Skip to main content
Vraag

KPN TV+ Box op 120HZ: beeld schokt af en toe

• August 6, 2025
  • 42 reacties
  • 710 keer bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Het je het ook als je de TV ontvanger op wifi zet . 

Ga nar mijnmodem.kpn of 193.168.2.254  in op internet ,vul het wachtwoord in wat op achterkant van het modem staat onder admin staat .

Login admin password van het modem, vul onder kijk onder wifi misschien heb je al een inlognaam en wachtwoord voor je mobiel via het modem wat verbonden is .

Open menu TV ontvanger ,Apparaat Netwerk en internet koppel de etherkabel los van de TV ontvanger en vink Wifi aan en login.  Kijk dan of er verandering is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2025

In je andere topic geef je de oplossing zelf al.

TV+ box aansluiten op de 4k 60Hz aansluiting.

• Auteur
  • Topper
  • August 7, 2025

Trouwens de haperingen die ik bedoelde… Hieronder een voorbeeld. Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen hoe dit veroorzaakt wordt? En is motionflow dan de enige oplossing?
En waar zal ik dit het meeste tegenkomen? Wellicht had ik dit op mijn vorige televisie ook. Echt geen idee. Maar misschien valt dit meer op… op een 85 inch scherm.
Alvast dank voor de reacties!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2025

Ik zie geen hapering in dat YouTube filmpje. 

Maar als je de hikjes in Netflix bedoelt... die zullen er zijn zolang de TV+ box nog op Android OS 11 draait. Er is dan geen automatische aanpassing naar de beeld frequentie voor films bij Netflix. 24 beelden per seconde. 

Die kan je beter kijken via de Netflix app in je televisie. 

De beeld uitvoer op 4k 29,7Hz zetten zal ook helpen. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 7, 2025

@Sebas14 heeft dit te maken met de automatische dynamische rate aanpassing waarover gesproken wordt die op dit moment ontbreekt op de TV Box+?

Ja, en die zorgt ervoor dat je niet steeds naar je instellingen hoeft te gaan om 50hz, 60hz of 24hz in te stellen. Nu moet je het dus steeds zelf doen. 

Motionflow die voegt beelden erbij tussen de bestaande beelden waardoor het soepeler lijkt. De ene TV kan het beter dan de andere. Ik heb hier ook een Sony TV en die is daar best goed in, maar toch krijg ik heel soms wel eens een kleine hapering in beeld. Dat valt mij wel op en kan wel storend overkomen.

Dus zoals ik al in me vorige bericht aangaf en wat ​@PeterG hierboven ook zegt, heb even geduld tot de volgende Android versie op de TV+ box komt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2025

Dan is het voorlopig de oplossing om de Netflix app in je televisie te gebruiken. 

Dat doe ik al jaren. Eerst omdat ie in de Arris VIP2952 bijzonder brak was. En nu al 3 jaar omdat de Sagemcom 24 fps niet kan verwerken. Alleen 25 fps.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

Ik zie geen hapering in dat YouTube filmpje. 

Ik wel, bij draaien camera is het beeld schokkend, haperend is vals woord. Maar het komt niet door de apparaten van gebruikers maar van de film zelfs. De film wordt gemaakt met 24fps camera en is gewoon te langzaam voor zulke scene.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 15, 2025

@Ashvin hoe is het nu met stotteren?

Ik heb alle instellingen hetzelfde als jouw gezet maar stotteren blijft. Niet naar te kijken soms.

Ik heb het in mindere maten ook met de ingebouwde apps.

Vooral videoland en prime.

Krijg het niet goed. Ik heb ook een sony. De x90l

Heb jij het helemaal weg op ingebouwde apps? Zonder opera effect

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

@Ashvin hoe is het nu met stotteren?

Ik heb alle instellingen hetzelfde als jouw gezet maar stotteren blijft. Niet naar te kijken soms.

Ik heb het in mindere maten ook met de ingebouwde apps.

Vooral videoland en prime.

