Skip to main content
Vraag

KPN TV+ App beschikbaar maken voor Apple TV

• December 7, 2023
  • 861 reacties
  • 39504 keer bekeken

Toon eerste bericht

861 reacties

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 29, 2026

Als ik zo teruggraaf in mijn geheugen was 2,5 jaar geleden die jij zegt net voor het moment dat KPN het roer omgooide en de ontwikkeling meer in eigen beheer nam. Dat heeft in het begin dus nadelen zoals bijvoorbeeld vertraging bij ontwikkeling maar heeft later zeker voordelen.

‘Vertraging in de ontwikkeling’ kan ook leiden tot een negatief sentiment.  Een voorbeeld daarvan is natuurlijk het nog steeds ontbreken van een app voor de Apple TV, daar is al genoeg over geschreven. 

En ander voorbeeld is de TV+ App voor Tizen. Meer dan een jaar geleden wordt geschreven dat die ‘bijna klaar’ is en er testers worden gezocht, waarna het bericht volgt dat ‘testen op dit moment niet mogelijk is’ er ook niet bekend is wanneer het testen kan  beginnen. 

Hoe vaak zie je niet bij andere providers op de community bij een probleem staan dat het moet worden doorgegeven aan de leverancier. En dat dus de tijd waar binnen het probleem is opgelost afhankelijk is van de prioriteit die door de leverancier aan het probleem wordt gekoppeld (dat achter de schermen meer dan eens met beschikbaar budget binnen het account te maken heeft)

Hoe vaak zie je niet dat problemen worden ‘doorgegeven aan de ontwikkelaars’? Dat is allerminst een garantie dat die snel, afdoende en blijvend worden opgelost. Ook de ontwikkelaars hebben prioriteiten en zijn wellicht ook afhankelijk van derden, hebben beperkte mogelijkheden of te maken met restricties.

• July 29, 2026

Een groot verschil tussen bijvoorbeeld KPN en zeg Liberty Global is dat deze laatste een grotere afzet gebied bestrijkt dus om meerdere redenen bijna logisch dat dit bedrijf eerst voor AndroidTV FireOs en AppleTV heeft gekozen en pas veel later voor Tizen en WebOs.

KPN heeft bijna logischerwijze bij de eerste apps voor Samsung met het destijds grotere afzetmarkt gekozen. Hoe dat nu zit geen idee. 

Blindstaren naar Ziggo of nu Hollands Nieuwe is wat dat betreft niet reëel. Voor alleen Ziggo of Hollands Nieuwe zal Liberty Global waarschijnlijk ook andere keuzes hebben gemaakt.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 29, 2026

Als je het mij vraagt, had KPN gewoon die app moeten uitbesteden extern als ze er geen tijd voor hebben. Kost wel wat, maar dan zijn je klanten tevreden en scheelt kpn veel tijd. Wat kenbaar een probleem is.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 29, 2026

Nah, deels uitbesteden is vragen om onderhoud / update problemen naderhand.

Wat ik niet goed begrijp is dat kpn nu wel een (redelijk adequaat) werkende app heeft voor iOS, maar dat het blijkbaar erg lastig is die aan te passen voor tvOS. Je zou zeggen als leek, dat is min of meer  hetzelfde ecosysteem, dus zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn…

• July 29, 2026

Nah, deels uitbesteden is vragen om onderhoud / update problemen naderhand.

Wat ik niet goed begrijp is dat kpn nu wel een (redelijk adequaat) werkende app heeft voor iOS, maar dat het blijkbaar erg lastig is die aan te passen voor tvOS. Je zou zeggen als leek, dat is min of meer  hetzelfde ecosysteem, dus zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn…

Dat zou je inderdaad wel denken maar ook tussen Android en Android TV zit een  significant verschil bediening via het scherm en een afstandsbediening. 

TvG2016
Helper
  • July 29, 2026

iOS/iPadOS is een heel andere tak van sport dan tvOS. Het is zeker niet zo makkelijk als iemand denkt om dat even snel om te zetten naar tvOS. 

Op de vraag of Samsung met Tizen nog marktleider is in Nederland. Ja en nee. Ja, Samsung is nog het nest verkochte tv-merk. Nee, Tizen is niet meer het meest gebruikt. Dat is Android TV. Steeds meer televisiefabrikanten gebruiken Android TV als besturingsysteem. En de optelsom hiervan is groter dan Tizen. Het is daarom begrijpelijk dat KPN Android TV hogere prio geeft.

