Skip to main content

Beste,

Momenteel hebben wij tv via een COAX verbinding bij Caiway maar dat gaat helaas per 1 april stoppen omdat ze coax niet blijven ondersteunen.
Wij hebben de keuze om over te stappen naar TriNed die wel COAX TV in onze regio ondersteunt.
Helaas kan dat alleen met een internet abonnement bij hun en als ik de reviews zo lees is dat niet ideaal.
Tevens vinden we dat het internet bij KPN wat we al jaren hebben goed werkt.

Nu heb ik wat opties zitten bekijken maar ik weet nog niet wat het beste is.
We zouden TV via kpn kunnen nemen maar onze snelheden zijn daar denk ik niet geschikt voor.
(Wonen in het buitengebied, vandaar de slechte snelheden)
(we hebben een kastje om de snelheden te versterken maar ik heb het idee dat dat alleen wireless is)
(glasvezel is helaas ook geen optie vanwege de absurde prijzen hier)

(speedtest.nl snelheid)
32,98 Mbps download
12.19 Mbps upload

(speedtest KPN)
Ping 23ms
Download 34,7 Mbps
Jitter 3ms
Upload 11,6 Mbps

Nadeel is dat we een extra internetkabel naar de tv moeten leggen.
Tevens als onze zoon/kleinkinderen op het internet bezig zijn zou het erg lastig zijn als de tv daar problemen mee kan krijgen.
Zeker omdat ik vrijwel alles via internet doe (zoom meetings, foto's versturen etc) ben ik bang dat als ik teveel van het internet vraag de tv storing krijgt.


Optie 2 zou de digitenne van KPN zijn.
Zoals ik begrijp werkt deze met een insteekkaart en heeft geen internet verders nodig.
Dat zou perfect werken.
We hoeven verders geen Netflix of andere streamingsdiensten te hebben en hebben genoeg aan de huis-tuin en keuken zenders zonder extra pakketten.

Mocht iemand kunnen bevestigen dat dit inderdaad de beste optie is in onze situatie om mee verder te gaan hoor ik dat graag.

Alvast dank

Bij KPN heeft TV via de KPN ontvanger voorrang op al het andere internet verkeer.
Het beste is om de tv ontvanger bedraad aan te sluiten.


In Oud Rekam gebied gaat Caiway inderdaad stoppen via COAX. Overal elders niet. Ik neem dus aan dat je in Oud Rekam gebied woont.

Digitenne los is veel duurder dan KPN TV+ bij een (bestaand) internet abonnement van kpn. Niet alleen sowieso veel duurder, maar ook nog eens met de mogelijkheden en zender aanbod erbij genomen.

KPN TV+ is € 12,50 basispakket inclusief 1 ontvanger. Een kabel trekken is niet nodig, deze box is de eerste bij KPN die werkt via wifi. Als je je abonnement omzet naar het nieuwe (dat is dan wel nodig) krijg je het meeste geschikte modem in combinatie met wifi voor de TV+ namelijk de Box12. Tenzij je nu al een v10 o v10a hebt. Maar ook daarbij werkt de TV+ box indien gewenst via wifi.

Met een download van 32 Mb/s heb je voldoende voor zeker ook 1 TV+ ontvanger. Die zal bij jouw maximaal 7,3 Mb/s verbruiken voor een HD stream.

Digitenne

32 tv en 28 radio zenders. Alleen live beschikbaar. € 18,-- per maand voor 1 tv.

Zoals ik begrijp werkt deze met een insteekkaart 

Niet met elke TV werkt dit met de insteekkaart! Zeker niet met tv's ouder dan 2017. Verder MOET de tv ontvangst van DVB-T2 HEVC ondersteunen. Je kunt hier checken (ietsje scrollen) of je tv geschikt is voor gebruik van de insteekkaart (CI+ Module).

KPN TV+

Basispakket ca 70 tv zenders (inclusief 1 week terugkijken) en zo'n 90 radio kanalen. Voor 1 tv € 12,50.

De opbouw van het nieuwe abonnement.

Combivoordeel
Opnamen gratis van af tweede ontvanger
Pluspakket gratis icm minimaal één mobiel kpn abonnement

Vragen staat vrij! 😎

Meer uitleg heb ik nog op youtube gevonden met duidelijke uitleg.

