Skip to main content
Update

KPN TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.219.1

Categorie:TV+ BoxKPN TV+ Soundbox
  • March 16, 2026
  • 128 reacties
  • 3483 keer bekeken
Toon eerste bericht

128 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Het gebeurt bij alle opnames.

Direct vanaf het begin.

Het gebeurt teveel.

Ik ga nu àlles resetten zowel modem als de box,en er dan maar het beste van hopen.

KPN modem (router)

Haal de stekker eruit en wacht minimaal 1 minuut (2 minuten is beter) zodat de condensatoren goed zijn ontladen.

KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022

Houd de kpn toets op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.

Dat laatste doe ik meestal na een update.😉

Heb je glasvezel?

Zo ja, ook die kan je resetten.

Zelfde manier als bij de KPN modem / router.

Niet alles tegelijk.

Mag wel, maar is beter van niet.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Direct vanaf het begin.

Het gebeurt teveel.

Ik ga nu àlles resetten zowel modem als de box,en er dan maar het beste van hopen.

Ik weet niet of u toevallig een fritzbox heeft..

Ik heb een software update daarvoor gehad en die zette de instelling annex b naar annex a.

Gaf mij problemen

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Door de stekker 30 seconde uit het kastje te trekken.

Check, dank je, ​@Moreno78. Dat is herstarten. Zou je de TV+ Box een keer daadwerkelijk willen resetten en kijken of dat helpt? Resetten doe je door te gaan naar de Instellingen > Apparaat (algemene instellingen) > Apparaatvoorkeuren > Terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Zomaar een interpretatie van de woorden ,,Laatste eerst’’. 😉 😋

<...>

Laatste betekent Nieuwste. Gaan we in de volgende update ook aanpassen voor de duidelijkheid.

En dit, ​@lenb, betreft al gemaakte opnames en niet de lijst met geplande opnames. En dan ook specifiek afleveringen binnen een serieopname.

Verbeterde lijstweergave van opnames

Het probleem waarbij een verwijderde aflevering nog zichtbaar bleef in de lijstweergave is opgelost. De lijst ververst nu direct, net zoals bij rasterweergave.

Thumbnail blojft niet staan bij het spoelen met de juiste toetsen op de AB « en » .

Als je wilt dat de thumbnail blijft staan, ​@Poetje puk, dan kun je beter spoelen met de gewone pijltoetsen, en niet met de spoelknoppen. Zie ook ons artikel over het verschil:

Direct vanaf het begin.

Het gebeurt teveel.

En dank voor je feedback over het zwart beeld! Ik ben wel benieuwd of je ook verbetering merkt na je resets.

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 27, 2026

Is het wenselijk hier te melden dat je geen technische problemen hebt met de update? Ik wil namelijk niks afdoen aan de negatieve ervaringen die sommigen hebben, dat is natuurlijk vervelend voor je. 

Maar bij mij gaat het goed, grotere miniatuur (thumbnail) bij het spoelen werkt bij mij goed. Ik moet er bij zeggen dat bij mij de update pas op de 26e beschikbaar was, dus ik heb het nog nauwelijks kunnen gebruiken.

Die update was ’s ochtends nog niet automatisch geïnstalleerd, dat heb ik zelf gedaan. Klein puntje van kritiek: ik kon controleren of er een update beschikbaar was, en vervolgens werd die update meteen gedownload en geïnstalleerd. Dat ging allemaal goed, maar ik zou verwachten dat je na die controle eerst de mededeling krijgt ‘update x.y beschikbaar’ en vervolgens de vraag ‘wil je die installeren?’ 

Toch nog een ander dingetje, een wens. Als je doorspoelt of terugspoelt en stopt dan zie je dat bolletje op de tijdlijn met daarboven in witte tekst hoever je bent in de opname (het tijdstip). Maar dat tijdstip zie je niet als je gewoon aan het kijken bent naar een opname en even pauzeert (en ook alleen dan, gedurende enkele seconden, als je net de pauzeknop hebt ingedrukt). Dat zou ik wel fijn vinden, als dat er bij zou komen. Ter illustratie hierbij een schermfoto die ik gekopieerd heb van het Kennisbankartikel over voor- en achteruit spoelen:

https://community.kpn.com/kennisbank%2Dkpn%2Dtv%2Dbox%2Den%2Dtv%2Dsoundbox%2D167/vooruit%2Den%2Dachteruit%2Dspoelen%2Dop%2Dde%2Dtv%2Dbox%2Den%2Dtv%2Dsoundbox%2D646819

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

En dit, ​@lenb, betreft al gemaakte opnames en niet de lijst met geplande opnames. En dan ook specifiek afleveringen binnen een serieopname.