En Rowi toch leuk dat wij op deze community zo kunnen communiceren terwijl dat bij de buren anders is.

• July 29, 2026

Op basis van het OS kom ik inderdaad ook zonder cijfers wel tot dezelfde conclusie dan zal Tizen hoe dan ook nog boven AppleTV uitkomen. Dat AndroidTV een hogere prio heeft hangt waarschijnlijk ook samen met de eigen box.

Het zou toch wat zijn geweest als er een dergelijk apparaat gebaseerd op AppleTV os was gebruikt.

TvG2016
Helper
  • July 29, 2026

Uit mijn hoofd blijkt uit een onderzoek van zo’n twee jaar geleden dat een procent of acht van het OTT en boxless kijken gebeurt met een Apple TV. Het is echt de kwalitatief beste mediaspeler maar voor gebruikers zijn er diverse redenen om toch voor Android of een televisie OS als Tizen of webOS te kiezen, Onder meer de prijs van Apple TV mediaspeler en directe beschikbaarheid van andere platformen direct via de televisie zijn er enkelen van. Ook is de naam Apple bij sommige mensen al bijvoorbaat een no-go.

• July 29, 2026

Over de kwaliteit valt inderdaad niks te zeggen maar het super gesloten eco systeem stammende uit de periode van de eerste Mac computers was al bijna reden genoeg om hier niet voor te kiezen.

Het is eigenlijk al jarenlang de vraag geweest of een bepaald software pakket of spel ook uitkwam voor Apple. En dat is door de jaren heen nauwelijks veranderd dat laat dit topic wel zien.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 29, 2026

iOS/iPadOS is een heel andere tak van sport dan tvOS. Het is zeker niet zo makkelijk als iemand denkt om dat even snel om te zetten naar tvOS. 

tvOS en Android TV zijn OS voor systemen met afstandsbediening (Leanback UI) terwijl iOS en Android OSsen met touchscreen. Eraan zijn al hoge obstakels om even een App van een OS naar andere te porteren. De tweede punt is dat de OS voor STB moet uitkomen met veel minder geheugen dan op smartphones (tussen 512MB en 4GB), de ontwikkelaren moet veel  meer optimaliseren om zijn App überhaupt op STB te laten lopen. Dan zijn smartphones doorgaans in hoogstand modus, maar STB in liggend modus.

Uit mijn hoofd blijkt uit een onderzoek van zo’n twee jaar geleden dat een procent of acht van het OTT en boxless kijken gebeurt met een Apple TV. 

Uit recente cijfers voor USA (de thuis markt van Apple)

https://stateofthescreens.com/p/the-wheel

Ook is de naam Apple bij sommige mensen al bijvoorbaat een no-go.

Niet de naam, maar het niet ondersteunen van DTS audio van Apple TV is een no-go voor me.

Over de kwaliteit valt inderdaad niks te zeggen maar het super gesloten eco systeem stammende uit de periode van de eerste Mac computers was al bijna reden genoeg om hier niet voor te kiezen.

Om een App voor Apple TV te ontwikkelen heeft men een Mac nodig, voor Android TV is ieder PC (Windows, Mac, Linux...) geschikt om even een App te schrijven.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • July 29, 2026

Maar kunnen we deze discussie over de statistieken niet weer dunnetjes overdoen? Hier zit in het begin van het topic al pagina’s vol mee.  Wordt het allemaal niet overzichtelijker van. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 30, 2026

Maar kunnen we deze discussie over de statistieken niet weer dunnetjes overdoen? Hier zit in het begin van het topic al pagina’s vol mee.

Omdat sommigen in deze topic hun argumenten over het Apple-ecosysteem als het 'nec plus ultra' bleven herkauwen, is het soms nodig om ze met de neus op de feiten te drukken.

• Topper
  • July 30, 2026

Apple TV-gebruikers gezocht! 📺🍏

De afgelopen jaren heb ik met veel interesse de verschillende discussies gevolgd over een KPN TV+-app voor Apple TV. Wat mij opvalt, is dat dezelfde wens regelmatig terugkomt, maar dat de ervaringen en ideeën verspreid staan over meerdere onderwerpen.

Daarom leek het mij leuk om hier één centrale plek te maken waar Apple TV-gebruikers elkaar kunnen vinden en ervaringen kunnen delen.

Ik ben benieuwd naar jullie verhaal.

