Skip to main content

Een late reactie, maar mogelijk sluit deze wel aan bij het onderwerp. Mijn partner en ik kunnen in ons vakantiehuis (binnen Europa) de KPN iTV app niet werkend krijgen op een zeer recente Samsung televisie (2022) en ook niet op een Chromecast. Streamen vanaf een app die op een Android of iOS apparaat is geïnstalleerd werkt wel. De nieuwe TV+ box schijnt ook niet werkend te krijgen te zijn als je die niet direct achter je KPN IP-adres in Nederland zet. Beetje merkwaardig vind ik het wel. Streamen in het buitenland kan wel, maar de app direct bedienen vanaf settop box, TV of chromecast niet. Zeer teleurgesteld. Nu moet ik ws overstappen naar NLZiet, daarvan werkt de app wel prima direct op de TV.…

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je bericht aangemaakt

Hi @Dwaalspoor62! In het buitenland kun je inderdaad alleen via de iTV app op je smartphone/tablet kijken. De Smart TV app is alleen op je thuisnetwerk te gebruiken, ditzelfde geldt voor de ontvanger. Dat heeft te maken met de uitzendrechten die hiervoor afgesproken zijn en dit kunnen we dus niet zomaar openzetten. 

Als er daar een Chromecast is, dan kun je hem daar wel naartoe casten vanaf je smartphone en op die manier TV kijken in jullie vakantiehuis. 🙂


@Sanne_M Bedankt voor je reactie. De discussie is al gevoerd binnen het topic TV+ box, maar ik begrijp dat er nu een nieuw topic voor is aangemaakt. De oplossing met streamen die je beschrijft is me bekend. Echter, er is een groep KPN klanten die een vakantiehuis in het buitenland heeft en daar i.v.m. regelmatig verblijf graag op hun daar aanwezige TV gebruik willen maken van hun KPN abonnement zonder te streamen, dus rechtstreeks via afstandsbediening van de TV middels de  Smart TV app of een TV+ box. Zoals je al aangeeft, heeft KPN dit echter onmogelijk gemaakt buiten het thuisnetwerk. Aangezien NLZiet wel content aanbiedt via een SmartTV app die rechtstreeks werkt op de afstandsbediening van de TV, was o.a. mijn vraag of KPN met de contentaanbieders zou kunnen onderhandelen om dat ook voor de KPN omgeving toe te staan. Uit de reaktie van @wjb begreep ik dat dat een onzinnige gedachte was. Het idee werd geopperd om dan maar een VPN-server op te zetten, zodat je vanuit het vakantieverblijf naar je thuisnetwerk kunt tunnelen. Voor veel mensen is dat echter lastig omdat KPN het rechtstreeks draaien van een VPN-server op een Experiabox nou niet echt makkelijk heeft gemaakt, waardoor je eerst een NAS of vervangende router moet aanschaffen om daar een VPN-server op te draaien. Kortom, KPN TV kijkers in het buitenland moeten helaas afhaken als klant als ze niet willen streamen. Of zou er toch iets mogelijk zijn, bv door een check op het buitenlandse IP-adres (bv. door overleggen van de buitenlandse adresgegevens en kopie eigendomsbewijs van de woning o.i.d.)? Ik begrijp de KPN angst voor het toestaan van meerdere IP-adressen voor ontvangst van het KPN TV abonnement niet goed. Zoals gezegd, de content aanbieders zelf hebben er geen moeite mee via NLZiet ...  


Uit de reaktie van @wjb begreep ik dat dat een onzinnige gedachte was.  

Op basis van welke zinsnede(s) uit mijn reaktie heb je dan de conclusie getrokken dat dat een onzinnige gedachte was?


Uit de reaktie van @wjb begreep ik dat dat een onzinnige gedachte was.  

Op basis van welke zinsnede(s) uit mijn reaktie heb je dan de conclusie getrokken dat dat een onzinnige gedachte was?

Dwaalspoor62 schreef:
Misschien een idee voor KPN om te onderzoeken of men doorgifte van TV signalen binnen de EU middels settop boxen en smart TV apps wel mag blokkeren? 

wjb schreef: "Dat mag men zeer zeker blokkeren. Het is mijns inzien ook een belachelijke discussie die hier gevoerd wordt." 