Krijg het niet goed. Ik heb ook een sony. De x90l

Heb jij het helemaal weg op ingebouwde apps? Zonder opera effect

Hoi ​@iefie73 ,

Ik ben gestopt met het kijken van films via de apps op de tv box. Ik heb alle apps op de televisie geïnstalleerd en kijk via de televisie zelf.

De decoder zelf heb ik op 50hz gelaten in de instelling. Dus eigenlijk gewoon de standaardinstelling en daar kijk ik alleen televisie-uitzendingen op.

In de instellingen van mijn televisie heb ik bij de beeldinstellingen de volgende motionflow instellingen staan:

Modus: Gebruiker
Soepelheid (film): 1

Soepelheid (camera): min

Helderheid: min

Zoals ik ook op andere forums lees worden films nou eenmaal in 24 fps opgenomen:

Films worden opgenomen in 24 fps omdat het een historische standaard is die resulteert in een kenmerkende "filmische" uitstraling.
24 fps creëert een specifieke esthetiek die mensen associëren met bioscoopfilms. De lichte bewegingsonscherpte die dit veroorzaakt, draagt bij aan dit "cinematische" gevoel. 

Ik denk dat je op de grotere televisies de "24 fps" haperingen wat meer ziet. Ik heb met mijn instellingen de haperingen kunnen verminderen en een niet te hoge motionflow stand waardoor ik geen soap opera effect heb. Wellicht werkt dit ook voor jou.

Je moet er ook een beetje aan wennen…

Maar ik gebruik inderdaad niet meer de apps op de tv box om films/series te kijken…
Probeer het eens zou ik zeggen… En laat me weten of het iets beter wordt. En als je nog minder haperingen wilt… Dan kun je de soepelheid hoger zetten… Dan krijg je wel meer de soap opera effect.

Ik hoor van je :) 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 15, 2025

@Ashvin ja ik had ook die instellingen en filmmodus op high. Dan werd het ietsje minder. 

Ik heb eigenlijk met films geen last. Maar wel met normale tv uitzendingen op 50hz.

Of videoland uitzendingen zijn ook 24fps....maar dat ook de ingebouwde tv app hem toch op 50hz uitzendt.

Ik zal eens testen wat videoland op de nvidia shield doet. Daar kan ik de framerate zelf instellen.  Alleen heb ik de nieuwe tv weggedaan. Ik dacht dat het aan de tv lag. Mijn oude samsung tv heeft er minder last van maar ook daar is het.

Offtopic: hoe bevalt de bravia 7. Ik had de voorloper de x90l maar us teruggestuurd voor die schokjes. Nu denk ik om bravia 7 te kopen maar als die ook die schokken heeft....

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

Bij mijn weten gebruikt Videoland geen 24 fps. Want dat is een puur Nederlandse dienst en dus alleen voor toestellen op het 50 Hz net. Die zullen net als DVD's gewoon 50 Hz (25 fps) aanhouden. Ik heb daar nooit haperingen. Wel via Netflix. 

Ik heb een smart tv dus gebuik het smart deel natuurlijk wel. De Netflix app daarin werkt prima bij 24 fps. Want waarom koop 'je’ anders een smart tv. (?)

Mijn tv kan prima 24 fps verwerken. Maar via de box van kpn komt dat helaas niet.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 15, 2025

@PeterG ja echt raar hoor. Netflix hapert op ingebouwde tv app juist weer niet. Alles op 24fps loopt prima. Maar bijvoorbeeld npo start kijk.nl of videoland loopt niet goed.

Prime heeft soms dat opera effect alsof je zelf de camera vast heb terwijl alle motionflow instellingen uit staan. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 15, 2025

Het werkt dus omgekeerd dan je zou verwachten met de DIW7022……….. 🙃

Wat voor tv hangt er momenteel aan? merk en type?

Je uitvoer heb je ingesteld (of is automatisch gegaan???) naar 1080/50. Hopelijk p.

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

@Ashvin ja ik had ook die instellingen en filmmodus op high. Dan werd het ietsje minder. 

Ik heb eigenlijk met films geen last. Maar wel met normale tv uitzendingen op 50hz.