Vertel bijvoorbeeld:

• Gebruik je een Apple TV HD of Apple TV 4K?
  • Ben je momenteel KPN-klant, of heb je juist voor een andere provider gekozen?
  • Kijk je nu via een TV+ Box of gebruik je een alternatief?
  • Wat vind je prettig aan Apple TV als televisieplatform?
  • Welke functies zou jij graag terugzien in een eventuele KPN TV+-app?
  • Heeft het ontbreken van een Apple TV-app invloed gehad op je keuze voor een provider?

Ook ervaringen met andere aanbieders, zoals Ziggo GO, Odido, Canal+, NLZIET of andere tv-apps, zijn interessant om te delen. Juist door ervaringen naast elkaar te leggen ontstaat een goed beeld van wat gebruikers belangrijk vinden.

Waarom dit initiatief?

KPN heeft onlangs aangegeven dat een Apple TV-versie van de TV+-app op de backlog staat. Eerst ligt de focus op de verdere uitrol van de TV+-apps voor Samsung en LG en op de Youfone Smart TV-app. Dat is een duidelijke prioriteit.

Juist daarom lijkt het mij waardevol om op een rustige en feitelijke manier inzichtelijk te maken hoe groot deze gebruikersgroep is en welke wensen er leven. Niet om te klagen, maar om ervaringen te verzamelen die hopelijk kunnen bijdragen aan toekomstige keuzes.

Ik hoop dat ook KPN meeleest. Misschien helpt dit topic om een beter beeld te krijgen van de Apple TV-gebruikers binnen de community.

Ik trap graag af:

• 🍏 Apple TV 4K (3e generatie)
  • 📡 Ik geef de voorkeur aan een native Apple TV-app boven een losse tv-ontvanger.
  • 🎯 Voor mij zijn snelheid, een eenvoudige bediening, goede integratie met het Apple-ecosysteem en de vrijheid om zonder extra hardware tv te kijken de belangrijkste redenen.

Wie volgt? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën! 😊

• Nieuwkomer
  • August 5, 2026

Ik zie het forum volstaan met vragen over een native app voor de Apple TV dus voeg ik nog maar eens een nieuwe request hiervoor toe.

Ik heb net de setopbox ontvangen (weer een extra afstandsbediening), maar heb geen vrije HDMI poorten meer op mijn tv dus kan er niks mee (en dus ook niks met mijn tv abonnement op mijn tv).

Ik heb natuurlijk geen idee hoe de codebase van de iOS app eruit ziet, maar het zou in deze tijd toch wat makkelijker moeten zijn deze te porten naar een tvOS compatibele versie. Laat Claude er desnoods even op los gaan (voor het basiswerk).

Admin: Vraag samengevoegd met bestaand topic over dit onderwerp

• Topper
  • August 5, 2026

Ik zie het forum volstaan met vragen over een native app voor de Apple TV dus voeg ik nog maar eens een nieuwe request hiervoor toe.

Ik heb net de setopbox ontvangen (weer een extra afstandsbediening), maar heb geen vrije HDMI poorten meer op mijn tv dus kan er niks mee (en dus ook niks met mijn tv abonnement op mijn tv).

Ik heb natuurlijk geen idee hoe de codebase van de iOS app eruit ziet, maar het zou in deze tijd toch wat makkelijker moeten zijn deze te porten naar een tvOS compatibele versie. Laat Claude er desnoods even op los gaan (voor het basiswerk).

Admin: Vraag samengevoegd met bestaand topic over dit onderwerp

Volgens mij zit de uitdaging niet zozeer in de techniek of de code, maar vooral in de prioriteiten die KPN stelt.

Uit de reactie die ik van KPN heb ontvangen blijkt dat eerst de TV+-apps voor Samsung, LG en Youfone worden afgerond. Pas daarna komt Apple TV aan bod. Dat suggereert dat KPN de grootste platformen momenteel voorrang geeft en dat de Apple TV-doelgroep vooralsnog niet groot genoeg wordt geacht om eerder prioriteit te krijgen.

Juist daarom denk ik dat het belangrijk is dat Apple TV-gebruikers zich hier blijven melden. Hoe duidelijker de vraag vanuit de community zichtbaar wordt, hoe beter KPN kan meewegen dat deze doelgroep misschien groter én actiever is dan nu wordt aangenomen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@RuufB 

Mijn topic bestaat inmiddels al meer dan twee jaar, dus het is voor KPN al meer dan duidelijk dat er een KPN TV+ App moeten komen voor Apple TV 4K.
Binnen deze topic zijn al de nodige discussies gevoerd hierover, en hebben de meeste hun mening al gegeven.

