Skip to main content

Beste allemaal

Ik lees in meerdere artikelen dat er problemen zijn met de KPN TV box en een LG TV met WebOS.
Het gaat van ruim een jaar oud tot afgelopen maand. (ik ben overigens pas sinds een maand KPN klant)
Het probleem dat wanneer de kpn box vanuit “snelle modus” aangezet word er geen HDMI verbinding tot stand komt met de LG tv ongeacht welke HDMI kabel (€5 - €100) of poort je ook gebruikt.
Ook de KPN box een “frisse start” geven oftewel complete reset kun je ook 100x doen maar geeft geen resultaat. In ieder geval niet van lange duur.
Het antwoord “bel support van LG want het ligt aan je tv” vind ik ook wat kort door de bocht omdat ik met geen enkel ander apparaat problemen heb (chromecast, PS5, Nintendo Switch, en mijn Ziggo Box die ik voor KPN had.)

Ik lees ook nog iets over CEC instellingen en deep colour mode uitzetten wat dan weer voor sommige gebruikers even werkt maar ik wil geen 4 zappers moeten gebruiken anno 2023 om mijn spullen aan te zetten 🙂 dus CEC is wel fijn om aan te hebben staan. Deep color uitzetten hielp bij mij ook maar even.

Ik heb ook de tv al compleet gereset en dat hielp ook niet. tv draait op laatste firmware.
Wat werkt is de KPN box in eco mode zetten, wat vervolgens al je andere hardware die via HDMI en CEC aan moet laten gaan met 1 knop de vernieling in werkt. Of je haalt steeds de stekker uit de KPN box en start hem opnieuw op dat werkt altijd maar is natuurlijk helemaal geen oplossing.

Het is voor mij niet “direct” een onoverkomelijk probleem want ik heb mijn chromecast met Google TV nog die via dezelfde HDMI poort overigens wel super werkt. Alleen is de ITV app een stuk minder dan de TV box en sinds de laatste update is het beeld ook beter. Ik zou het wel fantastisch vinden als er ergens een slimmerik is bij KPN of op dit forum die voor alle mensen met dit issue een, liefst eerlijk, antwoord kan geven. Hierbij is “ja we kennen het probleem maar we krijgen het “nog” niet opgelost is dat ook een antwoord :-)

Uiteraard zou een oplossing helemaal fantastisch zijn of in ieder geval een hele goede workarround.
Lang verhaal lees ik net :-)

Alvast dank!

Groet M.

Beste MPZeist

Ik ervaar de zelfde issues op mijn LG toestellen ik heb er vier de oudste 4 jaar de nieuwste 6 mnd.

Allemaal opstarten zonder beeld.

Enige work a round is stekker eruit voorlopig en opnieuw laten booten.

Wat beter gaat is de eco stand even op aanzetten maar daar ben je al mee bekend.

Ik heb dit inmiddels meerdere malen aangeven hier op het forum dus je bent niet de enige.

ik ben ook met je eens dat dit geen LG issue is maar een KPN issue.

Goede beta testen hadden dit moeten opmerken.

mvg

 


Hoi @mpzeist .  Ik heb zelf ook een LG tv en ervaar het dan weer niet.  Dat zegt natuurlijk niet zoveel en uiteraard moeten we hier aandachtig naar kijken.

Heb je ook al eens geprobeerd om de beeldinstellingen van TV+ aan te passen?  En bijvoorbeeld de box ‘vast’ te zetten op 4k 59,99Hz.  ( ik noem maar wat. er zijn tig opties).

Ik ben even benieuwd wat ie dan doet? 

(nog een extra vraagje:  Je hebt verschillende HDMI poorten geprobeerd en de bijgeleverde HDMI kabel gebruikt? )


Hi Erwin

Ik heb zowel de bijgeleverde HDMI kabel geprobeerd maar ook belachelijk dure. Ook de kabel van de PS5 (super HDMI kabel bijgeleverd door Sony) getest maar hetzelfde resultaat terwijl alles wat ik op PS5 doe prima werkt. Het lijkt er zowaar op dat ik nu een setup heb die in ieder geval geen reset van de box nodig heeft maar een keer switchen van HDMI poort op de tv genoeg is om beeld te krijgen en dat is achter een Philips Hue syncbox die dan weer aan de tv aangesloten zit. Die syncbox doet dus, zoals het nu lijkt, iets met het signaal waardoor de tv het weer goed vind. Heel vreemd. 

