Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ Box (DIW 7022) geeft niet het volledige videosignaal door zoals het hoort

• September 9, 2025
  • 12 reacties
  • 235 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb mijn high-end Samsung Neo Qled TV volledig gekalibreerd qua beeld instellingen.

Met de andere mediaplayer kastjes die ik bezit (Apple TV, Chromecast, Google tv streamer en Nokia 8010) geeft hij met deze instellingen van mijn tv het volledige videosignaal weer (balk 230-253 zijn zichtbaar bij de test pattern filmpjes van AVS 709 HD, welke o.a. op YouTube te vinden zijn) 

Nu heb ik sinds gisteren mijn KPN TV+ box (DIW 7022) binnen gekregen en met bijbehorende hdmi kabel op een hdmi 2.1 poort aangesloten, en tot mijn verbazing geeft hij met dit kastje het signaal niet verder correct door dan 247 (248 maar half) met de contrast test pattern (https://youtu.be/zwKFQl2U7Nk?feature=shared)

Zoals ik hierboven vermeld heb ik dat met al mijn andere mediaplayer kastjes niet met de zelfde beeld instellingen op mijn tv, die geven wel het volledige videosignaal tot 253 door.

Ik heb al verschillende instellingen op de KPN box uitgeprobeerd (multicast, unicast, 4k, 1080p, hdr automatisch en sdr) maar dit maakt allemaal niet uit wbt dit probleem. 

Ook heb ik het uitgetest met de originele lossless mp4 bestanden van deze test patterns op een usb stick (om uit te sluiten dat het aan de YouTube app ligt op de kpn box) maar daarmee ook precies het zelfde euvel.

Ook met andere beeld instellingen (contrast verlagen op mijn tv) kom ik niet verder dan 247 bij de contrast test pattern op de KPN TV+ box.

Het lijkt mij een bug in de firmware of een beperking van de videoverwerkings processor in de KPN TV+ box.

Het is niet een heel groot probleem, maar het is wel degelijk klein beetje zichtbaar, in vergelijking met mijn andere mediaplayer boxes heeft de kpn tv+ box net wat meer contrast clipping (sommige wit gebieden zijn te fel wit, bijv de witte achtergrond van de YouTube en Google Play Store iconen op het 'apps' tabblad kun je het al aan zien)

Dus ik zou dit probleem graag willen rapporten bij de kpn (tv box) firmware developers, zodat deze naar dit probleem kunnen kijken.

Beste antwoord door Erik van KPN

Wat ​@R.vd Broek aangeeft klopt.

Het was eerst veel slechter, lees: https://community.kpn.com/kpn-tv-11/kpn-tv-box-contrast-beeld-te-hoog-589688

Toen viel het echt op. Nu lijkt het voor de meesten wel mee te vallen.

Daarom hebben we destijds al aanpassingen gedaan aan de tonemapping om de witwaarden goed te krijgen. 

Waar het nu verder om gaat is echt die laatste procent. Dat is niet iets waar we op dit moment aandacht aan gaan besteden. We zien hier verder geen klachten of vragen over. En omdat het echt om dat laatste beetje gaat, is het ook een intensiever proces om daar verbetering in aan te brengen. Wel is dit iets waar we opnieuw naar gaan kijken zodra we de nieuwe Androidversie voor de TV+ Boxen hebben uitgebracht. Hebben we op het moment nog geen speficieke releasedatum voor. Maar weet dat het komt.

12 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 11, 2025

Hoi ​@Edgarf87. Als ik je goed begrijp heb je het in je bericht over de witwaarden van de KPN TV+ box. Deze witwaarden stoppen bij 247 en zodoende worden de helderste witwaarden niet gehaald. Zeg ik het zo goed?

