Skip to main content

Goedenavond

Heb vandaag 5 DVS 1200 opgehaald in KPN winkel waarvan 3 oude modellen gratis omgeruild. Reden veel te lage snelheid. Up en down was voor de omruil 26/21, na de omruil 17/17 MB…. Abo geeft aan 100/30. Aangesloten: 3 tv’s, 1 pc, 1 ipad, 2 iphones, 1 wifi cv thermostaat. Geen glasvezel. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen. KPN doet uiterste best maar probleem lijkt onoplosbaar. Alvast bedankt. 


Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt 

Het beste is en blijft een vaste UTP kabel.

Die kan je via mooie gootjes wegwerken.

 

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Welke Experiabox heb je?

Wat is jouw echte downloadsnelheid?

 

Je hebt 5 x de DVS in je netwerk?

Dat is heel erg veel, ik denk zelfs teveel. 


Het beste is en blijft een vaste UTP kabel.

Die kan je via mooie gootjes wegwerken.

 

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Welke Experiabox heb je?

Wat is jouw echte downloadsnelheid?

 

Je hebt 5 x de DVS in je netwerk?

Dat is heel erg veel, ik denk zelfs teveel. 

Inderdaad te veel en had door de winkel niet verkocht moeten worden. Ze worden solo, duo en trio verkocht met de specifieke reden dat er niet meer dan drie stuks DVS in hetzelfde netwerk kunnen. Anders gaat het flink storen.


Het is letterlijk de eerste regel in de instructieboek van de DVS1200

 

 


Goedemorgen @TVA,

De DVS kun je zien als een ketting en dan gaat het gezegde op: De ketting is net zo sterk als zijn zwakste schakel. Daar het signaal (wat waarschijnlijk 100/30 binnenkomt op de experiabox, maar kan effectief ook al iets anders zijn) over de Electra draden wordt getransporteerd onderling is deze dus onderhevig aan de invloeden op de betreffende bedrading (denk aan lampen, opladers, de tv zelf, enz). En wanneer 1 van de 5 DVS een lagere snelheid heeft, zullen de andere 4 zich daarop aanpassen.

Het advies voor de set is dan ook een maximum van 3 om een hogere snelheid te kunnen halen. Wellicht is er in de manier van aansluiten nog winst te behalen. Bijvoorbeeld: Niet de DVS in de stekkerdoos, maar direct in het stopcontact. Mogelijk dat de cockpit software de onderlinge verbinding nog kan verbeteren?

Maar zoals @joop2011 al aangeeft zou den kabels de beste/snelste verbinding leveren.

 

Admin edit: Informatie uit latere opmerking toegevoegd

Een snelle duik in de wereld van DVS leert me het volgende: We hebben het allebei vaut 😋 (en toch ook een beetje goed)

Als ik het goed heb gezien hanteert Devolo een CSMA/CA protocol. Dit zorgt ervoor dat er meerdere adapters met elkaar tegelijk kunnen babbelen. Echter, dit doen ze dan op de individueel beschikbare subkanalen. Afhankelijk van wie er aan het babbelen is wordt de beschikbare snelheid actief verdeeld op de luisterende adapters. Dit zorgt voor een continue werking/communicatie, maar is daarmee ook bepalend voor de snelheid die de set kan aanhouden.

En vanuit die optiek heb jij meer gelijk dan ik, ware het niet met iets andere cijfers. Maar hoe groter de set (in aantal natuurlijk en niet in omvang) des te  lager de onderlinge snelheid.

Conclusie: Altijd bekabelen 😇 (persoonlijke insteek)


En wanneer 1 van de 5 DVS een lagere snelheid heeft, zullen de andere 4 zich daarop aanpassen.

Is dat echt zo?

Volgens mij blijven de adapters wel op hun eigen snelheid communiceren maar omdat er tegelijkertijd maar twee adapters met elkaar kunnen babbelen loopt de beschikbare tijd sterk terug.