Het probleem waarbij een verwijderde aflevering nog zichtbaar bleef in de lijstweergave is opgelost. De lijst ververst nu direct, net zoals bij rasterweergave.

Maar ​@Erik van KPN zoals ik al eerder schreef, dit probleem is met deze update nog steeds niet opgelost. Het verbaast mij dan ook dat je dit zo schrijft.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

@Jeroen Tee 

Dat tijdstip (tijdlijn) wil je natuurlijk niet continue in beeld hebben.

Dat zou zelfs super irritant zijn.

Als ik het goed heb, (gebruik dit vaak bij streamingdiensten), pijltje omhoog en je ziet de tijdlijn.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

En ​@Erik van KPN dan is er ook nog de bug/tekortkoming wat betreft het sorteren. Dit gaat mis als je van een serie meer seizoenen in de opnamelijst hebt staan. Zie mijn eerdere bericht hierover in dit topic.

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 27, 2026

Dat tijdstip (tijdlijn) wil je natuurlijk niet continue in beeld hebben.

Dat zou zelfs super irritant zijn.

Als ik het goed heb, (gebruik dit vaak bij streamingdiensten), pijltje omhoog en je ziet de tijdlijn.

Dat zou zeker irritant zijn, als het continu in beeld zou zijn. Maar daarom zei ik ‘als je gewoon aan het kijken bent naar een opname en even pauzeert’. (Ik heb het nu even cursief gezet en zal dat hierboven anders voor de duidelijkheid ook maar even doen.) Ik wil dat tijdstip (van hoever je al bent)  alleen eventjes zien (enkele seconden) als je op de pauzeknop drukt. 

Pijltje omhoog om tijdstip te zien te krijgen, dat werkt bij mij niet. Ik heb nog enkele andere toetsen uitgeprobeerd, maar ook dat werkte niet. Is ook geen drama, maar ik zou het gewoon fijn vinden, het is een wens, dat tijdstip bij pauzeren te zien te krijgen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Heb je pijltje omhoog geprobeerd? 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Is het wenselijk hier te melden dat je geen technische problemen hebt met de update?

Zeker! Wij horen alle feedback graag, ​@Jeroen Tee.

Die update was ’s ochtends nog niet automatisch geïnstalleerd, dat heb ik zelf gedaan. Klein puntje van kritiek: ik kon controleren of er een update beschikbaar was, en vervolgens werd die update meteen gedownload en geïnstalleerd. Dat ging allemaal goed, maar ik zou verwachten dat je na die controle eerst de mededeling krijgt ‘update x.y beschikbaar’ en vervolgens de vraag ‘wil je die installeren?’ 

Toch nog een ander dingetje, een wens. Als je doorspoelt of terugspoelt en stopt dan zie je dat bolletje op de tijdlijn met daarboven in witte tekst hoever je bent in de opname (het tijdstip). Maar dat tijdstip zie je niet als je gewoon aan het kijken bent naar een opname en even pauzeert. Dat zou ik wel fijn vinden, als dat er bij zou komen. Ter illustratie hierbij een schermfoto die ik gekopieerd heb van het Kennisbankartikel over voor- en achteruit spoelen:

We nemen dit mee.

Maar ​@Erik van KPN zoals ik al eerder schreef, dit probleem is met de update nog steeds niet opgelost. Het verbaast mij dan ook dat je dit zo schrijft.

Het probleem kwam ook voor als er meerdere afleveringen waren. Dat als je daar dan een van verwijderde, die ook niet direct wegging. Dat is wel opgelost. Maar we hebben inderdaad gezien, en gereproduceerd, dat het nog steeds misgaat met de laatst overgebleven aflevering binnen een mapje. Dat is doorgegeven, ​@Katana321.

