Skip to main content

Ik heb regelmatig onderbrekingen in de tv uitzendingen. Het beeld gaat even weg en komt weer terug. Ook af en toe de foutmelding dat er geen contact is met de zender.

verbetert dit met de aanschaf van een Box 12 en is dit met bijbetaling mogelijk?

 

Hallo @Matthieu HV 

Ik acht de kans groter dat de oorzaak ligt in de verbinding tussen modem en tv-ontvanger. Is de tv-ontvanger rechtstreeks verbonden met het modem via een netwerkkabel of zit er misschien nog iets tussen zoals een switch of een DVS set?

KPN verstrekt het modem in bruikleen en vervangt ze alleen bij een defect. Kopen/bijbetalen is niet mogelijk.


Is de ontvanger met een kabel aangesloten op het modem?


Welkom bij ons op het forum @Matthieu HV. Op basis van de informatie die je in je bericht noemt ben ik ook nog niet overtuigd dat het aan het modem ligt. Kan je de vragen die Ruud en Joep hebben gesteld beantwoorden? Dat geeft een goed beginpunt om met je mee te kunnen denken. 

Aanvullend ben ik ook benieuwd welk type modem je nu hebt en welke tv-ontvanger(s)?


Mijn modem is e Experia Box V12. Verder gebruik ik twee DVS 1200 verbindingsset voor de televisie. De televisie is dus niet rechtstreeks met een kabel verbonden met het modem. De DVS 1200 sets zijn in een vast stopcontact gestoken, \onder verdere apparaten op dit stopcontact.
Aan het modem is een Experia Wifi gekoppeld. Zo'n Wifi versterker heb ik ook met een snoer gekoppeld aan een van de DVS sets. 

Mijn problemen.

  1. tijdens het kijken naar de televisie zijn er korte momenten zonder geluid en met zwart beeld. Dit komt echt frequent voor. 
  2. tijdens het televisiekijken krijg ik af en toe de melding dat de verbinding met het modem is verbroken ( foutcode stb-nmc-400 ). Dit kan ik dan oplossen door de DVS sets uit te schakelen en opnieuw in te schakelen.
  3. af en toe valt de verbinding met televisie en internet helemaal uit, terwijl op het modem alle lampjes groen blijven branden. Dit kan ik dan oplossen door alles los te koppelen en volgens de instructies weer op te starten. 
  4. tijdens zoom meeting krijg ik regelmatig boodschappen in beeld over een slechte of zwakke internetverbinding. 
  5. Ik heb de wifi speedtest gedaan.
    Op de verdieping van het modem (benedenverdieping) is de downloadsnelheid 120.8 Mbps en de uploadsnelheid 101.4 Mbps.
    Op de tussenverdieping (4 meter van het modem met een open trapverbinding) is de downloadsnelheid 6.36 Mbps en de uploadsnelheid 12.49 Mbps.
    Op de bovenverdieping, waar de wifiversterker via een kabel met de DVS 1200 set is verbonden is de downloadsnelheid 12-0.8 Mbps en de uploadsnelheid 101.4 Mbps. 

Dat een bekabelde verbinding tussen televisie en modem beter is begrijp ik. Het even wegvallen van beeld en geluid is echter frequent en storend en dat zou toch niet moeten met goed functionerende apparatuur.
Ik denk ook aan het modem, omdat niet alleen de televisie onderbrekingen heeft, vanwege de overige problemen. 

Zijn dit voldoende gegevens?


De televisieontvangers zijn Arris VIP 2952 V2. Dat was ik vergeten bij de apparatuur. 

 


@Matthieu HV Ben je in de gelegenheid om de TV ontvangers te testen zonder DVS, dus tijdelijk met een netwerkkabel?
De DVS is ‘berucht’ om problemen bij TV kijken. Door ledverlichting, zonnepanelen, laders etc. is er tegenwoordig steeds meer storing op het lichtnet, waar de DVS meer moeite mee krijgt.


Ondanks dat tv niet het enige is wat wegvalt ben ik ook benieuwd hoe het gaat als je de DVS er tijdelijk als test tussenuit haalt. Zoals Ruud al zegt zijn die gevoelig op het stroomnetwerk. Als er zware apparaten op dezelfde groep zitten (ook wasmachines en dergelijke kunnen invloed hebben) kan dat het signaal beïnvloeden. 

Wat voor Wifi versterker heb je precies, is dat een ExperiaWifi of SuperWifi, of een ander type?


Dank voor jullie reacties.

Ik zal de tv testen met een rechtstreekse verbinding, zonder DVS, dus.

Voor wifi heb ik Experiawifi. Ik heb het idee dat het bereik daarvan niet echt groot is. Is de Superwifi echt beter? Moet die bekabeld worden? Zo niet, is de storing dan niet vergelijkbaar met DVS? 


Ik ben benieuwd hoe de tv het doet zonder de DVS!

De ExperiaWifi is ook met een DVS aangesloten dus, dus als de DVS dan even stoort wordt het Wifi netwerk van de ExperiaWifi daar ook door beïnvloed. Met DVS gaat het signaal door het interne stroomnetwerk en de ExperiaWifi kan enkel bekabeld aangesloten worden. SuperWifi's hoeven niet bekabeld aangesloten te worden, die kunnen elkaars signaal draadloos oppakken. Hier kan je meer lezen over de SuperWifi: 

 


Dank voor je reactie. Ik heb de televisie bekabeld uitgeprobeerd. Dit gaf tot nu toe geen storingen. Ik ga dit dus maar gedurende een langere periode uitproberen. Voor de wifi ga ik Superwifi installeren. Ik hoop dat daarmee de problemen met internet ook opgelost worden.

Nogmaals dank voor de adviezen. Ik laat over een weekje horen hoe de stand van zaken is.

Matthieu Hagemans. 


De eerste indruk is positief dus, dat is goed om te lezen! Hopelijk blijft dat ook de rest van de week goed werken. Ik wacht je bevindingen daarmee en met de SuperWifi af 🙂