De moderatoren hebben deze feedback al een aantal keren doorgegeven aan het TV Team van KPN.
Het is nu echt wachten totdat de KPN TV+ app voor Apple TV 4K daadwerkelijk wordt gelanceerd.
Er gaan geruchten dat het nog dit jaar (2026) gaat gebeuren, al is dit niet officieel bevestigd vanuit KPN.

• Topper
  • August 5, 2026

Hoi ​@Michel.uit.Arnhem,

Dank voor je reactie! 👍

Ik heb op 21 juli 2026 precies dezelfde terugkoppeling ontvangen van een escalatiemedewerker van Executive Complaints:

“De implementatie van de KPN TV+ app voor Apple TV staat op de backlog. De focus ligt eerst op de upgrade van de apps (van iTV naar TV+) op Samsung en LG (grootste bereik) en daarnaast op de implementatie van de nieuwe Smart TV-app voor Youfone op diezelfde platformen. Daarna (einde dit jaar / begin volgend jaar) zal er gekeken worden naar het Apple TV-platform.”

Dat geeft mij in ieder geval het vertrouwen dat dit de huidige officiële koers van KPN is. Nu is het vooral afwachten wanneer de volgende stap daadwerkelijk wordt gezet. Hopelijk kunnen we later dit jaar een positieve update tegemoetzien.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 5, 2026

Nou die geruchten hebben al vaker dit forum gebaseerd maar tot nu volgens mij nergens op gebaseerd…..

Dit is dan voor mij ook aanleiding geweest om KPN  na een aantal jaren in november aanstaande te verlaten.

Eigenlijk heel jammer want met KPN is eigenlijk verder niets mis mee.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Nou die geruchten hebben al vaker dit forum gebaseerd maar tot nu volgens mij nergens op gebaseerd…..

Dit is dan voor mij ook aanleiding geweest om KPN  na een aantal jaren in november aanstaande te verlaten.

Eigenlijk heel jammer want met KPN is eigenlijk verder niets mis mee.

De afgelopen 2 jaar zijn er op diverse momenten geruchten de wereld in geslingerd, waar je vervolgens niets meer over hoort.

De meeste klanten die mijn topic volgen, zijn inmiddels het vertrouwen kwijt geraakt, en hebben nog weinig hoop dat er nog een KPN TV+ App komt voor Apple TV 4K.

Aan geruchten heb je in feite niets, totdat het officieel door KPN bekend wordt gemaakt.

Dus of de app nog dit jaar (2026) wordt gelanceerd of pas in 2027, kan ik alleen maar zeggen “we zien het vanzelf wel”.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 5, 2026

Ik heb op 21 juli 2026 precies dezelfde terugkoppeling ontvangen van een escalatiemedewerker van Executive Complaints:

“De implementatie van de KPN TV+ app voor Apple TV staat op de backlog. De focus ligt eerst op de upgrade van de apps (van iTV naar TV+) op Samsung en LG (grootste bereik) en daarnaast op de implementatie van de nieuwe Smart TV-app voor Youfone op diezelfde platformen. Daarna (einde dit jaar / begin volgend jaar) zal er gekeken worden naar het Apple TV-platform.”

Als ik dit zo lees, begrijp ik dat de apps voor Samsung, LG en Youfone nog dit jaar worden geïmplementeerd. 

En Apple TV zeker niet dit jaar, maar hopelijk in 2027.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

KPN oogt gewoon als een tweede rangs provider hiermee. Tevens wordt Solcon hierin meegesleurd want die heeft ook geen tv app voor Apple TV . Het is echt niet van deze tijd dat KPN de beste mediaspeler zo lang negeert.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Als ik dit zo lees, begrijp ik dat de apps voor Samsung, LG en Youfone nog dit jaar worden geïmplementeerd. 

En Apple TV zeker niet dit jaar, maar hopelijk in 2027.

Hoi ​@Noordzee 

Er bestaat nog zeker een kans (niet groot) dat de KPN TV+ App nog dit jaar wordt gelanceerd voor Apple TV 4K, volgens enkele geruchten.
Het is in elk geval nog niet officieel bekend gemaakt door KPN.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 5, 2026

Hoi ​@Michel.uit.Arnhem,

Dank voor je reactie! 👍

Dat er gekeken wordt naar het Apple TV-platform, is allerminst een concrete toezegging dat er dan ook daadwerkelijk een TV App komt. En wanneer. 

Ook het tijdspad dat geschetst wordt, is erg optimistisch en verre van realistisch.