En ​@Erik van KPN dan is er ook nog de bug/tekortkoming wat betreft het sorteren. Dit gaat mis als je van een serie meer seizoenen in de opnamelijst hebt staan. Zie mijn eerdere bericht hierover in dit topic.

Ik zie net dat er een probleem/tekortkoming is bij het sorteren op ‘Oudste eerst'. Als je een serie hebt met meer seizoenen, dan sorteert ie niet op het oudste seizoen, maar op het nieuwste seizoen. Dit zou dus anders moeten.

En dit nemen we ook mee.

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 27, 2026

Heb je pijltje omhoog geprobeerd? 

Ja, dat schreef ik ook. Je bedoelt toch het pijltje op die ring rond de OK-knop?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Joop begrijpt denk ik niet helemaal wat jij zou willen, Jeroen. Het klopt dat je de tijd waar je nu bent in een opname niet ziet. Je ziet op zo'n moment alleen, aan het rechter uiteinde van de tijdlijn, hoeveel er nog over is van de totale tijd van de opname. 

We hebben iets vergelijkbaars, bedenk ik me nu, ook al wel eens ingediend als feedback. Zie nummer 87 in deze lijst. Dat is afgewezen omdat we de informatiebalk ook niet te druk willen hebben en (voor nu iig) vasthouden aan de keuzes die gemaakt zijn voor wat en hoe we weergeven. Maar we zullen dit specifieke voorstel ook nog meenemen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Joop begrijpt denk ik niet helemaal wat jij zou willen, Jeroen. Het klopt dat je de tijd waar je nu bent in een opname niet ziet. Je ziet op zo'n moment alleen, aan het rechter uiteinde van de tijdlijn, hoeveel er nog over is van de totale tijd van de opname. 

We hebben iets vergelijkbaars, bedenk ik me nu, ook al wel eens ingediend als feedback. Zie nummer 87 in deze lijst. Dat is afgewezen omdat we de informatiebalk ook niet te druk willen hebben en (voor nu iig) vasthouden aan de keuzes die gemaakt zijn voor wat en hoe we weergeven. Maar we zullen dit specifieke voorstel ook nog meenemen.

Ik begreep wel degelijk wat ​@Jeroen Tee bedoelde Erik.😉

Ik had het niet zelf gecontroleerd, had ik misschien wel eerst moeten doen.

Als je bij een streamingdienst het pijltje (inderdaad rond de ok knop) omhoog indrukt, dan zie je de tijbalk.

Bij de ene streamingdienst zie je dan hoeveel tijd er nog te gaan is en bij de andere zie je (net als bij KPN) hoever hij is de tijd aan het einde van de balk de totaaltijd van de film of serie.

Maar ik weet niet of pijltje omhoog werkt bij KPN tijdens opname, ga ik nog controlren.😉

En wat Jeroen wilt zien is als je op pauze klikt, de tijdlijn ziet en hoever de opname is (tijdens het kijken).

Volgens mij was dat eerder wel (misschien nog op de Arris 2952, dat weet ik niet meer zeker).

Maar persoonlijk vind ik het ook wel handig als je op pauze klikt, dat je dan de tijdlijn ziet.

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 27, 2026

[…] omdat we de informatiebalk ook niet te druk willen hebben […]

Dankjewel ​@Erik van KPN , begrijpelijk argument, en er is nu eenmaal verschil tussen de wensen van nerds & techneuten (zoals ik) en die van normale mensen 😜. Maar als er dan toch ‘bezuinigd’ wordt op informatie, dan zou ik liever dat klokje rechtsonderaan weghalen (in groene cijfers). In eerste instantie – ik ben pas KPN TV-klant sinds 19 februari – dacht ik dat dát het tijdstip was waarop je gebleven was … totdat ik me realiseerde dat dat gewoon de actuele tijd van de dag was … maar daar heb ik een horloge voor om mijn pols en een klok aan de muur.

