Skip to main content

Sinds een week heb ik op mijn Philips oled Google tv ook problemen met scherpte verlies. Het ene moment is het glas helder, het andere moment ontzettend onscherp beeld. Ik stream al aantal jaar vanuit de kpn tv app. Nooit problemen gehad. Nu is het niet om aan te zien. Heel vervelend. De tips die hierboven beschreven staan helpen ook voor geen meter. 

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt torigineel topic]

Dat klinkt een stuk beter inderdaad! Ik heb geen verklaring waardoor het nu beter is. Ik hoop dat het nu stabiel en scherp blijft. Hou het voor de zekerheid even in de gaten, als het terugkomt kunnen we verder met je meedenken.

Ik weet niet precies wat er gebeurd is, maar nu is het beeld weer helemaal zoals het was. Haar scherp en geen storing, wazig beeld of wat dan ook te zien. 

En gewoon vanaf de app van de telefoon. 

Zijn alle adapters van die "draadloze" verbindingsset nu helemaal losgekoppeld?

Heb je buren en hebben die wellicht ook een "draadloze" verbindingsset?

Zo ja, dan zou er een netwerkbrug hebben kunnen ontstaan tussen jouw netwerk en het netwerk van de buren en dat kan echt killing zijn voor jouw netwerk.

Dan kunnen we stellen dat ​@TV Apps Team weer aan de bak is immers dan is de door hem/haar aangedragen stelling dat de bandbreedte te laag zou zijn niet de oorzaak (meer). Die bandbreedte is ruim voldoende en als je nu dus nog steeds wazig beeld hebt dan moet er toch echt een andere oorzaak zijn. 

Dat zie ik toch nét wat anders en dat zal ik proberen uit te leggen. 😀 ABR moet je wel even tijd gunnen, daar zit wel enige ‘intelligentie’ in. Heb je minutenlang bandbreedte issues gehad (wat 2,5 Mbps absoluut is), dan zal die minder snel beslissen weer omhoog te gaan in kwaliteit ook al is de verbinding weer 30sec goed. Doch met max een minuut video afspelen (en een minuut duurt lang als je erop moet wachten...), zal die toch écht wel weer beslissen omhoog te schakelen is onze ervaring, als ie consistent genoeg bandbreedte kreeg in die minuut.

Ik kan ook niet zien hoe er getest is op dat moment toen op de Wifi 120Mbps werd gemeten en de kwaliteit eerst nog slecht bleef, maar vermoedelijk had het te maken met dat de ABR in de player nog niet naar boven was gaan schakelen en nog even door moest hebben dat die 120Mbps niet een tijdelijk iets was maar permanenter. Dat kan écht tot een minuut duren en misschien soms nog wel iets langer.

Dat kan ook verklaren waarom het de dag erna weer perfect beeld gaf; ABR neemt die slechtere eerdere situatie (2,6Mbps) niet meer mee.

Ik ben blij met het gegeven dat we hebben kunnen vaststellen dat de wazige kwaliteit echt door bandbreedte problemen komt, want ja, 2,6 Mbps, dat schiet niet op nee. Dat zijn inderdaad ook wat oude DVS-en, maar ook de nieuwste zijn niet opgewassen tegen sterke stoorbronnen op het lokale elektra-net. Wie weet was het de kerstverlichting van de buurman (of bij jezelf) die werd aangesloten toen het issue ontstond, waardoor de DVS besloot terug te vallen tot een onacceptabele doorvoer als 2,5 Mbps. Gokwerk en gezien die 120Mbps via Wifi ook niet meer interessant. Daar zou ik geen energie meer in steken.

​@Herman Fabriek 120 Mbps meten over Wifi verraadt dat je Philips een (zeer) goede Wifi verbinding heeft (zonder de lokale situatie te kennen). Misschien wel uitstekend. Ik zou 100% daar mee verder gaan in deze situatie. Scheelt ook stroomkosten van die DVS die niet meer nodig zijn. Houdt die DVS achter de hand voor het geval dat… Win-win. Je hoeft alsnog geen kabel te trekken, wat het hele doel is. En ook niet meer tijd in te investeren nu. 

NB (voor geïnteresseerden): snelheidsmetingen zijn altijd momentopnames. Die zeggen pas iets, zéker over Wifi en DVS, als je er meerdere doet over korte en langere periode en ze consistent redelijk dezelfde waardes geven. B.v. drie metingen binnen 1 minuut, dan nog eens drie 5 minuten later en nog eens drie een half uur later.  Als er ook maar één meting slecht is, zegt dat veel meer, dan 1 goede meting. Het gaat immers om het vinden van de zwakste schakel, niet de sterkste.
Wat ik ermee probeer te zeggen, die 120Mbps meting, doe hem nog wat vaker, blijft die consistent lekker hoog, dan geeft die Wifi verbinding jezelf ook meer vertrouwen. Heeft ie ook maar 1 keer een flinke drop in snelheid, is dat geen fijn teken, maar alles boven de ~20 Mbit (meer is beter) is eigenlijk ok voor max kwaliteit beeld.
Daarnaast: de downloadsnelheid is niet de enige reden dat ABR gaat schakelen naar lagere kwaliteit. Jitter, stutter, ‘lag’ zijn ook van invloed. Dus zelfs als de bandbreedte uitstekend is, er zijn nóg andere invloeden. Maar die kans is een stuk kleiner, want voor hoge snelheid heb je doorgaans precies die andere factoren ook pico bello nodig. Vaak gaan ze dus hand in hand, maar niet altijd.
En dan zijn er nog wel een paar pagina's te schrijven over dit ABR onderwerp en hoe te testen, maar daar zijn de meeste forumgebruikers logischerwijs helemaal niet naar op zoek. Het moet gewoon werken 😉 Dus bron van probleem vinden en wegnemen. Ook niet meer dan terecht, dat wil iedreen.
Het verhogen van het achterlopen op live is zeker altijd iets dat we in het achterhoofd houden ​@wjb.

Fijn dat we zo'n lokaal issue als dit toch via een forum hebben kunnen traceren, zo lijkt het. Dat is niet vanzelfsprekend. 

Reageer