Skip to main content

Sinds een week heb ik op mijn Philips oled Google tv ook problemen met scherpte verlies. Het ene moment is het glas helder, het andere moment ontzettend onscherp beeld. Ik stream al aantal jaar vanuit de kpn tv app. Nooit problemen gehad. Nu is het niet om aan te zien. Heel vervelend. De tips die hierboven beschreven staan helpen ook voor geen meter. 

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt torigineel topic]

Hoi ​@Herman Fabriek, dat is inderdaad niet prettig kijken! Je had al een aantal dingen geprobeerd begrijp ik, maar nog zonder succes. Hoe is jouw Philips tv verbonden met het netwerk, is dat draadloos of met een kabel? Heb je het bij een specifieke zender of bij meerdere/alle zenders? Om met je mee te kunnen denken hebben we meer informatie nodig. Wij zien niet wat jij ziet, alleen wat jij vertelt.

We zijn op dit moment bezig met het testen van een nieuwe Smart TV app voor Android/Google TV, en Samsung (Tizen) en LG (WebOS) volgen later. Het is nog niet bekend vanaf wanneer de nieuwe app beschikbaar is.

Ik heb de tv net een vaste ethernet kabel voorzien van internet. 
De kpn app op de tv werkt ook niet want die geeft aan dat de app werkt wanneer er een vaste bekabelde verbinding is, nou die is er.  Ik heb bij alle zenders het ‘gedoe’. Bij andere apps zoals Viaplay, ziggo voetbal, videoband en Netflix heb ik haarscherp beeld.  

De kpn app op de tv werkt ook niet want die geeft aan dat de app werkt wanneer er een vaste bekabelde verbinding is, nou die is er. 

Waarschijnlijk bedoel je de onderstaande melding, klopt dat?

Dat betekent niet dat de app alleen werkt op apparaten die met een netwerkkabel aangesloten en niet via wifi maar dat deze alleen werkt op jouw thuisnetwerk en niet buitenshuis of via een VPN.

Dat deze melding bij jou thuis gegeven wordt dan duidt dat er op dat er administratief iets mis is met de koppeling van jouw TV abonnement en jouw Internet abonnement.

Ik hoop dat ​@Jasper van KPN hier eens in wil duiken.

Is het die melding die je krijgt ​@Herman Fabriek, of iets anders? Je had het ook over onscherp beeld, als je dat kreeg had je die melding nog niet denk ik. Kan je screenshots of foto's delen van wat je precies ziet?

Ik weet nu waarom ik de app op de tv niet kan gebruiken ivm internetverbinding. 

maar ik begin hier met dat de app op mijn mobiel van kpn en waarmee ik programma naar de tv streamde sinds een week of twee steeds vaker een onscherp beeld laat zien. Dat wordt dan afgewisseld met even alles weer scherp en daarna weer onscherp. Voetbal kijken is niet te doen… sinds vandaag kan ik ook alleen nog maar ned  1,2 of 3 streamen. SBS ofzo doet het niet. Erg vervelend allemaal en erg slecht. Tis niet dat het er beter op wordt. Voorheen hier nooit last van gehad. 

@Herman Fabriek, Heb je ook een antwoord op de vraag van ​@Jasper van KPN?

Dit is mijn antwoord naar Jasper.

Ja de melding die hij laat zien is de melding die ik krijg als ik de app die op de tv zit gebruik. Maar dat komt omdat het kpn abonnement tv niet op het zelfde adres staat waar het internet wat op de tv aangesloten is. 

daarnaast speelt de kwestie van onscherp beeld wanneer ik vanuit de app die op de telefoon zit naar de tv stream. Ik zie niet in waarom daarvan een foto moet toevoegen. Onscherp beeld is onscherp beeld. Neem aan dat kon zich daar wel iet bij kan voorstellen. 

Dan zijn het 2 verschillende dingen inderdaad. De foto was ook meer gericht naar de foutmelding, voor het scherpe beeld hoeft dat niet. 