 


Dank voor de reacties!

PeterG bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier heb ik zeker wat aan.
Digitenne valt helaas af.
In onze TV kan wel een CI kaart maar ik neem aan dat CI+ niet werkt.
Tevens stond onze tv ook niet in de check lijst.

KPN TV is dan de beste optie al zal ik wel een kabel moeten leggen maar dat moet zeker lukken.
Hoe is dit trouwens aan te vragen?
Gewoon via internet of moet ik KPN zelf even opbellen.

Tevens nog een vraag over de snelheid.
Stel wij kijken programma's op tv en de kinderen zitten bijvoorbeeld te gamen op ieder hun eigen computer/console.
Krijgen wij dan uiteindelijk storing als er teveel word gebruikt? of gaat de snelheid van hun iets naar beneden op het moment dat de tv aanstaat?

In ieder geval bedankt voor de info!


Dag @dedas-50 wat zegt deze site over de mogelijkheden op jouw adres. Idm een screenshot zonder postcode en huisnummer plaatsen. 


glasvezel is helaas ook geen optie vanwege de absurde prijzen hier

Wat bedoelt u daar mee? Is er wel glasvezel beschikbaar dan?


Joep1965 hierbij de screenshot

 

 

Nick83 er is wel glasvezel beschikbaar maar we betalen de hoofdprijs ervoor.

Tevens een flink bedrag per meter vanaf het aansluitpunt tot aan huis (en dat is aardig wat)

Dus we (en de hele buurt) heeft ervoor gekozen dit niet te nemen ivm de hoge kosten.

 

Vandaar mijn vraag of TV via internet uberhaupt haalbaar is met de snelheid die ik heb.


Hè. Eerst zei je 30 Mbps te hebben. 

Maar nu geeft fourstack 13 aan...!!!

Helaas is dat onder de grens om überhaupt KPN TV+ te krijgen. Gaat hem niet worden. 

Ik neem aan dat die 30 is inclusief het deel via 4G maar dat telt niet mee voor afname TV+.

Enige optie tv via internet is dan nog NLziet. Als je geen smart-tv hebt kun je die daarvoor kopen. Of een streamingbox of Chromecast met Google-TV.  Die gaan in de hdmi.

ikzelf heb (ook) een Nokia streamingbox 8000. Die bevalt prima voor apps op een domme televisie. 

Uit het eerdere filmpje begreep ik dat Caiway als glasvezel het huis in komt en dan pas omgezet wordt naar coax.

Met maar 13 Mbps gaat kpn en alle anderen via DSL koper ( het oude PTT netwerk) het totaal niet worden voor je behoefte. 

Dan blijft Trined dus over.

Of toch die ( andere?) glasvezel ondanks de kosten. Eenmalig mag ik hopen. Verbetert natuurlijk ook voor later weer de verkoopbaarheid van je woning. 😉!

Nog even dit. Zenders via NLziet. 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-nlziet/


 

Vreemd dat ik nu deze snelheden krijg bij speedtest.nl en de speedtest van kpn.

Maar dank voor uw reactie PeterG! 

Misschien eens kijken naar een streamingsdienst of toch helaas maar overstappen naar Trined.

Glasvezel gaat het helaas niet worden.


Met zo'n waardeloze snelheid zou u misschien toch nog eens na moeten denken over glasvezel. Want dit is een doodlopende weg.

Maar goed... de speedtest die u laat zien is gemeten via WiFi op de mobiel? Kunt u ook eens bekabeld meten op een pc of laptop? 


Beste Nick83 deze screenshots zijn gemeten op mijn pc die bekabeld is.

 

Ik denk dat de tv vervangen en voor digitenne toch het beste is.

Glasvezel blijf helaas te duur ivm de lange afstand waar de kabels moeten komen te liggen.

Het zou ideaal zijn maar financieel geen optie.

Maar bedankt voor het meedenken.

Ik ga me even verder verdiepen in digitenne om te kijken of dat zou werken

 


Als je vertelt waar je woont, bij benadering, dan kunnen we een indicatie geven van de ontvangst van digitenne.