No hard feelings. Ben gewoon op zoek naar een oplossing voor een groep KPN klanten die een vakantiehuis(je) in het buitenland heeft en die daar hetzelfde gebruiksgemak zouden willen ervaren van hun KPN TV abonnement als thuis. Dwz rechtstreeks TV kijken via settop Box of Smart TV app en zonder streamen vanaf een ander apparaat. Dat TV signalen geblokkeerd buiten het thuisnetwerk geblokkeerd kunnen worden is nog geen reden om het ook te doen. Dat is blijkbaar een keuze van KPN die verdere onderbouwing/transparantie verdient.


Uit de reaktie van @wjb begreep ik dat dat een onzinnige gedachte was.  

Op basis van welke zinsnede(s) uit mijn reaktie heb je dan de conclusie getrokken dat dat een onzinnige gedachte was?

Dwaalspoor62 schreef:
Misschien een idee voor KPN om te onderzoeken of men doorgifte van TV signalen binnen de EU middels settop boxen en smart TV apps wel mag blokkeren? 

wjb schreef: "Dat mag men zeer zeker blokkeren. Het is mijns inzien ook een belachelijke discussie die hier gevoerd wordt." 

Maar dat gaat toch puur over het (wettelijk) mogen blokkeren van distributie via settop boxen / smart-TV apps en niet over een onderhandeling met contentaanbieders over een dergelijke distributie.

Aangezien NLZiet wel content aanbiedt via een SmartTV app die rechtstreeks werkt op de afstandsbediening van de TV, was o.a. mijn vraag of KPN met de contentaanbieders zou kunnen onderhandelen om dat ook voor de KPN omgeving toe te staan.

Natuurlijk zou KPN dat kunnen onderhandelen. Ik denk echter dat het niet in het belang van KPN is om dat ook te gaan doen. Het gaat dan namelijk niet alleen over het verkrijgen van rechten om binnen de EU via Internet die zenders te mogen distribueren naar STB's/televisies maar zelfs om dat buitenshuis via Internet te mogen doen.


 

Ben gewoon op zoek naar een oplossing voor een groep KPN klanten die een vakantiehuis(je) in het buitenland heeft en die daar hetzelfde gebruiksgemak zouden willen ervaren van hun KPN TV abonnement als thuis. 

Daar is geen oplossing voor. KPN bied zoiets gewoon niet aan. KPN wil zoiets ook helemaal niet aan gaan bieden denk ik. Want er valt voor KPN niets aan te verdienen. 


 

Ben gewoon op zoek naar een oplossing voor een groep KPN klanten die een vakantiehuis(je) in het buitenland heeft en die daar hetzelfde gebruiksgemak zouden willen ervaren van hun KPN TV abonnement als thuis. 

Daar is geen oplossing voor. KPN bied zoiets gewoon niet aan. KPN wil zoiets ook helemaal niet aan gaan bieden denk ik. Want er valt voor KPN niets aan te verdienen. 

Eens. Er zijn wel oplossingen maar die kosten KPN geld (onderhandelen van rechten, administratie rondom externe IP-adressen etc.) of anders de klant zelf (VPN server opzetten). Jammer dat KPN dit niet wil oppakken, ben al lang een tevreden klant maar vwb TV in het buitenland moet ik helaas naar NLZiet uitwijken. @wjb  Natuurlijk mag KPN distributie van signalen buiten het eigen netwerk blokkeren, maar dat hoeft men niet te doen, dat is een keuze. Die is zoals @Nick83   al aangeeft ws gebaseerd op het feit dat daar voor KPN niets aan te verdienen valt. Tenzij je klanttevredenhei​d natuurlijk zou laten meewegen in je verdienmodel... ​​​​​Ik ben in ieder geval een illusie armer en een ervaring rijker.


Natuurlijk mag KPN distributie van signalen buiten het eigen netwerk blokkeren, maar dat hoeft men niet te doen, dat is een keuze. 

Klopt helemaal.

 

Die is zoals @Nick83   al aangeeft ws gebaseerd op het feit dat daar voor KPN niets aan te verdienen valt.

En dat is precies wat ik ook aan aangaf met “Ik denk echter dat het niet in het belang van KPN is om dat ook te gaan doen.”.


Natuurlijk mag KPN distributie van signalen buiten het eigen netwerk blokkeren, maar dat hoeft men niet te doen, dat is een keuze. 

Klopt helemaal, dat is ook precies wat ik zeg,

 

Die is zoals @Nick83   al aangeeft ws gebaseerd op het feit dat daar voor KPN niets aan te verdienen valt.

En dat is precies wat ik ook aan aangaf met “Ik denk echter dat het niet in het belang van KPN is om dat ook te gaan doen.”.

Dan zijn we het dus helemaal eens met elkaar ;-)