Skip to main content

Ik ben al jaren KPN klant en heb altijd de afstandsbediening van mijn TV kunnen gebruiken. Nieuwe Samsung TV met gebruiksvriendelijkere afstandbediening dan van KPN. 

Vandaag nieuw abonnement en hierbij nieuwe ontvanger gekregen. Nu kan ik plots alleen nog via Samaung afstandsbediening op TV het geluid aanpassen En NIET meer de Kanalen.

Ik wordt verplicht om de KPN afstandbediening te gebruiken voor TV kijken !!!

Dit is erg klant ontvriendelijk en een service die ik niet gewend ben van KPN.

Heeft iemand het zelfde probleem en belangrijker een oplossing?

Je hebt nu de Sagemcom DIW7022 begrijp ik.

In principe kan je, bijna, alles met de ab van KPN, ook volume aan/uit en source met de KPN ab bedienen.

De nieuwe AB werkt met Bluetooth. (ir zit er alleen op om de tv te bedienen. 


Hoi, Zoals aangegeven is het probleem nu dat ik verplicht wordt de AB van kpn te gebruiken. Ik wil juist de AB van mijn nieuwe TV gebruiken. Daar zit nu met het nieuwe kastje van KPN het probleem.

Dit zou betekenen dat iedereen die een nieuew TV koopt de AB van de TV direct weg kan gooien en verplicht is de AB van KPN te gebruiken, wat natuurlijk nooit de bedoeling kan en mag zijn.

Ik kan dus wel het geluid wijzigen met de AB van Samsung alleen nu geen zenders meer wijzigen met de AB van Samsung.

Oplossing hiervoor? De oude kastjes van KPN weer terug op de markt brengen? Of geeft KPN geen oplossing en moet je naar een andere provider om gewoon de AB van je TV te kunnen gebruiken?

Erg vreemd en niet klantgericht !


@MRC118 

 

De afstandsbediening van de tv heb je zo wie zo altijd nodig.

Anders kan je niet meer bij de instellingen komen.

 

Bij de nieuwe decoder van Ziggo, de Next mini, is het precies hetzelfde.

En ik verwacht straks bij andere providers ook.

 

Het is misschien even wennen, maar op zich werkt de afstandsbediening van KPN perfect.

De app's kan je ook op de DIW7022 gebruiken.

 

P.S.

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

Ik ben net zoals jij klant bij KPN.

Wij werken nu alleen nog met de ab van KPN, uitgezonderd als we de Blu-Ray gebruiken of bij de instellingen van onze LG tv moeten zijn (voor updates en zo).


@MRC118 

 

Nog 1 kleine aanvulling.

 

KPN en ook de andere providers maken geen apparatuur.

Die kopen ze in.

De fabrikant bepaalt wat er wel of niet kan met o.a. de afstandsbediening.

De nieuwe Sagacom DIW7022 werkt niet op infrarood.


Bedankt voor je reactie.

Ik verwacht met deze nieuwe kastjes dat KPN meer kritiek gaat krijgen en hierop ook zal gaan aanpassen.

De AB zoals bij mij op een nieuwe Samsung TV is echt veel gebruiksvriendelijker dan via AB van KPN. Ook het startmenu dat je standaard op de Samsung TV hebt is veel prettiger en doordat je gebruik moet maken van de AB van KPN kun je het startmenu van Samsung ook veel minder handig gebruiken. De AB van Samsung is kleiner, gebruiksvriendelijker, opladen via zonnecel etc...jammer jammer..maar ik verwacht dat KPN hierop binnenkort een aanpassing door zal voeren. Je koopt geen nieuwe TV om vervolgens de perfecte AB van de fabrikant in de kast te leggen.


Bedankt voor je reactie.

Ik verwacht met deze nieuwe kastjes dat KPN meer kritiek gaat krijgen...

Dat denk ik niet. Want de meeste klanten gebruiken al meer dan 10 jaar de witte KPN afstandbediening. Dat u de KPN afstandbediening niet gebruikte is bijna uitzonderlijk te noemen. 


Bedankt voor je reactie.

Ik verwacht met deze nieuwe kastjes dat KPN meer kritiek gaat krijgen...