Vwbt het gebruik van internet door bezoek, tegenwoordig heeft “iedereen” een eigen verbinding met z’n mobiel, dat is voor spelletjes niet ideaal, dan is een vaste verbinding beter maar dan gaat het niet altijd om veel data maar wel om reactie snelheid, de zgn ping.


KeesYagi Buitengebied van de krimpenerwaard vlakbij Haastrecht
Digitenne postcode check van KPN geeft aan dat digitenne wel beschikbaar is.


Tevens deze TV gevonden
Samsung Crystal UHD 43AU7040
Hij heeft de volgende aansluitingen voor digitenne

CI/CI+ aansluiting
Digitenne (DVB-T), Digitenne (DVB-T2), Kabel (DVB-C)

Maar ik vind het model niet terug in de lijst.
Zou deze alsnog werken of heb ik echt een model nodig uit de lijst?


Daar zal zeker een goede ontvangst zijn, de mast stond eerst bij de schouwburg in Gouda nu in de hoogspanningsmast naast de provinciale weg, nabij de rotonde bij de Haastrechtsebrug.


Even voor de zekerheid... als u op de homepage van KPN even net doet alsof u nieuwe klant bent, kunt u dan wel tv bestellen? Of kan dat echt niet?

Wanr de nieuwste TV ontvangers van KPN... die kun je op unicast zetten. Als u dat doet is de beeldkwaliteit iets minder. Maar als u ook een 4G modem krijgt, Sneller Internet Buitengebied, dan maak de tv ontvanger met die instelling dan wel gebruik van het 4G signaal denk ik.


 

Digitenne los is veel duurder dan KPN TV+ bij een (bestaand) internet abonnement van kpn. Niet alleen sowieso veel duurder, maar ook nog eens met de mogelijkheden en zender aanbod erbij genomen.

KPN TV+ is € 12,50 basispakket inclusief 1 ontvanger. Een kabel trekken is niet nodig, deze box is de eerste bij KPN die werkt via wifi. Als je je abonnement omzet naar het nieuwe (dat is dan wel nodig) krijg je het meeste geschikte modem in combinatie met wifi voor de TV+ namelijk de Box12. Tenzij je nu al een v10 o v10a hebt. Maar ook daarbij werkt de TV+ box indien gewenst via wifi.

Met een download van 32 Mb/s heb je voldoende voor zeker ook 1 TV+ ontvanger. Die zal bij jouw maximaal 7,3 Mb/s verbruiken voor een HD stream.

Digitenne

32 tv en 28 radio zenders. Alleen live beschikbaar. € 18,-- per maand voor 1 tv.

Zoals ik begrijp werkt deze met een insteekkaart 

Niet met elke TV werkt dit met de insteekkaart! Zeker niet met tv's ouder dan 2017. Verder MOET de tv ontvangst van DVB-T2 HEVC ondersteunen. Je kunt hier checken (ietsje scrollen) of je tv geschikt is voor gebruik van de insteekkaart (CI+ Module).

KPN TV+

Basispakket ca 70 tv zenders (inclusief 1 week terugkijken) en zo'n 90 radio kanalen. Voor 1 tv € 12,50.

De opbouw van het nieuwe abonnement.

Combivoordeel
Opnamen gratis van af tweede ontvanger
Pluspakket gratis icm minimaal één mobiel kpn abonnement

 

 

Tevens deze TV gevonden
Samsung Crystal UHD 43AU7040
Hij heeft de volgende aansluitingen voor digitenne

CI/CI+ aansluiting
Digitenne (DVB-T), Digitenne (DVB-T2), Kabel (DVB-C)

Maar ik vind het model niet terug in de lijst.
Zou deze alsnog werken of heb ik echt een model nodig uit de lijst?

Even de specs ook bij Samsung bekeken. Staat terecht niet in de lijst voor de CI+ module. Hij heeft geen HEVC codec voor Digitenne. Alleen de Britse H.264.

TV uit de lijst is niet per se nodig. Je kunt 'm wel gebruiken in combinatie met de losse ontvanger van Digitenne. Die gaat gewoon in een hdmi poort van je tv.

Decoder ZXV7200, platte antenne (kan ook buiten) en de afstandsbediening.

