Skip to main content
Vraag

LG CX Magic Remote niet te koppelen met DIW7022 TV+ Box

• April 22, 2025
  • 12 reacties
  • 321 keer bekeken

Goedenavond,

Nu naar iets meer dan een jaar geforceerd moeten overstappen op de DIW7022 setupbox, nadat mijn tv stuk was gegaan en er even geen stroom op de oude HMB2260 heeft gestaan, welke nu dus geblokkeerd is..Destijds de oude in gebruik gehouden omdat ik totaal niet tevreden was/ben met de DIW7022.

Na initiële installatie lijkt alles goed te werken behalve het feit dat de LG magic Remote niet te koppelen is  te krijgen met deze setupbox. Dit was toen die net uitkwam ook al het geval en had toch ondertussen wel verwacht dat KPN dit wel gefixed zou hebben, maar helaas. Je zou dan denken, nou dan koppel je toch de KPN remote met je TV..ja..nou nee..want dat werkt dus ook voor geen meter. Automatische instellingen niet, handmatige instellingen niet want vervolg stappen krijg je gewoon niet na het selecteren.

Resultaat is dat je dus nu 2 remotes moet gebruiken om even rustig tv te kunnen kijken..best wel Irritant.

Mijn vraag is eigenlijk of er ondertussen al een soort van omweg is om dit toch gekoppeld te krijgen of om de oude HMB2260 weer gedeblokkeerd te krijgen..Die heb ik namelijk toch echt wel liever dan dat onding van een DIW7022.

12 reacties

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 23, 2025

Hoi ​@SyraW, met twee afstandsbedieningen TV kijken is inderdaad ook onhandig. Ik denk dat het meest realistische is dat we de KPN afstandbediening werkend krijgen, zodat je in principe de LG Magic Remote niet meer nodig bent.

Ik kan er niet veel over vinden, maar volgens mij is de LG Magic Remote ook echt specifiek voor LG en WebOS ontworpen, en dus niet echt te koppelen aan Android TV.

Welke TV heb je? Wellicht dat je via onderstaande stappen de afstandbediening kan koppelen? Mocht je ergens tegen aanlopen: laat gerust weten. Dan denken we met je mee.

https://www.kpn.com/service/televisie/afstandsbediening/instellen

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 23, 2025

Hoi ​@SyraW, met twee afstandsbedieningen TV kijken is inderdaad ook onhandig. Ik denk dat het meest realistische is dat we de KPN afstandbediening werkend krijgen, zodat je in principe de LG Magic Remote niet meer nodig bent.

Ik kan er niet veel over vinden, maar volgens mij is de LG Magic Remote ook echt specifiek voor LG en WebOS ontworpen, en dus niet echt te koppelen aan Android TV.

Welke TV heb je? Wellicht dat je via onderstaande stappen de afstandbediening kan koppelen? Mocht je ergens tegen aanlopen: laat gerust weten. Dan denken we met je mee.

https://www.kpn.com/service/televisie/afstandsbediening/instellen

Het is een LG oled 65CX6LA tv. De LG magic remote is juist door LG ontwikkeld om zoveel mogelijk samen te werken met verscheidene setupboxen, waaronder die van KPN. staat namelijk gewoon in het lijstje van LG zelf. Het werkt verder ook gewoon perfect op de oude setupbox, enkel de nieuwe DIW7022 is een ander verhaal. Deze weigert ook maar iets met deze remote te willen doen.

Die stappen in de link heb ik dus al uitgevoerd en daar gebeurt dus niks. Als ik automatisch kies krijg ik geen verdere vervolgstappen van de setupbox, als ik manueel instellen kies idem dito.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 23, 2025

Ik lees in onderstaande topic dit:

Op Lg TV stel SimpLink in op Aan.

Op DiW7022 (TV+) naar Instellingen >Apparaat >Apparaatvoorkeuren >Weergave en geluid > HDMI CEC > CEC Switch aanzetten

Ook in dit topic vind ik het een en ander, wellicht vind je hier wel je antwoord:

Wij hebben volgens mij ook een LG Magic remote, maar gebruiken deze vrijwel niet. We gebruiken vooral de witte. Met de afstandbediening van KPN kunnen we de box én TV aanzetten en met HDMI CEC switcht ‘ie meteen automatisch over naar deze HDMI input. Geen gedoe dus met twee afstandbedieningen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

@SyraW Ik ben toch nog even op onderzoek gegaan. Wij hebben blijkbaar ook een LG Magic Remote. Met HDMI CEC aan kan ik deze afstandbediening gebruiken in het KPN kastje. Werkt prima, al werkt niet alles zoals de cijfertoetsen. 

HDMI CEC moet je in de instellingen van LG ook aanzetten; Instellingen > Algemeen > Externe apparaten > HDMI-instellingen > SIMPLINK (HDMI-CEC)

Vervolgens moet je ook in de KPN TV+ (Sound)Box HDMI CEC aanzetten. Dus in de tv+ omgeving naar instellingen > Beeld > HDMI CEC instellingen > “HDMI CEC inschakelen” aanvinken.

Wanneer ik de TV uit druk, gaat het KPN boxje ook uit. Doe ik de TV aan, gaat de box niet aan. Als ik met mijn afstandbediening muis over de HDMI Input ga, start ie wel. Of als ik er meteen op klik.