Ik heb nog even een foto (een echte) gemaakt van een eigen opname. Dus van mij mag die klok (in groene cijfers) rechtsonderaan weg, en daarvoor in de plaats dan onder het witte bolletje op de tijdlijn het tijdstip waar je bent, dus het aantal verstreken minuten sinds het begin van de opname. Resterende minuten aan het eind van de tijdlijn is handig, maar het zegt niet altijd zoveel, er zit altijd extra tijd om de opname heen (gelukkig maar), soms tien minuten, maar kan ook drie kwartier zijn, afhankelijk van de zender. Ik wil altijd graag weten ‘hoe lang ik nog moet’ (dat is zo fijn bij papieren boeken, je weet altijd precies hoever je bent, hoeveel je al gelezen hebt, en hoeveel bladzijden er nog komen). En je weet bij een opname wel waar het echte begin is van bv. de film die je hebt opgenomen, maar niet hoelang het nog duurt (ik bedoel de eindtijd van bv. die film, niet van de opname).  

Thommus_01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 27, 2026

Ik heb nog even een foto (een echte) gemaakt van een eigen opname. Dus van mij mag die klok (in groene cijfers) rechtsonderaan weg, en daarvoor in de plaats dan onder het witte bolletje op de tijdlijn het tijdstip waar je bent, dus het aantal verstreken minuten sinds het begin van de opname. Resterende minuten aan het eind van de tijdlijn is handig, maar het zegt niet altijd zoveel, er zit altijd extra tijd om de opname heen (gelukkig maar), soms tien minuten, maar kan ook drie kwartier zijn, afhankelijk van de zender. Ik wil altijd graag weten ‘hoe lang ik nog moet’ (dat is zo fijn bij papieren boeken, je weet altijd precies hoever je bent, hoeveel je al gelezen hebt, en hoeveel bladzijden er nog komen). En je weet bij een opname wel waar het echte begin is van bv. de film die je hebt opgenomen, maar niet hoelang het nog duurt (ik bedoel de eindtijd van bv. die film, niet van de opname).  

Hallo, elke opname heeft een uitloop van 20min. Dus trek van de eindtijd 20min af en je hebt de eindtijd.

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 27, 2026

Maar persoonlijk vind ik het ook wel handig als je op pauze klikt, dat je dan de tijdlijn ziet.

Tijdlijn / tijdbalk, die zie ik gewoon bij pauzeren (zie daarvoor ook mijn foto van het tv-scherm). Die is dan enkele seconden in beeld (ik geloof dat ik ‘3 seconden’ heb ingesteld).

Wat ik zie bij de tijdlijn:

• Aan het eind van de tijdlijn: resterende tijd van de opname → prima, mag blijven.
  • Daaronder (in groen): klok → wat mij betreft overbodig.
  • Een leegte onder de witte bol op de tijdlijn → hier zou ik dus graag het tijdstip zien van hoever je al gevorderd bent. Idealiter dan het tijdstip vanaf het begin van programma / film / docu, en niet het tijdstip vanaf begin van de opname, maar dat zal wel niet mogelijk zijn, dan zou namelijk bekend moeten zijn hoeveel tijd er exact aan de ‘voorkant’ als speling bij is opgenomen. 

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 27, 2026

elke opname heeft een uitloop van 20min

Nou, dat blijkt dus niet zo te zijn. Het is misschien wel geprogrammeerd als ‘uitzending + 20 minuten’, maar in de praktijk kan er dan toch nog meer mee zijn opgenomen (geen probleem hoor, liever te veel dan te weinig). Zo ben ik momenteel  aan het kijken naar een film waarbij het ‘echte’ einde van de film, dus de aftiteling, 32 minuten vóór het einde van de opname is. Dit is bij een film op FilmBox.

Thommus_01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • March 27, 2026

elke opname heeft een uitloop van 20min

Nou, dat blijkt dus niet zo te zijn. Het is misschien wel geprogrammeerd als ‘uitzending + 20 minuten’, maar in de praktijk kan er dan toch nog meer mee zijn opgenomen (geen probleem hoor, liever te veel dan te weinig). Zo ben ik momenteel  aan het kijken naar een film waarbij het ‘echte’ einde van de film, dus de aftiteling, 32 minuten vóór het einde van de opname is. Dit is bij een film op FilmBox.

