Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem in mijn AV-setup en hoop dat jullie me kunnen helpen. Hier is hoe mijn setup eruitziet:

• Projector: Voor het beeld.

• Sonos Beam Gen 1: Voor geluid.

• KPN-kastje: Als bron voor beeld en geluid.

Huidige aansluitingen:

• De HDMI-kabel van het KPN-kastje gaat naar de projector (voor beeld).

• De Sonos Beam is via een optische kabel aangesloten op het KPN-kastje (via de bijgeleverde HDMI-naar-optisch-adapter).

Het probleem:

Met deze configuratie krijg ik alleen stereo-audio via de Sonos Beam. Dit blijft het geval, ongeacht:

• Welke apps ik gebruik (bijvoorbeeld Netflix of andere streamingdiensten).

• Welke audio-instellingen ik selecteer op het KPN-kastje (bijvoorbeeld ‘Automatic’, ‘Passthrough’, of ‘Dolby’).

Ik heb een Sonos-setup waarmee ik 5.1 of 7.1 surround sound kan afspelen, en ik wil natuurlijk graag een betere audiokwaliteit krijgen dan alleen stereo.

Mijn oplossing (die niet werkt):

Ik heb geprobeerd een HDMI-splitter (Marmitek 312 UHD) te gebruiken om het HDMI-signaal te splitsen. Het idee was om:

1. De HDMI-output van het KPN-kastje naar de splitter te sturen.

2. Vanuit de splitter één HDMI-kabel naar de projector (voor beeld) en een andere naar de Sonos Beam (voor geluid).

Alle gebruikte HDMI-kabels zijn HDMI 2.1, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Maar: De splitter lijkt het signaal niet goed te splitsen. Op de splitter zie ik dat slechts één uitgang actief is (de projector). Het lijkt alsof het geluidssignaal niet naar de Sonos Beam wordt doorgegeven.

Mogelijke oorzaken (volgens mij):

1. HDCP-problemen: Ik heb gelezen dat HDCP hierbij een rol kan spelen, maar ik begrijp dit niet helemaal. Zou ik dat kunnen oplossen?

2. eARC/ARC ontbreekt: Omdat na de splitter  eARC/ARC nier meer werkt, vraag ik me af of dit het geluidssignaal blokkeert.

Vraag:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik 5.1-geluid (of beter) krijg met deze setup? Zijn er oplossingen of alternatieven die ik kan proberen?

Alle hulp is welkom!

Met deze configuratie krijg ik alleen stereo-audio via de Sonos Beam. Dit blijft het geval, ongeacht:

Ik heb vanaf hier niet meer verder gelezen. Want ik neem aan dat je de TV+ ontvanger DIW7022 hebt.

Daarbij komt uit de optische aansluiting hetzelfde wat het aangesloten hdmi apparaat ondersteunt. De beamer zal helemaal geen geluid ondersteunen, dus blijft het hangen op stereo. Dat komt er dan ook optisch uit.

Dit is bekend bij de ontwikkelaars. Echter nog niet gelukt dit te 'scheiden'.

Niet op te lossen met de TV+ ontvanger momenteel. Niet voor ons thuis dus.

-> je zou een hdmi audio extractor kunnen proberen. 

@SvenJelle Bij een splitter kan alleen een uitgang actief zijn. Je heb geen passieve HDMI-splitter nodig maar een actieve HDMI-switch nodig (met ingebouwde HDCP decoder). Zulke zijn ook te koop als 3in1, 4in1 of 5in1 Audio Extractor (Toslink,Coax,Tulp en HDMI). Een actieve HDMI switch ziet je aan dat hij een aparte stroomconnector heeft.

Bedankt ​@PeterG en ​@TDN voor jullie tips! Op basis van jullie advies heb ik een HDMI Matrix met audio-extractie aangeschaft. Ik wil graag mijn beoogde setup met jullie delen en horen of er nog verbeterpunten zijn.

Mijn Setup

HDMI Matrix:

• Specificaties: 4 in 2 out, ondersteunt 8K bij 60Hz en high-res audio.
  • Uitgangen:
    • Out 1: Projector
    • Out 2 (eARC): Soundbar

Ingangen:

1. KPN TV+ box (DIW7022)
  2. Nintendo Switch
  3. Gaming PC

Doel

• Ik hoop dat de HDMI Matrix wordt herkend als een endpoint door de DIW7022, zodat ik high-res audio kan splitsen naar mijn soundbar.
  • De matrix moet zorgen voor een soepele weergave op zowel de projector als de soundbar, zonder kwaliteitsverlies.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare setup of tips om eventuele compatibiliteitsproblemen te voorkomen? Alle feedback is welkom!

HDMI Matrix:

• Specificaties: 4 in 2 out, ondersteunt 8K bij 60Hz en high-res audio.
  • Uitgangen:
    • Out 1: Projector
    • Out 2 (eARC): Soundbar

Ingangen:

1. KPN TV+ box (DIW7022)
  2. Nintendo Switch
  3. Gaming PC

Ik ken jouw Sounbar en de HDMI matrix niet, maar eARC van meeste soundbars en hifi-receivers accepteren alleen bron als TV en geen andere apparaten. Je kan beter een normale HDMI port gebruiken of een Toslink/Coax ingang van jouw Soundbar

• Ik hoop dat de HDMI Matrix wordt herkend als een endpoint door de DIW7022, zodat ik high-res audio kan splitsen naar mijn soundbar.

Dat hoop ik dus ook. Goed dat je één met hdmi audio uit hebt gekocht. Want de DIW7022 moet op de hdmi een apparaat herkennen die minimaal 5.1 ondersteunt om dat ook te geven. 

Wel een beetje fingers crossed.

Eerst maar eens afwachten of het werkt. 

Hoi ​@SvenJelle. Welkom op de community! Ik zie dat je al bent verder geholpen door ​@PeterG en ​@TDN. Heb je HDMI Matrix inmiddels al aangesloten? Ik ben erg benieuwd of het werkt.

@Vikash van KPN bedankt voor de reminder, het is inmiddels opgelost.

Uiteindelijk heb ik zowel verschillende HDMI matrices met audio extractors als verschillende stand alone audio extractors geprobeerd. Allemaal werken ze! Ik heb zelf de Nedis 3 in 2 out audio extractie gehouden. 

@TDN de eARC out van de extractor naar de soundbar werkt feilloos 

@PeterG de audioxtractor wordt gezien als eindpunt. In dit geval ondersteunt mijn extractor veel verschillende audio formats en kan ik zoals gewenst atmos of andere formats zonder problemen doorkrijgen vanuit de DIW7022 en andere apparaten.

Bedankt voor jullie hulp en hopelijk heeft iemand er in de toekomst nog wat aan!

Reageer