Admin: quote toegevoegd voor volledigheid


Nick83 ik krijg dit als optie te zien als mijn postcode word gecontroleerd.

*

GlasDraad kan glasvezel aanleggen op jouw adres. KPN werkt samen met GlasDraad.
Bestel KPN Glasvezel alvast en geniet van supersnel en superstabiel internet zodra glasvezel beschikbaar is op jouw adres.

*

 

Dit kan uiteraard maar zal maanden duren en word een flinke kostenpost.

Ik moet gewoon iets simpels hebben zodat mijn ouders die momenteel na een operatie beide thuis zitten normaal tv kunnen blijven kijken in de revalidatie periode.

En ik denk dat Digitenne daarvoor de beste optie zal zijn.

 

PeterG dank voor je uitleg.

Dan ga ik eerdaags eens opzoek naar een naar een tv (uit de lijst of niet) die naast de CI/CI+ aansluiting, Digitenne (DVB-T), Digitenne (DVB-T2), Kabel (DVB-C) ook een HEVC codec nodig heeft als ik alles zo goed begrijp?

Tevens begrijp ik uit je bericht dat de losse HDMI decoder sowieso beschikbaar is?

(zoja zou dat ook werken op mijn huidige tv? panasonic TX-p42GT20E)

 

En zit er nog een groot kwaliteits verschil in de decoder of de kaart?

Nogmaals veel dank voor de snelle en uitgebreide berichten!


Tevens begrijp ik uit je bericht dat de losse HDMI decoder sowieso beschikbaar is?

Ja. Met de decoder is iedere tv met een hdmi aansluiting al bruikbaar met Digitenne. 

Dus ook jouw Panasonic kan je met de ZXV7200 gebruiken. Ook je Panasonic kan namelijk de zenders niet zelf ontvangen. 

En zit er nog een groot kwaliteits verschil in de decoder of de kaart?

Ik zie geen enkel verschil in beeldkwaliteit tussen directe ontvangst of via de ZXV7200 op mijn 43 inch Samsung. 



Optie 2 zou de digitenne van KPN zijn.
Zoals ik begrijp werkt deze met een insteekkaart en heeft geen internet verders nodig.
Dat zou perfect werken.
We hoeven verders geen Netflix of andere streamingsdiensten te hebben en hebben genoeg aan de huis-tuin en keuken zenders zonder extra pakketten.

Mocht iemand kunnen bevestigen dat dit inderdaad de beste optie is in onze situatie om mee verder te gaan hoor ik dat graag.

Alvast dank

 

Hallo @dedas-50 ,

Mijn keuze zal altijd Digitenne zijn.

In jouw situatie dan niet met het CI+-module, maar met de gewone losse ontvanger. 

 

Waarom ? 

  • Digitenne neemt geen internetcapaciteit weg van jouw toch al beperkte capaciteit. Jouw gezinsleden kunnen gewoon TV kijken, terwijl jij internet gebruikt. 
  • Digitenne heeft globaal de 32 meest bekeken TV-zenders, waaronder zelfs ESPN 1. 
  • Digitenne heeft een duidelijk betere beeldkwaliteit dan KPN TV momenteel biedt. (In de toekomst krijgen tien zenders een vergelijkbare beeldkwaliteit met het huidige Digitenne.)  
  • Digitenne gebruikt een kleine binnenantenne die je in je kamer kunt zetten. Gewoon plug- and play.  

Digitenne kun je bestellen via 0800-0402, de KPN winkel of via deze website:

https://digitenne.kpn.com   

 


Momenteel hebben wij tv via een COAX verbinding bij Caiway maar dat gaat helaas per 1 april stoppen omdat ze coax niet blijven ondersteunen.

Er is toch iets wat ik niet begrijp, er is nu een werkende coax van caiway.
Caiway gaat die uitzetten ? Maar dan zorgen ze niet voor een alternatief ? Dat "kan toch niet".

Bij een (vrij nieuwe) caiway aansluiting die ik ken komt alles op glasvezel binnen en gaat het in een kastje over naar UTP en coax.
Er zit daar een FM radio op, verder weet ik het niet, of er TV op zit of zat.