Welke versie van de app heb je precies op jouw telefoon staan? Is het beeld wel scherp als je het op de telefoon zelf kijkt? Zit er een Chromecast in de Philips tv ingebouwd, of heb je een externe Chromecast?

Versie: 08.59.02 iOSPROD-prod 

scherm alleen wazig op de tv. 

chromecast is ingebouwd. 
de tv is nog geen half jaar oud en functioneert tot twee weken geleden prima met de app van kpn

Weet je of de ingebouwde Chomecast een versienummer heeft? We zien wel berichten dat het casten naar een Chromecast 2 niet optimaal gaat en daar wordt naar gekeken.

Overigens hebben we sinds gisteren ook een update van de app, naar versie 08.59.04. Daar zitten geen specifieke verbeteringen hiervoor, maar het installeren kan nooit kwaad: 

Ik mis hier nog of er gecast wordt vanaf een Apple, iOS dus, of een Android. 

Ik mis hier nog of er gecast wordt vanaf een Apple, iOS dus, of een Android. 

Ik denk dat er gecast wordt vanaf een iPhone, dat doen de voorgaande berichten in ieder geval wel vermoeden.

Klopt inderdaad. Gecast vanaf iPhone 13. 
serie nummer chromecast geen idee. De Philips oled Google  tv waar de chromecast in verwerkt zit is van 2024. 

Klopt inderdaad. Gecast vanaf iPhone 13. 
serie nummer chromecast geen idee. De Philips oled Google  tv waar de chromecast in verwerkt zit is van 2024. 

Maar waarom wil je casten op een Google TV? Je moet meer richten op de reden waarom de KPN App niet meer werkt op jouw Google TV. Onscherpe beeld is een indicatie ervoor dat jouw internet snelheid te laag is.

Heb jij de smart TV app op de televisie ondertussen al aan de praat gekregen?

Ik denk dat die app je het leven een stuk aangenamer kunt maken immers dan hoef je niet meer te casten en kan je gewoon de afstandbediening van de televisie gebruiken..

Als dat nog niet gelukt is, waar loop je dan tegenaan?

Jij schreef: Heb jij de smart TV app op de televisie ondertussen al aan de praat gekregen?

Hoi ​@wjb 

Hij heeft eerder in dit topic aangegeven de tv op een ander adres dan van het abonnement te gebruiken. 

Jij schreef: Heb jij de smart TV app op de televisie ondertussen al aan de praat gekregen?

Hoi ​@wjb 

Hij heeft eerder in dit topic aangegeven de tv op een ander adres dan van het abonnement te gebruiken. 

Dank je ​@PeterG , dat was me weer even ontgaan.

Die vraag kwam me al bekend voor inderdaad 🙃

Weet je wat het typenummer van de Philips tv is ​@Herman Fabriek? Misschien kunnen we daarmee vinden welk type Chromecast het is.

Had je de nieuwste versie van de app ook al op jouw iPhone geïnstalleerd en gekeken of daar een verschil mee te merken is?

Philips 42OLED 808 Ambilight. 

na updat kpn app nog steeds geen verbeteringen. 
meel kan ik weer andere zenders dan ned 1 X 2 en 3 bekijken

Dat is gewoon Chromecast Build-in. 

Mogelijk dat de app voor iOS problemen heeft met Chromecast, wat Android(-TV) is.

Maar dat kan Jasper uit laten zoeken door het tv team. 

Vaak werkt het dan weer wel met een losse chromecast. Rara. 🙃. Of casten met http://tv.kpn.com met de Google Chrome browser. 

Maar onscherp beeld is toch vaak een bandbreedte probleem. De app heeft wel 6 megabit per seconde nodig.

Via de telefoon zelf was het beeld wel goed, maar met de Chromecast gaat de verbinding niet via het mobiele netwerk inderdaad. Welke snelheid haal je als je daar een speedtest doet ​@Herman Fabriek

We zagen eerder wel problemen met het casten naar een Chromecast 2, daarom was ik even benieuwd welke versie het was. Ik weet zo niet of de ingebouwde versie daar ook onder valt. ​@TV Apps Team, weet jij of die daar ook onder valt?