Bestaat jouw netwerk uit 2 adapters dan kunnen die 100% van de tijd met elkaar babbelen. Bij drie is dat 50%, bij vier 33% en bij vijf nog maar 25%. Dat heeft natuurlijk zijn weerslag in de hoeveelheid data die per seconde uitgewisseld kan worden.


Verder raadt KPN ook gemixt gebruik af, je gebruikt die dingen óf voor de TV óf voor internet, niet gemixt.

1 ipad, 2 iphones, 1 wifi cv thermostaat

Bovenstaande apparaten werken alléén draadloos, die kunnen niet eens via de DVS’en van KPN werken.

@TVA 

 


En wanneer 1 van de 5 DVS een lagere snelheid heeft, zullen de andere 4 zich daarop aanpassen.

Is dat echt zo?

 

Een goede en terechte vraag. Ik moet eerlijk toegeven dat ook ik mezelf in die zin in twijfel moet trekken. Dit was de werking vroegah in de tijd van de DVS200. Maar goed, de techniek staat niet stil natuurlijk en die kennis is in mijn geval wat dit onderwerp aangaat niet per se actueel. Ik ga eens op zoek naar wat documentatie erover om mijn kennis wat meer op peil te brengen.


@wjb,

Een snelle duik in de wereld van DVS leert me het volgende: We hebben het allebei vaut 😋 (en toch ook een beetje goed)

Als ik het goed heb gezien hanteert Devolo een CSMA/CA protocol. Dit zorgt ervoor dat er meerdere adapters met elkaar tegelijk kunnen babbelen. Echter, dit doen ze dan op de individueel beschikbare subkanalen. Afhankelijk van wie er aan het babbelen is wordt de beschikbare snelheid actief verdeeld op de luisterende adapters. Dit zorgt voor een continue werking/communicatie, maar is daarmee ook bepalend voor de snelheid die de set kan aanhouden.

En vanuit die optiek heb jij meer gelijk dan ik, ware het niet met iets andere cijfers. Maar hoe groter de set (in aantal natuurlijk en niet in omvang) des te  lager de onderlinge snelheid.

Conclusie: Altijd bekabelen 😇 (persoonlijke insteek)


Het echte super grote probleem zit hem in het 230 volt netwerk.

Als dat 100% schoon is, werken de DVS perfect.

MAAR het 230 volt netwerk is alles behalve schoon (ook nooit echt geweest).

 

De verstoringen op het 230 volt netwerk worden o.a. veroorzaakt door:

TL lampen

Spaarlampen

Slechte LED lampen (heeft niets met de prijs te maken, helaas)

Föhn

Telefoon laders en eigenlijk ook alle andere laders.

Voedingsadapters (volksmond stroom adapter genoemd)

etc.

 

Helemaal met je eens @TijtheMan 

Alles bekabelen met goede UTP (CAT5E of CAT6) kabels is het beste.

Je kan de coax kabels door UTP vervangen.

En dit is ook het beste voor het milieu, want de adapters (DVS, Moca, etc.) verbruiken allemaal energie (volksmond stroom).

 

P.S.

Moca is een hulpstuk (adapter) om internet over coax te verzenden.

 

P.S. 2

Het is fout (niet vaut)

Je ziet een rode streep onder het woord als het niet in de spellingslijst staat.😉

En dan denk jij, ja maar je weet wat er staat, in dat geval is deze zin dan goed:

Hei hout fan mei. 

 


Hei hout fan mei. 

Ic nied fan jauw🤣


 

P.S. 2

Het is fout (niet vaut)

Je ziet een rode streep onder het woord als het niet in de spellingslijst staat.😉

En dan denk jij, ja maar je weet wat er staat, in dat geval is deze zin dan goed:

Hei hout fan mei. 

 

@joop2011,

Mijn schrijfwijze ‘ vaut’ was bedoeld om een nadruk te leggen. Ik ben me terdege bewust van de correcte schrijfwijze 😉

Ter aanvulling: P.S. wordt als alternatief gegeven op het initieel correcte PS. Gaan we een stap verder en nemen we ‘P.S. 2’ onder de loep, dan is de correcte schrijfwijze hiervoor PSS (post super scriptum) 😜


Dank voor uw info

mvg