Skip to main content

Hallo beste mensen van het KPN Forum.

 

Ik heb en vraag voor dat ik wat koop heb er nog geen ervaring mee. Het is officieel voor mijn ouders ik ben 17 maar wil graag wat dingetjes voor ze regelen.

 

Ik zit met iets voor op de camping in duitsland. Wil heel graag TV kijken. Is het mogelijk om TV te kijken op de KPN TV + box via wifi??

 

ze gebruiken nordwest.freifunk.net Als wifi. Moet ik en vpn opzetten. Of vertel mij het maar. Ik denk persoonlijk dat het niet moeilijk moet zijn. Had wel heel graag kunnen kijken zonder Antenne of iets wat stoord.

Mvg SpentBuzzard.

Hallo @SpentBuzzard de tv-decoder van KPN werkt alleen in een thuissituatie op een KPN netwerk.

 


Hallo Beste @JanD 

 

Dankjewel voor de reactie. Dan ga ik en andere oplossing bekijken. 

 

Mvg SpentBuzzard.


Als je thuis een OpenVPN of Wireguard VPN server draait dan zijn er wel mogelijkheden.


Verdiep je in Tailscale ,het is gratis en maak mogelijk om Tv+ontvanger mee te nemen op vakantie.

Er zijn ook andere oplossing voor maar daar hangt een prijskaartje aan vast.


Verdiep je in Tailscale ,het is gratis en maak mogelijk om Tv+ontvanger mee te nemen op vakantie.

Er zijn ook andere oplossing voor maar daar hangt een prijskaartje aan vast.

Tailscale is Wireguard met een extra laagje er bovenop die de configuratie wat envoudiger maakt.

Ook Wireguard is gratis. Wirequard is sneller en heeft minder latency. Dat is logisch want er is een laag minder actief. Daarnaast is er bij Wireguard geen afhankelijkheid van een externe server en dat is voor mij key in de keuze van VPN methodiek.


Ik heb me toevallig vanmorgen even verdiept in een eigen VPN.

Misschien begrijp ik het verkeerd, of het is misschien lastiger qua installeren als ik denk. 

Maar omdat ik thuis een Fritzbox heb, is hier een VPN via Wireguard vrij eenvoudig mogelijk. 

Ik heb gekozen om dit per apparaat in te stellen. Want niet heel het netwerk hoeft via een VPN te lopen. 

Config bestand aangemaakt via Fritz geinstalleerd op mijn laptop. Bestand installeren via Wireguard applicatie en klaar. VPN is met een knop zo altijd aan of altijd uit te zetten.

Op mobiele apparaten was het ook vrij eenvoudig. App geinstalleerd op Tablet/Telefoon, na koppelen met een QR code en klaar. 

 

@wjb  Misschien heb ik het nu nog niet zo goed helder, maar wij hebben onlangs nieuwe caravan gekocht, dus wij zijn nog zoekende voor een VPN manier voor op locatie,… Afhankelijk van de campingmogelijkheden verbinden via Wifi of 4/5G lijkt mij. Niet dat we dagelijks ofzo gaan kijken (tis tenslotte vakantie, en dan doe je veel andere dingen)

Ik heb al een scherm, koppel hier gewoon een Chromecast met Google TV aan. Maar daarna ben ik het even kwijt wat de meest handige optie 😅 Zou de telefoon met tijdelijk onbeperkt als hotspot met een verbinding naar de Chromecast met Google TV kunnen opzetten , of is iets van een Mifi router toch een verstandigere keuze? Of maakt dit zo heel veel uit?


JB22_ schreef:

Ik heb al een scherm, koppel hier gewoon een Chromecast met Google TV aan. Maar daarna ben ik het even kwijt wat de meest handige optie 😅 Zou de telefoon met tijdelijk onbeperkt als hotspot met een verbinding naar de Chromecast met Google TV kunnen opzetten , of is iets van een Mifi router toch een verstandigere keuze? Of maakt dit zo heel veel uit?

Een Mifi router heeft geen zin en is zelfs minder geschikt aangezien je daar dan een apart abonnement voor moet afsluiten en daar formeel een 0970 abonnement voor gebruikt moet worden. Die zijn a) duur en b) bij KPN alleen tot 10GB te verkrijgen. Gebruik dus gewoon jouw telefoon als hotspot of, indien voldoende bandbreedte, de wifi van de camping. Als je jouw telefoon als hotspot gaat gebruiken, zorg dan wel dat je tijdelijk een unlimited abonnement hebt, een uur televisie is een kleine 3GB aan data.

Op de Chromecast Google TV installeer je, net als op jouw laptop de WireGuard client software en maak je een configuratie bestand aan voor die Chromecast Google TV. Configureren met een QR code is helaas niet mogelijk omdat jouw Chromecast Google TV niet voorzien is van een camera. Je zou op een telefoon met de QR code de configuratie kunnen maken en daar een backup van kunnen maken (standaard functionaliteit binnen de WireGuard app) en vervolgens het .conf importeren op de Chromecast Google TV.

Voordat je televisie gaat kijken moet je dan wel eerst even de WireGuard VPN verbinding opzetten.

Zelf gebruik ik niet de app WireGuard maar de app VPN Client Pro met een lifetime WireGuard (€14,99) licentie. Het voordeel daarvan is dat je daarmee de VPN verbinding automatisch kan laten opzetten bij het starten van bepaalde Apps en ook kunt aangeven welke apps via de VPN verbinding mogen communiceren. Zo zet ik automatisch de VPN verbinding op zodra de smart-TV app van KPN of Netflix geopend wordt.

Advies: Kijk eerst eens met de gratis WireGuard app of alles naar behoren werkt.


Oh, goeie tips, ik heb hem nu echt wel helder! Momenteel geen losse Chromecast met Google TV liggen, dus daar inhoudelijk nog niet dieper naar gekeken, wordt komend weekeind even puzzelen. Het was inderdaad eerst de intentie om via de Wireguard app alles te testen en te kijken of alles inderdaad naar wens werkt. Om daarna naar een VPN client met licentie te gaan kijken. 

Ik weet wat er moet gaat gebeuren, thanks!