Skip to main content

Hallo,

Recent zijn wij overgestapt op glasvezel. De monteur gaf aan dat we ipv de box, ook de App kunnen gebruiken. Ik las echter dat de beeldkwaliteit dan echt een stuk minder is.

Nu heb ik ze beide geïnstalleerd om het verschil te kunnen zien, maar de App geeft juist een beter beeld. Is dat herkenbaar of heb ik de box niet goed aangesloten?

Het nadeel van de App is dat het beeld in het begin wat vaag is en dan na zo’n 15 seconden ineens een stuk scherper wordt. Maar de Box blijft continu een slechter beeld tonen, die zit dan weer tussen het eerste vage en uiteindelijke scherpe beeld van de App in. (Ik vind het beeld sowieso beduidend slechter dan hoe het was bij Ziggo, jammer genoeg).

Wat ook opvalt is dat zowel de App als de Box erg traag zijn als je van zender wisselt.

Ik heb de box en ook de TV bedraad (CAT 6) aangesloten op het netwerk.

Hoe heb je de DIW7022 verbonden met de Box12 of Experiabox (KPN router modem)?

Zit er een switch of DVS tussen? 

 

Binnen nu en een paar maanden zet KPN enkele of veel kanalen (zeker de eerste 10) in de originele stream van 14 Mb/s op de DIW7022

Daarna is de beeldkwaliteit op de DIW7022 straks veel en veel mooier.


Nu heb ik ze beide geïnstalleerd om het verschil te kunnen zien, maar de App geeft juist een beter beeld. Is dat herkenbaar of heb ik de box niet goed aangesloten?

Dan heb jij vast en zeker de box niet goed aangesloten.

Ik neem aan dat je de TV+ Box hebt, klopt dat?

Hoe staat de beeldschermresolutie ingesteld op die TV+ Box?

Staat de video-mode op "multicast" ingesteld? In unicast mode gebruikt de TV+ Box dezelfde HD streams als de smart-TV app (6Mbps) en in multicast mode de iets betere HD streams die ook op de "oude" TV ontvangers gebruikt worden (7,2Mbps). Helaas zijn die niet de HD-"Glas" streams (12,5Mbps) die glasvezelabonnees op de "oude" TV ontvangers kunnen ontvangen maar niet getreurd, binnen enkele maanden zullen de HD+ streams (14Mbps) beschikbaar komen op zowel de TV+ Box als de "oude" TV ontvangers en dan heeft Ziggo toch echt het nakijken.

 

 


Ik heb DiW7022 draadloos verbonden modem en DiW7022 met hdmi verbonden met Tv mijn beeld is goed

DiW7022 geüpdatet en tussen het schakelen van zender zit er nu geen vertraging meer in.

Het enige wat nog storend zijn zijn  die aanbevolen apps en al die rotzooi op startscherm wat niet kan verwijderen of verbergen. 


Ik heb DiW7022 draadloos verbonden modem en DiW7022

 

Draadloos, met een DVS of via WIFI.

 

Indien met DVS, haal dan die energievretende en storingsgevoelige dingen er snel tussen uit.

En laat de DIW7022 via WIFI werken. 

 

Vaste UTP (CAT5E of CAT6) kabels is altijd het beste.😉

 


Ik heb DiW7022 draadloos verbonden modem en DiW7022

 

Draadloos, met een DVS of via WIFI.

 

Indien met DVS, haal dan die energievretende en storingsgevoelige dingen er snel tussen uit.

En laat de DIW7022 via WIFI werken. 

 

Vaste UTP (CAT5E of CAT6) kabels is altijd het beste.😉

 

WiFi


@J.D.P

 

Welke Experiabox of Box12 (KPN router modem) heb je?

 

Als ik het goed heb, kan je alleen via de Box12 ook multicast (via VLAN4) gebruiken en dan heb je de beste beeldkwaliteit.

Kan wezen dat ik het fout heb, in dat geval mijn excuus. 

 

Zie ook hier, als ik het onjuist heb, heb ik het daar ook fout vermeld.😉


@J.D.P

 

Welke Experiabox of Box12 (KPN router modem) heb je?

 

Als ik het goed heb, kan je alleen via de Box12 ook multicast (via VLAN4) gebruiken en dan heb je de beste beeldkwaliteit.

Kan wezen dat ik het fout heb, in dat geval mijn excuus. 