Dat denk ik niet. Want de meeste klanten gebruiken al meer dan 10 jaar de witte KPN afstandbediening. Dat u de KPN afstandbediening niet gebruikte is bijna uitzonderlijk te noemen. 

Ik gebruik ook al heel lang de witte kpn-AB, en altijd naar volle tevredenheid.

Maar het bedienen van het menu van de tv+ box is met de witte kpn-AB ineens veel lastiger te doen. Ik ben er niet tevreden over. (Zie mijn bericht dat ik net gepost heb.)


Bedankt voor je reactie.

Ik verwacht met deze nieuwe kastjes dat KPN meer kritiek gaat krijgen en hierop ook zal gaan aanpassen.

 

dat lijkt me ook, de markt beweegt vaak mee met de massa van haar klanten. Nu de massa nog ;-)


Ik verwacht met deze nieuwe kastjes dat KPN meer kritiek gaat krijgen en hierop ook zal gaan aanpassen.

 

Ook ik heb 10 jaar de witte AB van KPN gebruikt. Echter iedereen die een nieuw TV koopt van redelijk niveau zal merken dat de AB van de TV speciaal bedacht en ontworpen is voor zijn TV. Dit kan KPN met de eigen AB niet evenaren en denken beter te zijn voor alle merken dan de Samsung’s, LG’s, etc die dit specifiek voor hun product maken. Beetje logisch nadenken.

Dus..ja, heel veel mensen zijn nu nog tevreden met hun KPN AB, tot ze beter weten en net als ik ontevreden zijn met wat KPN verplicht stelt. Laat klanten de keuze of ze de AB van KPN of de AB van de TV gebruiken!

KPN: Tijd voor aanpassing.


via Samaung afstandsbediening op TV het geluid aanpassen En NIET meer de Kanalen.

HDMI CEC” al geprobeerd?

  • Aangenomen dat je nu een KPN TV+ Box hebt: instellingen, Apparaatinstellingen, Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » HDMI CEC » CEC activeren (toestaan dat de TV en KPN TV+ Box elkaar bedienen).
  • In je Samsung televisie heet het waarschijnlijk Anynet+, en dat moet je misschien ook eenmalig aanzetten.

Of het lekker werkt kan ik niet beloven; op een oude Samsung waarmee ik getest heb werkte veel knoppen niet zoals verwacht. Zoals wél de cijfertoetsen van de Samsung afstandsbediening, maar niet zappen met de P+/P- knoppen, niet de gids, niet opnemen. Maar misschien heb jij meer geluk?

 


Bedankt voor je reactie.

Ik verwacht met deze nieuwe kastjes dat KPN meer kritiek gaat krijgen...

Dat denk ik niet. Want de meeste klanten gebruiken al meer dan 10 jaar de witte KPN afstandbediening. Dat u de KPN afstandbediening niet gebruikte is bijna uitzonderlijk te noemen. 

Hier nog zo'n uitzondering. 

Met mijn VIP5202 kon ik perfect de Samsung AB gebruiken. Dat was fijn, omdat ik met diezelfde AB alle apparatuur via HDMI-CEC kan bedienen, inc. versterker, NVidia Shield, etc..

 

via Samaung afstandsbediening op TV het geluid aanpassen En NIET meer de Kanalen.

HDMI CEC” al geprobeerd?

  • Aangenomen dat je nu een KPN TV+ Box hebt: instellingen, Apparaatinstellingen, Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » HDMI CEC » CEC activeren (toestaan dat de TV en KPN TV+ Box elkaar bedienen).
  • In je Samsung televisie heet het waarschijnlijk Anynet+, en dat moet je misschien ook eenmalig aanzetten.

Of het lekker werkt kan ik niet beloven; op een oude Samsung waarmee ik getest heb werkte veel knoppen niet zoals verwacht. Zoals wél de cijfertoetsen van de Samsung afstandsbediening, maar niet zappen met de P+/P- knoppen, niet de gids, niet opnemen. Maar misschien heb jij meer geluk?

 

 

Helaas, dat lost het niet op. De HDMI-CEC standaard in de DWI7022 is maar één kant op geïmplementeerd. Knap waardeloos. Nu zou ik dus zowel de KPN AB, als de AB voor de versterker als die voor de NVidia op tafel moeten leggen.