Wazig/slecht beeld moet je normaal zoeken in een bandbreedte probleem in geval van alle apps. Als deze ook soms nog steeds goed beeld geeft, dan is het eigenlijk 100% een bandbreedte probleem. Want dat betekent dat het ABR mechanisme om te reageren op slechtere netwerkomstigheden juist werkt. ABR staat voor adaptive bitrate streaming.

Aangezien dit een Philips TV heeft zijn er inderdaad twee opties: 
1-ingebouwde cast functie (built-in chromecast), die je met de TV+ app of tv.kpn.com kan aansturen
2-android/google-OS KPN smarttv app (die alleen werkt op het adres wat ‘thuis’ is. Zoals hier eerder vermeld en al duidelijk was).

Beide opties maken gebruik van dezelfde netwerkvoorzieningen binnen deze Philips. Als je deze dus bekabeld kan aansluiten, kan je dus met de ingebouwde chromecast casten via een netwerkkabel. Ik zie nog niet dat dat is geprobeerd, dan weet je ook vrij rap dat het een Wifi issue is tussen je Philips en accesspoints.

Wat ik wel lees is dat met kabel is geprobeerd, maar vervolgens optie 2 is geprobeerd, de dedicated smarttv app. Die dus niet werkt, mits ‘thuis’.

Dus met netwerkkabel en optie 1 graag proberen. Als het dan netjes werkt, dan zal het dus in het Wifi ontvangst voor de Philips TV liggen als je zonder kabel gebruikt (via Wifi)

Wat ook nog kan is dat er een optie drie is en hier nog een losse chromecast in de HDMI zit… Maar daar gaan we even niet vanuit.

De verwijzingen naar de ‘chromecast 2 issues van recent’ snap ik maar we zien geen overlap (want de cast start…  of start niet, bij dat issue). Daar zijn geen issues bekend met dat het beeld wazig wordt indien wel gestart. Eventueel uit te sluiten door de cast te starten vanuit tv.kpn.com (via tv.kpn.com speelt dat cast issue compleet niet namelijk).

Als je smartphone via wifi vlak naast je TV wel prima kwaliteit geeft in de TV+ app, dan kan het zoiets simpels zijn dat je smartphone via 5Ghz verbonden is als waarmee je TV via 2,4Ghz verbonden is: zelfde netwerknaam, maar compleet ander scenario waardoor compleet andere resultaten. DOe de speedtest dus echt op een app op de Philips (binnen Netflix app → ondersteuning zit een netwerk test. Je kunt via de browser op je TV naar fast.com gaan b.v. Geven goede indicaties).

Wazig/slecht beeld moet je normaal zoeken in een bandbreedte probleem in geval van alle apps. Als deze ook soms nog steeds goed beeld geeft, dan is het eigenlijk 100% een bandbreedte probleem. Want dat betekent dat het ABR mechanisme om te reageren op slechtere netwerkomstigheden juist werkt. ABR staat voor adaptive bitrate streaming.

Dan zou dat dus betekenen dat dat probleem met die bandbreedte ergens in de router of hogerop in het netwerk zou moeten optreden want ook als de televisie met een netwerkkabel aangesloten is blijft het probleem ontstaan. En dat terwijl alle andere streamingdiensten wel scherp beeld blijven leveren. (klik)

Met alle respect, maar ik heb toch het gevoel dat die ABR wat te snel ingrijpt en dat dit met het vergroten van de buffer wel eens voorkomen zou kunnen worden. Ik hoop oprecht dat KPN eens goed wil kijken naar het gebruik van buffers. Ik denk dat het merendeel van de abonnees liever zonder haperingen 15 seconden later naar live televisie kijkt dan “echt” live met haperingen of wazig beeld.

Een snelheid van 2,62Mbps is veel te laag.

Is dat via wifi of via een netwerkkabel?

Reageer