPN apparatuur. Dus ben benieuwd naar een goede oplossing voor deze tv.

 

Dat is inderdaad wel de bedoeling, het is zelfs zo belangrijk dat dit direct op je bestelbevestiging wordt getoond ipv ergens verstopt in de algemene voorwaarden. Daarom verwacht ik ook een ‘goede oplossing’ voor het issue.

Bekabeld is de enige manier waarop KPN en andere providers je itv garanderen. Rest is op eigen houtje met beperkte support. Als en mesh set niet werkt, kun je bij aanwezigheid van coax nog een MoCa set proberen, dat is over het algemeen even stabiel als utp kabels, mits de coax aan huidige maatstaven voldoen, anders alsnog bekabelen. Succes.


De voorbeelden die je noemt waren er inderdaad, maar zoals gjtm noemt zijn die opgelost en hebben ze ook niets te maken met de foutmelding die je krijgt. De linkjes die je hebt gevonden zijn niet relevant voor jouw situatie. De foutmelding stb-nmc-400 ligt meestal in het thuisnetwerk, vandaar dat we daar naar kijken. Gjtm geeft ook meer uitleg over de verbinding en de app. Dat het opnieuw installeren geen verbetering heeft gegeven doet vermoeden dat het is wat hij beschrijft.


Beste Jasper,

Terug lezend op onze communicatie stream zie ik een patroon. De problemen worden gezocht/veroorzaakt door mijn infrastructuur thuis. Ik heb je mijn omgevingsfactoren meer dan eens uitgelegd beschreven, de storingen tot in details uitgelegd (meerdere keren) en uitgelegd dat KPN de enige problemen geeft mbt tv kijken/streamen.

Beste Harm, als je de STB-NMC-400 foutmelding krijgt kun je dan eens op de pauzeknop drukken en na 2seconden weer op de play drukken zodat deze weer verder gaat. Dit is nodig om te inventariseren of @gjtm gelijk heeft of niet. Het lijkt er namelijk op dat er iets met de multicast stream fout gaat en dit kunnen we uitsluiten door wanneer je de foutmelding krijgt even op pauze te drukken, als daarna de livetv wel weer gewoon verder gaat dan ligt het probleem niet bij je eigen verbinding/netwerk.