De upgrade van de iTV app voor Samsung lijkt tot stilstand gekomen. Meer dan een jaar geleden werd gemeld dat die ‘bijna klaar’ was, maar het testen, dat  ook een jaar geleden werd aangekondigd, is uitgesteld en nog steeds niet begonnen.

Verder is op deze community ook aangegeven, dat na de lancering van de Smart TV+ App voor Samsung en LG, mogelijk eerst nog een TV+ App voor Philips (Titan) wordt ontwikkeld. 

Dat geeft mij in ieder geval het vertrouwen dat dit de huidige officiële koers van KPN is. Nu is het vooral afwachten wanneer de volgende stap daadwerkelijk wordt gezet. Hopelijk kunnen we later dit jaar een positieve update tegemoetzien.

Ik zou daar maar niet op rekenen. Gezien het aantal problemen waar kpn mee te maken heeft, lijkt het me dat de ontwikkeling van Smart TV+ Apps nul prioriteit heeft, al was het maar om nog meer problemen te vermijden.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 5, 2026

Daarna (einde dit jaar / begin volgend jaar) zal er gekeken worden naar het Apple TV-platform.”

Ik kijk ook al jaren naar mooie dames, maar zolang ik er naar blijf kijken zou er nooit een kans op een serieuze relatie in zitten. Alle gekheid op een stokje, dit standaard oneliner antwoord waar KPN zo ontzettend goed in is hoor ik 15 jaar inmiddels. 

Er gaan geruchten dat het nog dit jaar (2026) gaat gebeuren, al is dit niet officieel bevestigd vanuit KPN.

Geruchten… Je moet er vanuit gaan dat de kans dat je een miljoen wint dit jaar/volgend jaar vele malen hoger is. 

KPN moet is stoppen met loze beloftes doen en is echt daden bij de woorden gaan voegen, ik ben serieus al die vermoedens en oneliners die KPN opgooit meer dan zat. 

• Topper
  • August 5, 2026

Apple TV-gebruikers gezocht! 📺🍏

De afgelopen jaren heb ik met veel interesse de verschillende discussies gevolgd over een KPN TV+-app voor Apple TV. Wat mij opvalt, is dat dezelfde wens regelmatig terugkomt, maar dat de ervaringen en ideeën verspreid staan over meerdere onderwerpen.

Daarom leek het mij leuk om hier één centrale plek te maken waar Apple TV-gebruikers elkaar kunnen vinden en ervaringen kunnen delen.

Ik ben benieuwd naar jullie verhaal.

Vertel bijvoorbeeld:

• Gebruik je een Apple TV HD of Apple TV 4K?
  • Ben je momenteel KPN-klant, of heb je juist voor een andere provider gekozen?
  • Kijk je nu via een TV+ Box of gebruik je een alternatief?
  • Wat vind je prettig aan Apple TV als televisieplatform?
  • Welke functies zou jij graag terugzien in een eventuele KPN TV+-app?
  • Heeft het ontbreken van een Apple TV-app invloed gehad op je keuze voor een provider?

Ook ervaringen met andere aanbieders, zoals Ziggo GO, Odido, Canal+, NLZIET of andere tv-apps, zijn interessant om te delen. Juist door ervaringen naast elkaar te leggen ontstaat een goed beeld van wat gebruikers belangrijk vinden.

Waarom dit initiatief?

KPN heeft onlangs aangegeven dat een Apple TV-versie van de TV+-app op de backlog staat. Eerst ligt de focus op de verdere uitrol van de TV+-apps voor Samsung en LG en op de Youfone Smart TV-app. Dat is een duidelijke prioriteit.

Juist daarom lijkt het mij waardevol om op een rustige en feitelijke manier inzichtelijk te maken hoe groot deze gebruikersgroep is en welke wensen er leven. Niet om te klagen, maar om ervaringen te verzamelen die hopelijk kunnen bijdragen aan toekomstige keuzes.

Ik hoop dat ook KPN meeleest. Misschien helpt dit topic om een beter beeld te krijgen van de Apple TV-gebruikers binnen de community.

Ik trap graag af:

• 🍏 Apple TV 4K (3e generatie)
  • 📡 Ik geef de voorkeur aan een native Apple TV-app boven een losse tv-ontvanger.
  • 🎯 Voor mij zijn snelheid, een eenvoudige bediening, goede integratie met het Apple-ecosysteem en de vrijheid om zonder extra hardware tv te kijken de belangrijkste redenen.

Wie volgt? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën! 😊

Ik geloof dat de community het op heeft gegeven gezien de hoeveelheid reacties hier 😂