Skip to main content

De KPN app loopt continu vast wanneer ik op mijn nieuwe LG smart TV televisie wil kijken. Twee maanden geleden had ik daar nog geen last van. De app verwijderen en opnieuw downloaden heb ik al gedaan zonder resultaat, en aan de WiFi connectie en het bereik ligt het ook niet. Ik heb alles via KPN lopen maar wordt van dit soort dingen wel erg aan het nadenken gezet om over te stappen. Ik hou niet van aparte kastjes, snoeren en aparte afstandsbedieningen, dus daarom was de KPN app ideaal,…. Maar dan moet het natuurlijk wel functioneren ! Iemand een oplossing?

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Hallo @Maurits.Jansen , ik denk niet dat je rechten kunt ontlenen aan het niet goed functioneren van de app daar het officieel nog steeds een bèta versie is.

 


Hoi @Maurits.Jansen, welkom.

Draait jouw LG televisie op Android TV? Dan klopt het wat @JanD zegt. De Smart TV app voor Android is nog volop in ontwikkeling. Je kunt daardoor tegen problemen aanlopen. Maar het kan natuurlijk ook goed werken.

Je kunt eens kijken of het aanpassen van de beeldkwaliteit verbetering geeft. Het kan namelijk zijn dat jouw televisie moeite heeft met afspelen van hoge beeldkwaliteit. Volg deze stappen:

  1. Ga in de app naar je profiel
  2. Klik op ‘Instellingen’
  3. Kies ‘Beeldkwaliteit’
  4. Verlaag hier je beeldkwaliteit voor wifi of 3G/4G

Dit heb ik allemaal geprobeerd, en vandaag is er een KPN monteur langsgeweest en hij constateert ook dat er iets met de KPN app moet zijn. Netflix, YouTube en internet werken namelijk perfect zonder hapering en WiFi ontvangst is meer dan prima. 
Mijn LG Oled TV is nog geen half jaar oud en vertoond ook geen issues, sterker nog, de KPN app heeft de eerste maanden prima gewerkt. Dus wat gaat er niet goed en hoe lossen we dit op?


Ik snap dat je al snel de vergelijking trekt met Netflix en YouTube. Toch is deze niet helemaal juist. Ik zal je uitleggen waarom.

Netflix en YouTube, bijvoorbeeld, hebben standaard buffers van tot wel 90 seconden. De KPN TV app heeft een buffer van maar een paar seconden. Dit komt doordat de KPN TV app live televisie uitzendt. Als er dan een standaard buffer zou zijn, zou je te ver achter lopen op live televisie. Daarom is er een kleine buffer.

Bovendien worden de video’s op een andere manier versleuteld. Video’s voor Netflix en YouTube kunnen van tevoren versleuteld worden. Live televisie moet ter plekke versleuteld worden. Hierdoor is voor live televisie meer bandbreedte nodig. Live televisie verbruikt 6 Mbit/s. Video’s voor Netflix en YouTube verbruiken 4 Mbit/s.

 

Wat betekent dit voor jou? Het kan zijn dat de wifi verbinding toch niet optimaal is voor de Smart TV app op jouw televisie. Kleine storingen in het wifi signaal kunnen al voor problemen zorgen bij het kijken van live TV. Ik wil je daarom vragen om de TV eens bekabeld aan te sluiten. Ik ben benieuwd of dat voor verbetering zorgt.


De KPN TV app heeft een buffer van maar een paar seconden. Dit komt doordat de KPN TV app live televisie uitzendt. Als er dan een standaard buffer zou zijn, zou je te ver achter lopen op live televisie. Daarom is er een kleine buffer.

Ik zou veel liever 30 seconden later naar een live uitzending kijken dan zo goed als niet kunnen kijken vanwege al die haperingen. Het (dynamisch) vergroten van de buffer is mijns inziens dan ook zeer gewenst. 


Met of zonder internet kabel maakt geen verschil. Bovendien is het WiFi signaal prima, daar ligt het niet aan. Ik vind gewoon dat wanneer je een app ontwikkelt het goed moet functioneren. Liever 20 of 30 seconden vertraging op live uitzendingen en wel goed beeld ipv andersom. 
Blijf investeren in de app zou ik zeggen want met al die kastjes en kabeltjes gaan we de toekomst niet in lijkt me. 


Blijf investeren in de app zou ik zeggen want met al die kastjes en kabeltjes gaan we de toekomst niet in lijkt me. 

Ik denk dat we nog heel lang te maken zullen hebben met kastjes en kabeltjes.

Ook de achterzijde is nog lang niet geschikt (zacht uitgedrukt) om alle televisies te voorzien van een unicast TV stream. Multicasting is voorlopig nog essentieel is de distributie van live televisie en dat zal, ben ik bang, nog wel jaren zo blijven.


Het blijft dan toch erg vreemd dat ik de laatste maanden problemen ervaar en daarvoor niet?


