Skip to main content

Ik ben deze week overgestapt van KPN Hussel met Tv-ontvanger Arris VIP 5202 naar KPN TV+ met bijbehorende KPN TV+ ontvanger.

Binnen een uur was ik er compleet mee vertrouwd. Zo ongelooflijk intuïtieve bediening. Door de grotere bandbreedte lijkt de beeldkwaliteit bijna op de kwaliteit van een 4K-zender! Alleen het gebruik van teletekst is een dingetje. Ik had voor de wisseling naar KPN TV+ er al iets over vernomen.  

Teletekst kan niet meer worden aangestuurd door de aparte directe toetsen die wel op de Arris VIP 5202 zaten en nu niet meer op de KPN TV+. Teletekst loopt via een app, zoals bij Netflix en Walt Disney. Door NOS Teletekst als favoriete app aan te merken, komt deze app bovenaan te staan. Hierdoor is de achteruitgang in bediening naar NOS-teletekst zeer beperkt. Ik kan er goed mee leven. Wat ik erg vind, dus zeer storend, is dat ik nu geen teletekst meer kan bekijken op TV-West, Duitsland 1 (ARD) en Duitsland 2 (ZDF). Ik heb veel vrienden in Duitsland die ik regelmatig mail en dan is het leuk om op de hoogte te zijn van (politiek) nieuws. In de Google app-store staan niet de teletekst apps van ARD en ZDF vermeld om te downloaden en te installeren. Als ik echter simpel op mijn Pc google naar ARD app of ZDF app blijken zij wel gewoon te bestaan. Dus KPN, uit de startblokken en regel het!

 

Ja. Was mij ook al opgevallen...de versie van de Playstore die op de +Box staat bevat kennelijk niet de Duitse Teletekst ( noemen de Duitsers Videotext geloof ik).

Ik vrees dat de belangstelling hiervoor buitengewoon gering is, maar wie weet…

Trouwens wel grappig dat u de Teletekst-app wel goed te gebruiken vindt, veel mensen vinden het zo moeilijk....had er hier vandaag nog een discussie over....maar ja, veranderingen zijn lastig hè.

Met deze Teletekst-app kun je ook weer subpagina's oproepen, wat op de Arris niet kan!

Heb even in de Playstore op de telefoon gekeken, maar daar lijken ook geen apps aanwezig  voor ARD en ZDF Teletekst. Maar dat had uzelf ook al geprobeerd?

Ik vrees dat dat door ARD en ZDF niet aangeboden wordt...dat het op de PC wel werkt komt omdat het via een browser kennelijk wel beschikbaar is.

Als u (uitgebreid) Duits nieuws wilt zien kunt u wel de ARD-app op de +Box plaatsen, de zender Tagesschau24 is hier in zijn geheel te zien (zit geen geoblock op). 

Ook veel Duitse series en films zijn hier te zien, dit geldt ook voor het ZDF.


Er zijn geen apps voor de Duitse teletekst. Noch op de Android TV noch voor mobiele telefoons of tablets. En die kan KPN ook niet maken dat zullen die omroepen zelf moeten doen.

En ik denk dat zij het al voldoende vinden dat er webversies zijn. Deze kun je ook via je mobiele telefoon of tablet gebruiken! Via aangepaste webversies 😉

ARD teletekst 

ZDF teletekst 

Je kunt natuurlijk ook gewoon de website gebruiken voor Duits nieuws hè:

https://www.tagesschau.de/

Er is ook nog de tagesschau app. Ook beschikbaar via de app store voor Android-TV!!

Zelf gebruik ik teletekst, ook die van de NOS, al lang niet meer via de tv.

Maar met de NOS Teletekst app op m'n telefoon en op de laptop via de website


Altijd wat met KPN aanbod, bijv. geen TV5, Ziggo wel. En nu dit, ben blij dat ik nog mijn oude ontvanger en ab heb, met complete teletekst van duitse zenders onder de knop. Bijv. voor snel zien hoe de programmering wijzigt bij ingelaste uitzending, ondertiteling, gastenlijsten talkshows etc 


@gerard2T 

Alles heeft zijn voor en nadelen.

Ik ben tevreden over KPN en TV5 kijken wij zo wie zo niet.😉

En teletekst is zwaar verouderd, was begin jaren 80 heel erg populair. Maar nu met de Smartphone niet meer.


Voor diegenen die wel interesse hebben in TT (zoals ik zelf) van andere landen, een tip. Bij de TV+ box kun je een app downloaden waar de TT van een flink aantal landen in zit. O.a. de NOS en ook de TT van vele Duitse zenders. De app heet Text TV. Werkt uit de kunst.


Ik heb bij de maker gevraagd of ook de TT van omroep RAI toegevoegd kan worden.

Want er is een online versie op de website

https://www.televideo.rai.it/televideo/pub/index.jsp .


Voor diegenen die wel interesse hebben in TT (zoals ik zelf) van andere landen, een tip. Bij de TV+ box kun je een app downloaden waar de TT van een flink aantal landen in zit. O.a. de NOS en ook de TT van vele Duitse zenders. De app heet Text TV. Werkt uit de kunst.

Dit is en hele goede tip! Deze app biedt ook de Duitse Teletekst in originele layout inderdaad, en ook van Spanje en Oostenrijk bijvoorbeeld. Ook op +Box down te loaden.


Reageer