Skip to main content

Ik overweeg TV van KPN te nemen, maar beschik nog over oude analoge TV-toestellen.

Is KPN TV dan bruikbaar voor mij?

Hallo @OAZ ,

Wat bedoel je met een analoge TV?  De settopbox van KPN vertaalt de digitale signalen naar jouw TV toe. 
 

Wel is het handig dat jouw TV minimaal HD-ready is, maar zelfs dat is niet persé nodig. Ook een scartaansluiting is prettig, nog beter is een HDMI-aansluiting. Maar die zal jouw oude TV vast niet hebben. 
 

edit na tip PeterG: KPN heeft nog oudere ontvangers in gebruik die overweg kunnen met een scart-aansluiting. 


Wat leuk dat je overweegt naar KPN over te stappen :relaxed: .

Bij nieuwe abonnee’s levert KPN alleen nog de Arris 5202. Die beschikt alleen over een HDMI aansluiting. Dus als je TV een HDMI aansluiting heeft…

Mogelijk als je telefonisch bestelt (0800-0402) kun je wel een Arris 2952 of Arcadyan 2260 vragen die ook nog een Scart aansluiting hebben.

Maar als je nu geen HD tv met HDMI hebt is het, dik 15 jaar na de introductie van HDMI, denk ik wel tijd om ook dat op te waarderen....:wink::relaxed: . KPN levert het signaal in HD, dus via scart kijken mist toch wel iets. Zeker als het ook nog geen breedbeeld-tv is.

Hoe kijk je nu TV dan? Ik neem aan ook via een losse ontvanger (v.d. kabel? Ziggo?).


De vraag is wat voor ingangen de televisies hebben, bijv. SCART, VCA of RGB RCA. De KPN televisie ontvangers hebben een HDMI uitgang en sommige modellen ook SCART. Afhankelijk van het type ingang van  de tv heb je mogelijk een verloopstuk  nodig, bijv. van HDMI naar VCA.

Verloopstekkers/adapters koop je bij de (online) elektronicazaken.


Met een scart-converter moet het toch ook lukken, @PeterG ?

Dat zie je bij Digitenne ook regelmatig langskomen. 
 

edit: Ik zie @Grovert ook al op een verloopstuk hinten. 


@Noordzee : Je bedoelt een HDMI náár Scart converter? Dat werkt bij ITV niet i.v.m. de HDCP beveiliging.


@Noordzee: Je bedoelt een HDMI náár Scart converter? Dat werkt bij ITV niet i.v.m. de HDCP beveiliging.

In dat geval zal TS inderdaad moeten zien om aan een TV ontvanger met SCART te komen, of overstappen naar een TV met HDMI ingang...


 

Maar als je nu geen HD tv met HDMI hebt is het, dik 15 jaar na de introductie van HDMI, denk ik wel tijd om ook dat op te waarderen....:wink::relaxed: . KPN levert het signaal in HD, dus via scart kijken mist toch wel iets. Zeker als het ook nog geen breedbeeld-tv is.

 

Mijn tweede TV is een HD-ready met een scart-aansluiting. Die gebruik ik voor DVB-T2. Die TV gaat echt nog niet naar de schroot. Werkt prima ! 


Nu nog graag een reactie van @OAZ , misschien kun je een foto plaatsen van de aansluitingen achterop je tv-toestel.

 


Nu nog graag een reactie van @OAZ , misschien kun je een foto plaatsen van de aansluitingen achterop je tv-toestel.

JA. Who knows. Ik heb ook een TV die je “analoog” zou kunnen noemen. Die heeft géén digitale DVB-C tuner namelijk.
Maar het is een HDready ( 1366 x 768 ) met wél scart én één HDMI ingang.
Het begrip analoge TV kán dus relatief zijn. Alleen met beeldbuis (4:3 of al breedbeeld) is zeker analoog. Maar ja, met scart kom je dus een heel eind tegenwoordig.


Even off-topic:

analoog wil niet per se betekenen dat het beter is dan digitaal. De eerste jaren van de platte tv's was de beeldkwaliteit volgens de consumentenbond slechts “redelijk" of zelfs nog minder. Helaas heb ik in diezelfde tijd onze beeldbuis (met een fantastische  beeldkwaliteit) ingeruild voor een platte tv. Helaas, want het beeld van die platte tv was ronduit bagger. Oh ja, en die platte tv had geen hdmi maar zelfs alleen nog scart. Dat kan dus ook nog.

Bij de aankoop van onze huidige platte tv ben ik daarom niet over 1 nacht ijs gegaan en mezelf heel goed georiënteerd. En dat heeft zich uitbetaald want deze tv doet het geweldig.


Helemaal mee eens, @Katana321 . Hier had ik medio 2000 ook een platte 22 inch met alleen scart. Bagger beeld inderdaad. Ondanks het scherm van 1366 x 768. Achteraf was het dus meer een pc-scherm (nooit daarvoor gebruikt) met analoge tv tuner en één scart aansluiting.

Gelukkig was mijn hoofdtoestel toendertijd een Philips Matchline met ‘platte’ beeldbuis (82 inch cm) compleet met voet. Prachtig toestel en voor die tijd ook fantastisch beeld. Beste wat analoog te krijgen was. Destijds prijzig ook.


(nog steeds off-topic:)

En vergeet niet de responstijd. Die was van mijn eerste platte tv best lang. Een voetbal had altijd een streep achter zich aan…

En laten we niet vergeten dat de kwaliteit van het beeld v.e. platte tv ook afhankelijk is van het signaal dat er in gaat. Vaak is dat in tv-zaken een dvd dus uitstekende kwaliteit, maar dat is nu eenmaal anders dan tv-signaal. Bij de aankoop van mijn huidige tv wilde de verkoper mij eerst naar een andere tv loodsen. Het beeld ervan vond ik bedroevend. Gelukkig had ik me goed ingelezen in tests en reviews. Dus heb ik gezegd: ik wil die tv van dat merk en dat precieze type. Die moest besteld worden dus was ff wachten. Maar dat was dus wel het wachten waard.


Nou @PeterG :

Philips Matchline met ‘platte’ beeldbuis 82 (inch) compleet met voet……

 

Dat is zelfs nu nog een flinke jongen en dan wel echt plat...


Oh jee, @beosound100 . Scherp, dank je. :relaxed:

Ik bedoelde inderdaad 32 inch. (wat dus ca. 82 cm is….) :flushed: wel 16:9 voor de helderheid.


Bedankt voor de info, het heeft me echt geholpen met beeldvorming.
De oude TV heeft niets beter dan SCART, dat zal voor mij de uitdaging worden begrijp ik uit de reacties, een (ouder type) TV ontvanger bemachtigen die naast een HDMI ook een SCART uitgang heeft.  


ouder type TV ontvanger bemachtigen

Kan alleen via KPN! Eentje via Marktplaats is illegaal (KPN verkoopt ze niet) en kan derhalve niet geactiveerd worden.

Vandaar mijn suggestie om gewoon telefonisch te bestellen.

Of gewoon die TV vervangen. Is anno 2020 wel oud. Ook qua mogelijkheden, beeldkwaliteit.
Wel al breedbeeld??


Goedemorgen @OAZ, welkom op het forum!
Fijn dat je vragen beantwoord zijn! 
Ik moet hier al bij zeggen dat bij het bestellen de medewerker zelf niet kan kiezen welk type ontvanger er besteld word. Mocht je een ontvanger zonder Scart aansluiting krijgen kunnen we altijd even kijken hoe we dat oplossen!

Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!