De DWI7022 gaat hier in  ieder geval retour KPN.


Zoals ik al zei, KPN en alle providers maken niet zelf de apparatuur.

De fabrikant ontwikkeld en maak de apparatuur.


KPN levert een AB om (i)TV te kunnen kijken op een simpel scherm. Dat is hun doel. Dat wij er geen simpem scherm maar een heel slim en uitgebreid scherm achter zetten, is vooral een eigen keus. KPN gaat daar natuurlijk niks mee doen en dat moet ook zo blijven. Ondersteuning van alle slimme TV’s is veel en veel te kostbaar en ik als klant van kpn heb geen zin om daar voor te betalen. Dus houden zo en 2 AB’s op de salontafel.


De HDMI-CEC standaard in de DWI7022 is maar één kant op geïmplementeerd. Knap waardeloos. Nu zou ik dus zowel de KPN AB, als de AB voor de versterker als die voor de NVidia op tafel moeten leggen.

Bij mijn oude Samsung en de nieuwere Loewe van mijn ouders is die ene richting precies genoeg om de TV+ Box te bedienen met de afstandsbediening van de televisie. En de televisie natuurlijk ook, maar daar is dan geen HDMI CEC voor nodig, dat doet het apparaat zelf.

Het “bedienen” van de TV+ Box is dus wel beperkt en hoe goed dat werkt verschilt per apparaat. Maar dat ligt niet aan “maar één kant op geïmplementeerd” lijkt me? De Loewe doet het wel stukken beter dan de oude Samsung. Aan wie dat ligt weet ik niet.

En de andere kant op, van de KPN afstandsbediening naar de televisie, werkt hier prima met de IR-codes die het ding (mits goed ingesteld) uitzendt. Moet het apparaat wel een IR-ontvanger hebben, en wel in het zicht staan natuurlijk.

@TFHFony, of wil jij juist de KPN afstandsbediening gebruiken (het tegenovergestelde van wat de vragensteller wil), maar heeft het apparaat dat jij aansluit geen IR ontvanger? (Dat zou inderdaad niet nodig zijn als volume, mute en source ook via HDMI CEC de andere kant op zouden lopen, zodra je dat activeert. Of misschien zelfs alle knoppen, zodra je een andere source kiest en niet eens de TV+ Box wilt bedienen.) Of heb je geen IR code kunnen vinden voor die apparatuur?

Als je juist niet de KPN afstandsbediening wilt gebruiken: heeft het bij jou dan te maken met dat je meerdere apparaten (versterker, NVidia) gebruikt? 🤔 Omdat de TV+ Box maar één HDMI-aansluiting heeft, denk ik niet dat je iets als “doorlussen” van de CEC signalen op de TV+ Box bedoelt/mist?

@MRC118, ik ben benieuwd of HDMI CEC voor jou werkt. En welk type Samsung televisie je precies hebt.


De HDMI-CEC standaard in de DWI7022 is maar één kant op geïmplementeerd. Knap waardeloos. Nu zou ik dus zowel de KPN AB, als de AB voor de versterker als die voor de NVidia op tafel moeten leggen.

Bij mijn oude Samsung en de nieuwere Loewe van mijn ouders is die ene richting precies genoeg om de TV+ Box te bedienen met de afstandsbediening van de televisie. En de televisie natuurlijk ook, maar daar is dan geen HDMI CEC voor nodig, dat doet het apparaat zelf.

Het “bedienen” van de TV+ Box is dus wel beperkt en hoe goed dat werkt verschilt per apparaat. Maar dat ligt niet aan “maar één kant op geïmplementeerd” lijkt me? De Loewe doet het wel stukken beter dan de oude Samsung. Aan wie dat ligt weet ik niet.

En de andere kant op, van de KPN afstandsbediening naar de televisie, werkt hier prima met de IR-codes die het ding (mits goed ingesteld) uitzendt. Moet het apparaat wel een IR-ontvanger hebben, en wel in het zicht staan natuurlijk.