Blijft staan dat de KPN box dus iets in het signaal heeft zitten waardoor mijn LG oled C1 tv het niet meer snapt.

Wat ook nog wel het melden waard is, is dat de tv wel ziet dat er iets aan de HDMI poort zit omdat de tv verspringd naar de poort waar de box aan zit als je hem aan zet.…

Dat vastzetten van de frequentie kan ik nog wel proberen…

Groet Mario


Dat vastzetten van de frequentie kan ik nog wel proberen…

Groet Mario

Hier ben ik even benieuwd naar


Hi Erwin

Ik heb zowel de bijgeleverde HDMI kabel geprobeerd maar ook belachelijk dure. Ook de kabel van de PS5 (super HDMI kabel bijgeleverd door Sony) getest maar hetzelfde resultaat terwijl alles wat ik op PS5 doe prima werkt. Het lijkt er zowaar op dat ik nu een setup heb die in ieder geval geen reset van de box nodig heeft maar een keer switchen van HDMI poort op de tv genoeg is om beeld te krijgen en dat is achter een Philips Hue syncbox die dan weer aan de tv aangesloten zit. Die syncbox doet dus, zoals het nu lijkt, iets met het signaal waardoor de tv het weer goed vind. Heel vreemd. 

Blijft staan dat de KPN box dus iets in het signaal heeft zitten waardoor mijn LG oled C1 tv het niet meer snapt.

Wat ook nog wel het melden waard is, is dat de tv wel ziet dat er iets aan de HDMI poort zit omdat de tv verspringd naar de poort waar de box aan zit als je hem aan zet.…

Dat vastzetten van de frequentie kan ik nog wel proberen…

Groet Mario

Beste MPzeist

Ik herken het gedeelte van zwart beeld met opstarten daar heb ik inmiddels een work around voor.

Maar wat ik mij even afvraag is het verhaal van de Philips Hue syncbox.

Ik heb zelf een syncbox gehad op mijn LG en heb hem uiteindelijk weg gedaan om dat ik veel problemen had met het opstarten de ene keer wel de ander keer niet dus dat heeft mij doen besluiten de box weg te doen.

Nou wil ik niet suggeren dat je de box weg moet doen maar wellicht is het een idee om de syncbox eens los te koppelen en dan eens te kijken hoe de STB dan werkt.

Als het issue dan er niet is weet wat de storende factor is blijft het probleem moeten we verder zoeken.

Mijn inschatting is dat de syncbox de storende factor is.

Test het eens en zet STB op eco -beeldweergave op automatische -CEC aan op STB op onderste vinkje na en zonder Syncbox dan testen in deze config.

Ps vooruit lopend op een andere oplossing ik heb wel eens tekort aan HDMI aansluitingen gehad, meer dan 4 apparaten, ik heb toen een 4K HDMI switch gekocht deze stuurde al de aangesloten apparatuur perfect aan.

Wellicht als bovenstaande geen duidelijkheid geeft je in deze richting kan denken.

Suc6


Ik herken veel van deze problemen, ik heb zelf ook een LG WebOS tv (nanocell), deze problemen zijn bij mij ook verdwenen door de TV+ in ECO modus te zetten. Het CEC probleem herken ik niet, de HDMI-CEC blijft bij mij gewoon werken als de TV+ in ECO modus staat.

Mogelijk dat het hier om een OLED specifiek probleem gaat.
Heeft u de TV al opnieuw opgestart in de zin van stekker 30 seconden uit het stopcontact, dit zou mogelijk het CEC probleem kunnen oplossen.

Het probleem dat er geen verbinding gemaakt kan worden kan veroorzaakt worden door de HDR, de KPN TV+ instellen op SDR zou dit mogelijk kunnen verhelpen, helaas wel met het nadeel dat u de HDR functionaliteit verliest.


