Skip to main content

 Ik heb glasvezelaansluiting, de zwarte  KPN-modem met 5 lampjes, en via 2 DVS 1200 stekkers zijn de modem en de digitale DIW-7022 ontvanger gekoppeld. Daarnaast bezit ik een Samsung tv met 4K; het toestel is 1 jaar oud. Onderstaand probleem ontstaat op 21 december 2023.

Probleem: bij het selecteren van een tv-programma bevriest het beeld en valt het geluid weg.

Oplossing no. 1: de spanning van de digitale ontvanger gedurende 10 minuten afgekoppeld van het lichtnet. Daarna aansluiten, de ontvanger start op, beeld en geluid verschijnen weer. Helaas keert het probleem terug na 2 dagen. Op 23 december jl. contact opgenomen met de KPN-helpdesk. Zij hebben de modem herstart en de digitale ontvanger teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Jammer genoeg, deze methode lost niets op.

Oplossing no. 2:  de 2e lijn van de helpdesk belt mij op op dezelfde dag 23 december. Ik krijg het advies om de LAN-kabel los te koppelen van de ontvanger en ik mag geen gebruik meer maken van de DVS 1200 aansluiting.

De DIW-7022 werkt ook via WiFi in mijn thuisnetwerk. Ik start de ontvanger opnieuw op en ik volg deze installatie procedure. Uiteindelijk is de ontvanger gekoppeld in het thuisnetwerk en lijkt het probleem met het bevroren beeld en geen geluid te zijn opgelost.

Vraag: hebben meerdere gebruikers ervaren dat de draadloze verbinding via het thuisnetwerk de beste optie is voor de KPN TV+ Box ?

Hallo, @ronaldrobert, ik gebruik de DIW7022 in de huiskamer ook via WiFi...werkt prima. Staat wel dichtbij het modem, dat wel in de meterkast staat trouwens.

Op de zolderverdieping gebruik ik 'm bedraad met een TP-Link via het lichtnet. Werkt over het algemeen ook goed, af en toe echter treedt er weleens een onderbreking op.


Een DVS is vragen om problemen.

Het 230 volt netwerk is daar eigenlijk ook helemaal niet voor gemaakt.

En door de steeds grotere verstoring op het 230 volt netwerk, werken de DVS’en ook steeds minder goed of zelfs helemaal niet.

 

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) werkt ook via WIFI, maar het is wel belangrijk welke Experiabox je hebt.

Zie ook dit schema van KPN:

 


Ik geloof wel dat een goed werkend WiFi-signaal de voorkeur is voor de KPN tv+ ontvanger. Ik heb sinds kort glasvezel en een nieuw zwarte modem KPN box 12 aangesloten.

Een DVS type 1200 stekker met een aangesloten verdeelcontactdoos met 8 apparaten (tv, dvd-speler, antwoordapparaat, etc) werkt af en toe instabiel . Dan reageert de KPN tv+ ontvanger met bevroren beeld en geen geluid. De DVS type 1200 stekker heb ik aangesloten aan een ander stopcontact in de huiskamer: hier is geen verdeelcontactdoos aanwezig, dus minder kans op storingen.

Voorlopig is de KPN tv+ ontvanger verbonden via WiFi. De koppeling via de ethernetkabel en de DVS type 1200 stekker houd ik als “reserve” achter de hand.


Ik geloof wel dat een goed werkend WiFi-signaal de voorkeur is voor de KPN tv+ ontvanger. Ik heb sinds kort glasvezel en een nieuw zwarte modem KPN box 12 aangesloten.

KPN adviseert de DIW7022 bij voorkeur bekabeld aan te sluiten voor een optimale ontvangst.

Eventueel draadloos wordt uitsluitend ondersteund bij het gebruik van een KPN Box12, eventueel in combinatie  met een Wfi2-punt

Alle andere vormen van aansluiten.zoals bijvoorbeeld de DVS1200, worden niet ondersteund door KPN, dus bij storingen hoef je KPN daarvoor niet te bellen @ronaldrobert 


Ik heb het advies opgevolgd om de KPN TV box + via WiFi te gebruiken, niet meer met de LAN-kabel en de DVS- 1200 stekker. Toch gebeurt het 1 á 2 keer per week dat het WiFi signaal te zwak is: bevroren TV-beeld en geen geluid. Het gaat om de digitale ontvanger in de huiskamer.

De andere KPN TV box + staat in de slaapkamer, bekabeld met de LAN-kabel, aangesloten aan de DVS 1200 stekker. Met deze digitale ontvanger heb ik nooit storingen.

Kan ik het euvel verhelpen door een WiFi- versterker van KPN aan te schaffen ?

De prijs van zo'n WiFi2 versterker is wel fors….


De dvs-1200 is wel gevoeliger voor storingen. Als een vaste kabel vanuit de modem echt niet mogelijk is, dan is een Superwifi punt het beste alternatief.