Skip to main content
Vraag

KPN TV+ box moet 3 á 4 keer per week opnieuw opgestart worden

• April 8, 2026
  • 12 reacties
  • 131 keer bekeken

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Al ruim anderhalf jaar loopt de TV+ box vol in zijn geheugen waardoor er niet meer normaal mee te werken valt, andere gebruikers hebben hier ook al meerdere meldingen van gemaakt maar tot op heden wimpelt KPN je heerlijk af met constant dezelfde opdracht: reset de box, stel alles opnieuw in enz…

Maar een echte oplossing komt er domweg niet, en daar ben ik nu helemaal klaar mee, zeker na mijn laatste telefoongesprek van vandaag, ze doen alleen op afstand opnieuw opstarten, maar dat doe ik al standaard 3x in de week.

Hoe gebruik ik de TV+ box?

Ik heb er 2, in de woonkamer en in de slaapkamer, beide met UTP aangesloten, boven is het puur om alleen tv te kijken, beneden gebruiken we het pluspakket en de volgende apps: Youtube / Kijk / F1 tv / Netflix

Zodra ik beneden een avond op 1 van die diensten heb gekeken, en daarna tv wil kijken, loopt de gids vast, of bij Youtube loopt het beeld vast op de reclames (zwart beeld en na een aantal minuten gaat met een beetje geluk de boel weer verder)

Als ik de 2 tv boxen wissel, dan blijft het probleem zich alleen beneden voor doen, mijn conclusie:

Het geheugen van de TV+ box is niet meer toereikend voor het huidige gebruik van kijkers die veel van apps gebruik maken…..en KPN heeft er geen oplossing voor zeggen ze, want elke test die ze de afgelopen anderhalf jaar los hebben gelaten op de apparatuur hier in huis (ongewijzigd in de afgelopen jaren) geeft aan dat er hier niets mis is, dan houden we maar 1 ding over…...de apparatuur van KPN.

Ik heb dus de box meerdere malen gereset, opnieuw ingesteld, gewisseld met boven, de router en glasvezelmodem meerdere malen al herstart, maar het blijft gewoon niet goed functioneren.

Dus @KPN wat hebben jullie nu nog voor opties??

12 reacties

Forum|alt.badge.img+3

Hoi ​@DexterXL allemaal bekende situaties. Zowel als je problemen met het kastje als met de "oplossingen" van ​@KPN .

Ik denk dat we ongeveer hetzelfde kijkgedrag hebben, al hebben we geen Netnix.

Heb je toevallig een Fritzbox?

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 9, 2026

@Martijn en Lies  Ja ook hier een Fritzbox, de 7590 welke KPN zelf ook verstrekte.

Hier is alles opgebouwd als volgende:

Glasvezel modem →  Fritzbox 7590 → WiFi geactiveerd op 2.4 & 5 Ghz → 4x LAN poort bezet → telefonie gedeactiveerd na wijziging in abonnement.

4x LAN: 1: tv box woonkamer 2: tv box slaapkamer 3: pc boven 4: Mesh systeem aanbouw tbv aanbouw en schuur 15m verderop

Deze situatie is al zeker 4 jaar ongewijzigd (Mesh als laatste toegevoegd), alleen bij wijziging abonnement een aantal jaar geleden een nieuwe glasvezelmodem en 2x de bewuste tv boxen.

Alleen het probleem heeft niet alleen met de gids te maken, ja je herkent het het snelst zodra de gids vastloopt of loopt te klooien, het word geactiveerd op het moment dat je buiten het live tv kijken om iets anders activeert zoals bv een film van het pluspakket, vanuit de apps youtube een tijdje gebruikt, of op Kijk wat terug gaat kijken, F1tv gebruikt of een andere streamingdienst zoals bv Netflix, maar net nog een aantal afleveringen van een serie op Amazon Prime bekeken.

Voor de films van het Pluspakket hoeven we vanaf 13 april niet meer bang te zijn, die hebben ze gewoon opgeheven, dan kunnen ze de prijs ook wel flink naar beneden gooien, want veel extra zenders zijn er dan niet meer over…..maar dat is weer een andere discussie. 

Forum|alt.badge.img+3

Hoewel niet 100% identiek (wij hebben bv geen glasvezel maar dsl (+100mb) hebben we wel meer overeenkomsten. En dat is de ondertoon van onze onderschrift (die ​@KPN niet leest denk ik) 😂

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

De meeste problemen met KPN TV+box heeft te maken met een bloatware KPN Launcher. Een launcher hoort lightweight te zijn, maar het tegendeel is de val. Een launcher wordt altijd in geheugen gehouden, de KPN Launcher is niet alleen een Launcher maar ook een TV+Mediaplayer, Databasemanager, Configurator en nog meer. Een alternatieve TV Launcher is hier de oplossing, het lost niet de problemen binnen KPN Launcher (Gids, Menus...)  maar wel de problemen van externe programma's (Netflix, PrimeVideo…). Bij Projectivy kan je b.v. "Start on Boot" weer KPN Launcher kiezen, de gebruiker merkt niet van dat een andere Launcher gebruikt wordt, maar bij drukken op Home, wordt KPN Laucher beëindigd en geheugen vrijgeven en het lichtgewichtige Projectivy Homescreen aangetoond, hier kan men weer de gewenste Apps starten.

