Skip to main content
Vraag

KPN TV+ app start niet automatisch op bij het aanzetten van de TV+ Box

• September 14, 2026
  • 11 reacties
  • 184 keer bekeken

Iedere keer als ik de TV aanzet en daarna de KPN TV+ box aanzet, moet ik handmatig de KPN app op m'n TV zoeken en deze opstarten.

Hoe krijg ik geregeld dat als ik de TV box aanzet ik gelijk in het menu van KPN TV+ ben ( dus dat de KPN TV app ook opstart ) of kan dat niet?

11 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 14, 2026

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Als ik de TV aanzet en daarna de KPN TV+ box moet ik iedere keer handmatig de KPN app op m'n TV zoeken en deze opstarten.

Hoe krijg ik geregeld dat als ik TV box aanzet de KPN app ook gelijk opstart of kan dat niet?

Admin: naar je eigen topic verplaatst

• Topper
  • September 14, 2026

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Als ik de TV aanzet en daarna de KPN TV+ box moet ik iedere keer handmatig de KPN app op m'n TV zoeken en deze opstarten.

Hoe krijg ik geregeld dat als ik TV box aanzet de KPN app ook gelijk opstart of kan dat niet?

Bij mij werkte dit

CEC activeren moet op aan.

Bij het inschakelen van de box zal dan de tv naar de juiste hdmi ingang schakelen. Danwel aangaan gelijk op de juiste ingang. 

Met de bovenste 3 is alleen de aan/uit van de box nodig. De tv schakelt mee. Mits op de tv Anynet+ (hdmi cec bij Samsung) ook aan staat.

Admin: meeverplaatst

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 14, 2026

Hallo ​@Frank van hout ,

Hoe krijg ik geregeld dat als ik de TV box aanzet ik gelijk in het menu van KPN TV+ ben 

Je kunt de TV+-ontvanger zo instellen dat je direct op TV uitkomt:

Instellingen -> menuweergave -> opstartscherm -> direct opstarten met live tv of radio.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 14, 2026

Is het nou TV+ app of TV+ box. Je noemt het allemaal in één ademteug. Meermaals. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 15, 2026

Hallo ​@Frank van hout ,

Hoe krijg ik geregeld dat als ik de TV box aanzet ik gelijk in het menu van KPN TV+ ben 

Je kunt de TV+-ontvanger zo instellen dat je direct op TV uitkomt:

Instellingen -> menuweergave -> opstartscherm -> direct opstarten met live tv of radio.

Mijn menu ziet er heel anders uit dan door jou beschreven...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 15, 2026

Duidelijk. Dit is de app op een Samsung, maar ook LG of Loewe. Je kunt in je tv zelf instellen dat ie aan gaat met de laatst gebruikte app of ingang. 

Er is hier geen sprake van een tv+ box. 

Samsung afstandsbediening: huisje - instellingen - algemeen - Smart-functies - vorige app automatisch uitvoeren 

• Nieuwkomer
  • September 16, 2026

Ik ben uren bezig geweest om voor mijn schoonmoeder van 85 die 👺tv-box zodanig ingesteld te krijgen zonder veel keuzes en klikken op een AB.
Ik heb haar tv, die dus ook Google TV heeft, teruggezet naar Basic TV en daarna de TV Box via HDMI en de juiste CEC-instellingen direct naar lineaire tv laten kijken. Dus nu drukt ze op de AB één knop in en de tv staat dan op de juiste HDMI-ingang en ze kan kijken naar de laatste zender die ze keek toen ze de tv uitzette. Ik moest zowat om de dag support leveren om haar te kunnen laten kijken en dat werd me te gortig ;-)
Zou fijn zijn als KPN ook rekening zou houden met ouderwets lineair tv-kijken en dan met name voor ouderen die niet goed overweg kunnen met apps, Google TV, enz. En dan heb ik het maar niet over het niet kunnen aanbieden van een senioren afstandbediening.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 16, 2026

XXX

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 16, 2026

Hoi, ​@pjzzz 

Wat vervelend dat je er zolang mee bezig bent geweest. Op zich zijn het 2 instellingen. A dat de ontvanger op de laatst gebruikte zender inschakelt.  En B dat HDMI CEC is ingeschakeld. Bovenste 3 schuifjes.

Een senioren afstandsbediening is er. Zelfs 2.

Deze met cijfers. En een zappertje.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 16, 2026

Iedere keer als ik de TV aanzet en daarna de KPN TV+ box aanzet, moet ik handmatig de KPN app op m'n TV zoeken en deze opstarten.

Hoe krijg ik geregeld dat als ik de TV box aanzet ik gelijk in het menu van KPN TV+ ben ( dus dat de KPN TV app ook opstart ) of kan dat niet?

Als je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) aanzet, dan kan je meteen tv kijken.

Dat is geen app.

Je kan de DIW7022 wel op tv laten opstarten.

Maar als je een zender (cijfer) op de ab intikt, dan gaat hij meteen naar die zender.

Of bedoel je de KPN tv app?

Die heeft helemaal niets met de DIW7022 te maken.

Op de foto's zie ik schermen van je tv, niet van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Als je CEC op de DIW7022 en op de tv aan hebt staan, gaat de tv aan en naar het juiste kanaal als je via de KPN ab rechtsboven klikt (en weer klikken en alles gaat uit)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 16, 2026

Hi ​@Frank van hout, welkom op de community!

Net als de anderen hier, valt het me op dat je het zowel over de TV+ box hebt, als over de app. Dit zijn 2 verschillende dingen, als je de TV+ box aanzet dan heb je in feite niets met de app te maken. Ik ben dus best benieuwd hoe het precies zit bij jou thuis.

Je TV+ box hoort via een HDMI kabel aangesloten te zijn op 1 van de HDMI ingangen van je tv. Is dat nu ook zo? Zo ja, op welke HDMI ingang is hij aangesloten? Zou je kunnen controleren of je tv die HDMI ingang ook als het externe kanaal geselecteerd staat? Een extern kanaal op je tv (ook wel de 'bron' of 'source' genoemd) selecteer je door op je afstandsbediening op de knop Source, AV, Input of het vierkantje met een pijltje te drukken.Die knop zit ook op je KPN afstandsbediening, dus het kan zijn dat je tv daar ook op reageert!

Mocht je het juiste HDMI kanaal geselecteerd hebben maar je ziet daar niks, zou je de ontvanger dan eens op 1 van de andere HDMI ingangen aan willen sluiten? Het kan zijn dat er iets mis is met de betreffende HDMI ingang en op die manier kunnen we dat testen 🙂

Bevalt het kijken via de app je eigenlijk wel, afgezien van dat je die steeds opnieuw moet selecteren, dan kan je de TV+ box ook helemaal loskoppelen en deze tip van PeterG uitvoeren:

Duidelijk. Dit is de app op een Samsung, maar ook LG of Loewe. Je kunt in je tv zelf instellen dat ie aan gaat met de laatst gebruikte app of ingang. 

Er is hier geen sprake van een tv+ box. 

Samsung afstandsbediening: huisje - instellingen - algemeen - Smart-functies - vorige app automatisch uitvoeren