@TFHFony, of wil jij juist de KPN afstandsbediening gebruiken (het tegenovergestelde van wat de vragensteller wil), maar heeft het apparaat dat jij aansluit geen IR ontvanger? (Dat zou inderdaad niet nodig zijn als volume, mute en source ook via HDMI CEC de andere kant op zouden lopen, zodra je dat activeert. Of misschien zelfs alle knoppen, zodra je een andere source kiest en niet eens de TV+ Box wilt bedienen.) Of heb je geen IR code kunnen vinden voor die apparatuur?

Als je juist niet de KPN afstandsbediening wilt gebruiken: heeft het bij jou dan te maken met dat je meerdere apparaten (versterker, NVidia) gebruikt? 🤔 Omdat de TV+ Box maar één HDMI-aansluiting heeft, denk ik niet dat je iets als “doorlussen” van de CEC signalen op de TV+ Box bedoelt/mist?

@MRC118, ik ben benieuwd of HDMI CEC voor jou werkt. En welk type Samsung televisie je precies hebt.

Met maar één kant op geïmplementeerd bedoel ik het volgende: De box kan wel mijn TV en mijn versterker aansturen. Maar de DWI7022 accepteert hier geen commando’s van andere HDMI-CEC apparatuur. De VIP5202 deed dit dus wel.

Met de AB van de DWI7022 gaat de versterker wel mee aan en de TV ook. Je kan ook prima het volume regelen. Voor mensen die alleen een TV ontvanger, TV en een versterker/soundbar hebben zal het prima zijn.

Maar als je meer apparatuur hebt, zoals een PS, Shield, etc… heb je niets aan de AB van KPN. Maar, met de AB van Samsung kan ik dus wel via HDMI-CEC ALLE aangesloten apparatuur bedienen. Ook de VIP5202 laat zich uitstekend via HDMI-CEC bedienen. Alleen de DWI7022 niet. Als ik de DWI7022 vast zou gaan gebruiken, komen er weer 3 AB's op tafel te liggen. Nu ik de VIP5202 terug heb gezet kan ik alles met één AB (die van Samsung) aansturen.

De DWI7022 gaat terug richting KPN. De slechte HDMI-CEC ondersteuning is één ding, maar er zijn nog te veel problemen met het apparaat:    

  • Waardeloze support voor HDR / SDR
  • Geluid loopt op sommige zenders a-synchroon
  • Slechtere beeldkwaliteit bij terugkijken/uitgesteld kijken (Multicast → Unicast)

Nee, TV+ is voor mij meet TV-. Ik ben blij dat ik nog de keuze kan maken om hem terug te sturen.


Met maar één kant op geïmplementeerd bedoel ik het volgende: De box kan wel mijn TV en mijn versterker aansturen. Maar de DWI7022 accepteert hier geen commando’s van andere HDMI-CEC apparatuur. De VIP5202 deed dit dus wel.

Ik snap heel goed dat je ook andere redenen hebt om niet naar TV+ te gaan. Evengoed nieuwsgierig (of als HDMI CEC tóch de doorslag gaf): staat HDMI CEC wel aan in je TV+ Box?

Als het bij de andere KPN ontvangers wel werkt, dan lijkt het me dat je andere apparaten in ieder geval goed staan ingesteld. Ik heb geen idee wat er gebeurt (of moet gebeuren) als je twee KPN ontvangers tegelijk aangesloten hebt, als die allebei HDMI CEC ondersteunen.

Het bedienen van televisie of versterker met de KPN afstandsbediening gaat denk ik altijd via infrarood, dus staat los van HDMI CEC? Het is in ieder geval geen HDMI CEC als je naar deze instellingen voor Afstandsbediening verwijst:

 

TV+ Box Instellingen » Afstandsbediening gaat over infrarood.

 

HDMI CEC vind je in tandwiel » Apparaatinstellingen, Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » HDMI CEC » CEC activeren (toestaan dat de TV en KPN TV+ Box elkaar bedienen):

 

TV+ Box Instellingen » Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » HDMI CEC.

 

@MRC118, geef nog niet op, HDMI CEC kan voor jou misschien wel werken. Benieuwd naar je bevindingen en welk type Samsung televisie je precies hebt.


Ja, HDMI-CEC stond volledig aan in de DWI7022. 

KPN geeft overigens ook al zelf aan dat het niet ondersteund wordt.