Projectivy met KPN Launcher App

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

Kan het ook te maken hebben met de verouderde Android TV versie? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

Kan het ook te maken hebben met de verouderde Android TV versie? 

Nee, de Android TV 11 van KPN TV+Box heeft alleen 2 grote problemen

1. Geen beveiligde updates meer van Google (EOL sinds feb 2024)
  2. Geen instellen van Framerate vanuit een App, dus automatische framerate instelling wordt niet overgenomen

Ik heb zelfs nog 2 andere apparaten met Android TV 11 (Amazon Firestick en Sharp TV) met nog minder geheugen dan de KPN ontvanger, op geen van deze heb ik problemen met streamingsdiensten zoals bij KPN TV+Box.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@DexterXL . 

Je bericht is duidelijk, en eerlijk gezegd ook herkenbaar frustrerend als je al zo lang met hetzelfde gedrag zit te klooien. Steeds weer “reset ‘m even” horen terwijl je dat zelf al bijna ritueel 3x per week doet, daar wordt niemand vrolijk van. Even voor de duidelijkheid vanuit hier: ik ben geen helpdesk en kan niet live met je meekijken of dingen op afstand aanpassen. Wat ik wél kan doen is in algemene zin met je meedenken en proberen het probleem iets scherper te krijgen.

Daarbij moeten we altijd één stap terug doen, hoe verleidelijk het ook is om meteen naar de TV+ box te wijzen. Vanuit KPN ondersteunen we alleen KPN-apparatuur. Alles wat daar omheen zit, zoals een eigen router (in jouw geval de Fritzbox), kan invloed hebben maar kunnen we niet inhoudelijk ondersteunen of uitsluiten zonder te testen.

Stap één is dus (en dit zullen ze ook van je verlangen als je met de helpdesk belt) :  Komt de storing ook terug als je het rechtstreeks op een bruikleen router (box12, v10 etc) aansluit?  

Als we dan nog even een stapje verder kijken:  Zit er ergens een switch in jouw netwerk? Zo ja, weet je zeker dat die switch IMGP snooping ondersteunt? 

Als ik je verhaal goed lees heb je ook al contact gehad met de helpdesk.  Stel dat dit daar allemaal al voorbij is gekomen, dan zou een volgende stap van hun kant een monteur of een vervangende ontvanger moeten zijn.  

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 12, 2026

Hoi ​@DexterXL . 

Je bericht is duidelijk, en eerlijk gezegd ook herkenbaar frustrerend als je al zo lang met hetzelfde gedrag zit te klooien. Steeds weer “reset ‘m even” horen terwijl je dat zelf al bijna ritueel 3x per week doet, daar wordt niemand vrolijk van. Even voor de duidelijkheid vanuit hier: ik ben geen helpdesk en kan niet live met je meekijken of dingen op afstand aanpassen. Wat ik wél kan doen is in algemene zin met je meedenken en proberen het probleem iets scherper te krijgen.

Daarbij moeten we altijd één stap terug doen, hoe verleidelijk het ook is om meteen naar de TV+ box te wijzen. Vanuit KPN ondersteunen we alleen KPN-apparatuur. Alles wat daar omheen zit, zoals een eigen router (in jouw geval de Fritzbox), kan invloed hebben maar kunnen we niet inhoudelijk ondersteunen of uitsluiten zonder te testen.

Stap één is dus (en dit zullen ze ook van je verlangen als je met de helpdesk belt) :  Komt de storing ook terug als je het rechtstreeks op een bruikleen router (box12, v10 etc) aansluit?  

Als we dan nog even een stapje verder kijken:  Zit er ergens een switch in jouw netwerk? Zo ja, weet je zeker dat die switch IMGP snooping ondersteunt? 

Als ik je verhaal goed lees heb je ook al contact gehad met de helpdesk.  Stel dat dit daar allemaal al voorbij is gekomen, dan zou een volgende stap van hun kant een monteur of een vervangende ontvanger moeten zijn.  

Dank voor het meedenken.

