Skip to main content

Van KPN te horen gekregen dat mijn apparaat verouderd is.

Dus binnenkort ontvang ik een modem V12 ter vervanging van de huidige V10.

Ook mijn huidige tv ontvanger de HMB2260

wordt vervangen naar de KPN tv+ box.

 

Kunnen jullie mij uitleggen wat het verschil is als straks de KPN tv+ box geïnstalleerd is?

En wat zijn jullie ervaringen met deze box?

 

Alvast dank voor jullie reacties.

Waarom wordt de v10 vervangen???? Zou ik nooit doen!!


Beste @Cornelis17,

Dit is echt vreemd, de V10 modem en de Arcadyan HMB2260 zijn eigenlijk prima. Het ging alleen om de Motorola VIP1853:

Wat een rare melding heb je dan gekregen, heb je dan misschien een Motorola VIP1853 in huis? 🤔


Waarom wordt de v10 vervangen???? Zou ik nooit doen!!

Inderdaad @Joep1965 😉


Beste @Cornelis17,

Dit is echt vreemd, de V10 modem en de Arcadyan HMB2260 zijn eigenlijk prima. Het ging alleen om de Motorola VIP1853:

Wat een rare melding heb je dan gekregen, heb je dan misschien een Motorola VIP1853 in huis? 🤔

Geen idee waarom, maar KPN kwam met dit advies gelijktijdig met een nieuw jaarcontract wat ik afgesloten heb.


Geen idee waarom, maar KPN kwam met dit advies gelijktijdig met een nieuw jaarcontract wat ik afgesloten heb.


Waarom zou jij het nooit doen?

Gaat het met een V12 modem fout?, deze is toch nieuwer en meer up to date?


Waarom zou jij het nooit doen?

Gaat het met een V12 modem fout?, deze is toch nieuwer en meer up to date?

@Joep1965 👆🏼zou jij dit kunnen vertellen? Ik heb geen ervaring met de Box V12. Ik heb hem gelukkig niet, maar misschien dat jij er wel ervaring mee hebt. 👍🏼


Geen idee waarom, maar KPN kwam met dit advies gelijktijdig met een nieuw jaarcontract wat ik afgesloten heb.

Dus je hebt een nieuw abonnement afgesloten bij KPN @Cornelis17, dus dan kan het zijn dat je je apparatuur moet omwisselen. Dat vindt ik raar, ik heb ook een nieuw abonnement. Maar ik heb de V10 nog gewoon in huis met 4 maal KPN TV Box+. 🤔


@Dennis Schreve 

Als ik jouw reactie lees, dan kan ik dus beter mijn huidige modem V10 laten hangen en KPN bellen dat ik de V12 nièt wil.

Werkt de nieuwe KPN TV+ box dan wel goed met de V10?

En wat is het voordeel van deze nieuwe ontvanger?

Ik hoop niet dat je mijn vraag vervelend vindt maar wil het graag goed begrijpen.


Waarom zou jij het nooit doen?

Gaat het met een V12 modem fout?, deze is toch nieuwer en meer up to date?

@Joep1965 👆🏼zou jij dit kunnen vertellen? Ik heb geen ervaring met de Box V12. Ik heb hem gelukkig niet, maar misschien dat jij er wel ervaring mee hebt. 👍🏼


@Joep1965 

Als ik jouw reactie lees, dan kan ik dus beter mijn huidige modem V10 laten hangen en KPN bellen dat ik de V12 nièt wil.

Werkt de nieuwe KPN TV+ box dan wel goed met de V10?

En wat is het voordeel van deze nieuwe ontvanger?

Ik hoop niet dat je mijn vraag vervelend vindt maar wil het graag goed begrijpen.


@Dennis Schreve

Als ik jouw reactie lees, dan kan ik dus beter mijn huidige modem V10 laten hangen en KPN bellen dat ik de V12 nièt wil.

Werkt de nieuwe KPN TV+ box dan wel goed met de V10?

En wat is het voordeel van deze nieuwe ontvanger?

