Skip to main content

Hallo ik heb sinds kort de nieuwe android tv decoder (Arris DIW7022), bij het bekijken van TV zenders krijg ik Dolby Digital Plus geluid, maar bij het bekijken van opnames krijg ik alleen stereo PCM geluid. Is dit correct?  

met vr groet, 

I.Richir

Hoi @Rendo .  Die heb ik nog niet eerder voorbij zien komen. 

Kun je een aantal voorbeelden noemen?  (zender + programma + tijdstip+datum)  Op deze manier kunnen we proberen om het te reproduceren. 


Hallo Erwin,

Mijn vrouw kijkt graag naar: " Wie is de mol? " Dit programma neemt ze ook op in deze situatie gebeurt dit maar ook als ik een programma terugkijk via de gids. Groene button. 

 


Tv is een lg. De decoder is aangesloten op de tv, de tv is aangesloten op een pioneer receiver via hdmi arc. Lg en decoder staan ingesteld op passthrough/bitstream. 


Ik besprak het net nog even met een paar collega's. Blijkbaar herkennen we dit.  (ik loop achter de feiten aan)

Alléén de live streams hebben (als het meegezonden wordt) dolby.  Al het andere is Stereo.  

Waarom dat nu zo is, weet ik niet maar dat ga ik voor je onderzoeken. En ook of er op termijn verandering in komt. Ik hou je hier op de hoogte maar ga er wel van uit dat dit nog wel even kan duren. 

 


Oke bedankt voor je reactie, het is uiteraard een beetje een 1e wereld probleem. Zal ooit wel goed komen kan er goed mee leven.😀 Mocht je meer weten dan hoor ik het graag natuurlijk.

 


Sterker, het is niet alleen bij een opname.

Als je live kijkt en DolbyD hebt, dan even 3s pauzeert en dus iets vertraagd gaat kijken is het ook geen DolbyD meer, prologic II geeft mijn receiver dan aan dus in feite stereo. Klik ik dan pijl rechts (+10s) dan is het weer live en schakelt mijn receiver weer naar DolbyD.

Hiermee is dit geen probleem specifiek voor opnames.

Kan iemand dat eens testen of dit bij jullie ook zo is.


Vraag me dan wel legit af wat de meerwaarde is ten opzichte van Google TV 4k icm de KPN app. Want het platform lijkt mij hetzelfde. Als in die KPN app ook de ondersteuning zou komen voor HDR, Dolby etc is die box leuk voor als je nog geen Google apparaten in huis zou hebben. 


Dit is bij iedereen met de DIW7022. Alleen live is Dolby 5.1 geluid momenteel. 

Voor de andere na live pauzeren, terugkijken, opnames wordt het online platform gebruikt en niet het platform van de andere ontvangers. 

Op het online platform zullen de streams nog van Dolby 5.1 voorzien worden 🙂.

Tot die tijd gaat het hier prima met Dolby prologic en prologic II.

Alleen voor live worden dezelfde streams als voor de Arris en Arcadyan gebruikt. Via multicast vlan 4.

Films kijk ik eigenlijk alleen via streaming diensten en die zijn via het kastje wel met Dolby 5.1 geluid 


Vraag me dan wel legit af wat de meerwaarde is ten opzichte van Google TV 4k icm de KPN app. Want het platform lijkt mij hetzelfde. Als in die KPN app ook de ondersteuning zou komen voor HDR, Dolby etc is die box leuk voor als je nog geen Google apparaten in huis zou hebben. 

Het multicast IPTV platform met een hogere bitrate is alleen via de nieuwe KPN TV+ Box (en oudere KPN TV streamers) te gebruiken. Het kwalitatief mindere iTV platform is via de meeste gangbare smart tv's en streaming devices te gebruiken. Ik verwacht dat KPN bewust deze keuze heeft gemaakt en met opzet juist de KPN iTV app niet verbetert.


....

Het multicast IPTV platform met een hogere bitrate is alleen via de nieuwe KPN TV+ Box (en oudere KPN TV streamers) te gebruiken. Het kwalitatief mindere iTV platform is via de meeste gangbare smart tv's en streaming devices te gebruiken. Ik verwacht dat KPN bewust deze keuze heeft gemaakt en met opzet juist de KPN iTV app niet verbetert.

