Skip to main content
Vraag

KPN TV+ en eigen router (Mikrotik): foutcode KBX-SOTA-E101

• December 31, 2025
  • 20 reacties
  • 74 keer bekeken

Na spontane issues met de oude HMB2260 die ineens foutcodes gaf na jaren goed gewerkt te hebben in combinatie met mijn Mikrotik 4011, ben ik sinds vandaag in het bezit van de KPN TV+ box. Of het nu in de Mikrotik zit of in de nieuwe box, maar ik krijg weer een foutcode: KBX-SOTA-E101.

Kennelijk is de oplossing “herstart de modem en herstart de ontvanger” het gangbare advies, maar internet doet het prima.

In de logging van de Mikrotik zie ik vooral IPv6-verkeer vanaf het MAC-adres van de TV+ box naar internet gaan (via de PPPoE-verbinding), maar ik gebruik helemaal geen IPv6. Op de VLAN4-interface zie ik hoegenaamd geen verkeer. De configuratie van het spul is die van eigenrouter.nl en die is in principe al een aantal jaar ongewijzigd en heeft het - tot afgelopen zondag - altijd prima gedaan. 

Wat zijn nu de instellingen die gebruikt moeten worden om dit aan de praat te krijgen? Het zou fijn zijn als dit gewoon bekend gemaakt wordt, in plaats van dat dit kennelijk steeds weer ge-reverse-engineered moet worden om het op eigen apparatuur werkend te krijgen.

20 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Heb je een speciale VLAN opgezet voor je TV box, of heb je hem gewoon meedraaien ?

Heb je IPV6 al eens geprobeerd aan te zetten of het dan wel werkt ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 31, 2025

De TV-box draait gewoon mee, zonder eigen VLAN. Na wat zoekwerk zag ik in de Mikrotik dat er dus wel degelijk IPv6 aan staat en nadat ik een accept-regel had toegevoegd aan de IPv6-firewall voor de TV-box, zag ik ineens wel meer dan alleen “SYN”-packets in de log. De foutmelding bleef.

Uiteraard werkte alles na het opnieuw plaatsen van de FritzBox, dus ben ik wel heel benieuwd wat die nu zoveel anders doet dan mijn config in de Mikrotik.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

De Arcadyan HMB 2260 is ondertussen al heel erg oud.

Deze is ook heel erg traag en weinig mogelijkheden.

Bel gratis 0800-0402 om hem voor een nieuwere om te ruilen.

Puur ter informatie:

Misschien heb je ook iets aan deze topic.

Je moet op je eigen router VLAN 4 en VLAN 6 open zetten.

De ene is voor internet en de andere is voor IPTV.

De melding geeft ook aan dat hij niets kan vinden.

Dus ik denk dat je de VLAN 4 voor tv niet hebt openstaan in de router.

Zie ook deze link voor een oudere topic.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Als je goed leest, schrijft TS dat hij dat al gedaan heeft en de huidige problemen met de nieuwe box zijn.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Kan je is kijken wat er gebeurd als je de firewall compleet uit zet ​@Kenny_NL ?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

Als je goed leest, schrijft TS dat hij dat al gedaan heeft en de huidige problemen met de nieuwe box zijn.

Dank je, ik heb het aangepast.

Had me vooral op de storing gericht.😉

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 31, 2025

De HMB2260 zit inmiddels in de doos voor retour en de nieuwe flashy android KPN TV+ box draait nu prima, zij het achter de end-of-support Fritzbox.

De configuratie in de Mikrotik heeft het een aantal jaren prima gedaan, met de HMB2260 en VLAN4 en VLAN6. Dat er nu een nieuwe box staat, komt vanwege de issues sinds afgelopen zondag (allerlei F-codes), de in dit topic genoemde ouderdom van de HMB2260 en een ordinaire bezuiniging (de KPN TV+ box scheelt toch weer 2,50 per maand).