Ik hoop niet dat je mijn vraag vervelend vindt maar wil het graag goed begrijpen.

Ik heb 4 maal een Sagem DIW7022:

Dit is de achterkant: 

En is  erg klein:

Hier heb je nog wat meer specificaties en de technische gegevens: 

De V10 is echt helemaal prima, houdt de V10 gewoon.


Mijn V10 is draadloos verbonden met de huidige tv ontvanger.

Heb jij de KPN TV+ box ook draadloos verbonden?

Of moet deze nieuwe box bekabeld worden aangesloten?


Is je huidige ontvanger aangesloten op een DVS of Superwifi of anderszins?

De nieuwe kan direct bekabeld, op een Superwifi of via de wifi van de Box 12. In het laatste geval zal je dus wel de Box 12 in gebruik moeten nemen ipv de V10.Via DVS is niet aanbevolen en geeft vaak problemen. 


@martijn197108 

Mijn huidige HMB 2260 is al jarenlang draadloos aangesloten met V10 met devolo’s en dat werkt prima. Of begrijp ik je antwoord niet goed?

Nu vraag ik mij af of dit ook werkt met de nieuwr KPN TV+ box.


Duidelijk @Cornelis17 , ik begrijp wat je bedoelt.

Mijn advies is dan om de Box 12 wel te installeren, de TV+ box via wifi te verbinden en de Devolo's te verwijderen. Als het wifibereik onvoldoende blijkt kun je een superwifi plaatsen of de Devolo's terugplaatsen. 

 

 


@martijn197108

Nu vraag ik mij af of dit ook werkt met de nieuwr KPN TV+ box.

Dan heb je die DVS niet nodig @Cornelis17, want de Sagem DIW7022 heeft WiFi, Maar als je van plan bent om deze via WiFi aan te sluiten gebruik dan de 5.0 GHz, en niet de 2,4 GHz WiFi. Want de 2,4 GHz kan wel eens problemen geven, maar het is altijd beter om die bekabeld aan te sluiten.


@Dennis Schreve @martijn197108 @Cornelis17 

Mijn Solar Edge omvormer van de zonnepanelen kan niet worden aangesloten op 5Ghz, deze moet op 2,4Ghz.

Dat zou dan dus betekenen dat mijn omvormer niet meer goed werkt.

Kan de V12 dan niet op 2,4 GHz?

 


Je kunt met de V10 de bandbreedte (2,4 GHz en de 5,0 GHz) ook apart van elkaar gebruiken. Dan zet je de SolarEdge op 2,4 GHz, en bijvoorbeeld de KPN TV+ Box op 5,0 GHz. Maar omdat te kunnen doen dan geef je de 5,0 GHz band een andere wachtwoord als die van de 2,4 GHz band.

Voorbeeld:

  • 2,4 GHz = wachtwoord: KPN-1234
  • 5,0 GHz = wachtwoord: KPN-5678

Natuurlijk moet jezelf een wachtwoord verzinnen, het is maar ook een voorbeeld. 😉


De Box 12 zend zowel 2.4 als 5GHZ uit, @Cornelis17 .

Mochten er toch problemen ontstaan met verbinden zet dan wifi 6 uit en/of maak een Extra Wifi netwerk aan voor 2.4GHz.

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/kpn-box-12-extra-wifinetwerk-instellen-met-de-functie-extra-wifi-562445

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/modems-met-kpn-software-extra-wifinetwerk-instellen-met-de-functie-extra-wifi-593709

https://forum.kpn.com/modems-123/uitleg-wifi-6-uitzetten-box-12-met-kpn-software-601375


@Dennis Schreve Super bedankt voor je snelle reactie.

Je beschrijft deze oplossing voor de V10,

maar KPN heeft mij gemeld dat in van hun de KPN TV+ Box ga ontvangen maar ook met V12 moet modem.

Werkt jouw oplossing óók op V12 modem of zou jouw advies zijn om de V10 te behouden?


