Skip to main content

Ik heb sinds een paar dagen meerdere Arris 5202 kastjes. Als ik deze instel op 1080p50 is er niks aan de hand, maar zodra ik 2160p50 kies lijken de kastjes zo nu en dan niet de volle 50 frames per seconden te kunnen bijbenen. Dit gebeurd zowel op 4K kanalen als op normale HD (Glas) zenders. Het lijkt heel willekeurig op te treden en ik kan er weinig regelmaat of een vast moment waarop het optreed in ontdekken. Het levert in ieder geval een storende kijkbeleving op.

Ik heb al geprobeerd om de kastjes te resetten en eventuele beeldverbeteraars etc. op mijn tv die hiermee zouden kunnen knoeien uit te zetten, maar dat lijkt het probleem ook niet te verhelpen. Is dit een software probleem van de tv-ontvangers? En hoe is dit te verhelpen?

Het kastje waar ik voornamelijk op 2160p50 op kijk zit aangesloten via een Netgear GS105E switch.

Alvast bedankt!

Hallo @jordiz64 , ik zie helemaal die waarden van 2160p50 niet staan in de lijst, naast de HD-waarden zie ik wat betreft de 4K-instellingen alleen maar staan UHD25, UHD30, UHD50, UHD60 en automatisch staan.

Komen die 5202 decoders van KPN in bruikleen en hebben die de laatste software?

 

 


Met 2160p50 bedoel ik UHD50 :wink:. Ze komen inderdaad van KPN in bruikleen en alle softwateupdates die ik kon doen heb ik gedaan.


Hallo @jordiz64 @PeterG weet hier ook veel van, ik heb hem even ingeseind.

 


Televisie zenders zenden uit in 1080i50 (dus 50 halve beelden per seconde) HD beeld althans. 

Dus op 1080P50 zetten is niet echt zinvol.

Hoe het 4K beeld wordt opgebouwd, kan ik helaas niet vinden (in welke resolutie).

 

Je kan het beste de decoder het werk laten doen en hem op auto zetten.

 

Zelf heb ik de 4K decoder van KPN nog niet.

Ik kijk 4K via Netflix en Disney+

Beeld is heel erg mooi, maar voor de hogere resolutie zit ik te ver van het beeld.

Zie ook hier.   Wij hebben een 48” Oled tv). 

 

P.S.

Staar je niet blind op de resolutie (aantal beeldpunten zoals HD, 4K, etc). Maar kijk naar de stream.

Hoe groot is de stream van het signaal, want dat bepaald uiteindelijk de beeldkwaliteit. 


Als je kiest voor UHD @ 50 dan doet de ontvanger de upscaling van HD naar 2160p50.

HD komt binnen met 1080i bij 7,2 Mb/s en HDglas met 1080i met 12 Mb/s.

Als je kiest voor HD dan gaat er 1080p of 1080i naar je tv. Die doet dan upscaling want het scherm is tenslotte 4k/uhd en anders zou je een klein beeld met groot zwart kader hebben.

Ook de 4k kanalen gaan dan HD naar je tv, da's weer een nadeel.

Wel raar dat het bij instelling UHD @ 50 (!) lijkt te schutteren.

NOTA BENE Gebruik voor Netflix e.d. gewoon de apps in de tv. Die zijn beter dan die in de ontvanger.


Na nog een ontvanger-reset lijkt het probleem weg te zijn door de resolutie op Automatisch te zetten, Ik blijf het echter raar vinden dat UHD50 niet gewoon vlekkeloos werkt. Nu op auto komt er namelijk ook gewoon een 2160p50 signaal naar mijn tv door...

Is er hier iemand van KPN die hier in mee kan denken, waar dit probleem in kan zitten en of hier iets aan gedaan kan worden? Want een TV ontvanger instellen op de gewenste resolutie ipv Automatisch zou toch ook gewoon moeten werken?


@jordiz64 ik heb voor je gekeken maar ik heb niet direct een antwoord  op je vraag. Ik heb in dit topic een mogelijke oorzaak kunnen vinden maar dan is nog maar de vraag of dat ook voor jouw toestel klopt. Verder nog wat andere mogelijkheden zoals de “automotion plus” functie van Philips. Alleen daarbij dezelfde kanttekening.