Skip to main content

Hallo Allemaal,

 

Ik heb sinds een maand of twee een glasvezel aansluiting in mijn huis met interactieve TV.

Maar de wifi was door mijn huis heen nooit zo goed dus heb 2 mesh router van ASUS aangeschaft.

WIFI doet het nu fantatisch maar wanneer ik lang TV kijk (30min en langer) krijg ik vroeg of laat de melding op mn tv dat de zender niet gevonden kan worden. Wanneer ik dan naar een andere zender ga werkt alles weer maar na X tijd komt de melding weer terug. 

Het rare is dat bij gebruik van youtube of Netflix via mn setupbox die probleem zich niet voordoet.

Zou iemand mij kunnen helpen?

 

Alvast bedankt.

De logo's zijn niet de enige verschillen. Ga daar maar vanuit. Dat iets bij Telfort werkt is nog geen garantie dat het ook bij KPN werkt.


Ik ga nu echt niet extra naar die kennis om daar het zaakje opnieuw aan te moeten sluiten om jullie ongelovigheid te stillen. Als je zo ongelovig bent, zoals eerder aangehaald, test het verdomme zelf.

Het functioneert gewoon, zonder problemen. Waarom zou ik erover liegen?


Ik ga nu echt niet extra naar die kennis...

Ik dacht dat je het zelf zo operationeel had immers...

Want ik heb dat namelijk precies op die wijze gewoon werkend !!

Ik ben juist zeer geïnteresseerd in wat je schrijft.


Ik dacht dat je het zelf zo operationeel had immers…

Maar ik heb geen KPN maar Telfort.
En jullie hameren er maar op dat KPN anders zou zijn als Telfort.

Zoals al verschillende keren aangehaald bij Telfort wekt het met Telfort firmware en menu’s.
Bij KPN met KPN firmware en menu’s.

Er zit geen verschil in wel of niet werken van routed mode, tussen die netwerken.


En jullie hameren er maar op dat KPN anders zou zijn als Telfort.

Daar heb je mij nog geen enkele keer iets over horen zeggen.


Vooruit hier dan, stelletje ongelovigen:

1e router = Experia Box V10 met LAN sub-net  192.168.22.x   (Gateway  192.168.22.254)

2e router = Synology RT1900ac  LAN sub-net  192.168.10.x   (Gateway  192.168.10.1)

3e router = Synology MR2200ac LAN sub-net  192.168.20.x   (Gateway  192.168.20.1)


1e router  Screenshot Experia Box V10


2e router  Screenshot RT1900ac - Status pagina


3e router  Screenshot MR2200ac  (met IP-adres voor de WAN-poort) - Status pagina
Let op het IP-adres wat aan de TV-onvanger is gegeven (vanuit het LAN sub-net).

 

3e router  Screenshot MR2200ac  met netwerkinstellingen voor het LAN sub-net

 

TV-ontvanger achter de MR2200ac  = achter een 3e NAT setup
Het IP-adres wat aan de TV-ontvanger is gegeven in de DHCP Clients list
(En nog even extra een internetconnectie in dat netwerk met mijn laptop).

 

Scherm-afdruk van de TV-ontvanger zelf.
Let op het IP-adres wat aan de TV-onvanger is gegeven (en Gateway van de MR2200ac).
Vergelijk dat met bovenstaande scherm-afdrukken.
En bovenal kijk naar de Netwerk connectiviteit:  =  Routed mode


En als onderdeel van de systeem informatie de "KPN” Netflix implementatie:

 


"Toegift”:

De 3e router (MR2200ac) nu in Access Point mode ingesteld
(Met extra tekst info als je met de muis boven de “i” gaat staan).

Dus wordt in dat geval de MR2200ac het verlengstuk van het sub-net van de 2e router,
de Synology RT1900ac.  Die op zichzelf nog wel steeds in een NAT achter NAT set-up is ingesteld.
 

 

De TV-ontvanger krijgt in dat geval dan een IP-adres toegewezen uit het sub-net van de RT1900ac.
Ofwel een IP in het sub-net bereik  192.168.10.x   (Gateway  192.168.10.1)

Dat blijkt uitstekend te kloppen.
En ook dan alsnog ook in de functionaliteit van “Routed mode”.