Er word geen gebruik gemaakt van een switch, en de Fritzbox 7590 is de router welke KPN zelf aanbood als alternatief voor de brakke en steeds uitvallende Experiabox, dus dat er geen ondersteuning vanuit KPN voor deze router is is gebakken lucht, zodra je de Fritzbox afnam (lees elke maand extra ervoor moeten betalen) dan was er wel ondersteuning, voor diegene die er zelf 1 aanschafte niet.

Wij hebben binnen 6 maanden tijd na omzetten van Lijbrandt/Telfort naar KPN, 3 Experiaboxen versleten omdat er elke keer gezeur mee was, na tig monteurs bezoeken was er 1 monteur zo slim om uiteindelijk in een tussenstation te kijken waarbij bleek dat er bij het omzetten fysiek iets niet goed was gegaan. Daarna leek het goed te gaan met de Experiabox, helaas was dit weer van korte duur en heb ik op advies van notabene een KPN monteur de Fritzbox aangeschaft en zelf ingesteld, en tot op heden nooit gezeur met de router gehad, totdat de ellende met de tv-boxen begon, toen zou alles door de router veroorzaakt worden….wat natuurlijk ongeloofwaardig is geworden als je leest dat wij niet de enige zijn en slimme mensen allang weten waar het probleem zich bevind: in de tv-box.

En ja de laatste helpdesk medewerker bood aan om de tv-box te wisselen, maar ik heb 2 van deze boxen, en heb ze al gewisseld van boven naar beneden, zou het probleem mee verhuizen, dan is de box niet goed, blijft het probleem op dezelfde locatie, dan zit het niet in de box, dus ligt het aan het gebruik daarvan, en dan kan je de conclusie trekken dat de box niet toereikend meer is voor het gebruik hedendaags…...vrij vertaald: achterhaalde oude meuk.

Wij als klant betalen voor een product welke niet volledig gebruikt kan worden, en krijgen al langere tijd het gevoel dat het KPN geen bal kan schelen, ik heb al aangegeven dat ik betere tv-boxen wil zodat ik normaal van alle diensten gebruik kan maken, maar volgens een medewerker heb ik al de nieuwste boxen, terwijl ik op de KPN site al nieuwere en snellere zie staan…..maar die horen niet bij mijn abonnement…..en dat boeit mij dus niets, gewoon zorgen dat ik na zeer lang wachten eindelijk normaal zonder minstens 3x in de week resetten tv kan kijken.

Zoveel vraag ik toch niet? 

Forum|alt.badge.img+3

@DexterXL helemaal gelijk!

Erwin van KPN
Moderator

@Martijn en Lies  Ik heb je andere comment naar je eigen topic verplaatst omdat het niets toe voegt in dit gesprek. 

Erwin van KPN
Moderator

@DexterXL : Als jij alles wat ik in mijn vorige bericht genoemd heb, hebt afgetikt en de tv-box moet toch telkens opnieuw opgestart worden, is het tijd om opnieuw een terugbel afspraak te maken. 

Geef duidelijk aan wat je allemaal geprobeerd hebt en laat weten dat je werkende, stabiele diensten verlangt.   De helpdesk medewerker heeft middelen om een omruil of een monteur aan te sturen .  

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 14, 2026

@DexterXL : Als jij alles wat ik in mijn vorige bericht genoemd heb, hebt afgetikt en de tv-box moet toch telkens opnieuw opgestart worden, is het tijd om opnieuw een terugbel afspraak te maken. 

Geef duidelijk aan wat je allemaal geprobeerd hebt en laat weten dat je werkende, stabiele diensten verlangt.   De helpdesk medewerker heeft middelen om een omruil of een monteur aan te sturen .  

Erwin, ik snap je punt.

Maar vorige week had ik (naar mijn idee) best wel een pientere medewerker van jullie aan de lijn, die mocht en kon alleen maar de tv-box op afstand herstarten en een nieuwe tv-box opsturen, meer opties waren er niet meer.

Het zou mij verbazen als er nu wel ineens wat anders kan, maar ik zal nogmaals een terugbel verzoek maken, en dan maar eens wat harder gaan eisen dat er serieus actie ondernomen moet worden.

Overigens heb ik de Experiabox niet meer in mijn bezit, na dreigementen van KPN dat ik meerder tv-boxen in mijn bezit zou hebben en er niet voor zou betalen (wat nergens op gebaseerd bleek te zijn omdat ze nog met verouderde gegevens werkte) heb ik de router terug gestuurd zodat ik alleen nog de 2 tv-boxen in mijn bezit had. Dus testen met een Experiabox is er niet bij, maar het blijft zeer bijzonder dat KPN lage kwaliteit apparatuur verstrekt en als dat niet meer afdoende is de klant met het probleem laat zitten, dan wel elke keer de layout van hun player aanpassen, maar niet eerst zorgen dat er een stabiele basis is welke vlekkeloos werkt.