Skip to main content
Vraag

Kunnen de HD-zenders op 1 beginnen en de SD-zenders naar 601?

• August 2, 2026
  • 30 reacties
  • 280 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2026

De nick was WJB.

En op itv komt hd glas niet vanaf 1.

ITV wordt uitgefaseerd. Met de HD ontvangers wordt op dit moment gestopt. Die klanten gaan naar "sensuur van dommeke".

De 5202 klanten volgen ongetwijfeld volgend jaar. Maar dat is een beetje een veronderstelling. Mede gebaseerd op het stopzetten van het opname platform voor ITV. Die gaan ook voor de HD glas kanalen naar het "..." platform. Dus ook die kwaliteit. HD glas is er alleen live nog. Verder niet.Ā 

Zelf heb ik HD glas al kort nadat ik glasvezel had, juni 2022, vaarwel gezegd. Ik zag m'n opnames bij mijn moeder niet meer.Ā 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Ā 

Ā (Toch bedankt Joop nu weet ik zijn Nick weer) en nu van mij.Ā 

Wil een moderator alles wat genoemd is over KPN+, Ziggo en over de 7022 verwijderen. Ik heb hier niets over gevraagd. Het is voor mij dan ook volledig off topic.Ā 

Dit gebeurde DJW ook overigens en dan kreeg ik altijd het idee dat dit KPN wel goed uitkwam.Ā 

Ā 

Ā 

Geen idee wat je hiermee bedoelt.

Ā 

De topic is HD glas (dus de beste stream) vanaf 1.

Op de Arris en Arcadyan gaat dit niet gebeuren.

Wil je dit, dan moet je de Sagemcom DIW7022 nemen.

In mijn ogen is dit volledig on topic.

Ā 

Ook het deel zenders op eigen nummer zetten is on topic.

Want als dat mogelijk was, dan had je zelf de keuze.

Maar ook dit gaat niet gebeuren.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@dommeke. Ik ben het helemaal met je eens om de gedachte aan wjb hier op de Community levend te houden en ook af en toe zijn ideeĆ«n en mening over innovaties/wijzigingen weer even naar voren te brengen. Het is namelijk ook een goed idee om de HD glaszenders op 1 te zetten, dat vinden wij ook. We willen graag datĀ klanten met zo weinig mogelijk moeite van de best mogelijke tv-kwaliteit kunnen genieten.Ā Alleen het heeft toch wel wat voeten in de aarde om dat te kunnen realiseren en het staat dan ook niet snel te gebeuren. Misschien wel nooit. Als je daar veel waarde aan hecht, dan is het advies om over te stappen naar TV+.Ā 

Ook heb ik je opmerking gezien om reacties te verwijderen omdat deze off topic zouden zijn, maar ik ben van mening dat er wel een verband is (zoals ​@joop2011Ā uitlegt). Wel houden we in de gaten of het niet uit de hand loopt en jouw onderwerp niet ondergeschoven raakt.Ā 

Maar ik wil wel even ingaan op de suggestie om zelf zenders te sorteren qua zapvolgorde, maar door loopt het TV-team nog niet erg warm voor (pun intended). Je kan net zo goed een kleine favorietenlijst aanleggen, zodat je snel bij de gewenste zender bent. Met het risico om dit onderwerp het topic over te laten nemen: In welke gevallen zou het handig zijn zelf de zapvolgorde te bepalen? Is er een voorbeeld te noemen?Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

In welke gevallen zou het handig zijn zelf de zapvolgorde te bepalen? Is er een voorbeeld te noemen?Ā 

Zapvolgorde is heel praktijk dat men alleen een nummer hoeft te onthouden. Men kan de favoriete zenders naar genres sorteren, b.v. RTL8, TLC… voor vrouwen, Viaplay, ESPN, Eurosport… voor mannen en naar een van deze zender met de nummer springen en dan zappen in specifieke genres … De hele familie heeft alleen een favorietenlijst maar iedereen heeft een bepaald genreĀ om daar te zappen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Als ik het goed heb onthouden, kon dat op de Arcadyan HMB 2260 en de Arris VIP 2952 wel.

Meerdere favorietenlijstjes maken.

Ā 

Maar de zender NPO 1 op 1 en NPO 1 op 661 zijn beide in HD>

NPO 1 op kanaal 1 is een sterk gecomprimeerd signaal (7,2 Mb/s)

NPO 1 op kanaal 661 is de originele stream van 14,2 Mb/s) (op de KPN tv+ box zit deze op 1)