Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ beeld slechter via multicast dan via unicast

• September 5, 2025
  • 13 reacties
  • 343 keer bekeken

Vandaag is mijn abonnement op mijn glasvezel verbinding omgezet van KPN ITV naar KPN TV+. 

Op het moment dat ik de nieuwe KPN TV+ decoder aansloot merkte ik gelijk al op dat de beeldkwaliteit een stuk slechter is dan via mijn oude 4K ITV decoder. Het beeld is minder contrastrijk en minder scherp dan mijn oude ITV decoder. Wel zijn de kleuren mooier bij de KPN TV+ decoder.

Ik heb hierover vandaag contact opgenomen met de KPN klantenservice en ik heb samen met de klantenservice medewerker diverse instelleningen geprobeerd. 

Bij het omschakelen van multicast naar unicast werd het beeld beduidend beter, contrastrijker en scherper. Ook bij het terugkijken van uitzendingen was het beeld beduidend beter dan via multicast live TV kijken.

De instellingen waarbij de beeldkwaliteit beduidend slechter dan mijn oude ITV ontvanger zijn als volgt.:

Multicast staat aan

Beste beeldkwaliteit staat aan

HDR staat op automatisch

Ik gebruik de meegeleverde HDMI kabel die bij de KPN TV+ ontvanger zit. Ik heb twee KPN TV+ ontvanger. Beide geven hetzelfde probleem. KPN TV+ ontvanger is aangesloten via een rechtstreekse kabel met het Box 12 router en ook geprobeerd via mijn eigen Mikrotik router. Met beide routers precies hetzelfde probleem. Ik kijk via een 55 inch 4K Philips OLED TV 

Als ik via Multicast kijk en mijn Mikrotik router gebruik dan kan ik via mijn Miktrotik router zien dat bijvoorbeeld via NPO 1 er 14,2 MBits per seconde aan data via vlan 4, WAN zijde wordt gestreamd. Er lijkt dus iets mis te gaan bij de beeldkwaliteit van het aangeboden multicast verkeer of in de verwerking van het multicast verkeer in de KPN TV+ decoder.

Omdat het probleem niet is op te lossen heb ik maar een aanvraag gedaan om mijn oude abonnement met de ITV decoders terug te laten zetten. Ik ben niet blij met deze oplossing omdat me dit een hogere maandelijkse abonnement prijs oplevert en ik een minder geavanceerde KPN TV decoder weer ga gebruiken.

Ik meld dit probleem toch ook via deze weg zodat hier mogelijk in de toekomst wat aan gedaan kan worden. Als iemand dit probleem herkend en daar mogelijk een oplossing voor weet dan graag en reactie. 

Beste antwoord door Wavestar

Vanavond heb ik opnieuw een test gedaan en nu lijkt de beeldkwaliteit via multicast een stukje beter dan via unicast, alleen is het contrast net iets minder dan bij unicast. Contrast op TV een standje hoger gezet en nu lijkt het beeld goed genoeg. Beeld via TV+ decoder en multicast is nu ook iets beter dan via de KPN TV+ app op de TV. Misschien heeft KPN in de tussentijd iets aan de kwaliteit van de multicast streams gedaan.

Overweeg nu toch het KPN TV+ pakket te houden. Hopelijk ben ik op tijd om de geplande terugschakeling naar het oude ITV abonnement te annuleren.

Mocht een KPN moderator dit bericht lezen kan hij of zij dan alvast contact opnemen met de afdeling die opdracht heeft gekregen om mijn KPN TV+ abonnement terug te zetten naar KPN ITV abonnement en deze opdracht annuleren. Ik heb mijn KPN forum profiel inmiddels ingevuld.

13 reacties

• September 5, 2025

Waarom laat je hem dan niet gewoon op unicast staan?

• Auteur
  • Helper
  • September 6, 2025

Waarom laat je hem dan niet gewoon op unicast staan?

Ik laat hem nu ook op de unicast instelling staan maar dan heb ik nog steeds niet de beeldkwaliteit die ik bij mijn oude ITV decoder gewend was. Met de unicast instelling krijg ik ook geen HD+ streams voor de eerste 10 Nederlandse zenders.

Ik heb gisteren ook nog de KPN TV+ app rechtstreeks op mijn Android TV systeem op mijn OLED TV geïnstalleerd. De beeldkwaliteit via de app op mijn Android TV systeem op mijn OLED TV wat ook via unicast gaat is ook beter dan via de KPN TV+ decoder van KPN.  

• September 6, 2025

Ok. Wat doet de beeldkwaliteit als je HDR uit hebt staan?

Je schrijft dat je de tv ontvanger rechtstreeks op de KPN Box aangesloten hebt. Zit er echt niets tussen? Geen switch ofzo?

Kun je het eens via WiFi proberen? 

• Auteur
  • Helper
  • September 6, 2025

Ik heb eerder ook al geprobeerd HDR uit te schakelen maar dan leverde geen verbetering van de beeldkwaliteit op.

Zover ik eerder over het TV+ product gelezen heb, als de TV ontvanger via Wifi is gekoppeld dan zijn alleen maar de unicast streams beschikbaar.

• Auteur
  • Helper
  • September 6, 2025

Zover ik eerder over het TV+ product gelezen heb, als de TV ontvanger via Wifi is gekoppeld dan zijn alleen maar de unicast streams beschikbaar.

Correctie op eerder bericht van mij. Multicast is toch beschikbaar op de TV+ decoder via Wifi koppeling.

