Skip to main content

Als KPN abonnee maak ik gebruik van de app KPN itv. Als ik de app qua tv kijken via chromecast, met WiFi verbinding, in ons huisje in Spanje zou moeten waarderen, dan wordt het een zware onvoldoende.

 

ter vergelijking: de formule 1 app van F1 werkt perfect.

 

Het probleem van de KPN app: het beeld blijft met enige regelmaat hangen. Linksonder in het beeld zie je een rondje draaien.

 

uitermate irritant, zeker als je naar een film kijkt.

 

het ligt absoluut niet aan de WiFi verbinding. Juist door de app van F1, zonder enige hapering live beeldverbinding.

 

conclusie:

het kan niet anders dan dat het aan de kpn app ligt.

 

hoe gaat KPN dit oplossen?

Hoi @Eric Prud, welkom! Heb je het naar je zin in Spanje?

Balen dat streamen van de KPN TV app naar de Chromecast niet zonder problemen gaat. Vaak is dit een gevolg van een instabiele wifi verbinding. Nu hoor ik je zeggen dat F1TV geen problemen geeft. Daarom denk je dat er niets met jouw verbinding aan de hand kan zijn. Toch is de kans groot dat dit wel het geval is. Ik zal je uitleggen waarom.

Veel andere streams hebben standaard buffers van tot wel 90 seconden. De KPN TV app heeft een buffer van maar een paar seconden. Dit komt doordat de KPN TV app live televisie uitzendt. Als er dan een standaard buffer zou zijn, zou je te ver achter lopen op live televisie. Daarom is er een kleine buffer. Hierdoor merk je het snel als de verbinding ook maar een klein beetje instabiel is. Terwijl je dit bij een andere app minder snel merkt.

Bovendien worden de video’s op een andere manier versleuteld. Video’s kunnen van tevoren versleuteld worden. Live televisie moet ter plekke versleuteld worden. Hierdoor is voor live televisie meer bandbreedte nodig. Live televisie verbruikt 6 Mbit/s. Video’s voor Netflix en YouTube verbruiken 4 Mbit/s. Dus: Als jouw verbinding traag is, heb je meer last van haperingen bij live televisie.

 

Met andere woorden: het is dus toch zaak om naar jouw wifi verbinding te kijken. Maar aangezien het om een Spaanse wifi verbinding gaat, ben ik bang dat ik je niet verder kan helpen. 🙁


Veel andere streams hebben standaard buffers van tot wel 90 seconden. De KPN TV app heeft een buffer van maar een paar seconden. Dit komt doordat de KPN TV app live televisie uitzendt. Als er dan een standaard buffer zou zijn, zou je te ver achter lopen op live televisie. Daarom is er een kleine buffer. Hierdoor merk je het snel als de verbinding ook maar een klein beetje instabiel is. Terwijl je dit bij een andere app minder snel merkt.

En dit is wat kpn zou moeten veranderen ... de buffergrootte. Wat maakt het nu uit dat je "ver" achter loopt op live televisie als het alternatief is dat je helemaal geen televisie kunt kijken omdat je gek wordt van haperingen of draaiende cirkeltjes.

Beste kpn, als jullie dan weten wat de oorzaak is, doe er dan ook iets aan. Ik weet zeker dat ook de iTV app van KPN goed zou kunnen werken als er adequate buffering geïmplementeerd zou worden. Helemaal mooi zou zijn als de buffergrootte dynamisch zou zijn en automatisch wat groter ingesteld zou worden als er haperingen (draaiende cirkeltjes) geconstateerd worden.


Beste KPN,

 

bedankt voor het antwoord, maar om eerlijk te zijn, het is te eenvoudig om jullie probleem te verschuiven naar onze WiFi verbinding in Spanje. We hebben de verbinding door de leverancier meerdere malen laten checken. Het probleem zit echt in jullie app en met aller respect, verhelp dat probleem, want ik ben als abonnee niet de enige met dit probleem.

 

U verwijst oa naar live tv. Het probleem doet zich ook voor bij het kijken naar opnamen. Dus de verwijzing van u zoals omschreven, die klopt simpelweg niet.

 

ik adviseer u iets aan hee probleem te doen. Het zou u sieren als u het oplost.


Ik wil je vragen eens een speedtest te doen.

We kijken dan niet alleen naar de snelheid. De upload, de ping en de jitter kunnen namelijk belangrijke informatie geven over videostreaming. Als je speedtest.net gebruikt, kan je ook de testserver veranderen. Je zou dan eens een paar testservers in Nederland kunnen selecteren. Zo kun je bekijken of er sterk afwijkende waarden tussen de Nederlandse servers zitten.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.


Beste Denise

 

ik heb zojuist de test uitgevoerd, een aantal malen, met een gemiddelde van 18,80 mbit/s. Daarbij rekening houdende dat het op dit moment bewolkt is, het regent. Wij zitten op een altitude van 630 mtr. Wij maken gebruik van een straalverbinding. Kabel is ivm de bergen, niet mogelijk. Volgens mij een mooie en goede snelheid, zeker als ik teruglees dat bv live tv 6 mbit/s verbruikt.

 

voor mij is het duidelijk bij wie het probleem ligt, nu maar hopen dat KPN dit ook gaat inzien.

 

raadpleeg als KPN ook eens het internet en de klachten die er zijn, zoals door mij beschreven

 

ben benieuwd naar de reactie

 

gr

 

eric

 

 


Jouw wifi verbinding komt dus niet binnen via de kabel? Maar via de straling, net zoals 4G? Dat maakt een hoop duidelijker.

Ik mis alleen nog informatie over de upload snelheid, de ping en de jitter. Zou je deze ook nog kunnen delen? Het liefst ontvang ik een screenshot van het resultaat.


Daar vraagt u mij wat. Ik weet niet hoe die info te verkrijgen


Beste Denise

 

ik heb zojuist de test uitgevoerd, een aantal malen, met een gemiddelde van 18,80 mbit/s. Daarbij rekening houdende dat het op dit moment bewolkt is, het regent. Wij zitten op een altitude van 630 mtr. Wij maken gebruik van een straalverbinding. Kabel is ivm de bergen, niet mogelijk. Volgens mij een mooie en goede snelheid, zeker als ik teruglees dat bv live tv 6 mbit/s verbruikt.

 

voor mij is het duidelijk bij wie het probleem ligt, nu maar hopen dat KPN dit ook gaat inzien.

 

raadpleeg als KPN ook eens het internet en de klachten die er zijn, zoals door mij beschreven

 

ben benieuwd naar de reactie

 

gr

 

eric

 

 

18 mbit is niet veel. Zeker niet als er nog meer over de lijn gaat. Ik heb hier in Nederland twee klanten die ook straalverbindingen hadden. En dan behoorlijk dure apparatuur. Maar dat bleef problemen geven. Dat was weliswaar verbinden/lezen/schrijven naar een database van een sql server oa maar die hebben toch voor (tien)duizenden euro’s glas laten aanleggen. 
 


Hoe je deze informatie kunt krijgen, stuurde ik eerder, @Eric Prud:

Ik wil je vragen eens een speedtest te doen.

We kijken dan niet alleen naar de snelheid. De upload, de ping en de jitter kunnen namelijk belangrijke informatie geven over videostreaming. Als je speedtest.net gebruikt, kan je ook de testserver veranderen. Je zou dan eens een paar testservers in Nederland kunnen selecteren. Zo kun je bekijken of er sterk afwijkende waarden tussen de Nederlandse servers zitten.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.