Skip to main content

Voorheen had ik mijn TV ontvangers altijd op de Experia 10 aangesloten.
Daarachter mijn eigen thuisnetwerk op een Unifi dreammachine.

Sinds zaterdag TV+, aangesloten op hetĀ Unifi netwerk.
Werkte op zich prima allemaal, Live TV, apps, zelfs streamen vanaf mijn NAS in mijn thuis netwerk met kodi.

Echter sinds gister werkt het live TV kijken gedeelte niet meer. 2 seconden beeld/geluid en danĀ stopt het.
Of dit nou komt omdat officieel mijn abonnement inging of een update, geen idee.
Lijkt dus op het zelfde probleem als voorheen dat jeje ontvangers rechtstreeks aan moest sluiten op de Experia ivm VLANS.

Wanneer ik de TV+ box rechtstreeks op de modem aansluit werkt het live tv kijken wel weer, echter dan kan ik weer niet streamen van mijn NAS in thuisnetwerk.

Ik las het volgende op tweakers:Ā 
'de TV+ kastjes in kan stellen en de decoder valt terug op unicast (VLAN6) als multicast (VLAN4) niet beschikbaar is.'

Iemand een idee waar of hoe ik dit in kan stellen van de VLANs?
Mocht dit niet kunnen, hoe kan het dat het eerst 2 dagen wel prima werkte? Live TV kijken via mijn eigen Unifi thuisnetwek.

Aan de LAN zijde van jouw V10 worden (door de TV+ Box) geen vlans gebruikt.

De genoemde vlans zijnĀ vlan 4Ā (KPN TV netwerk)Ā en vlan 6 (Internet) aan de WAN zijde van jouw V10.

Persoonlijk zou ik er gewoon voor kiezen om die TV+ Boxen met een netwerkkabel op de V10 aan te sluiten. Ze kunnen dan in multicast mode gebruikt worden.

Waar staat de ā€œVideo modeā€ nu op ingesteld?Ā (Instellingen ā†’Ā Informatie ā†’Ā naar beneden scrollen ā†’Ā Video mode)Ā 

Als deze op multicast staat, zet hem dan eens op unicast.

Ā 


Het probleem is dat ik dan niet kan streamen vanaf mijn NAS omdat deze op het unifi netwerk zit.
Dat is eigenlijk de reden dat ik voor TV+ ben gegaan zodat ik echt een alles-in-Ć©Ć©n apparaat heb en de shield de deur uit kan.

Hij stond inderdaad op multicast, nu op unicast gezet en warempel het werkt. Ik kan nu via een Unifi lite switch live TV kijken.

Zelfs het zappen gaat nu stukken sneller. Bedankt wjb!


En toch denk ik dat je die TV+ Box uiteindelijk in multicast mode wilt gebruiken om zo een betere beeld- en geluidskwaliteit te krijgen. Nu maakt het qua beeldkwaliteit misschien nog niet echt veel uit maar het zou zomaar kunnen dat de aangekondigde HD+ streams alleen in multicast mode beschikbaar komen.


GitHub - fabianishere/udm-iptv: Helper tool for configuring routed IPTV on the UniFi Dream Machine (Pro)


Ik heb bovenstaande gedaan en de Experia V10 ertussenuit gehaald. Alles draait nu op een dreammachine pro se.

Het lijkt allemaal gelukt te zijn echter met multicast aan heb ik nog steeds af en toe stotteringen in beeld en geluid. (Of de stemmen zijn ineens vertraagd/zwaar)

Op unicast werkt alles prima.Ā šŸ¤·šŸ»
Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen?


Hoi @L3pjeĀ ,

Helaas kan ik je hier niet meer over vertellen, het enige dat ik weet is dat deze aangepast firmware voor de Dream Machine/Pro/SE zu moeten werken.
Ik ben zelf nog aan het uitzoeken wat voor mij het meest geschikte Dream Machine model is waarbij multicast support voor KPN TV+ vlekkeloos werkt.


Misschien is ook multicast niet het probleem, de KPN TV+ box heeft ook erg veel problemen wanneer deze is aangesloten op een receiver/soundbar.

Op dit moment heb ik vrij weinig technische problemen, maar daar zijn welĀ TWEE instellingen voor vereist. Doe ik dat niet is het Ć©Ć©n grote doffe ellende. Het heeft ook enkele weken geduurdĀ voor ik hier achter ben gekomen.

  • Indelingen selecteren: ā€œAutomatisch: Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen (aanbevolen)ā€
  • Schermresolutie: ā€œAutomatisch beste resolutie: Uitā€

Ik zou de instellingen graag anders configureren:

  • Indelingen selecteren: ā€œPassthrough: Indeling wordt ongewijzigd doorgegevenā€
    (gebrekkig vertaald uit het Engels: ā€œPassthrough: According to the compatibility of sink device, keep the original format outputā€)
  • Schermresolutie: ā€œAutomatisch beste resolutie: Aanā€

Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat deze problemen zijn opgelost. Gelukkig heb ik nu wel een werkende workaround gevonden.


Zojuist toch maar mijn TV+ abbo met 2 kastjesĀ opgezegd.
Omdat de kastjes nog zoveel bugs hebben (langzaam zappen, haperend geluid) wacht ik nog een jaartje of wat en ga ik TV kijken met NLZiet via mijn 2 Nvidia Shields. Is even wennen maar scheelt ook nog ā‚¬10 p/m