O.k. weer wat geleerd.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Bij alle opnames, en terugkijken via de gids krijg je 5 minuten speling vóór het begin van de uitzending (zoals vermeld in de epg), en 15 minuten uitloop na het eind van die uitzending (of het begin van het volgende programma, zoals vermeld in de epg. Op NPO pakt die dan meestal ook de erop volgende reclame mee in tijd).
Dit om variaties in uitzendtijden op de zender op te vangen. En soms is dat nog niet eens genoeg, vooral onze zuiderburen maken er (on)geregeld een potje van op VRT.
Of als ervoor een voetbalwedstrijd is uitgezonden die met verlenging eindigt (gisteren nog meegemaakt op BBC2). Het beste is dan in zo’n geval voor de zekerheid ook het programma ná het programma wat je eigenlijk wilt zien op te nemen.

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 27, 2026

Bij alle opnames, en terugkijken via de gids krijg je 5 minuten speling vóór het begin van de uitzending (zoals vermeld in de epg), en 15 minuten uitloop na het eind van die uitzending (of het begin van het volgende programma, zoals vermeld in de epg. Op NPO pakt die dan meestal ook de erop volgende reclame mee in tijd).
Dit om variaties in uitzendtijden op de zender op te vangen. En soms is dat nog niet eens genoeg, vooral onze zuiderburen maken er (on)geregeld een potje van op VRT.
Of als ervoor een voetbalwedstrijd is uitgezonden die met verlenging eindigt (gisteren nog meegemaakt op BBC2). Het beste is dan in zo’n geval voor de zekerheid ook het programma ná het programma wat je eigenlijk wilt zien op te nemen.

Bedankt ​@Wartywolfs voor de info. Dat het ‘5 min vóór en 15 min ná’ is, dat wist ik niet. Het betreft hier natuurlijk speling rondom de officiële aanvang- en eindtijd (zoals jij eigenlijk ook al duidelijk maakt). Maar mijn wens (of is het een neurose?) om te weten waar ik precies ben in de opgenomen uitzending, kan dan eigenlijk nooit in vervulling gaan. Zenders plakken er gerust reclame voor of na (daar anticipeer ik al op) of er is inderdaad weer iets met sport. Nou goed, het is zoals het is.

Wat betreft het regelmatig enorm uitlopen van programma’s op Canvas voorafgaand aan het programma dat je wilt zien en de oplossing om dan gelijk ook maar het volgende programma op te nemen: goeie tip (ik had het eerder al ergens gelezen, maar was het weer half vergeten). Alleen, wat doe je dan als je een late film wilt opnemen (laatste wat er op een dag op die zender wordt uitgezonden) en het enige dat er na komt is zo’n carrousel van bv. Ter zake en nog iets, en dat dan acht uur lang, tot de volgende ochtend? Als je pech hebt, zit je dan aan je opnamelimiet. Tenminste, ik kan een lopende opname toch niet halverwege stoppen?

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Ja, ​@Wartywolfs, Newsnight begon daardoor veel te laat, maar tot mijn verbazing liep de opname gewoon door, ook nadat de 0.00 al bereikt was. Dat is dan inclusief de uitloop. Dit was trouwens wel in de TV+ app voor TV.

Ik heb niet kunnen updaten naar deze update 1.219.1 ? Ik heb nu versie 1.217.1 bij het handmatig updaten geeft hij aan dat dit de huidige versie is? 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 28, 2026

@Jeroen Tee 

Ik heb het getest.

En het is niet zoals ik vermelde pijltje omhoog. (maar omlaag)

Als je een opname aan het bekijken bent op de Sagemcom DIW7022 en je wilt zien hoever hij is, klik dan op het pijltje omlaag.

Ik heb het getest en dat werkt perfect.

Je ziet dan wat je als voorbeeld (foto) heb getoond)😉

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 28, 2026

Als je een opname aan het bekijken bent op de Sagemcom DIW7022 en je wilt zien hoever hij is, klik dan op het pijltje omlaag.

Je ziet grafisch hoever je bent, door de plek van het witte bolletje op de tijdlijn en je ziet aan het eind van de tijdlijn hoeveel resterende tijd er is, maar je ziet niet in uren:minuten:seconden uitgedrukt onder dat bolletje hoeveel tijd er verstreken is sinds het begin van de opname, en dat zou ik nou juist willen.

• Helper
  • March 28, 2026

Joop 2011.

Is het mogelijk voor u om er een fotootje van te maken?