Wij hebben de keuze om over te stappen naar TriNed die wel COAX TV in onze regio ondersteunt.

Kunnen/willen die leveren over de oude caiway coax ?

Maar wat is dan de mededeling van caiway geweest, als ik vragen mag.

Helaas kan dat alleen met een internet abonnement bij hun en als ik de reviews zo lees is dat niet ideaal.

Zou dat zo erg zijn, langzamer dan nu bij kpn via DSL ? Of andere problemen ?
Die reviews vertrouw ik niet altijd (nooit), naar beide kanten.
Maar sommige bedrijven maken er echt een potje van ja.

Tevens vinden we dat het internet bij KPN wat we al jaren hebben goed werkt.

Dat is dan mooi, die lage snelheid is voor het meeste gebruik geen probleem.

Je zit buitenaf ? Op een mooie plek ws.
Maar wel lastig (duur) om daar kabels naar toe te krijgen.
Als kpn echt van het kopernetwerk af wil op termijn dan zal dat toch ooit moeten gaan gebeuren, maar ja, er is eerst nog genoeg laaghangend fruit te plukken elders, even verder op in Gouda bv, daar komen/zijn meerdere glasvezels naar 1 huis, wat technisch gezien onzin is.

De politiek had dit echt anders aan moeten pakken, overal of niets aanleggen, niet alleen de binnenstad. Een telefoon lijn (koper)  kon je overal aangelegd krijgen, tot voor een aantal jaren terug.


PeterG en Noordzee bedankt voor jullie berichten.

Blij dat Digitenne toch een oplossing is, eerdaags even regelen.

 

KeesYagi we kregen een brief van Caiway met doodleuk het bericht dat Caiway stopt met het leveren van hun diensten in de regio krimpenerwaard per 1 April

De samenwerking met GlasDraad (verantwoordelijk voor kabel en glasvezelnetwerk in de gemeente) stopt en we kregen de optie om via TriNed verder te gaan.

TriNed kon zorgen  voor een overstap maar ik ben verders tevreden over het internet van KPN

 

En inderdaad een mooie plek in het buitengebied maar wel lastig om glasvezel te krijgen.

Zeker als je hoort dat mensen in de steden/dorpen het gratis tot aan de voordeur krijgen.

Maar met digitenne moeten de TV opties sowieso lukken en qua internet redden we het voorlopig nog goed.

 

Dank allen voor de reacties!

 


Digitenne is alleen live kijken.

Voor eventueel terugkijken enzo zou ik dan nog NLziet erbij nemen. Is wel een streamingbox of dongle voor nodig. Aangezien je geen smart-tv hebt voor de app. Deze kun je ook nog in “lage” kwaliteit zetten voor aansluitingen met smalle bandbreedte (onder 30 Mb/s zo'n beetje). Hij werkt dan niet in 1080p maar in 720p. Altijd nog acceptabele HD kwaliteit.

Bijvoorbeeld deze box

Nokia streamingbox 8000 (deze heb ik). Er is ook een nieuwere, 8010, maar die is wel zo'n € 40 duurder.

Of deze dongel

Chromecast HD with Google-TV (en afstandsbediening). Er is ook een 4k versie, maar duurder. En je Panasonic tv is geen 4k bovendien.


PeterG en Noordzee bedankt voor jullie berichten.

Blij dat Digitenne toch een oplossing is, eerdaags even regelen.

 

Dank allen voor de reacties!

 

Je gaat positief verrast zijn door de geweldige beeldkwaliteit van Digitenne. 

Zeker als je ook een goede TV gebruikt. 

 

Zelf heb ik heel bewust voor Digitenne gekozen. Ik kijk graag naar mijn favoriete programma's in een perfecte beeldkwaliteit. Voorheen keek ik via de satelliet, maar Canal Digitaal heeft zich een aantal jaar geleden niet aan de prijsafspraken gehouden en later ook nog eens Eurosport en Discovery verwijdert uit het zenderaanbod. Ben nu heel tevreden met Digitenne sinds ze een aantal jaar terug zijn overgegaan op DVB-T2.  


Bedankt PeterG en Noordzee!

Dat gaat helemaal goedkomen zo.