Uit de logging en interface-counters van de Mikrotik haal ik in ieder geval dat er op VLAN4 bijzonder weinig verkeer gaat (alleen wat uit, en vrijwel niks in) en dat er op VLAN6 het genoemde IPv6 naar buiten gaat. Hieruit maak ik op dat er iets anders qua verkeer nodig is dan bij de oude box, al werkte die ineens ook niet meer met de huidige setup (vandaar die vermaledijde Fritzbox)

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Met de TV+ Box hoef je geen aparte VLAN meer te configureren, omdat deze in het bestaande netwerk kan worden geïntegreerd. Hoewel er een klein verschil in beeldkwaliteit zal zijn, is dit geen oorzaak van de foutmelding.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

Met de TV+ Box hoef je geen aparte VLAN meer te configureren, omdat deze in het bestaande netwerk kan worden geïntegreerd. Hoewel er een klein verschil in beeldkwaliteit zal zijn, is dit geen oorzaak van de foutmelding.

Volgens mij moet je dat wel doen, als je via Multimode wilt kijken.

En dan heb je ook de beste beeldkwaliteit op enkele zenders (14,2 Mb/s i.p.v. 7,5 Mb/s)

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Milticast is iets beter, maar dat staat los van ​@Kenny_NL zijn problemen.

En dan heb je ook de beste beeldkwaliteit op enkele zenders (14,2 Mb/s i.p.v. 7,5 Mb/s)

Bij de TV+ box heb je op Unicast ongeveer 11 to 12 Mb/s, tegenwoordig is het niet meer zo slecht.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 31, 2025

De TV+ box heeft ook maar een 100Mbit poortje. Wat ik nu eigenlijk wil weten, is hoe ik die Mikrotik nu zodanig instel/aanpas dat de TV weer gewoon werkt en de FritzBox er weer tussenuit kan. 
Zoals ik al zei, de setup heeft prima gewerkt tot zondag (incl VLAN4 en 6, IGMP-proxy en Mcast)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

100 Mb/s is voor een mediabox ruim voldoende.

Het is een ster systeem, dus de apparaten die meer snelheid aankunnen, hebben er geen last van.😉

4K is ongeveer 25 Mb/s

Ik had in mijn eerdere bericht een link geplaatst, misschien dat die je kan helpen.

Deze link.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 31, 2025

Thnx ​@joop2011, ik zal die links en de configuraties waarnaar verwezen wordt eens naast een export van mijn configuratie leggen. Wellicht zie ik dan waar het fout gaat. 

• December 31, 2025

Met de TV+ Box hoef je geen aparte VLAN meer te configureren, omdat deze in het bestaande netwerk kan worden geïntegreerd.

Dat is niet waar. De tv+ box gebruikt ook gewoon vlan 4 bij live tv kijken. Tenzij je hem in unicast mode zet. Dan word vlan 4 niet meer gebruikt.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Met de TV+ Box hoef je geen aparte VLAN meer te configureren, omdat deze in het bestaande netwerk kan worden geïntegreerd.

Dat is niet waar. De tv+ box gebruikt ook gewoon vlan 4 bij live tv kijken. Tenzij je hem in unicast mode zet. Dan word vlan 4 niet meer gebruikt.

Dit was in antwoord op Joop, dat dit probleem zou komen als je VLAN 4 niet gebruikt, maar daar kan dit probleem niet door komen. Je zegt dus precies wat ik al vertelde. Ik zal in het vervolg alles maar in een Quote zetten, want nu wordt er een hoop gemist door lezers, merk ik.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Thnx ​@joop2011, ik zal die links en de configuraties waarnaar verwezen wordt eens naast een export van mijn configuratie leggen. Wellicht zie ik dan waar het fout gaat. 

Heb je al eens je complete firewall uitgezet en dan geprobeerd?

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Een SOTA error betekent dat de TV+ ontvanger geen contact kan leggen met de server voor updates.

• December 31, 2025

Een SOTA error betekent dat de TV+ ontvanger geen contact kan leggen met de server voor updates.

Dus... dat heeft niets met vlan 4 te maken? 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 1, 2026

Kan dit komen door eigen DNS servers zoals het kpn modem dat issue heeft ?

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Dus... dat heeft niets met vlan 4 te maken? 

Nee, volgens mij moet die server gewoon via het internet beschikbaar zijn.

Kan dit komen door eigen DNS servers zoals het kpn modem dat issue heeft ?

Wellicht. Maar het zou een normaal publiekelijk DNS adres moeten zijn. Dus tenzij je iets blokkeerd, zoals met een Pi-hole of zo zou het gewoon moeten werken.