Ik kan me voorstellen dat het allemaal erg verwarrend is. Nadat ik alles heb gelezen raad ik je toch de box 12 aan. Hiermee kan je de tv box op wifi laten draaien.  Dat kan met de v10 niet. Voor de omvormer van de zonnepanelen kan je het extra wifi netwerk activeren waar je de 2.4ghz en de 5ghz band kan splitsen.  Je kan de 2.4ghz band dan daarvoor gebruiken. Dat is best wel even gedoe omdat in te stellen als je weinig kennis van deze materie hebt. Maar er is op het forum kennis genoeg om je daarbij te helpen. 


Je kunt met de V10 de bandbreedte (2,4 GHz en de 5,0 GHz) ook apart van elkaar gebruiken. Dan zet je de SolarEdge op 2,4 GHz, en bijvoorbeeld de KPN TV+ Box op 5,0 GHz. Maar omdat te kunnen doen dan geef je de 5,0 GHz band een andere wachtwoord als die van de 2,4 GHz band.

Voorbeeld:

  • 2,4 GHz = wachtwoord: KPN-1234
  • 5,0 GHz = wachtwoord: KPN-5678

Natuurlijk moet jezelf een wachtwoord verzinnen, het is maar ook een voorbeeld. 😉

Goedemorgen @Dennis Schreve, ik heb ingelogd op mijn huidige Experia V10 box en zie dat er al twee netwerken 2,4 en 5,0 zijn.

Ik heb maar één gebruikersnaam en één wachtwoord.

Wil je mij alsjeblieft in Jip en Janneke taal uitleggen hoe op welk tabblad ik kan zien op welk netwerk mijn huidige apparaten staan ingelogd.

Er zijn zoveel cijfertjes maar ik kan met inloggen op het modem dat niet herleiden.

Alvast dank voor je aandacht!

 


Ik kan me voorstellen dat het allemaal erg verwarrend is. Nadat ik alles heb gelezen raad ik je toch de box 12 aan. Hiermee kan je de tv box op wifi laten draaien.  Dat kan met de v10 niet. Voor de omvormer van de zonnepanelen kan je het extra wifi netwerk activeren waar je de 2.4ghz en de 5ghz band kan splitsen.  Je kan de 2.4ghz band dan daarvoor gebruiken. Dat is best wel even gedoe omdat in te stellen als je weinig kennis van deze materie hebt. Maar er is op het forum kennis genoeg om je daarbij te helpen. 

@Joep1965 

Is het mogelijk om op de Box12 de benodigde twee netwerken 2,4 ghz en 5 Ghz en deze dan ook 2 vèrschillende SSID netwerknamen te geven?

Dit omdat ik dan de huidige apparatuur die alleen op 2,4 Ghz werkt op de oude SSID met bijbehorend wachtwoord kan laten staan en dan alleen de nieuwe KPN TV+box op netwerk 5 Ghz kan zetten.


Hoi @Cornelis17 ,

Wil je mij alsjeblieft in Jip en Janneke taal uitleggen hoe op welk tabblad ik kan zien op welk netwerk mijn huidige apparaten staan ingelogd.

De SolarEdge is via 2.4GHz verbonden. Deze ondersteund namelijk geen 5GHz.

 

Dit omdat ik dan de huidige apparatuur die alleen op 2,4 Ghz werkt op de oude SSID met bijbehorend wachtwoord kan laten staan en dan alleen de nieuwe KPN TV+box op netwerk 5 Ghz kan zetten

Zoals ik al eerder aangaf kun je een Extra Wifi netwerk voor 2.4GHz aanmaken. Deze kun je dan de netwerknaam+ wachtwoord geven die je nu ook op je V10 gebruikt. Het hoofd-netwerk, met dus met zowel 2.4 als 5GHz, moet dan een andere naam hebben. Op dat netwerk kun je dan de TV+ Box en andere apparatuur met 5GHz ondersteuning aansluiten.

 

 

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Zo niet ; schroom niet om vragen te stellen.