Skip to main content

Is het inmiddels al mogelijk met de cloudflare dns servers de vip5202 te kunnen updaten?

*Admin: eigen topicvoor je vraag aangemaakt

Goeie vraag @MennoG78. Dat is, zo ver mij bekend is, niet mogelijk! Wij adviseren, bij een eigen modem of Fritz!Box, de DNS van ons in te stellen of de DNS op automatisch te zetten als je de vip5202 hebt. 

  1. DNS servers KPN zijn: 195.121.1.34 en 195.121.1.66

Maar, misschien denkt @wjb hier anders over. Enig idee of je dit werkend kunt krijgen? Ik ben hier namelijk niet in thuis:anguished:


Zolang de DNS servers van Cloudflare geen compressed DNS response geven zal de 5202 daar niet mee overweg kunnen. Ondanks dat de internationale standaarden zeggen dat DNS responses zowel compressed als uncompressed kunnen zijn houdt de Arris VIP 5202 daar geen rekening mee en kan deze daardoor niet overweg met de DNS servers van Cloudflare.

 

Ik snap trouwens heel goed dat je i.p.v. de DNS servers van KPN de DNS servers van Cloudflare wilt gebruiken maar helaas zal dat niet gaan tenzij je de TV ontvangers op een apart vlan kunt plaatsen. Dat heb ik om precies dezelfde reden dus ook moeten doen. Ook ik gebruik de DNS servers van Cloudflare i.p.v. de DNS servers van KPN.

 

Misschien nog een leuk weetje, de ZTE ZXV8001 gebruikt hardcoded de DNS server van Google (8.8.8.8) :confounded: en de DNS servers van Google zijn bij ons verboden. Ik redirect DNS requests die aan Google gericht zijn naar de DNS server van Cloudflare.


Zolang de DNS servers van Cloudflare geen compressed DNS response geven zal de 5202 daar niet mee overweg kunnen. Ondanks dat de internationale standaarden zeggen dat DNS responses zowel compressed als uncompressed kunnen zijn houdt de Arris VIP 5202 daar geen rekening mee en kan deze daardoor niet overweg met de DNS servers van Cloudflare.

 

Ik snap trouwens heel goed dat je i.p.v. de DNS servers van KPN de DNS servers van Cloudflare wilt gebruiken maar helaas zal dat niet gaan tenzij je de TV ontvangers op een apart vlan kunt plaatsen. Dat heb ik om precies dezelfde reden dus ook moeten doen. Ook ik gebruik de DNS servers van Cloudflare i.p.v. de DNS servers van KPN.

 

Misschien nog een leuk weetje, de ZTE ZXV8001 gebruikt hardcoded de DNS server van Google (8.8.8.8) :confounded: en de DNS servers van Google zijn bij ons verboden. Ik redirect DNS requests die aan Google gericht zijn naar de DNS server van Cloudflare.

Is die ZTE ZXV8001 iets nieuws dan dacht dat dit een oudere box was van KPN aantal jaar terug?


Is die ZTE ZXV8001 iets nieuws dan dacht dat dit een oudere box was van KPN aantal jaar terug?

Dat is de eerste 4K Ultra HD TV ontvanger van KPN.

Ik vermeldde het alleen even ter lering en vermaak en het feit dat er dus blijkbaar aps zijn die meewerken aan het verrijken van de kennis van Google over "mij" en mijn gezin.

Daar pas ik dus voor.


Jeetje. Is dat probleem met die (un)compressed DNS responses nu nog niet opgelost? Dit issue is al bekend sinds 2020 toen de eerste Fritz!Boxen werden aangesloten en mensen hun eigen DNS servers in gingen stellen i.c.m de VIPS5202.

Lijkt me toch een issue welke met de fabrikant opgepakt moet worden in de firmware @Erik_ ?


Is dit nu al eens opgelost?


Ik ben bang dat dit nog niet is opgelost en ik vrees dat dit alleen opgelost gaat worden als Cloudflare compressed DNS responses gaat gebruiken.


Is dit nu al eens opgelost?


ik gebruik zelf nextdns ook als een soort reclame filter

je kunt er eens naar kijken

geen enkel probleem met updaten van 2 stuks vip5202

 


ik gebruik zelf nextdns ook als een soort reclame filter

En wat als @MennoG78, net als ik, echt de beste/snelste DNS server wil gebruiken?


ik gebruik zelf nextdns ook als een soort reclame filter

En wat als @MennoG78, net als ik, echt de beste/snelste DNS server wil gebruiken?


het was maar een idee hoor ik zeg ook niet dat Menno nextdns moet gebruiken

Â