 

Zie ook hier, als ik het onjuist heb, heb ik het daar ook fout vermeld.😉

Box12 draadloos WiFi verbonden met DIW7022 

Box12  bekabeld verbonden met arris VIP5202 


@J.D.P 

Zou in theorie goed moet werken.

En je hebt de DIW7022 en de Arris 5202?

Of moet die Arris t.z.t. retour? 

 

Staat in de DIW7022 tv in multicast?

Want dat geeft een mooier beeld.


@J.D.P

Zou in theorie goed moet werken.

En je hebt de DIW7022 en de Arris 5202?

Of moet die Arris t.z.t. retour? 

 

Staat in de DIW7022 tv in multicast?

Want dat geeft een mooier beeld.

Ik heb een DiW7022 kastje geleend van een vriend, hij heeft kpn internet en Tv+

Ik heb kpn internet en arris, ja het werkt 


@J.D.P 

Als ik het goed heb, werkt de DIW7022 alleen binnen je eigen netwerk 100%.

 

Ik begrijp dat jij zelf niet het KPN tv+ abonnement hebt? 


Hoe heb je de DIW7022 verbonden met de Box12 of Experiabox (KPN router modem)?

Zit er een switch of DVS tussen? 

 

Binnen nu en een paar maanden zet KPN enkele of veel kanalen (zeker de eerste 10) in de originele stream van 14 Mb/s op de DIW7022

Daarna is de beeldkwaliteit op de DIW7022 straks veel en veel mooier.

@joop2011 Beide zijn op dezelfde manier verbonden: via een switch die is verbonden met mijn eigen router (UniFi Dream-Machine). Vanuit de switch loopt de bekabeling naar twee aansluitpunten in de woonkamer, waar ik de tv en de DWI7022 op aangesloten heb.


@J.D.P

Als ik het goed heb, werkt de DIW7022 alleen binnen je eigen netwerk 100%.

 

Ik begrijp dat jij zelf niet het KPN tv+ abonnement hebt? 

Ik heb  kpn internet  met een Arris vip5202 kastje 


Nu heb ik ze beide geïnstalleerd om het verschil te kunnen zien, maar de App geeft juist een beter beeld. Is dat herkenbaar of heb ik de box niet goed aangesloten?

Dan heb jij vast en zeker de box niet goed aangesloten.

Ik neem aan dat je de TV+ Box hebt, klopt dat?

Hoe staat de beeldschermresolutie ingesteld op die TV+ Box?

Staat de video-mode op "multicast" ingesteld? In unicast mode gebruikt de TV+ Box dezelfde HD streams als de smart-TV app (6Mbps) en in multicast mode de iets betere HD streams die ook op de "oude" TV ontvangers gebruikt worden (7,2Mbps). Helaas zijn die niet de HD-"Glas" streams (12,5Mbps) die glasvezelabonnees op de "oude" TV ontvangers kunnen ontvangen maar niet getreurd, binnen enkele maanden zullen de HD+ streams (14Mbps) beschikbaar komen op zowel de TV+ Box als de "oude" TV ontvangers en dan heeft Ziggo toch echt het nakijken.

 

 

@wjb Ik heb idd de TV+ Box.

De resolutie staat ingesteld op “Automatisch beste resolutie “.

Ik zie geen optie waarbij ik de video-mode kan instellen?

Enkel de weergave-modus waarin de resolutie en frequentie kunnen worden aangepast (staat op 4k2k-50Hz, de op 1 na hoogste optie maar de hoogste 59,6 Hz toont geen verschil).

 


Beide zijn op dezelfde manier verbonden: via een switch die is verbonden met mijn eigen router (UniFi Dream-Machine). 

Staat die UDM achter jouw Experia/KPN Box of vervangt deze de Experia/KPN Box?

De UDM heeft geen IGMP proxy server en dus zal een TV+ Box die op een UDM aangesloten is altijd o.b.v. unicast werken. Dat is dus niet wat je wilt want dat betekent immers een lagere beeldkwaliteit en geen Dolby 5.1.


Ik zie geen optie waarbij ik de video-mode kan instellen?

Instellingen → Informatie → naar beneden scrollen → Video mode.


@J.D.P

Als ik het goed heb, werkt de DIW7022 alleen binnen je eigen netwerk 100%.

 

Ik begrijp dat jij zelf niet het KPN tv+ abonnement hebt? 