Het blijft dan toch erg vreemd dat ik de laatste maanden problemen ervaar en daarvoor niet?

Misschien juist wel niet, misschien zijn er wel steeds meer mensen die de smart-TV app gebruiken en komen daardoor de grenzen van het platform in zicht.


Wat het ook is, ik heb een probleem en wil een oplossing. 
En als de oplossing niet in de app zit, dan verwacht ik een alternatief. 
Ik sponsor KPN al heel wat jaartjes dus een beetje service en loyaliteit mag ik toch wel verwachten lijkt me. Kortom, er is een KPN app, op basis daarvan koop ik een splinternieuwe smart TV (omdat het toen werkte), vervolgens werkt de app niet meer naar behoren en moet ik het maar uitzoeken? Er zijn genoeg mensen die een nieuwe iPhone kopen omdat de camera functie beter werkt, als die dan begint te haperen ben ik benieuwd wat Apple dan zegt tegen de klant. 


Wat het ook is, ik heb een probleem en wil een oplossing. 
En als de oplossing niet in de app zit, dan verwacht ik een alternatief. 

En dat alternatief dat heb je al, dat is namelijk een TV ontvanger.


Wat het ook is, ik heb een probleem en wil een oplossing. 
En als de oplossing niet in de app zit, dan verwacht ik een alternatief. 
Ik sponsor KPN al heel wat jaartjes dus een beetje service en loyaliteit mag ik toch wel verwachten lijkt me. Kortom, er is een KPN app, op basis daarvan koop ik een splinternieuwe smart TV (omdat het toen werkte), vervolgens werkt de app niet meer naar behoren en moet ik het maar uitzoeken? Er zijn genoeg mensen die een nieuwe iPhone kopen omdat de camera functie beter werkt, als die dan begint te haperen ben ik benieuwd wat Apple dan zegt tegen de klant. 

Ik moet wel zeggen dat ik de vergelijking met een iPhone raar vindt. De camera zit op de iPhone. Die 2 horen samen. De KPN Smart TV app staat los van de aanschaf van jouw nieuwe televisie. Zelfs als je de nieuwe televisie hebt gekocht met oog op de KPN Smart TV app. Die 2 dingen zijn niet met elkaar verbonden. Ik snap de vergelijking dus niet.

Maar goed, ik snap dat je graag een oplossing wilt. Ik kan je deze alleen niet bieden. De KPN Smart TV app is een extra dienst, geen volwaardige vervanging voor de tv-ontvanger. Het alternatief is dan ook om de tv-ontvanger te gebruiken. In de tussentijd blijven wij werken aan de KPN Smart TV app. Zodat ook jij hopelijk in de toekomst zonder haperingen kunt kijken.


Moeizaam dit. De iTV app van KPN is toch gemaakt om televisie te kijken? Als de app niet goed functioneert ligt het probleem toch niet bij de klant? Dus ik moet kosten maken om weer een kastje aan te sluiten, is dat jullie oplossing?


Moeizaam dit. De iTV app van KPN is toch gemaakt om televisie te kijken? Als de app niet goed functioneert ligt het probleem toch niet bij de klant? Dus ik moet kosten maken om weer een kastje aan te sluiten, is dat jullie oplossing?

Als je verstandig bent dan sluit je inderdaad zo'n kastje aan want dat is mijns inziens (nog) de enige manier om ongestoord met hoge kwaliteit televisie te kunnen kijken.

De smart-TV app is gemaakt om thuis op een tweede of derde televisie te kunnen kijken maar helaas is de kwaliteit van de smart-TV app op alle platforms (Tizen, WebOS en Android TV) nog zeer bedenkelijk.


Inderdaad, nog afgezien de door mij al vaker genoemde in mijn ogen zeer onhandige interface. Na enige maanden de ontvanger boven vervangen te hebben door de app, heb ik nou toch de ontvanger maar weer van stal gehaald en dat is wat mij betreft een verademing, zowel qua beeldkwaliteit als bediening. 


Ik lees hier dat we het de komende jaren nog met de bedrade kastjes moeten gaan doen. Het is toch van de zotte dat een app als NLZiet wel gewoon perfect werkt en dat KPN niet eens een goedwerkende Android TV app kan bouwen? Ik ben zelf overgestapt op NLZiet omdat je dan gewoon lekker overal draadloos tv kan kijken, maar KPN krijgt dit gewoon niet voor elkaar. 

 

Gisteren bij net verhuisde vrienden geprobeerd de KPN tv app op Google TV te installeren, werkt even goed… maar begint daarna gewoon weer ouderwets te storen en te haperen… Met andere woorden… er moet weer vanaf de meterkast een complete kabel doorgetrokken worden om normaal TV te kunnen kijken. Canal Digitaal, NLZiet, Online en T-Mobile hebben apps waar het wel allemaal perfect mee werkt, maar bij KPN krijg je weer een app die na een jaar nog niet uit beta is. 


Inmiddels april 2023. En nog werkt de app niet voldoende 😂.Â