Skip to main content

Sinds 19 augustus hebben wij naast Internet en telefoon ook interactieve TV bij KPN. Dit ging voorheen via de schotel maar door het schrappen van zenders door CanalDigitaal overgestapt naar KPN.  

 

Activeren van de tv ontvanger (VIP 5202) ging problemloos. Er valt 1 dingetje op, we zien alleen de SD zenders en niet de HD zenders. Waarschijnlijk vanwege de beperkte snelheid op dit adres (12/1). Dit zou voldoende voor HD moeten zijn en ik heb adressen gezien waar HD ook mogelijk is op langzamere verbindingen. Toch kan ik in het menu van de ontvanger geen HD selecteren. Alleen SD of UHD (niet beschikbaar) 


Overigens hebben we ook een 4G buitengebied modem ontvangen maar de extra snelheidswinst hiermee is nog geen 3Mbit extra. Volgens het modem hebben wij 2/3 “streepjes” ontvangst. Op een mobiele telefoon is de snelheid via kpn 4G niet veel beter, dus ergens had ik dit wel verwacht. Deze extra optie was dus eigenlijk de moeite niet waard.


Is het mogelijk dat de HD zenders op dit adres ingeschakeld kunnen worden? Gegevens staan in het profiel. 
 

 

Je zit op het randje van wat mogelijk en verstandig is met zo'n verbinding. Waarschijnlijk staat op jouw adres alleen SD aan als mogelijkheid. Je slokt nagenoeg alles op als je tv ontvanger aanstaat. Mocht het koper achteruit gaan (grote kans, oude kabel, lange afstand) dan krijg je problemen. 

 

Wat betreft 4g. 3mb is net niks. Woon je in een gebied met bekent slecht 4g bereik?

Evt een buitenantenne aanschaffen kan een optie zijn.

Of de juiste richting opzoeken via hier


Als ik jou was zou ik het toch even door een moderator laten doormeten. Dit forum is de vervanger voor KPN van email, maar daarvoor hebben ze dan wel nodig om te weten met wie ze praten. Vul even je profiel in, dan kan een moderator waarschijnlijk wat preciezer voor je uitzoeken wat wel en niet mogelijk met jouw huidige verbinding.

KPN stelt dat alleen moderators de informatie kunnen zien die in dit profiel staat. 

https://forum.kpn.com/settings/profile

@DennisA78 is wel een KPN medewerker, maar geen moderator.


@CorL Die gegevens had ik al ingevuld. Had ik rekening mee gehouden. ;)

 

Je zit op het randje van wat mogelijk en verstandig is met zo'n verbinding. Waarschijnlijk staat op jouw adres alleen SD aan als mogelijkheid. Je slokt nagenoeg alles op als je tv ontvanger aanstaat. Mocht het koper achteruit gaan (grote kans, oude kabel, lange afstand) dan krijg je problemen. 

 

Wat betreft 4g. 3mb is net niks. Woon je in een gebied met bekent slecht 4g bereik?

Evt een buitenantenne aanschaffen kan een optie zijn.

Of de juiste richting opzoeken via hier

 

Nu moet ik zeggen dat de snelheid en stabiliteit van de lijn in de afgelopen jaren beetje bij beetje omhoog is gegaan. Voorheen was de attainable speeds op deze lijn rond de 11000kbps, deze kruipt nu rustig naar de 13Mbit. Op 3km afstand vind ik dat zeker geen slechte score.

Nu is het internetgebruik op deze verbinding minimaal; af en toe een beetje internetten op een tablet en dat was het dan wel. Dan is het nog wel te doen. Maar omdat de 4G optie er bij zit ga ik wel kijken hoe deze optimaal kan worden ingezet. 

 

 

De buitenantenne optie heb ik naar gekeken, buitenshuis is er wel 4G dekking maar is het de vraag op welke frequentie ik zit. De zendmasten bevinden zich namelijk op 2 en 4km afstand. Als ik dan op de 800Mhz band blijf hangen, dan zal er waarschijnlijk amper snelheid overblijven, zeker als er meerdere klanten in dit gebied een 4G oplossing gebruiken.

Ik had ook al gekeken naar die zendmasten optie, dit adres valt precies tussen twee masten die niet helemaal optimaal staan afgesteld. Dus is dat ook een puzzel om te kijken waar ik de meeste snelheid kan behalen. 

 

 


Hallo @post38 , gewoon proberen met welke mast je de beste resultaten boekt.

Succes.

