Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem in mijn AV-setup en hoop dat jullie me kunnen helpen. Hier is hoe mijn setup eruitziet:
• Projector: Voor het beeld.
• Sonos Beam Gen 1: Voor geluid.
• KPN-kastje: Als bron voor beeld en geluid.
Huidige aansluitingen:
• De HDMI-kabel van het KPN-kastje gaat naar de projector (voor beeld).
• De Sonos Beam is via een optische kabel aangesloten op het KPN-kastje (via de bijgeleverde HDMI-naar-optisch-adapter).
Het probleem:
Met deze configuratie krijg ik alleen stereo-audio via de Sonos Beam. Dit blijft het geval, ongeacht:
• Welke apps ik gebruik (bijvoorbeeld Netflix of andere streamingdiensten).
• Welke audio-instellingen ik selecteer op het KPN-kastje (bijvoorbeeld ‘Automatic’, ‘Passthrough’, of ‘Dolby’).
Ik heb een Sonos-setup waarmee ik 5.1 of 7.1 surround sound kan afspelen, en ik wil natuurlijk graag een betere audiokwaliteit krijgen dan alleen stereo.
Mijn oplossing (die niet werkt):
Ik heb geprobeerd een HDMI-splitter (Marmitek 312 UHD) te gebruiken om het HDMI-signaal te splitsen. Het idee was om:
1. De HDMI-output van het KPN-kastje naar de splitter te sturen.
2. Vanuit de splitter één HDMI-kabel naar de projector (voor beeld) en een andere naar de Sonos Beam (voor geluid).
Alle gebruikte HDMI-kabels zijn HDMI 2.1, dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Maar: De splitter lijkt het signaal niet goed te splitsen. Op de splitter zie ik dat slechts één uitgang actief is (de projector). Het lijkt alsof het geluidssignaal niet naar de Sonos Beam wordt doorgegeven.
Mogelijke oorzaken (volgens mij):
1. HDCP-problemen: Ik heb gelezen dat HDCP hierbij een rol kan spelen, maar ik begrijp dit niet helemaal. Zou ik dat kunnen oplossen?
2. eARC/ARC ontbreekt: Omdat na de splitter eARC/ARC nier meer werkt, vraag ik me af of dit het geluidssignaal blokkeert.
Vraag:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik 5.1-geluid (of beter) krijg met deze setup? Zijn er oplossingen of alternatieven die ik kan proberen?
Alle hulp is welkom!