Top dat je dit helemaal uitgezocht hebt met je Samsung TV en je bent alle beeldinstellingen van de TV+ box ook al langsgelopen begrijp ik. Goed dat je dat aangeeft. Dan ben ik eigenlijk nog wel benieuwd of anderen (of jijzelf) met een andere tv dit kunnen reproduceren. Heb jij hier verstand van ​@TDN en weet jij zo of dit ook bij jou speelt? 

Sowieso nemen we dit wel even mee naar de ontwikkelaars, want die kunnen het zelf ook proberen te reproduceren. Zou je nog het modelnummer van je tv kunnen delen? Dan weten we exact welke tv jij gebruikt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 11, 2025

Hoi ​@Edgarf87. Als ik je goed begrijp heb je het in je bericht over de witwaarden van de KPN TV+ box. Deze witwaarden stoppen bij 247 en zodoende worden de helderste witwaarden niet gehaald. Zeg ik het zo goed?

Top dat je dit helemaal uitgezocht hebt met je Samsung TV en je bent alle beeldinstellingen van de TV+ box ook al langsgelopen begrijp ik. Goed dat je dat aangeeft. Dan ben ik eigenlijk nog wel benieuwd of anderen (of jijzelf) met een andere tv dit kunnen reproduceren. Heb jij hier verstand van ​@TDN en weet jij zo of dit ook bij jou speelt? 

Sowieso nemen we dit wel even mee naar de ontwikkelaars, want die kunnen het zelf ook proberen te reproduceren. Zou je nog het modelnummer van je tv kunnen delen? Dan weten we exact welke tv jij gebruikt. 

Ja dat klopt. 

Mijn tv is een Samsung Neo QLed QN90B 55"

Op alle andere mediaplayer kastjes die ik bezit en met de interne YouTube app van de tv zelf zie ik alle balken knipperen t/m 253 met de contrast instelling van mijn tv op 37 of lager (in dit YouTube filmpje: https://youtu.be/zwKFQl2U7Nk?feature=shared)

Met de KPN TV+ box kom ik niet verder dan 247 (en balk 248 heel vaag in roze ipv grijs knipperend, dus 247,5 zeg maar) 

Het klopt dat ik al alle instellingen van de box heb uitgeprobeerd (sdr met 4:2:0 en 4:4:4 ycbr en rgb 8bit en hdr automatisch bijv) maar dit heeft er geen invloed op helaas.

Ik heb het ook uitgeprobeerd met de KPN TV+ box van mijn broer op mijn tv maar daar ook het zelfde probleem mee, dus het is geen defect van mijn KPN box. 

Ik zal het binnenkort ook met zijn (goedkoper model Qled) Samsung tv uitproberen of het daar ook op is.

Meer tv's heb ik helaas niet tot mijn beschikking om het op uit te proberen.

Bedankt dat je het probleem wilt rapporteren bij de ontwikkelaars, hopelijk kunnen zij dit reproduceren en fixen.

Edit: in principe kan iedereen met een KPN TV+ box dit controleren of zij dit ook hebben, door bovenstaand YouTube filmpje te openen op hun box en contrast op hun tv te verlagen totdat er geen balken meer bij komen. Als je ook niet verder komt dan 247/248 dan heb je ook dit zelfde probleem. Want bij de meeste tv's kun je alle balken t/m 253 laten knipperen door het contrast te verlagen

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 12, 2025

Dank je voor het complete modelnummer van je tv. We gaan het meenemen! 

Als je het toch ook nog zou willen testen op de andere Samsung tv zou dat heel fijn zijn. Dan hebben we alles gedekt. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 12, 2025

Was het niet zo, dat het tot ong 235, hoort te knipperen? iig zie ik het op de Apple tv ook hoger gaan, dan met de DIW 7022.

Het was eerst veel slechter, lees: https://community.kpn.com/kpn-tv-11/kpn-tv-box-contrast-beeld-te-hoog-589688

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 12, 2025

Was het niet zo, dat het tot ong 235, hoort te knipperen? iig zie ik het op de Apple tv ook hoger gaan, dan met de DIW 7022.

