Skip to main content

Sinds een 3 weken heb ik mijn contract verlengd. Hierbij behoorde kennelijk ook de dat de oude kpn decoder werd vervangen door een KPN+ androïde “decoder/box”.

ik heb alleen maar problemen met mijn (3) KPN+ decoders. Van zwart beeld bij het opstarten tot het vastlopen van KPN+ box en dan heb ik het niet over de trage reactie van de KPN+ box en om van de gebruikers interface maar niet te spreken. Mijn Apple TV presteert stukken beter maar daarvoor is geen KPN app beschikbaar. Op de KPN+ box die op een LG tv staat had ik naast een geluidssynchronisatie probleem eigelijk geen probleem. Maar na een update loopt dat ding ook vast. Wat een drama. 

ik was tevreden met KPN maar nu vind ik echt dat er een apparaat in de markt is dat nog niet uit ontwikkeld is. En als gebruiker moet je maar daarmee dealen. Echt jammer.

Het terugkijken van opnames hapert ook regelmatig. We zitten nog wel op dsl met 4 G buitengebied modem maar de internet snelheid is toch 54mb en dit was voor de oude decoders voldoende. Alleen Netflix gaf af en toe wat buffering. Ik kan er nog niet de vinger opleggen waar het probleem zit.


@JohnHabraken ik ben wel benieuwd naar de snelheid zonder het 4g modem want de tv doet niets met het 4g modem.  Maw de tv ontvanger gebruikt alleen de dsl verbinding. 


John en Joep.
Ik zit op glasvezel en gebruik een Fritzbox modem met een 200 Mb abo. Mijn internetsnelheid is gemiddeld zo’n 180 Mb. Ik gebruik twee Fritz 300 repeaters waardoor mijn WiFi dekking en snelheid is in huis prima is. Dus de traagheid van de KPN+box (alle 3 KPN+boxen zijn bedraad aangesloten) ligt niet aan mijn internetsnelheid.


@Abzek 

 

Alle 3 bedraad aangesloten.

Er zit dus ook geen DVS tussen?

 

Ondersteund de Fritzbox VLAN4 op de WAN ingang?

En IGMP Snooping? 

 

Zit er ook nog een switch tussen?

Zo ja, heeft deze IGMP Snooping? 

 

Heb je hem al eens een reset gegeven?

Zet hem aan en houd de kpn toets (rechtsboven) ingedrukt totdat je een popup scherm op de tv ziet.

Kies voor opnieuw opstarten.

En laat hem volledig opstarten.


Zijn de boxen rechtstreeks op de Fritzbox aangesloten? Niet op de repeaters?


Beide ontvangers bekabeld via switch. Bij de oude ontvangers moest ik de kwaliteit van HD omlaag zetten. Bij deze Android ontvangers moet ik nog even zoeken waar dit moet.


2 van de 3 KPN+ boxen zijn direct op de Fritzbox aangesloten. De andere is via een switch (IGMP) aangesloten. Deze KPN+ box wordt niet zoveel gebruikt. Deze configuratie is niet aangepast na ontvangst van de 3 KPN+ boxen en werkte dus perfect met de oude decoders.

Alle 3 de boxen zijn al verschillende keren gereset. Na de reset heb ik nog steeds zwart beeld bij het opstarten of de box start helemaal niet. Al enkele keren het aanzetten van tv/KPN+ in volgorde aangepast dus eerst Tv en dan Box en andersom. Maar dat maakt geen verschil. Los van dit werkt de box erg traag en vind ik het menu niet echt gebruiksvriendelijk. Probeer maar eens een uitzending van een opgenome serie te verwijderen, dat werkt zo omslachtig! Kortom het werkt maar wel met horten en stoten. 
 


Ha @Abzek, jammer om te lezen dat je zo ontevreden bent! Het zwarte beeld en vastlopen ervaar je bij alle drie de TV+ boxen? Als je de switch er toch eens tussenuit haalt, merk je dan verbetering? En welke software versie draait er momenteel op de ontvangers?

 

@JohnHabraken je kunt proberen om de tv-ontvanger op unicast te zetten. Probeer het daarnaast eens zonder switch. Welke switch gebruik je? Deze ondersteunt wel IGMP snooping?


Helemaal niets veranderd of instellingen aangepast, geen haperingen meer gehad. Wellicht hadden de Android kastjes nog wat updates nodig die inmiddels zijn uitgevoerd.


Voor de volledigheid 2 van de 3 boxen staan rechtstreeks op het modem. 1 van de boxen loopt via een switch (tp-link met igmp - snooping). Dus mij is wel duidelijk dat het niet aan de switch ligt. Het zit in de box kennelijk wil hij niet goed koppelen met de tv’s. Als ik bij zwart beeld vervolgens alleen de Box uitzet en na 10 tellen weer aanzet maakt de box contact met de TV. De TV’s op het modem zijn een Samsung en een Philips. Maar even voor de goede orde dit is geen normaal proces, toch?


Als u 1 van de tv ontvangers op unicast zet, geeft dat bij die ontvanger dan verbetering? 

Instellingen via tandwieltje rechtsboven op het Home screen -> Informatie -> helemaal naar beneden scrollen -> Video mode.