Hopelijk kom je hiermee verder op weg! Ondanks dat dit best oke werkt, gebruiken wij de witte afstandbediening vooral.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

HDMI CEC = apparaten kunnen onderling elkaar bedienen

Zowel je LG als de DIW7022 ondersteunen dat. Het moet dus kunnen werken. ​@SyraW 

LG noemt HDMI CEC : SimpLinc

Hier kan ik bijvoorbeeld de afstandsbediening van de Sony (uit 2016), Philips (uit 2012) en de Samsung (uit 2019) gebruiken voor de DIW7022. Alleen bij de Sony worden ook de p+ en p- toetsen ondersteund. De cijfers werken met alle 3 deze merken.

Zie verder de heldere uitleg met foto's van ​@ikheetjeff .

HEEE! Heb jij de Soundbox ikheetjeff??

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 26, 2025

Goedemorgen ​@SyraW , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)
Is het uiteindelijk nog gelukt met behulp van de informatie uit het bovenstaande bericht van ​@ikheetjeff ? Zoals Peter hierboven ook al aangeeft, zou dit moeten kunnen werken. Hopelijk is het inmiddels gelukt en zo niet, horen we dat natuurlijk ook graag zodat we verder met je mee kunnen denken!

Tessa Velthuizen
Nieuwkomer

Na heeeeeel lang dimdammen en het lezen van forums is het mij eindelijk gelukt! Na het aanzetten van de CEC op de tv zelf en de kpn+ box kon ik alles weer met de magic remote! 

Hierbij is het wel belangrijk om te vermelden dat het zappen niet meer gaat via de orginele ch^ knoppen. Je moet nu met de pijltjes rondom de scrol knop zappen.

Ik moest 2x omlaag drukken en kreeg toen de optie om tussen zenders te scrollen! Blij dat alles weer met 1 afstandsbediening kan 🥳

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 22, 2025

Fijn dat het weer gelukt is ​@Tessa Velthuizen .

Ik moest 2x omlaag drukken en kreeg toen de optie om tussen zenders te scrollen! Blij dat alles weer met 1 afstandsbediening kan 🥳

Op mijn Samsung lukt het met de minigids (ik denk dat je die bedoelt) ook direct met de “ok” knop van de Samsung remote. Dan krijg je direct de minigids, als tenminste de voortgangsbalk niet in beeld is.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 24, 2025

Hoi @Tessa Velthuizen en welkom hier op onze Community :)

Na heeeeeel lang dimdammen en het lezen van forums is het mij eindelijk gelukt! Na het aanzetten van de CEC op de tv zelf en de kpn+ box kon ik alles weer met de magic remote! 

Hierbij is het wel belangrijk om te vermelden dat het zappen niet meer gaat via de orginele ch^ knoppen. Je moet nu met de pijltjes rondom de scrol knop zappen.

Super om te lezen dat je alles weer kunt bedienen met 1 afstandsbediening en ook fijn dat je dit hier nog even met ons hebt willen delen, top!

• Nieuwkomer
  • October 6, 2025

Helaas werkt het bij mij niet. Twee LG TV’s die niet goed te bedienen zijn. Inmiddels uren met zeer behulpzamen KPN medewerkers aan de telefoon gezeten maar beide opties werken niet goed dus gejogel met afstandsbedieningen en maar naar een andere provider omzien vrees ik. Teleurstellend dat anno 2025 leveranciers dit niet geregeld krijgen. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 7, 2025

Goedemorgen ​@IToni , bedankt voor jouw reactie en welkom hier op onze Community!

Enorm balen natuurlijk dat het in jouw geval niet werkt, kan me goed voorstellen dat het gebruik van meerdere afstandsbedieningen niet ideaal is. Had je dit topic ook al eens bekeken? Hier vind je hopelijk nog wat nieuwe tips & trucs die je nog niet hebt geprobeerd en hoop oprecht dat je hier alsnog de oplossing vindt 🙏🏻

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 24, 2025

Hallo jan kpn moderator

ook ik heb een probleem met de magic controller afstandsbediening van LG ik heb sins 2 jaar de LG 55qned816re tv 2 jaar geleden een nieuwe DIW 7022 gekregen van de kpn ik heb destijds contact gehad met de kpn en die persoon heeft destijds mij geholpen om de tv box+ via de LG afstandsbediening in te stellen alles heeft tot afgelopen week perfect gewerkt ik heb nu een nieuwe box gehad en krijg de LG afstandsbediening niet meer werkend veel gelezen op community.kpn 

ik vind het erg vreemd dat kpn mensen niet de vrijheid geeft om zelf te bepalen welke afstandsbediening ze willen gebruiken ik ben zelf al geen voorstander van android ook kan ik niet de gewenste apps op de kpn box zetten die ik wel op de LG tv kan zetten maar die weer niet via de afstandsbediening van de kpn kan gebruiken 

en de afstandsbediening van de kpn is een log ding dat niet met 1 hand is te bedienen en wat ik bij vrienden zie is dat ie na een bepaalde tijd vies wordt 

ook ik loop te overwegen om naar een andere provider over te stappen alleen al om de keuze vrijheid van afstandsbediening en daar bij het contact met kpn wat vreselijk is 

mvg