Skip to main content
Vraag

KPN TV+ box verliest soms multicast op Experia Box V10

• May 10, 2026
  • 2 reacties
  • 28 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik loop tegen een specifiek, terugkerend probleem aan met mijn KPN TV+ box in combinatie met de Experia Box V10. De TV+ box is rechtstreeks en bekabeld aangesloten. Ik wil absoluut geen gebruik maken van unicast, omdat ik de hoogste multicast-beeldkwaliteit (14,2 Mb/s / 27 Mb/s) wil behouden.
Dit werkt doorgaans perfect, tot ongeveer 13-14 dagen uptime. Bij het wisselen van zender schakelt de TV+ box dan plots noodgedwongen over naar unicast. Dit is verifieerbaar doordat je kort “LIVE” met hoofdletters (multicast) in beeld ziet voor een zwart scherm, en vervolgens “Live” met kleine letters (unicast). Het zappen duurt dan 6-7 seconden, omdat telkens de multicast stream niet werkt en overgegaan wordt op unicast.
Alleen een harde reset van de Experia Box V10 lost het probleem tijdelijk op. En aangezien ik de TV+ box bekabeld gebruik voor de optimale multicast-ervaring, is een wekelijkse handmatige herstart van het modem geen structurele oplossing. Bij het overzetten van iTV naar TV+ zijn het glasvezelkastje en de tv-ontvanger vervangen, maar niet het modem (V10). Aanvankelijk geen problemen en modem draaide al op versie V10.C.25.08.15 (nu nog).
Zelf geprobeerd; Modem gereset, tv-ontvanger gereset, glasvezelkastje/modem/tv ontvanger volledig van het stroom.

Is dit een bekend probleem bij KPN?
Leanne.

2 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

Er is een software update beschikbaar voor het modem, misschien lost die jouw probleem ook op?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

Zie ook hier, hoe je de router Experiabox V10 kan updaten.

Blijft het probleem, bel dan gratis 0800-0402.

Of maak een terugbelafspraak. (scrol indien nodig iets naar beneden)