Beste mensen…

Ik reageer even in het algemeen op een aantal opmerkingen van verschillende mensen.

Allereerst heb ik nu verschillende vaste resoluties op de tv box getest dus 4k/59hz en 4k/50hz maar dat lijkt ook geen oplossing te zijn.

Ik heb in het begin er geen syncbox tussen gehad alleen tussen mijn chromecast en de tv maar de kpn box zat rechtstreeks op de tv. Het probleem lijkt overigens met de syncbox ertussen minder erg te zijn raar maar waar.

Ik heb nog niet getest om HDR uit te zetten maar goed je hebt geen dure 4k oled tv om vervolgens op 720p en sdr tv te gaan kijken omdat je stb het niet doet hahaha 😀

Ben nog steeds dingen aan het proberen maar nog zonder suc6 soms gaat het 2 dagen goed en dan is het weer mis...ben benieuwd of de oplossing wellicht in een nieiwe firmware komt.

Tot dan de chromecast met itv gebruiken

Thanx voor het meedenken!

Groet Mario


@mpzeist 

HDR heeft niets met 1080p of 720p te maken.

HDR is een extra voor de witwaarde (contrast) en kleurverzadiging in het beeld.

En als je HDR op SDR zet, kan je nog steeds 4K via de DIW720 kijken.

 

HD (full HD) 1080P

HD (ready) 720P

(dus zonder de R erachter).

 

Zie ook hier en hier.


Beste mensen…

Ik reageer even in het algemeen op een aantal opmerkingen van verschillende mensen.

Allereerst heb ik nu verschillende vaste resoluties op de tv box getest dus 4k/59hz en 4k/50hz maar dat lijkt ook geen oplossing te zijn.

Ik heb in het begin er geen syncbox tussen gehad alleen tussen mijn chromecast en de tv maar de kpn box zat rechtstreeks op de tv. Het probleem lijkt overigens met de syncbox ertussen minder erg te zijn raar maar waar.

Ik heb nog niet getest om HDR uit te zetten maar goed je hebt geen dure 4k oled tv om vervolgens op 720p en sdr tv te gaan kijken omdat je stb het niet doet hahaha 😀

Ben nog steeds dingen aan het proberen maar nog zonder suc6 soms gaat het 2 dagen goed en dan is het weer mis...ben benieuwd of de oplossing wellicht in een nieiwe firmware komt.

Tot dan de chromecast met itv gebruiken

Thanx voor het meedenken!

Groet Mario

Ik gaf al aan dat de syncbox wat met je instellingen doet waar je niet blij van wordt.

Je geeft nu dus aan dat zonder Syncbox niet beter gaat.

Mijn voorstel zou zijn probeer eens een 4K hDMI switch en sluit alles daar op aan.

Mocht dit niet werken kan je het apparaat altijd terug sturen.

Ik had een syncbox ivm Ziggo niets anders dan problemen.

Toen ik er een switch tussen plaatsten ging het beter.

Hoe dit met KPN gaat gaf je al aan mijn advies zoals ik al aangaf doe iets aan de Syncbox.


Hoi Joop 

Ik weet wat het allemaal is zie ook de smiley in mijn reactie...het gaat erom dat je meerdere workarounds krijgt die allemaal slechter beeld als resultaat hebben en dat vind ik wel grappig vandaar mijn, een beetje aangedikte, reactie. Het is hetzelfde wanneer je een dure audio dolby atmos set koopt die iets vreemds doet en dat mensen dan zeggen dat het op mono allemaal prima werkt 😂

We maken er maar het beste van...ik vind het alleen jammer want die tvbox is in potentie echt super en dat er dan net met mijn merk tv een probleem is dat is jammer en als het nu van een onbekend hokkiewokkie merk was maar LG is toch tegenwoordig wel een prima merk.

Greetz

Mario


@mpzeist

HDR heeft niets met 1080p of 720p te maken.

HDR is een extra voor de witwaarde (contrast) en kleurverzadiging in het beeld.

En als je HDR op SDR zet, kan je nog steeds 4K via de DIW720 kijken.

 

HD (full HD) 1080P

HD (ready) 720P

(dus zonder de R erachter).

 

Zie ook hier en hier.

Hoi @joop2011 ,

Ik denk dat @mpzeist het anders bedoelt dan jij het hier formuleert. Bij mijn weten zijn er geen SD, HD of Full HD TV's met HDR, wel? Met andere woorden, je schaft geen 4K TV mét HDR functionalteit aan om die functionaliteit alsnog te moeten deactiveren in de KPN TV+ Box.
HDR (High Dynamic Range) geeft een grotere kwaliteitsverbetering dan de hogere resolutie, IMHO.

Overigens ervaar ik geen problemen met HDMI CEC en LG. Waarschijnlijk omdat alles via de AV receiver aangesloten is. Helaas geeft dat weer een hoop andere problemen.


@dmutsaers

Jawel, er zijn Full HD uitzendingen met HDR.

Dat heet Ultra HD en is 1080P

Zie o.a. hier. 

Kanaal 690 op de Arris VIP 5202 en ik denk ook kanaal 690 op de DIW7022

ESPN kanaal 1  UHD.

 

Dat deactiveren op de DIW7022 is een tip, omdat er problemen zijn.

Als die problemen met een update zijn opgelost, kan je HDR weer aanzetten.

Zie hier om updates DIW7022 te volgen, je kan je er ook op abonneren. 


Heren

Het gaat mij eigenlijk niet eens zozeer om tv kijken de kwaliteit van de tv uitzendingen haalt toch bij 9 van de 10 programma's  de beeldkwaliteit niet die je tv aan kan.

Het vervelende is dat als je de kwaliteit in de tvbox naar beneden schroeft dat ook ten koste gaat van je beeld op netflix en disney+ b.v.  Is hetzelfde voor audio trouwens. En daar is wel heel veel content met 4k hdr en dolby vision en atmos en noem maar op. En als je daar veel naar kijkt wil je de kwaliteit zoals het bedoeld is. Ik kijk nu dus heel veel via mijn chromecast 4k en dat werkt super alleen, en daar ben ik weer, die kpn box is eigenlijk een google tv box maar dan beter dus ik zou liever alleen de kpn box gebruiken. In ieder geval met tv kijken en terugkijken is de box vele malen beter dan de app die ik op de chromecast moet gebruiken.…

Greetz

Mario

 


Het vervelende is dat als je de kwaliteit in de tvbox naar beneden schroeft dat ook ten koste gaat van je beeld op netflix en disney+ b.v.  Is hetzelfde voor audio trouwens. En daar is wel heel veel content met 4k hdr en dolby vision en atmos en noem maar op.

 

@mpzeist Ik snap je helemaal! De kwaliteit van de TV uitzendingen kan me eigenlijk ook niet zo heel veel schelen. Het is wel een groot minpunt dat door de rare fratsen van de KPN TV+ Box de instellingen voor de apps ook niet optimaal zijn.

@joop2011 Bij mijn weten zijn Ultra HD en 4K verschillende benamingen voor dezelfde resolutie:
Ultra-high-definition television - Wikipedia
Maar inderdaad, Full HD + HDR bestaat wel. Ik ben het alleen nog niet (bewust) tegengekomen 😉


@dmutsaers

Ultra HD is 1080P met HDR

4K is 2160P met of zonder HDR

Dus beide hebben een andere resolutie. 

 

HDR is namelijk een toevoeging voor het contrast en kleurdiepte.

Niet alle programma's hebben HDR, ook niet op Disney+, Netflix etc.

Voor Netflix moet je zelfs € 4,-- per maand extra betalen. 

 

HDR heeft dus NIETS met resolutie te maken.

 

UHD zie kanaal 690

ESPN zend daar in UHD

Dat is dus GEEN 4K, maar HD met HDR.

 

Zie ook de links die ik eerder had vermeld. 

 

Zie bij updates , dan kan je zien wanneer het probleem wordt opgelost.

Je kan je hierop abonneren.

Updates zijn er op voor de DIW7022 om de 2 weken.


