Skip to main content
Vraag

KPN TV geluid hapert met optisch aangesloten Sonos

• August 28, 2025
  • 3 reacties
  • 95 keer bekeken

Sinds een week ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN. Sinds dat moment hapert mijn tv geluid via Sonos. De KPN ontvanger is aangesloten via een UTP kabel op de modem. De Sonos playbar is via de tv aangesloten met een optische kabel. Rechtstreeks aansluiten op de KPN ontvager gaf geen verschil. 

De instellingen van de tv en KPN ontvanger heb ik al aangepast naar PCM/Stereo/Passtrouch maar geeft geen effect. Het vreemde is dat het erger wordt als ik een Sonos Play1 boven aan heb staan. Als ik de stekker daaruit trek, lijkt het minder te zijn. Deze Play1 zit overigens niet in dezelfde Sonos groep… 

Iemand nog een oplossing?

3 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 1, 2025

Hallo ​@Henkendes welkom op de KPN Community. Dat is natuurlijk een bijzonder lastige situatie en niet wat je wenst als je net een abonnement start. Het is erg lastig om een inschatting te maken op afstand. Ik zou beginnen om de kabel eens opnieuw te plaatsen wellicht maakt die dan toch niet goed contact. De playbar heeft verder geen alternatieve aansluitingen? Zoals HDMI ARC of iets in die richting?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2025

Hi Remco,

Ik heb de kabels een aantal keer opnieuw eruit/erin gedaan, maar geen verschil. Het is ook niet altijd, zo is het even niet en zo een paar uur wel. Geen touw aan vast te knopen lijkt wel. Met Netflix/Videoland etc. via het KPN kastje is er geen issue. 

Helaas geen HDMI mogelijkheid op de playbar, alleen UTP, optisch en de stroomaansluiting. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 3, 2025

Dan zou ik los van een andere kabel even geen andere optie weten. Je kan altijd even contact zoeken met de klantenservice als de problemen aanhouden. Dat kan  via een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt.