Skip to main content

Via een powermanagement systeem wordt 's-nachts al mijn av-apparatuur uitgeschakeld. Zoals ik het nu zie gebeuren is het zo dat na opstarten de box opkomt met het startscherm.

Is het mogelijk om de box zo in te stellen dat hij met de laatst bekeken zender opkomt, dan wel vast op Nederland 1?

Vast bedankt,

 

Wim Kreuger

Ik denk dat de DIW7022 net zoals de andere KPN tv decoders dat alleen doet als hij in stand-by wordt gezet.

 

Wij laten 's nachts alles gewoon in stand-by staan.

Zoveel vermogen verbruiken moderne apparaten gelukkig niet meer.

De grootverbruiker 's nachts is de vriezer en koelkast. 😉


@Wim_Kreuger , nee, dat is op dit moment (helaas) niet mogelijk. Het staat wel op de wensenlijst zie hier punt 4), maar of dit überhaupt (en als ja wanneer) geïmplementeerd wordt durf ik niet te zeggen.


Ik denk dat de DIW7022 net zoals de andere KPN tv decoders dat alleen doet als hij in stand-by wordt gezet.

....

Nee @joop2011 , dit is met de TV+ box helemaal niet mogelijk, ook niet als die uit de stand-by stand komt. Helaas. 😪 Dit is een keuze, die KPN tijdens de testfase gemaakt heeft - en ik ben bang dat ze deze keuze niet meer veranderen.


Beste Joop2011,

 

ik snap je reactie, maar ik heb de hele handel op een “schakelaar” staan en als ik dat allemaal, tv, tvbox switch satontvanger dvd-speler etc aan laat staan wordt het toch allemaal iets meer dan 4 Watt en ik heb daar niet zoveel wandcontactdozen dat ik het makkelijk kan uitsplitsen….

Groet,

 

Wim


4 watt

Stel 6 uur per dag volledig uit.

Dat is bij 4 watt stand-by vermogen ongeveer 85 watt per jaar.

Dat is met KW uur prijs van € 0,50 per KWH ongeveer 5 Eurocent per jaar.

 

Bij ons staat gewoon alles in Stand-by.😉

Dus wij halen de spanning er niet af.😊


Besparing nihil. 

En de DIW7022 start momenteel sowieso in het start scherm. Ongeacht hoe ie 's nachts staat.


4 watt

Stel 6 uur volledig uit.

Ik denk dat bij de meeste mensen je eerder moet denken aan 6 uur per dag aan en dus 18 uur per dag uit.

Dat is met en prijs van €0,50 per kWh toch zo'n €13,15 per jaar. (4 x 18 x 365 ÷ 1000 x €0,50)

En als je er dan twee hebt staan dan zit je dus al op ruim €25,-


4 watt

Stel 6 uur volledig uit.

Ik denk dat bij de meeste mensen je eerder moet denken aan 6 uur per dag aan en dus 18 uur per dag uit.

Dat is met en prijs van €0,50 per kWh toch zo'n €13,15 per jaar. (4 x 18 x 365 ÷ 1000 x €0,50)

 

@wjb ik bedoelde inderdaad ook 6 uur per dag uit.

Wij kijken 's morgens naar ontbijtnieuws en tussendoor soms een serie via streamingdienst en 's avonds tv of serie of film.

Maar inderdaad niet iedereen kijkt zoveel, je hebt helemaal gelijk.😉

 

 

 


@wjb ik bedoelde ook 6 uur per dag uit.

Maar dat is denk ik niet reëel, een TV ontvanger zal eerder 6 uur per dag aan staan.

En ook als die TV ontvanger "maar" 6 uur aan zou staan spreken we niet over 5 eurocent per jaar maar over 4 x 6 x 365 ÷ 1000 * €0,50 = €4,38 per jaar.


Hier staat ie ongeveer 15 uur per dag aan. Eerst de hele dag radio. 's Avonds nog een paar uurtjes tv. Zo'n 9 uur per dag uit dus. Maar goed, we gaan off topic.


Inhakend op het voorgaande:

Ik kom er nu achter dat de tv+ box na kortere of langere tijd inactiviteit een screensaver aan zet.

In het licht van het voorgaande: moet dat nou?

Mijn vrouw is geen techneut, alles behalve. Dus wat gebeurt er als de tv na een nacht uit te zijn geweest weer aan gaat: een beeld waarvan ze niet snapt waar het vandaan komt en wat ze nu moet om weer gewoon tv te kunnen kijken. Wij zijn nu eenmaal van die ouderwetse lineaire kijkers….

Kan ik dat zijn nek omdraaien of is er misschien een alternatieve tv-box zonder al dat gedoe aan boord?

Vast bedankt.

Wim Kreuger


In de instellingen van de tv-box kun je de screensaver uitschakelen.

Je kunt ook eens kijken of HDMI-CEC iets voor je is. Dat kun je ook vinden in de instellingen. Daarmee zal de box aan- en uitgaan met je TV. Dus: TV uit = box uit. TV aan = box aan.
(Dit werkt alleen als je TV ook HDMI-CEC ondersteund. Maar daar kom je snel genoeg achter)


Dank voor de tip!
Ik had daar ook al gekeken, maar ik zag daar staan: "Scherm uit".
Ik vatte dat op als mijn scherm gaat op zwart en dacht ik: dat schiet ook niet op.

Maar ik heb het zo gezet en inderdaad: geen screensaver meer!

Prima!
Nogmaals dank.

Wim