Skip to main content

Goedenavond, Ik heb een vraag aan iemand die het al heeft (en dat zijn er vast wel een paar)  Wij willen overstappen op KPN+.
Maar mijn vrouw kan zich niet helemaal vinden in de KPN menu sturing.  
We hebben een Shield en daar zit ook de KPN app op. En dat werkt niet echt voor haar.

Kan iemand mij vertellen of de nieuwe (android) KPN+ box gewoon dezelfde app erop heeft staan als die ik nu op mijn Shield en smart TV heb? Of wijkt hij toch enigszins af?

De gids is beter volgens mij. Dan bij de app. Maar er is geen verticale gids.

Wat mankeert er precies aan de "menu sturing"?


Nou ja, het is een beetje de WAF factor. Ze komt er gewoon niet mee uit de voeten, wat zal ik zeggen.  Ze vindt alles niet zo handig, Wil graag altijd bij het oude blijven. 


Ook mij vrouw vindt de bediening van de TV+ Box echt helemaal niets en daar kan ik me eigenlijk ook wel in vinden. Ook ik vind de gebruiksvriendlijkheid van de "oude" TV ontvangers beter dan die van de TV+ Box.


Menu bovenin beeld app is gelijk aan tv+.

De lay-out bij de gids en mini gids is anders bij TV+. Horizontale gids doet zeer denken aan de Arris ontvanger. Verticale gids is er niet.

Mini gids ook maar die vind ik op de TV+ zelfs fijner dan op de Arris. 

Gids 

 

Mini gids

 

Menu bovenin in plaats van links 

 


Dank jullie wel, dus eigenlijk kan ik haar wel vertellen dat het ongeveer zo gaat worden als nu op de KPN app op TV.  Tja, ik persoonlijk vindt het wel een stuk mooioer. Tis effies wennen, maar dat gaat wel dan..  Het zou wel mogelijk zijn toch om de NLZiet app te installeren op de KPN+ box?
En zijn er toevallig hier ook gebruikers die hem hebben gekoppeld aan Homeassistant?  Of kun je op de box niet de ‘developer mode’ inschakelen?

 

 


Het zou wel mogelijk zijn toch om de NLZiet app te installeren op de KPN+ box?

Ja. Ik gebruik ook NLziet op de box.


@PeterG Weet je ook per ongeluk of de developer tools (android) zijn in te schakelen?  Want het gaat mij ook erom dat ik middels de debug mode de box kan aansturen vanuit smarthome

 


Weet je ook per ongeluk of de developer tools (android) zijn in te schakelen?  

Dat kan via Instellingen -> Apparaatinstellingen -> Apparaatvoorkeuren -> Over -> ’OS-build van Android TV’ -> 7x OK klikken


Ik heb daar geen brood van gegeten. Ik bedien 'm met de meegeleverde afstandsbediening,  met Google Home afstandsbediening en, via HDMI CEC, met de afstandsbediening van de tv. Verder kom ik niet. wjb gelukkig dan weer wel.


Jullie als al overgestapte gebruikers. Zouden jullie het mij / ons aanraden?  Ooit gaan we toch die kant op hé denk ik… Overstappen bedoel ik… Door de vooruitgang…

 


Misschien heb je wat aan het onderstaande topic.

 


@wjb Dankjewel, dat was behoorlijk wat leesvoer als je alles wilde lezen en begrijpen. Soms ook lastig omdat ik "nog" niet weet hoe het er precies uitziet.  Maar ben wel blij dat je me dit even stuurde.  Ik ga denk ik toch over.  In overleg natuurlijk maar er zitten ook veel voordelen aan. Ik als gek van snufjes maar ook voor het vrouwtje.

Maar wat vindt je nu zelf ervan?  Ben je blij KPN+ te hebben nu?  Gewoon je persoonlijke idee erover? Als ik dat vragen mag natuurlijk :-)


Maar wat vindt je nu zelf ervan?  Ben je blij KPN+ te hebben nu?  Gewoon je persoonlijke idee erover?

Ik heb nog een Hussel abonnement en primair kijken wij dus nog altijd via een 5202.

Ik heb uit de pilotfase een 7022 staan en die heb ik mogen houden om zo mijn topic over die feature requests bij te kunnen werken o.b.v. nieuwe ontwikkelingen.

Technisch gezien valt er niet zo veel op de TV+ Box meer aan te merken, hij is bij ons behoorlijk stabiel.

Die lijst met feature requests is voor ons bepalend of wij wel of niet over zullen gaan naar TV+.

Je moet natuurlijk voor jezelf bepalen of er echt punten tussen zitten die een NoGo voor je zijn.


Ben je blij KPN+ te hebben nu?  Gewoon je persoonlijke idee erover?

Ter info: het is niet “KPN+”, maar “KPN TV+”. (Voor het geval je nog meer informatie wilt gaan zoeken.)

Wat heb je nu, dus waarmee vergelijk je? Een overstap gaat om wel meer dan het menu waar je eerst naar vroeg, zou ik zeggen. Zomaar wat dingen, gebaseerd op ervaringen van mensen die ik help:

  1. Als je afhankelijk bent van ondertiteling bij Nederlandstalige programma’s, en als dat wel goed werkt bij wat je nu hebt, dan zou ik wachten. (Of nooit overstappen; er is niet veel verbeterd sinds eind januari.)
  2. Als je geen behoefte hebt aan installeren van eigen apps (zoals NPO Start en misschien iets voor de voetbal), of aan de ingebouwde Chromecast, en als dat wat je nu hebt bevalt, dan zou ik wachten tot alle kinderziektes eruit zijn. Tenzij anderen kunnen vertellen of bijvoorbeeld het beeld heel veel beter is dan wat je nu hebt.
    • Een ingebouwde Chromecast is wel gemakkelijker dan een losse, want zowel televisie als casten gaan via hetzelfde kastje, en dus via dezelfde HDMI-aansluiting. Handig!
    • De TV+ Box geeft beter beeld dan de TV+ apps.
  3. Als je zelf een taal wilt kunnen kiezen bij sommige Duitse/Franse uitzendingen, en als dat kan bij wat je nu hebt, dan zou ik wachten. (Of nooit overstappen; ik weet niet of dat ooit komt.)
  4. Als je teletekst gebruikt én daar geen losse app voor wilt gebruiken, dan zou ik nooit overstappen.
  5. Als je nu een aparte versterker gebruikt, weet dan dat de TV+ Box alleen HDMI en S/PDIF heeft (via optische Toslink-kabel; KPN verkoopt wel een omvormer).
  6. Als je veel radio luistert en dat via de TV+ Box wilt doen, weet dan dat het “radio” knopje wel naar de laatst beluisterde radiozender gaat, maar dat de radiozenders daarna evengoed op hoge kanaalnummers vanaf 801 zitten.
    • De TV+ Box heeft geen display, dus kiezen van radiozenders is lastig als je je televisie niet aan hebt staan.
  7. Als je eigen zendervolgorde wilt: niet overstappen. (Eigen volgorde kan niet, maar je kunt wel zenders verbergen zodat je met P+/P- iets gemakkelijker door je favoriete zenders gaat.)
  8. Als je speciale televisiezenders of radiozenders wilt, bekijk dan de zenderlijst. Let ook op dat je, tenzij je opneemt, niet álles terug kunt kijken.

Samengevat: als je nu tevreden bent én de extra’s van TV+ (opnemen, terugkijken, eigen apps, ingebouwde Chromecast) niet gebruikt, dan zou ik niet overstappen. (En mocht je nu Ziggo hebben, laat je dan niet gek maken door marketing over glasvezel; de Ziggo coax is net zo goed.)

Ik ken de oudere KPN TV ontvangers niet. Eenmaal overgestapt kun je niet naar een ouder KPN televisiepakket. En ook als je TV+ na een maand opzegt, dan zit je nog een jaar aan KPN internet vast.


Oke, duidelijk. Maar, éénmaal overgestapt….No way back?  Of mag je het twee weken proberen?

 


Eenmaal overgestapt (“verlengd”) vanaf ander KPN televisieabonnement naar TV+ Box, kun je niet terug. (Je kunt TV+ wel opzeggen, maar dan heb je niks.) En ook niet naar de concurrent want dan zit je aan een nieuw jaarcontract voor internet bij KPN.

Overgestapt van bijvoorbeeld Ziggo kun je er misschien nog wel vanaf? Hoewel je dan terug bij Ziggo misschien ook hun nieuwste ontvanger krijgt?


Waarom wordt mijn Inet verlengd met een jaar? Ik heb al glas en alles. Of komt dat omdat je van Hussel komt naar KPN+?

Beetje jammer vindt ik dat wel hoor. Dat maakt de overstap eerlijk gezegd moeilijker. 

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ga morgen weer eens verder lezen overal.

Dankjewel


Op zich is het niet echt moeilijk.

Het lijkt moeilijker dan het is.

 

Je zet hem aan.

Je klikt op het cijfer van de tv zender die je wilt zien.

En hij gaat er meteen heen.

 

Mijn vrouw heeft geen problemen met de Sagemcom DIW7022.

En de kans is groot dat wij beide ouder (misschien veel) ouder zijn dan jullie.😉

 

Het is ook een kwestie van wennen en jezelf in het begin de tijd geven.

 

En je kan de DIW7022 ook in de tv modus laten opstarten.

 

Voordat er weer meteen gereageerd wordt met xxxxxxxxx

Dit is persoonlijk, dus wat ik persoonlijk waarneemt.😉😊


Wij (69 & 67) zijn afgelopen juni overgestapt van Ziggo (Next Mini box) naar KPN (TV+ box).

Het was hooguit 2 weken wennen aan de andere menu structuur van de TV+ box, maar nu helemaal geen problemen meer mee. Mijn vrouw is er soms nog handiger mee dan ikzelf 🫢


Mijn eigen ervaringen toen ik de tv+ box in de pilot had:

Het menu vond ik prima en logisch. Ik kende het menu immers al van de site waar het (ongeveer) hetzelfde was. Het bedienen van het menu met de bijgeleverde AB vond ik echter wat onlogisch en omslachtig. Het werkte (toen) voor mij niet lekker. Ik heb in die tijd een keer mijn bluetooth-muis aan de tv+ box gekoppeld en toen was de bediening van het menu voor mij ineens veel logischer en gemakkelijker.

Ik hoop dat de nieuwe AB die voor de tv+ box in ontwikkeling is wat dat betreft een stuk beter gaat werken. Hopelijk komt die snel. Dan ben ik benieuwd naar de ervaringen van de mensen die deze aangeschaft hebben.

Voorlopig houd ik het nog lekker bij mijn 5202.


Goedendag beste medelezers en helping hands,

Uiteraard geef ik wel even een terugkoppeling over mijn bevindingen. Misschien heeft iemand anders hier er ook iets aan en wil ook jullie allemaal bedanken voor de hulp. Wat een fijn forum.

-

Ik heb vorige week  woensdag toch besloten de nieuwe KPN TV plus te bestellen met twee boxjes.

Wat zal ik zeggen :-)  Het is (dat wist ik wel natuurlijk)  gewoon Android. Maar het is ook niets minder.  Mijn Nvidia Shield is nagenoeg hetzelfde. Alleen natuurlijk dat het KPN deel de boventoon voert. wat ook geen probleem is natuurlijk. Alles is naar harte lust zo te maken dat ook mijn vrouwtje er mee uit de voeten kan. In ieder geval het stukje van de Smart apps.  De KPN app (zo noem ik het maar even) vindt ik wel iets mooier dan de KPN app op de Shield of LG TV.  En dat vindt mijn partner ook, waar ik allang blij mee ben want dat was het grote vraagstuk. Nu na 4 dagen komen we er al lekker mee uit de voeten.  In de winter zal het wel blijken v.w.b. de opnames en zo, maar nu is wel een mooie leer periode.  Het Dr. Snuggels bereik is voor mij helemaal naar wens. Ik heb de dev tools aangezet en alles verscheen in onze Homeassistant. Dus ik kan middels wat automations de box met TV keurig aan doen in de voor ons juiste app. ( Android Remote of Android Bridge) Het werkt bijzonder goed.  Het Google assist is als hij op standby staat niet te gebruiken met de huidige assists die we al hebben van Google. maar dat snap ik, en misschien kan ik het anders nog op gaan lossen door misschien tegen onze assist iets te zeggen wat een script afroept die de KPN box aan laat gaan. Weet het nog niet precies. en nu te warm om dat uit te vogelen. Maar ik ben er erg blij mee. In het complete plaatje. Sonos, TV, Box alles reageert op elkaar en we hebben nog maar 1 AB nodig.  Dus wij zijn er best wel blij mee.

Nogmaals iedereen bedankt voor de ideeën, meningen en hulp.

Hans.


Reageer