@Abzek 

Ik lees vaker op dit forum over problemen in combinatie met de Fritzbox.

Dus daar kan het ook aan liggen.

 

Ook een slechte of minder goede HDMI kabel kan het probleem zijn.

En gebruik zo wie zo nooit de HDMI eARC ingang op de tv voor de KPN tv decoder.

Ik heb gelezen dat bij het Chinese merk Philips eARC nog wel eens HDMI 1 is (heel erg vreemd). 


Ik gebruik de HDMI kabel die Kpn meegeleverd heeft.  Ik gebruik ARC. Maar het is toch wel vreemd dat eArc en de Fritzbox bij deze box “het” problemen zouden kunnen zijn. Kan niet anders concluderen dan slecht ontworpen. Ik heb een Nvedia shield en Apple TV 4K beide draaien zonder enig probleem. Dus het kan wel. Zorg dat de kpn+ app op de Apple TV beschikbaar is het probleem is veel gebruikers verleden tijd, schat ik zo in.


Ik gebruik de HDMI kabel die Kpn meegeleverd heeft.  Ik gebruik ARC. Maar het is toch wel vreemd dat eArc en de Fritzbox bij deze box “het” problemen zouden kunnen zijn. Kan niet anders concluderen dan slecht ontworpen. Ik heb een Nvedia shield en Apple TV 4K beide draaien zonder enig probleem. Dus het kan wel. Zorg dat de kpn+ app op de Apple TV beschikbaar is het probleem is veel gebruikers verleden tijd, schat ik zo in.

 

Je moet juist niet de eARC of ARC HDMI ingang op de tv gebruiken.

Deze is speciaal voor de o.a. de soundbar. 

 

P.S.

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

Ik werk niet bij KPN en heb ook nooit bij KPN gewerkt.😉😊

 

En heel veel mensen werken helemaal net met Apple.😊


Ja klopt mijn soundbar zit op arc.


Heb je de mogelijkheid een andere HDMI-kabel te proberen? Als je één tv+ box even los aansluit, dus alleen bekabeld op de FritzBox, zonder switch, soundbar of andere randapparatuur, mét een nieuwe HDMI-kabel. Merk je dan nog steeds dezelfde problemen?


Marcia, 2 boxen staan rechtstreeks op mijn Fritzbox. Een van die TV,s heeft geen soundbar. Beide boxen al eens gewisseld van HDMI. Beide boxen zijn met een door KPN geleverde HDMI kabel verbonden met de FB. Wisselen had geen enkel effect. Vanmorgen heb ik een van de boxen (dus na de update van eerder deze week) opnieuw moeten opstarten kreeg nu een wit scherm. Dus zonder stroom gezet voor 10 tellen en daarna opnieuw opgestart. 
wat ik nu ook merk is dat de box niet altijd een opname opdracht uitvoert. Ik heb een programma dat ik dagelijks moet opnemen maar slaat bijvoorbeeld een uitzending/dag over! 
met de vorige decoder eigenlijk zelden problemen gehad maar nu vind ik het wel dramatisch slecht. 


Zet de tv-ontvanger op de ecostand en gebruik wel ARC,
wil je die niet gebruiken zet dan eerst de TV aan en dan de KPN-ontvanger


Voor de volledigheid ik zet nu altijd eerst de tv aan en na een seconde of 20 de box. Ook dit geeft de eerste keer een zwart of zoals vanmorgen een wit beeld. Eco staat niet aan.

 


Zet de tv-ontvanger op de ecostand en gebruik wel ARC,
wil je die niet gebruiken zet dan eerst de TV aan en dan de KPN-ontvanger

 

@huistijger 

KPN tv decoder nooit op de ARC (eARC) aansluiten.

Die is voor de soundbar.

 

Maar wel CEC aanzetten op beide (of bedoelde je dat).


Mijn box staat niet op arc of eArc


KPN tv decoder nooit op de ARC (eARC) aansluiten.

Die is voor de soundbar.

Nou ja, “nooit”, voor de volledigheid: het is natuurlijk prima om die ingang wel te gebruiken als je geen soundbar aansluit via HDMI. (En inderdaad: @huistijger bedoelt HDMI CEC.)


Vandaag de TV en box opgestart vanuit de ecostand zoals geadviseerd. Het duurde even maar goed de box startte op. Maar nu was de geluidssynchronisatie van slag. Box aan en uit gezet maar dit had geen effect. Dus in het menu de geluidsinstelling op stereo gezet en probleem is zo goed als verholpen.
Als ik iedere keer mijn tv op deze wijze moet opstarten dan is het echt exit KPN box. Ik wil gewoon mijn tv kunnen gebruiken zonder dat gehannes met de KPN+ box. 


Waarschijnlijk is je probleem wel verholpen. Ik ken iemand met hetzelfde probleem en aanpassen van geluid naar of stereo of passthrough loste alles op. Je kunt de box nu ook weer gerust op snelle start zetten.


Oké, klinkt hoopvol maar het geluid loopt nog niet helemaal synchroon. Maar ik zal een schakelen tussen passthrough en stereo.