235 is het aangeraden minimale niveau ja.

Maar hoe meer balken je ziet hoe beter, op een volledig gekalibreerde tv zou je alle balken tm 253 moeten kunnen zien en ook nog eens in de zelfde grijze kleur. 

Maar dit is dus niet mogelijk met de KPN tv+ box, die komt niet verder dan 247.

Dat het eerder nog slechter was dat betekent nog niet dat het nu helemaal goed hoeft te zijn. Want bij alle andere kastjes die ik bezit is het wel gewoon zoals het hoort.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 14, 2025

Dank je voor het complete modelnummer van je tv. We gaan het meenemen! 

Als je het toch ook nog zou willen testen op de andere Samsung tv zou dat heel fijn zijn. Dan hebben we alles gedekt. 

Ik heb het inmiddels ook kunnen uit testen op de Samsung QE1C 50" van mijn broer en daar is het zelfde probleem ook op, als ik het contrast verlaag van zijn tv kom ik niet verder dan balkje 247.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 15, 2025

Top dat je dat nog gedaan hebt. Heel erg behulpzaam :) Ik weet niet of ik op korte termijn een terugkoppeling kan geven of en wanneer er iets mee gedaan wordt, maar het wordt sowieso onder de aandacht gebracht. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

"Iets" tot en met '253'.

En 'het op op de tv box niet verder dan 235'.

Geen idee wat bedoeld wordt. En waar te vinden. Nou ben ik het kwijt en haak ik af.

Het beeld is hier echt heel mooi. Beter dan via de Ziggo die hier tot 4 jaar geleden ook nog werkte.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 5, 2025

"Iets" tot en met '253'.

En 'het op op de tv box niet verder dan 235'.

Geen idee wat bedoeld wordt. En waar te vinden. Nou ben ik het kwijt en haak ik af.

Het beeld is hier echt heel mooi. Beter dan via de Ziggo die hier tot 4 jaar geleden ook nog werkte.

Zie het YouTube filmpje wat ik mijn vorige posts hier boven mee heb gepost. 

Dat is een wit balans/contrast test pattern. 

Met alle andere apparaten kun je alle balken tm 253 te voorschijn toveren in dat filmpje door je contrast goed in te stellen, maar echter op de DIW7022 kom je niet verder dan 247.

Wat dus betekent dat de DIW7022 niet helemaal de officiële hdmi beeld specificaties volgt, en het contrast altijd te hoog ligt (ondanks welke beeld instellingen op je tv ook gebruikt)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

Met alle andere apparaten kun je alle balken tm 253 te voorschijn toveren in dat filmpje door je contrast goed in te stellen, maar echter op de DIW7022 kom je niet verder dan 247.

Op mijn TV is 253 te zien en op DIW7022 tot 250. Je moet in DIW7022 ook het contrast verlagen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 5, 2025

Op mijn TV is 253 te zien en op DIW7022 tot 250. Je moet in DIW7022 ook het contrast verlagen.

Ah oke dan kom je iets verder dan mij. Ik zie 248 heel vaag en daarna niets meer op mijn DIW7022, en contrast verlagen helpt niet helaas. 

Op de YouTube app op mijn tv zelf kom ik wel tm 253.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 10, 2025

Wat ​@R.vd Broek aangeeft klopt.

Daarom hebben we destijds al aanpassingen gedaan aan de tonemapping om de witwaarden goed te krijgen. 

Waar het nu verder om gaat is echt die laatste procent. Dat is niet iets waar we op dit moment aandacht aan gaan besteden. We zien hier verder geen klachten of vragen over. En omdat het echt om dat laatste beetje gaat, is het ook een intensiever proces om daar verbetering in aan te brengen. Wel is dit iets waar we opnieuw naar gaan kijken zodra we de nieuwe Androidversie voor de TV+ Boxen hebben uitgebracht. Hebben we op het moment nog geen speficieke releasedatum voor. Maar weet dat het komt.