Dan vraag ik me af, de nieuwe box is Android. Ik heb zelf dus een Google TV, en met HBO, Netflix etc krijg ik netjes gewoon 4K, HDR, Armos etc zonder enig probleem. Als de TV+ box inderdaad hetzelfde platform is, kan de app dat (afhankelijk van of de hardware het ondersteund) toch ook gewoon dezelfde "standaarden" afspelen zoals een Netflix en HBO dat doet? Ik.gebruik expres die Apps niet op de wat oudere box, juist vanwege "smarthome". En als de box ook nog eens Cast ondersteund (en je smartphone kan gewoon dolby via cast), is het dan niet ook handig om voor bv dit soort dingen de App verder uit te bereiden? Dat je dan en KPN aansluiting nodig hebt, prima. Bitrate is 9 van de 10x niet eens een optie meer met alle technologieën. Ook Google TV kan via een ethernet kabel aangesloten worden, en als je WiFi6 hebt, stabiele verbinding icm WMM, is er ook geen issue meer. En ik maak expres de vergelijking even met bv een Netflix en een HBO, juist vanwege bitrate en technologieën erachter.


Ook Google TV kan via een ethernet kabel aangesloten worden, en als je WiFi6 hebt, stabiele verbinding icm WMM, is er ook geen issue meer.

De distributie van live televisie is wezenlijk anders dan de distributie van films.

Om live televisie te distribueren met een hoge beeldkwaliteit zonder daarbij het netwerk volledig te overbelasten is het echt noodzakelijk om multicasts te gebruiken. En als we dan multicast gebruiken dan is er er nog een extra eis die aan wifi gesteld wordt en dat is dat multicast to unicast ondersteund wordt. Dat is vergelijkbaar met IGMP snooping op switches.


.....

De distributie van live televisie is wezenlijk anders dan de distributie van films.

Om live televisie te distribueren met een hoge beeldkwaliteit zonder daarbij het netwerk volledig te overbelasten is het echt noodzakelijk om multicasts te gebruiken. En als we dan multicast gebruiken dan is er er nog een extra eis die aan wifi gesteld wordt en dat is dat multicast to unicast ondersteund wordt. Dat is vergelijkbaar met IGMP snooping op switches.

Dat is mij nog bekend van het tijdperk dat ik een Draytek op mn VDSL lijn geknutseld had en zo iTV zonder Experia Box voor elkaar had. 

Mijn huidige hardware zou het overigens ook moeten kunnen....

 


Ik besprak het net nog even met een paar collega's. Blijkbaar herkennen we dit.  (ik loop achter de feiten aan)

Alléén de live streams hebben (als het meegezonden wordt) dolby.  Al het andere is Stereo.  

Waarom dat nu zo is, weet ik niet maar dat ga ik voor je onderzoeken. En ook of er op termijn verandering in komt. Ik hou je hier op de hoogte maar ga er wel van uit dat dit nog wel even kan duren. 

 

Is er al verwachting wanneer hier een oplossing voor is? Het verschil in volume is zo groot dat als ik per ongeluk de fout gemaakt heb om te pauzeren, ik op geen enkele manier meer het volume naar een aanvaardbaar niveau kan krijgen. 


Is er al verwachting wanneer hier een oplossing voor is? Het verschil in volume is zo groot dat als ik per ongeluk de fout gemaakt heb om te pauzeren, ik op geen enkele manier meer het volume naar een aanvaardbaar niveau kan krijgen. 

Er staat nog een vraag open in de topic van de laatste update van de TV+ box waarom de opnames nog niet dezelfde kwaliteit hebben als Live TV kijken. Dat is nu nog niet het geval terwijl dit wel vermeld staat. Ik neem aan dat we daar van de week wel een antwoord op krijgen en/of Dolby hier dan ook weer zou moeten werken. Dan hebben we het alleen over de eerste 10 TV zenders.


Er staat nog een vraag open in de topic van de laatste update van de TV+ box waarom de opnames nog niet dezelfde kwaliteit hebben als Live TV kijken. Dat is nu nog niet het geval terwijl dit wel vermeld staat. Ik neem aan dat we daar van de week wel een antwoord op krijgen en/of Dolby hier dan ook weer zou moeten werken. Dan hebben we het alleen over de eerste 10 TV zenders.

Dat issue t.a.v. de beeld- en geluidskwaliteit staat ook op nummer 2 van de lijst van feature requests in het onderstaande topic.

 


Zou dit probleem nu al opgelost moeten zijn met de laatste update?

Ik weet dat bij de laatste update er wat gedaan zou worden met de geluidskwaliteit, maar het is nog steeds niet hetzelfde als live 


Zou dit probleem nu al opgelost moeten zijn met de laatste update?

Nee, er zit niets in de laatste update t.a.v. het ontbreken van Dolby geluid bij uitgesteld kijken.


Bij veel Stereo only TV kanalen heb je wel al een tijdje een fade-in effect wat ze hebben toegevoegd bij het geluid. Oftewel dat het geluid langzaam op komt. Dan wordt het schrikeffect wat minder als je van Dolby naar Stereo only TV kanalen gaat.

Maar dat Dolby Surround nog steeds niet aanwezig is als je een opname, film of serie start blijft een grote domper op de TV+ box.