 


Interessant, ik heb dit nog niet eerder werkend gezien.


Tja, blijft staan dat het geen KPN aansluiting is. Wij zeggen hier op dit forum steevast dat een tv ontvanger niet werkt achter een 2de router. Diverse mensen hebben dat al geprobeerd, niemand is daar in geslaagd. En nu komt er iemand van een andere provider hier ff vertellen dat het wel kan. Nee, ik heb er nog niet zo veel vertrouwen in. 


Tja, blijft staan dat het geen KPN aansluiting is.

Blijft staan dat ik dat eerder ook getest heb bij een kennis met een KPN internetaansluiting.
(Met tevens actief op het Synology forum, als het even kan, test ik zoiets uit op beide platformen). Daarom ben ik daar zo absoluut zeker van dat het werkt. Als ik er weer een keer bij langs ga, zal ik het nog wel weer een keer aankoppelen en er een paar schermafdrukjes van maken.

De achterliggende systeem functionaliteit van routed mode TV bij KPN en Telfort zijn precies hetzelfde.
Zelfs de VLAN 4 voor IPTV en achterliggende servers zijn hetzelfde. (Alleen verschil VLAN internet).
Dus de functies werken dan ook via beide netwerken. Het zit hem niet in de kleine verschillen van net wat andere menuschermpjes en logo door een variant in de firmware.

Diverse mensen hebben dat al geprobeerd,…

Hebben ze het gewoon niet goed uitgeprobeerd met de juiste in instellingen en/of juiste functies.

Die functie met IGMP Proxy wordt vaak over het hoofd gezien. (Ik kwam er zelf ook bij toeval achter).
Het is ook een functie die bij heel veel routers (nog) niet aanwezig is. (Alleen IGMP Snooping).
Zonder IGMP Proxy lukt het inderdaad niet.
Als je dan net het “verkeerde” router model hebt, loop je tegen problemen op.

Of het voor de topic starter @Jasper Hop werkt, is nog geen duidelijkheid over. Er is namelijk nog geen antwoord gekomen of die functies in het menu van diens Asus router zijn terug te vinden? (Omdat ikzelf niet zo'n router heb stelde ik voor om dat zelf te controleren).
Dus als hij die functies alsnog niet kan vinden, blijft voor hem alleen “Access Point” mode over.

Ik zie die functies echter meer en meer “stilzwijgend” in nieuwere firmware van routers terugkomen.
Dus als je een router koopt, als het dan toch een of andere “power” router of game router zou moeten worden, zonder aanvullende VLAN instellingen zodat je die om die reden niet als vervanging van een Experia Box kunt inzetten. Let er dan simpel op aan welke specificaties die verder nog wel voldoet.

Een welkome functie die de werkbaarheid ermee in een netwerk set-up een stuk kan veraangenamen.

Zoals eerder aangehaald, zelfs o.a. in een TP-Link Archer C6  is die functie terug te vinden.
Voor pakweg € 10,- meer dan een Netgear switch  IMO een betere optie om in te zetten voor veel mensen t.b.v. gebruik van een extra TV-ontvanger met tevens nog extra dual band WiFi erbij. Het werkt bij die TP-Link als Access Point en tevens ook als eigen router ingesteld (NAT achter NAT).


Hi @Jasper Hop, welkom op het forum. Ik zie dat je topic volledig is gekaapt door de anderen hier. :sweat_smile: Ik weet niet of je wat aan al die posts heb gehad? Spelen de problemen nog? Persoonlijk heb kan ik het niet gelijk verklaren in ieder geval.


Graag advies @Babylonia / @wjb / @Paul_ , wat nu (deze vraag toch maar aan deze topic toegevoegd omdat het aansluit…):

Dit weekend kom ik er dus ook achter dat mijn TV-ontvanger niet meer werkt ‘achter’ mijn nieuwe wifi-router: Asus RT-AX55, terwijl het ‘achter’ mijn oude wifi-router: Asus RT-AC52U wel gewoon werkt. Daarom blond een nieuwe Asus gekocht. Blijkbaar kan die oude wel spoofen en VLAN's doorgeven en/of uit elkaar houden.