Beste moderators,

Ik zit dit topic helemaal te lezen en vraag me af wat dat geneuzel over wie gelijk heeft over 4K, HDR en UHD toevoegt aan de oplossing van het probleem van de auteur, het is net zo off topic for mij als dit bericht. 


En ik maar denken dat ik de enige ben met dit probleem..lijkt dus een probleem te zijn tussen LG en de TV+ Box.

 

Ik ben sinds vorige week dinsdag overgestapt van Ziggo naar KPN en irriteer me mateloos aan dit probleem. Elke keer met aanzetten van de Box geen signaal. Op (oude) Samsung tv geen enkel probleem. Zelfs de box omgewisseld omdat ik dacht dat het daar aan lag..

HDMI CEC lijkt wel goed te werken want de tv gaat wel aan en uit. 

Ik heb nu als test de HDMI CEC op de TV+ Box uitgezet en het lijkt met deze workaround te helpen. Je moet dan natuurlijk de Box en de TV wel apart van elkaar aanzetten maar dat kan natuurlijk allemaal met de KPN afstandsbediening.

 

Hopelijk snel een permanente oplossing voor dit probleem 👍


@Supernovasx Ik hoef de box dus niet om te wisselen😁 ik was ook al bang dat dat geen zin zou hebben.
Ik ben wel benieuwd of de instelling die jij nu gebruikt inderdaad blijft werken.

Ik was al wel aan het stoeien geweest met de CEC instellingen maar ik wet niet meer of ik nu deze combi ook al had geprobeerd. En als de workaround voor nu even de tv apart aanzetten is dan kan ik daar wel mee leven en stop ik met prutsen aan de instellingen.

Inderdaad hopelijk snel een fix van KPN voor dit probleem er lijken toch mensen zat te zijn met dit probleem. 👍🏼


@SupernovasxIk hoef de box dus niet om te wisselen😁 ik was ook al bang dat dat geen zin zou hebben.
Ik ben wel benieuwd of de instelling die jij nu gebruikt inderdaad blijft werken.

Ik was al wel aan het stoeien geweest met de CEC instellingen maar ik wet niet meer of ik nu deze combi ook al had geprobeerd. En als de workaround voor nu even de tv apart aanzetten is dan kan ik daar wel mee leven en stop ik met prutsen aan de instellingen.

Inderdaad hopelijk snel een fix van KPN voor dit probleem er lijken toch mensen zat te zijn met dit probleem. 👍🏼

 

Nee de box wisselen heeft geen enkele zin. Ik heb gewoon de HDMI CEC helemaal uitgezet. Tot nu toe (misschien is het nog te vroeg om te zeggen) heb ik op deze manier elke dag gewoon netjes beeld :-D


@mpzeist, hoe gaat het bij jou? Sinds ik de HDMI cec heb uitgezet op de box en de box en de tv apart aanzet gaat het eigenlijk altijd goed bij mij.

Hoop wel dat het snel opgelost is, want als de cec weer werkt met de LG tv dan kan ik alles aan en uit zetten met een commando via Google Homs of een routine.


@Supernovasx ik ben een paar dagen weg dus ik heb nog niet kunnen testen helaas. Zodra ik wat resultaten heb dan post ik het hier weer.

Groet Mario


@Supernovasx Ik heb deze en nog een andere settings getest maar bij mij blijft het verkeerd gaan helaas.

Werkt het bij jou nog steeds wel goed?

Groet Mario


@mpzeist. Jammer om te horen! Bij mij werkt het met deze setting perfect. Ik heb nog nooit geen signaal gehad op deze manier. Even ter controle. De Afstandsbediening is wel goed ingesteld voor je LG TV en de tv gaat ook aan / uit met de afstandsbediening van KPN? HDMI CEC compleet uit?


@Supernovasx yes de tv gaat wel aan en uit met de kpn zapper. Even nog maar een keer dubbel check:

 

KPN BOX = CEC volledig uit

LG TV = CEC staat aan (anders schakeld mijn LG soundbar weer niet mee aan pfff 😒😄)

groet Mario


@mpzeist, zo staan mijn instellingen ook exact…. Vreemd?


Reageer