Skip to main content

Ik heb een Samsung TV en soundbar combinatie en daar kijk ik via de KPN TV+ box naar TV, netflix en disney plus. De soundbar is een recente aanwinst omdat helaas het (spraak) geluid van de TV niet super is als deze helemaal plat tegen de muur hangt.

Ik heb ze als volgt aangesloten: Soundbar op TV op de eARC poort. KPN TV+ op elke andere HDMI. De TV biedt een optie Q-symphony waar de TV en soundbar samenwerken en dat wil ik graag.

Dit werkt, maar niet goed en betrouwbaar..

Als de set wordt aangezet (door de KPN box aan te zetten waarbij alles mee gaat) komt er geen geluid uit de soundbar. De TV ziet hem wel maar gebruikt hem niet waardoor het geluid heel slecht is (slecht minimaal over de TV speakers). Dit is te verhelpen door de TV een andere HDMI poort te laten gebruiken of een internet TV kanaal, én dan weer terug te schakelen naar de KPN TV+ box: dan werkt het perfect. Het lijkt er dus op dat bij aanzetten een timings probleem is waardoor hij de handshake mist.

Tweede probleem is dat bij apps op de KPN+ box (Netflix, Disney, F1TV) er GEEN geluid uit de soundbar komt en daar heb ik nog geen oplossing voor.

Relevante instellingen:
HDMI-CEC staat aan
eARC staat aan
geluidsoutput: TV + Soundbar
Soundbarinput: Digital IN (volgens handleiding)

Wat werkt wel: soundbar op bluetooth mode, maar dan doet de TV helemaal niet meer mee en heb je dus ook geen q-symphony.

Samsung SmartThings app op mobiel apparaat installeren en daarna soundbar toevoegen en firmware updaten.


Samsung SmartThings app op mobiel apparaat installeren en daarna soundbar toevoegen en firmware updaten.

Goed idee, had ik geprobeerd maar er was geen FW update beschikbaar...