Ik heb  kpn internet  met een Arris vip5202 kastje 

Nee,het werkt  daarbuiten mits het ook om een kpn aansluiting gaat


Ik heb DiW7022 draadloos verbonden modem en DiW7022

 

Draadloos, met een DVS of via WIFI.

 

Indien met DVS, haal dan die energievretende en storingsgevoelige dingen er snel tussen uit.

En laat de DIW7022 via WIFI werken. 

 

Vaste UTP (CAT5E of CAT6) kabels is altijd het beste.😉

 

Bedraad CAT6, maar de Box bleef steeds hangen. Nu via WiFi en dat werkt prima, maar de beeldkwaliteit blijft nog steeds achter bij de App ben ik bang. 


Ik heb DiW7022 draadloos verbonden modem en DiW7022

 

Draadloos, met een DVS of via WIFI.

 

Indien met DVS, haal dan die energievretende en storingsgevoelige dingen er snel tussen uit.

En laat de DIW7022 via WIFI werken. 

 

Vaste UTP (CAT5E of CAT6) kabels is altijd het beste.😉

 

Bedraad CAT6, maar de Box bleef steeds hangen. Nu via WiFi en dat wekt prima, maar de beeldkwaliteit blijft nog steeds achter bij de App ben ik bang. 

Instellingen > Apparaat > Apps > Kpn tv+ > updates verwijderen >ok

DiW7022 start daarna gelijk weer .


Ik zie geen optie waarbij ik de video-mode kan instellen?

Instellingen → Informatie → naar beneden scrollen → Video mode.

@wjb gevonden, thanks. Staat al op multicast. 


Beide zijn op dezelfde manier verbonden: via een switch die is verbonden met mijn eigen router (UniFi Dream-Machine). 

Staat die UDM achter jouw Experia/KPN Box of vervangt deze de Experia/KPN Box?

De UDM heeft geen IGMP proxy server en dus zal een TV+ Box die op een UDM aangesloten is altijd o.b.v. unicast werken. Dat is dus niet wat je wilt want dat betekent immers een lagere beeldkwaliteit en geen Dolby 5.1.

@wjb Achter de router. Maar dat geldt ook voor de tv (en dus App). De Box staat wel op Multicast, maar heeft dat dan geen effect?


...maar de beeldkwaliteit blijft nog steeds achter bij de App ben ik bang. 

De TV+ Box gebruikt in unicast dezelfde streams als de smart-TV app en dus zou de kwaliteit dan even “goed” moeten zijn. Bij live televisie kijken m.b.v. multicast zal de kwaliteit van de TV+ Box beter zijn dan via de smart-TV app. Jouw TV+ Box is aangesloten op het netwerk van de UDM en die ondersteunt geen multicast. Jouw TV+ Box zal dus altijd unicast gebruiken, ook als bij Video mode “multicast” ingesteld is.


Ergo

De UDM is noch via utp noch via wifi geschikt voor optimaal gebruik van KPN TV. Via Multicast op VLAN 4.

Standaard internet gaat via vlan 6.

Instellen eigen modem voor kpn:

Kpn.com/eigenmodem .

Of "je zult het ermee moeten doen" of je UDM vervangen voor een modem die wel geschikt is voor IGMP snooping.

Denk ook hier aan:

Kpn schrijft 

  • We kunnen geen ondersteuning bieden als je een eigen modem gebruikt

Of "je zult het ermee moeten doen" of je UDM vervangen voor een modem die wel geschikt is voor IGMP snooping.

Het issue zit helemaal niet in IGMP snooping maar in het ontbreken van een IGMP proxy server die met het TV platform op vlan 4 kan babbelen.

Een router hoeft helemaal geen IGMP snooping te ondersteunen, mijn EdgeRouter 4 ondersteunt ook geen IGMP snooping.


Dank je wjb. 

Ik wist dat het met IGMP iets anders moest zijn in een router ten opzichte van switch. 

Ik had het nota bene goed geschreven maar voor plaatsing weer veranderd. Stom eigenlijk. 

Maar z'n UDM is wel ongeschikt. 


Dank je wjb. 

Ik wist dat het met IGMP iets anders moest zijn in een router ten opzichte van switch. 

Ik had het nota bene goed geschreven maar voor plaatsing weer veranderd. Stom eigenlijk. 

Maar z'n UDM is wel ongeschikt. 

UDM kan wel degelijk. Wel even een scriptje uitvoeren. Zie:https://github.com/fabianishere/udm-iptv