Zojuist TV+ decoder via WiFi gekoppeld aan de KPN Box 12 router. Dit levert geen verbetering van de beeldkwaliteit in multicast op. Op unicast is de beeldkwaliteit WiFi nog steeds beter dan via Multicast. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 6, 2025

Je bent de eerste die dit meldt ​@Wavestar 
Ben dus bang dat of jij nog iets tussen de kabels hebt b.v. een splitter of dat de  TVbox zelf of een UTPkabel die niet goed is.
Overigens kun je niet terug naar het oude systeem.

• Auteur
  • Helper
  • September 6, 2025

Je bent de eerste die dit meldt ​@Wavestar 
Ben dus bang dat of jij nog iets tussen de kabels hebt b.v. een splitter of dat de  TVbox zelf of een UTPkabel die niet goed is.
Overigens kun je niet terug naar het oude systeem.

Ik heb twee weken de tijd om deze abonnementswijziging met contract verlenging ongedaan te maken. Gisteren heeft een KPN medewerker mij toegezegd dat het mogelijk is om mijn oude ITV abonnement weer te activeren. Kan dat niet en zit ik opgescheept met KPN TV+ dan wordt het een overstap naar Ziggo.

Eerder waren er ook meldingen dat de beeldkwaliteit via de TV+ decoder slechter was dan via de app op de TV. Zie ook Beeldkwaliteit KPN TV+ box slechter dan Smart TV app. Daar wordt net zoals bij mij een slechte beeldkwaliteit via de KPN TV+ decoder gemeld wat veel op mijn eigen probleem lijkt. 

Ik heb de TV+ decoder met de meegeleverde HDMI kabel op mijn TV aangesloten. TV+ decoder eerst via CAT kabel rechtstreeks op Box 12 router aangesloten en later ook via WiFi gekoppeld. Er zat toen geen enkele ander apparaat met de Box 12 gekoppeld. Dus geen spitters etc.

Ik heb twee nieuwe TV+ boxen en beide hebben het probleem.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 6, 2025

Dat is alleen via de V10 en V10a modems met de oude software. De grote meerderheid van deze modems hebben inmiddels wel al de KPN software (V10.C….). 

Daarmee werkt multicast wél en prima via wifi. Heb ik hier al meer dan een jaar zo in gebruik. Via V10.

Multicast is alleen écht mooier (ietsie pietsie) met 13 zenders (1-11, 19, 51) via multicast+beste kwaliteit, dat is HD+.

Voor de overige zenders maakt het niet uit. ESPN en Ziggo Sport zijn bijvoorbeeld ook in unicast 14,2 Mb/s én 1080P.

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • September 6, 2025

Vanavond heb ik opnieuw een test gedaan en nu lijkt de beeldkwaliteit via multicast een stukje beter dan via unicast, alleen is het contrast net iets minder dan bij unicast. Contrast op TV een standje hoger gezet en nu lijkt het beeld goed genoeg. Beeld via TV+ decoder en multicast is nu ook iets beter dan via de KPN TV+ app op de TV. Misschien heeft KPN in de tussentijd iets aan de kwaliteit van de multicast streams gedaan.

Overweeg nu toch het KPN TV+ pakket te houden. Hopelijk ben ik op tijd om de geplande terugschakeling naar het oude ITV abonnement te annuleren.

Mocht een KPN moderator dit bericht lezen kan hij of zij dan alvast contact opnemen met de afdeling die opdracht heeft gekregen om mijn KPN TV+ abonnement terug te zetten naar KPN ITV abonnement en deze opdracht annuleren. Ik heb mijn KPN forum profiel inmiddels ingevuld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 6, 2025

Wat de laatste alinea betreft: je kúnt helemaal niet terug naar iTV. 

Je kunt wel na het vernieuwen van je abonnement naar een huidige propositie het helemaal annuleren binnen 14 dagen. Je hebt dan echter niets. Ook internet niet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 6, 2025

Vanavond heb ik opnieuw een test gedaan en nu lijkt de beeldkwaliteit via multicast een stukje beter dan via unicast, alleen is het contrast net iets minder dan bij unicast.

Waarschijnlijk is de ontvanger op HDR ingesteld. Stel hem op SDR als je wil TV kijken, je heb nu geen zenders met HDR. Als je video van streamingsdiensten met premium content (HDR) wil kijken, stel de ontvanger weer op HDR.

• Auteur
  • Helper
  • September 6, 2025

Wat de laatste alinea betreft: je kúnt helemaal niet terug. 

Je kunt wel na het vernieuwen van je abonnement naar een huidige propositie het helemaal annuleren binnen 14 dagen. Je hebt dan echter niets. Ook internet niet. 

Als dit klopt dan heeft de KPN helpdesk medewerker me hierover verkeer geïnformeerd. Dat is dan wel heel erg slordig.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 10, 2025

Goedemorgen ​@Wavestar en bedankt voor jouw bericht!

Bedankt voor het invullen van je profiel; zie dat je hier gister en eergister ook al contact over hebt gehad met onze Helpdesk. Zoals zij ook al aangaven, kun je gewoon gebruik blijven maken van TV+! 

Als dit klopt dan heeft de KPN helpdesk medewerker me hierover verkeer geïnformeerd. Dat is dan wel heel erg slordig.

Dat ben ik volledig met je eens, dat had inderdaad beter gemoeten en je mag ook echt beter van ons verwachten. Voor wat het waard is, wil ik je daarvoor namens KPN nog wel oprechte excuses voor aanbieden!