Skip to main content
Vraag

KPN TV+ Box verstuurt ongeveer 90 DNS-verzoeken per minuut naar geblokkeerde domeinen

• December 17, 2025
  • 7 reacties
  • 49 keer bekeken

Gisteren heb ik mijn TV+ Box voor het eerst geconfigureerd, en eerlijk gezegd ben ik erg teleurgesteld. De interface is een complete chaos; je kunt nauwelijks iets terugvinden. Daarom stuur ik het apparaat terug.

EDIT: Oh, ik had het mis — deze queries komen van een andere Android-tablet, dus dit heeft niets met de KPN Box te maken.

Maar wat ik vooral wil delen is dit: ik gebruik Pi-hole (om advertenties en trackers op DNS-niveau te blokkeren) en de KPN TV+ Box (die in feite op Android draait) verstuurt ongeveer 90 DNS-verzoeken per minuut naar geblokkeerde domeinen, waarvan ik vermoed dat ze bij trackers horen. Houd er rekening mee dat het apparaat op dat moment offline zou moeten zijn.

Ik heb de TV+ Box rond 22:00 aangezet, en je ziet duidelijk de pieken in geblokkeerde DNS-verzoeken (rode kleur in het figuur > 22h).

Daarna heb ik het apparaat uitgezet. Ik stuur het terug en blijf mijn Amazon Firestick gebruiken, die dit in ieder geval niet doet en bovendien een veel betere interface heeft.

7 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

Ik vond dit op Google.

De KPN tv-ontvanger verstuurt niet een vast aantal DNS-verzoeken per minuut, omdat dit afhangt van wat je kijkt (live tv, On Demand, menu navigatie) en welke diensten je gebruikt (app updates, EPG-updates), maar het is een relatief laag en continu proces voor het vertalen van domeinnamen naar IP-adressen, wat essentieel is voor internettoegang; de KPN DNS-servers (zoals 195.121.1.34 en 195.121.1.66) worden hiervoor gebruikt, en het is een standaard achtergrondproces dat de snelheid van je internet niet significant beïnvloedt. 

Hoe het werkt:

• DNS (Domain Name System): Dit is de "telefoongids van het internet" die domeinnamen (zoals www.kpn.nl) omzet in IP-adressen, zodat je apparaten de juiste server kunnen vinden.
  • Gebruik bij TV: Elke keer dat de ontvanger een nieuwe pagina laadt, een programma zoekt, een video start of een app update, moet hij DNS-verzoeken doen.
  • Variabel: Live TV (streaming) vergt minder DNS-verzoeken dan het browsen door het On Demand menu of het starten van een app die veel externe services gebruikt. 

Wat je kunt verwachten:

• Lage bandbreedte: DNS-verzoeken zijn erg klein en gebruiken nauwelijks data.
  • Continu: Er zijn constante, kleine verzoeken in de achtergrond.
  • Beïnvloedt snelheid niet: Het is niet een 'flinke' hoeveelheid data die je internet traag maakt; daarvoor moet je echt veel downloaden of streamen. 

Dus, er is geen vast getal per minuut, maar het is een normaal, laag en constant proces dat nodig is voor een werkende internetdienst. 

• December 17, 2025

De Amazon Firestick gebruikt misschien een vast ingestelde DNS server. En misschien ook wel DNS over HTTPS. Daar zie jij dan helemaal niks van terug in pihole. Dus nee, staar je niet blind op die pihole. Ik denk niet dat een Amazon Firestick beter is voor je privacy 😄

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • December 17, 2025

Jij hebt wel veel vertrouwen in AI ​@joop2011 , ik voor geen cent en gebruik het ook niet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 17, 2025

https://developer.android.com/develop/connectivity/wifi/use-nsd?

Dit
Toen ik mijn Android TV (KPN-box) aan mijn netwerk toevoegde, begon mijn tablet veel DNS‑verkeer te genereren omdat Android-apparaten standaard andere apparaten en services op het lokale netwerk detecteren via protocollen zoals mDNS, SSDP en Network Service Discovery. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor schermcasting, apparaatkoppeling en andere Google-ecosysteemdiensten. Pi-hole registreert en blokkeert deze verzoeken, waardoor het leek alsof er ineens een enorme toename van DNS-queries was, maar dit is normaal gedrag van Android en betekent geen malware of aanval. Uit gebruikerservaringen en onderzoeken blijkt dat Android-apparaten zelfs inactief continu DNS-verzoeken sturen voor systeem- en app-diensten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 17, 2025

> Ik denk niet dat een Amazon Firestick beter is voor je privacy 😄
@Marlon92 

Pick up your poison: AWS of Google ….helaas

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

Jij hebt wel veel vertrouwen in AI ​@joop2011 , ik voor geen cent en gebruik het ook niet.

Om eerlijk te zijn, weet ik niet of je de samenvatting via AI kan vertrouwen. Het is over het algemeen uit meerdere sites.

Daarom ook de link erbij, waar je nog veel meer vind.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

> Ik denk niet dat een Amazon Firestick beter is voor je privacy 😄
@Marlon92 

Pick up your poison: AWS of Google ….helaas

??

Geen idee wat je bedoelt.

TIP

Type je antwoord onder de quote, dus niet achter de lijn.

Dan is het makkelijk te zien wat jouw antwoord is.😉