Of videoland uitzendingen zijn ook 24fps....maar dat ook de ingebouwde tv app hem toch op 50hz uitzendt.

Ik zal eens testen wat videoland op de nvidia shield doet. Daar kan ik de framerate zelf instellen.  Alleen heb ik de nieuwe tv weggedaan. Ik dacht dat het aan de tv lag. Mijn oude samsung tv heeft er minder last van maar ook daar is het.

Offtopic: hoe bevalt de bravia 7. Ik had de voorloper de x90l maar us teruggestuurd voor die schokjes. Nu denk ik om bravia 7 te kopen maar als die ook die schokken heeft....

Ik ben uiteindelijk wel tevreden met de bravia 7. Ik heb gewoon een lange tijd nodig gehad om de instellingen te fine-tunen en aan het beeld te wennen. Die schokken die ik nu nog zie… Is vanwege de 24 fps waarmee films worden opgenomen. Eigenlijk mag je ze volgens mij in de wereld van televisies en beeldkwaliteit geen haperingen noemen. 

24 fps is bedoeld om een "filmische" look te creëren met een lichte, bewuste bewegingsonscherpte, wat als normaal wordt beschouwd voor speelfilms

Ik ben er super tevreden mee in ieder geval. En zoals velen al hebben geadviseerd hebben is het beste om de streamingapps te gebruiken via de televisie zelf. Hetgeen wat ik ook doe. Dit werkt gewoon prima. En nogmaals… Naar mijn idee is het: hoe groter het scherm hoe makkelijker je de schokken van 24 fps ziet. Nu merk ik er helemaal niets meer van.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 15, 2025

@PeterG ik had een nieuwe sony x90l. Beeldkwaliteit was niet heel goed met kpn. Toen heb ik m op 1080/50hz gezet en leek iets beter.

Toch schokte het beeld te veel en nu de tv geretourneerd. 

Nu mijn oude samsung 60hz tv terug gehangen. Ook deze stottert alleen valt het wat minder op. Tv is minder helder en minder scherp dus valt het iets minder op. 

Weet alleen ff niet of het een 4k tv is. 

@Ashvin oké. Bij mij schoktie juist niet bij 24 fps films maar bij 50hz tv.

Maar je bent uiteindelijk tevreden of eigenlijk niet maar je doet het ermee?

Is best een uitgave een tv.

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

@PeterG ik had een nieuwe sony x90l. Beeldkwaliteit was niet heel goed met kpn. Toen heb ik m op 1080/50hz gezet en leek iets beter.

Toch schokte het beeld te veel en nu de tv geretourneerd. 

Nu mijn oude samsung 60hz tv terug gehangen. Ook deze stottert alleen valt het wat minder op. Tv is minder helder en minder scherp dus valt het iets minder op. 

Weet alleen ff niet of het een 4k tv is. 

@Ashvin oké. Bij mij schoktie juist niet bij 24 fps films maar bij 50hz tv.

Maar je bent uiteindelijk tevreden of eigenlijk niet maar je doet het ermee?

Is best een uitgave een tv.

Je bedoelt dat jij schokken hebt als je naar reguliere televisie kijkt via de tv box? Ik heb bij het normale televisie kijken naar tv zenders via de tv box helemaal geen last van haperingen of schokken. Alles werkt prima

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 15, 2025

Oké dat is mooi.

Hier loopt t gewoon niet lekker.

Niet bij alles maar bij bepaalde programma's.  Bijv Ned 1 is goed en dan komt er reclame of een ander programma en dan heeftie t.

Vi is bijvoorbeeld goed en het programma erna kan schokken.

Ook bij terugkijken van programma's 

Net andere test gedaan. Prime via tv app heeft licht soap opera effect. Terwijl alle motion settings uit staan. Lijkt net goeie tijden slechte tijden

Tegelijkertijd prime aangezet op nvidia shield.

Hier geen soap opera effect. Zelfde tv

Lijkt of nvidia shield de filmmodus aanzet. Waardoor het er echter uit ziet.