 


Hoi @post38, welkom op ons forum! 
Ik vrees dat ik hier heel kort over kan zijn, bij een buitengebied abonnement is helaas vaak geen HD mogelijk vanwege de beperkte snelheid.

*edit: woorden


Hoi @post38, welkom op ons forum! 
Ik vrees dat ik hier heel kort over kan zijn, bij een buitengebied abonnement is helaas geen HD mogelijk

Jammer. 

Dan blijf ik het vreemd vinden dat HD voorheen wel mogelijk was op een ander adres in het buitengebied met Internet Buitengebied.. Ook daar was de lijnsnelheid 12Mbit met DSL. Inmiddels ligt daar glas en is de DSL uiteraard niet meer in gebruik. 

 

Wat is dande minimale snelheid om dan HD af te nemen via DSL? Aangezien een HD stream 7Mb neemt zou 11Mbit dan toch voldoende moeten zijn? 

 


TIP

Sluit een losse chromecast aan op je tv. En gebruik dan de app in je telefoon (of tablet). Dan heb je wel HD want Chromecast gebruikt het openbare internet (VLAN 6) en zal dus van het 4G deel gebruik maken.

Ook met een (extra) Digitenne-ontvanger kun je live HD kijken. Die kan je toevoegen aan je iTV abonnement voor € 5 per maand.

Ontvangers kunnen alleen het besloten deel via DSL gebruiken. Die loopt via VLAN 4.

HD via één ontvanger wordt geleverd van af 14 Mb/s lijnsnelheid op DSL tegenwoordig. Dit is opgeschroefd. Was eerst 11 Mb/s.


TIP

Sluit een losse chromecast aan op je tv. En gebruik dan de app in je telefoon (of tablet). Dan heb je wel HD want Chromecast gebruikt het openbare internet (VLAN 6) en zal dus van het 4G deel gebruik maken.

Ook met een (extra) Digitenne-ontvanger kun je live HD kijken. Die kan je toevoegen aan je iTV abonnement voor € 5 per maand.

Ontvangers kunnen alleen het besloten deel via DSL gebruiken. Die loopt via VLAN 4.

HD via één ontvanger wordt geleverd van af 14 Mb/s lijnsnelheid op DSL tegenwoordig. Dit is opgeschroefd. Was eerst 11 Mb/s.

De gebruikers zijn ouderen, waarmee ik juist wil voorkomen dat ze allemaal handelingen moeten uitvoeren om een zender op te kunnen zetten. Daarom ben ik ook een beetje verbaasd dat ineens de grens voor een stream naar 14Mbit is gegaan. De schotel is juist opgezegd vanwege het summiere aanbod van CD en de uitval bij slecht weer. 

 

Sinds wanneer is dit 14Mbit beleid ingevoerd dan? Hiervan was ik niet op de hoogte en had ik dit hele proces niet in gang gezet… 

 

Digitenne is geen optie, daar ontbreken o.a. de (ESPN) en Ziggo sport zenders waar men naar wil kijken. 

 

 


Sinds wanneer is dit 14Mbit beleid ingevoerd dan? Hiervan was ik niet op de hoogte en had ik dit hele proces niet in gang gezet… 

Hallo @PeterG , dat wist ik ook niet, ben benieuwd, net als @post38 naar de bron van dat gegeven.

 


Ooit een keer gelezen van een moderator hier. Dat blijft dan hangen. 

Ingevoerd aangezien er ook steeds meer via internet gedaan wordt tegelijk met tv kijken. Zoals Netflix. Daar moet ook ruimte voor blijven. Lang niet overal kan het aangevuld met 4G internet. Dus nog steeds velen moeten het doen met een paar Mb/s.

Het is grofweg steeds een verdubbeling nu:

1 x SD à 3,5 Mb/s: 7 Mb/s internet
1 x HD à 7,2 Mb/s: 14 Mb/s internet
2 x HD: 28 Mb/s snelheid etc.

Heb je vaste telefoon dan is daarvoor 1 Mb/s gereserveerd. Aangezien niet bekend is (...) wanneer je belt of gebeld wordt is dat permanent.


Ik heb mijn reactie even aangepast, het feit dat je een buitengebied abonnement hebt is opzichzelf geen reden dat HD niet werkt. Het is echt volledig gebonden aan de maximale snelheid die je via koper haalt zoals PeterG hierboven noemt.
Per wanneer dit veranderd is durf ik zo niet precies te zeggen, dat zal ergens de afgelopen jaren geweest zijn.