Tijdelijke oplossing: de nieuwe ‘hangt’ nu achter de oude router. De TV-ontvanger als enige op de oude, Playstation e.a. op de nieuwe. Beide in AP modus. Het werkt, maar de Wifi's staan helaas op beiden aan (kan niet uit op de oude, in AP modus 😉 Voor wat het uitmaakt, ik zit op een Telfort/KPN abonnement. Opstelling in woonkamer, ExperiaBox V10 in meterkast.

Wat nu (doel is beter/sneller Wifi):

1 Snel AX55 omruilen voor TP-link C6 (40/50 euro goedkoper)

2 Netgear GS105E kopen en ertussen (30 euro extra investeren)

3 AX55 terug en super-wifi (2 stuks) van KPN (50/60 euro extra investeren) is dat wel zo super zonder specificties.

4 Is de RT-AX55 écht niet werkend te krijgen?

5?

 

 

 


Dit weekend kom ik er dus ook achter dat mijn TV-ontvanger niet meer werkt ‘achter’ mijn nieuwe wifi-router: Asus RT-AX55, terwijl het ‘achter’ mijn oude wifi-router: Asus RT-AC52U wel gewoon werkt.

Moeilijk te beoordelen?
Niet de hele handleiding door en door gelezen, maar zoek ik in die handleidingen voor beide routers, geven zoektermen op “IGMP” en “Snooping”  (IGMP Snooping) geen resultaat.

https://www.asus.com/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS-WiFi-Routers/RTAC52U/HelpDesk_Manual/

https://www.asus.com/nl/Networking-IoT-Servers/WiFi-6/All-series/RT-AX55/HelpDesk_Manual/


Als het er niet aan voldoet kunnen die apparaten “officieel” (in Access Point mode) niet gebruikt worden om daar een TV-ontvanger op aan te sluiten, en daarnaast (via WiFi) ook nog eens gewoon internet voor PC, laptops etc.   Dat de ene router wel werkt, lijkt meer toevalligheid te zijn?

Zelf koop ik apparaten niet “blond” maar zoek van tevoren eerst uit of een product voldoet aan de eisen die ik eraan stel. Niet nadien bij toeval erachter komen dat het er “niet” aan voldoet.


Beste @Babylonia ,

In router mode zijn de instellingen wel mogelijk, maar dat gaat neem ik aan niet helpen omdat er dan gescheiden segmenten ontstaan en de TV-ontvanger dan helemaal onbereikbaar wordt (ik hoop dat ik het goed zeg).

of

 

Dat het niet werkt is dat gelegen in het feit dat er zo weinig is gestandaardiseerd in de router wereld? Of heeft Asus met dit nieuwe model eigenlijk zijn werk niet (helemaal) goed gedaan - een ouder model en een goedkopere TP-link C6 werken tenslotte wel met een TV-ontvanger van KPN in AP mode?


OK, geen wonder dat die zoektermen niets opleverde. Ze benoemen het hier anders.
Maar wat dan onder “IGMP Snooping” zou vallen kan ik daar niet uit opmaken?
Het zou ook “IGMP Proxy” kunnen betekenen. En dat is toch echt een andere functie.

Omdat specifiek de LAN-poorten erbij staan. Vermoed ik IGMP Proxy, en dan bridged naar LAN-poorten. Maar dat is een functie die juist NIET werkt bij KPN.

Een goedkope TP-Link werkt inderdaad, zowel in AP-mode, als 2e router achter de Experia Box.
Maar dat is een ander merk, heeft andere firmware en menu's. (Eigenlijk veel eenvoudiger).

Dus het enige wat ik kan bedenken is wat uitproberen.
Of een andere firmware inladen. Merlin of hoe heet dat alternatief voor Asus?
Misschien dat je daar andere functies / opties in terugvindt om onder Access Point mode alleen IGMP Snooping te kunnen kiezen? Zou eerst eens op fora zoeken, of ander gebruikers vergelijkbare onderwerpen hebben aangekaart.