Skip to main content
Beantwoord

Lipsync niet goed op hogere kanalen op DIW7022

• January 18, 2026
  • 8 reacties
  • 53 keer bekeken

De lipsync op deze ontvanger is een drama, ongeveer vanaf het zendernummer waar Discovery start loopt deze soms meer soms minder ongelijk. Het maakt hierbij niet uit of ik het geluid richting de TV afspeel via HDMI of via de audio installatie. Als ik het via instellingen gelijk laat lopen op een kanaal als Discovery, dan loopt het op de lagere kanalen niet meer gelijk. Ik heb de laatste versies van de software geinstalleerd. Is al tijden zo, ik dacht zal het nu maar eens melden. Het is al een een ontvanger die zeer gebruiks onvriendelijk is, maar dit zorgt ervoor dat ik overweeg ermee te gaan stoppen. Is via deze weg een oplossing beschikbaar? 

Beste antwoord door Arjan van B

Wat als je bij de lagere zendernummers even pauzeert? Begint het probleem op die zenders dan ook?

Niet dat ik een oplossing heb (hooguit een workaround), maar ik vraag me af of het verschil misschien zit in het zogenaamde “multicast” (gebruikt voor live kijken bij de meeste zenders) en “unicast” (gebruikt bij pauzeren/terugkijken/opnames, en live kijken bij minder bekeken zenders). Als je een keer pijltje omlaag drukt om de informatiebalk te zien, dan zie je “LIVE” (hoofdletters) voor multicast, of “Live” voor unicast.

Standaard staat de TV+ Box op stereo. Heb je dat wel eens veranderd?

8 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 18, 2026

Wat als je bij de lagere zendernummers even pauzeert? Begint het probleem op die zenders dan ook?

Niet dat ik een oplossing heb (hooguit een workaround), maar ik vraag me af of het verschil misschien zit in het zogenaamde “multicast” (gebruikt voor live kijken bij de meeste zenders) en “unicast” (gebruikt bij pauzeren/terugkijken/opnames, en live kijken bij minder bekeken zenders). Als je een keer pijltje omlaag drukt om de informatiebalk te zien, dan zie je “LIVE” (hoofdletters) voor multicast, of “Live” voor unicast.

Standaard staat de TV+ Box op stereo. Heb je dat wel eens veranderd?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

ik zal hier eens naar kijken, kan met niet voorstellen dat KPN hier geen weet van heeft dus los het dan gewoon op zou ik zeggen. maar wel bedankt voor de tip !

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wij hebben dit in het vizier ​@Hendrik6073 maar er zijn nog teveel variabelen om te zeggen waar het zit. Ik zie dit ook niet bijzonder veel voorbij komen. ​@Arjan van B noemt al een paar goede tips. Kun je ook toelichten wat voor apparatuur je precies gebruikt en hoe je alles aangesloten hebt zitten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2026

Wij hebben dit in het vizier ​@Hendrik6073 maar er zijn nog teveel variabelen om te zeggen waar het zit. Ik zie dit ook niet bijzonder veel voorbij komen. ​@Arjan van B noemt al een paar goede tips. Kun je ook toelichten wat voor apparatuur je precies gebruikt en hoe je alles aangesloten hebt zitten?

Ja ik zal binnenkort even de precieze configuratie posten

• Helper
  • February 18, 2026

Hi,

Vanaf het moment dat ik deze dingen voor het eerst aangesloten heb heb ik problemen met de DIW7022 kastjes. Alle workarounds die hier op het forum en door KPN medewerkers worden aangedragen zijn mijns inziens puur ontwijkend en ontkennen de kern van het probleem: die kastjes deugen gewoon niet. Mijn stelling is: niet iedereen merkt het blijkbaar als het beeld en geluid van je TV niet helemaal synchroon loopt, anders zou dit probleem al lang bij Radar voorbij zijn gekomen. 

Het simpele feit alleen al dat de geluidsvertraging voor terugkijken veel ernstiger is dan voor live kijken zou voor iedereen die een beetje technisch inzicht heeft tot maar 1 conclusie moeten leiden: het probleem zit IN de software van die kastjes zelf en niet in de router, kabels, de magnetron van de buurman of je TV of soundbar…

Het is onbegrijpelijk dat na 2 jaar ellende KPN nog geen nieuwe kastjes heeft want de vorige generatie van oa. Arris gaven NOOIT problemen. 

Vanaf het begin heb ik deze problemen, bij beide kastjes en ondanks alle ‘oplossingen’ die ik tot nu toe aangereikt heb gekregen van KPN/forumexperts:

• Het geluid loop achter op het beeld 
  • De Netflix app blijft ontzettend vaak hangen op 0% bij het afspelen van een film
  • Spontane resets
  • Ineens is het beeld van het startscherm in een zeer lage resolutie, alleen een reset helpt dan 
  • Bij het terugkijken stopt het geluid een aantal seconden op het moment dat de uitzending naar het volgende programma in het menu overspringt

Herken je dit ook, laat dan vooral een reactie achter want KPN komt vast weer met de standaard onzin oplossingen als ‘heb je het modem als eens gereset’?  Heb je hem al eens terug gezet naar fabrieksinstellingen? Dus svp laat dit soort onzin oplossingen achterwege want het helpt gewoon toch niet om een structureel probleem op te lossen.

PS: Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of er wellicht verschillende hardware versies zijn van dit kastje, en of het wellicht zou helpen om toch eens een nieuwere versie ervan te laten opsturen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

ik moet nog even op een rij zetten hoe mijn aansluitingen zijn en wat ik al geprobeerd heb. maar je hebt denk ik gelijk het is allemaal alleen maar uitvragen en het gevoel geven dat er wat aan gedaan wordt. het maakt bij mij niet uit of ik via HDMI het geluid pak of via optisch. Naar de TV of naar mijn Rotel versterker. Wel heb ik het idee dat het wisselt (zonder dat ik wat aanpas). Inmiddels is Paramount ook een drama, eerdt begon het een paar zenders hoger vanaf Discovery ongeveer. Het is dat ik geen TV addict ben, anders had ik de boel al lang opgezegd. 

• Helper
  • February 18, 2026

Hi,

Optisch werkt bij mij wel beter dan HDMI, maar het is niet ideaal om het zo aan te sluiten omdat een soundbar niet aan en uitgeschakeld kan worden via een optische verbinding. Het is een feit dat alles prima werkte met de Arris box, en het gedoe begon bij het aansluiten van de DIW7022 op precies dezelfde kabels. KPN zegt dan doodleuk:  “Dan gebruikt u toch gewoon de optische uitgang?” :D 

Ik betaal inmiddels een fiks bedrag per maand aan KPN voor alle services die ik afneem, van mobiel tot internet, het internet + TV deel loopt al tegen de 100 euro aan, is het dan te veel gevraagd om een box te verlangen waar je geen huilbuien van krijgt? 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Zoals ik al eerder schreef hebben we dit in het vizier, het speelt gelukkig niet bij alle klanten en er zijn vaak wel dingen die je in je opstelling kunt aanpassen om het op te lossen of verminderen. 

Lees vooral deze topics even door: