Skip to main content
Vraag

Live TV kijken van zenders NPO 1, 2, 3 en RTL zenders starten niet via Chromecast

• August 9, 2026
  • 24 reacties
  • 198 keer bekeken

Beste KPN,

​Ik ervaar een hardnekkig probleem met het live-kijken via de KPN TV+ app (op telefoon / Chromecast).

Het probleem:

• ​Live-tv kijken op de zenders NPO 1, 2, 3 en RTL 4, 5 start niet via de app en Chromecast.
  • ​Het programma blijft hangen of geeft een zwart scherm, waarbij in de speler de afleveringscode s2026, a221 verschijnt.
  • ​SBS 6 werkt wél direct live. Ook op mijn fysieke KPN TV-box spelen de zenders live wél zonder problemen af.

Wat ik al zonder succes heb geprobeerd:

• ​App geforceerd gestopt en cache/gegevens gewist.
  • ​App volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
  • ​Chromecast ontkoppeld en opnieuw verbonden.
  • ​Direct op het zenderlogo geklikt in plaats van de programmategel.
  • ​Datum/tijdinstellingen gecontroleerd en modem herstart.

​Het lijkt erop dat de app-backend voor NPO/RTL verouderde of onjuiste On-Demand metadata meestuurt (s2026, a221) in plaats van de directe live OTT-stream.

24 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2026

Welke chromecast gebruik je?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 10, 2026

Chromecast tv
Maar ik heb het probleem ook op de mobiele telefoon van mij en van mijn vrouw
Het probleem is niet bij mij thuis, maar aan de zijde van de KPN server

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 10, 2026

Je bedoelt een tv met Chromecast build-in?

Het probleem is niet bij mij thuis, maar aan de zijde van de KPN server

Waar baseer je dat op? Dan zouden er véél meer meldingen moeten zijn.

Ik ben nu bij mijn moeder en cast vrijwel dagelijks wel een van m'n opnames. 

Live tv hoef je toch niet te casten? Dat kijk je toch via de ontvanger? Of via de smart-tv kpn tv app IN die tv met Android-TV. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 10, 2026

Correct

Thuis kijk ik via de setup box

Maar op het terras via een Chromecast

De app weet dus niet of het een live stream is of een terugkijk actie

Aangezien het signaal voor setop box en tv app van verschillende servers komt

Kan er een probleem zijn bij de app welk niet bestaat bij de setopbox

Zoals ik eerder vermelde, het functioneert niet op de Chromecast tv met een eigen kpntv+ app

Maar ook niet op de mobiele telefoon

Gr Raoul

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 10, 2026

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. 

Je kijkt via een chromecast. Maar is dat nou een losse (zwarte puck)?

Of ingebouwd in de tv? In dat laatste geval: waarom download je niet gewoon de KPN TV+ app op de tv. Hoef je niet te casten. 😉

• Deelnemer
  • August 12, 2026

Beste KPN,

​Ik ervaar een hardnekkig probleem met het live-kijken via de KPN TV+ app (op telefoon / Chromecast).

Het probleem:

• ​Live-tv kijken op de zenders NPO 1, 2, 3 en RTL 4, 5 start niet via de app en Chromecast.
  • ​Het programma blijft hangen of geeft een zwart scherm, waarbij in de speler de afleveringscode s2026, a221 verschijnt.
  • ​SBS 6 werkt wél direct live. Ook op mijn fysieke KPN TV-box spelen de zenders live wél zonder problemen af.

Wat ik al zonder succes heb geprobeerd:

• ​App geforceerd gestopt en cache/gegevens gewist.
  • ​App volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
  • ​Chromecast ontkoppeld en opnieuw verbonden.
  • ​Direct op het zenderlogo geklikt in plaats van de programmategel.
  • ​Datum/tijdinstellingen gecontroleerd en modem herstart.

​Het lijkt erop dat de app-backend voor NPO/RTL verouderde of onjuiste On-Demand metadata meestuurt (s2026, a221) in plaats van de directe live OTT-stream.

Ik heb exact hetzelfde probleem. Helpdesk gebeld, zij gaven als advies de KPN TV+ app opnieuw installeren maar dat geeft niet het gewenste resultaat. Ik lees graag mee.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@RaoulHermans, op deze manier kijkt het niet fijn televisie. De problemen doen zich dus voor op het moment dat er met behulp van de chromecast gecast wordt vanaf een ander apparaat? Het is mij nog niet helemaal duidelijk of het probleem ook speelt op de mobiele apparaten zonder dat er dan gecast wordt met behulp van een chromecast. 

Als het probleem ook speelt via de TV+ app voor telefoons en tablets? Gaat het dan Android of Apple? 

• Deelnemer
  • August 13, 2026

Bij mij alleen bij casten. Ik heb een Android telefoon en kan prima via de app tv kijken op mijn telefoon . Zodra je wilt casten gaat t mis. Dan stopt ook het afspelen op de telefoon (zwart scherm). Het maakt niet uit of je eerst cast en dan het kanaal kiest of eerst de uitzending en dan cast. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 13, 2026

Hoi Jeroen

Ja het probleem is er ook op de Android telefoon. 

Vreemde is dat het probleem niet altijd aanwezig is. 

Soms functioneert de tvapp op ieder apparaat correct, echter vaak ook niet

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 13, 2026

@Jeroen, 

en dan heb ik alles geprobeerd

Geforceerd stoppen

Opnieuw installeren 

Opnieuw aanmelden

Cache legen

Tot het vervangen van de Chrome cast 

Ook op de mobiele telefoon van mijn vrouw werkt het dan niet

Ze gebruikt uiteraard de zelfde aanmeld naam/id

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Ik begrijp dat de tv ingebouwde chromecast heeft.

Dan is dat een tv met Android-TV of Google-TV. Dan is casten niet nodig. Dan kun je gewoon de KPN TV+ app downloaden op de tv en ben je van dat casten af.

Ook. Log op de telefoon eens in met tv abonnementsnummer + pincode. Dat maakt vaak ook verschil. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 13, 2026

Nee de tv heeft geen ingebouwde Chromecast

En inloggen heb ik al geprobeerd

Er is simpelweg niets dat ik niet geprobeerd heb

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 13, 2026

De beschrijving van Saar73 heeft het probleem goed weer

Ook bij mij is de volgorde soms niet relevant en wordt het scherm gewoon zwart. 

Geen uitzending

Niet live niet on demand

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Oké. 

Welke zit er nu aan? Zie de link in de eerste reactie. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 13, 2026

Chromecast Google-TV

Maar ik begrijp niet hoe dat relevant moet zijn

Dat ik aangeef het probleem ook op onze mobiele telefoon te ervaren

• Deelnemer
  • August 13, 2026

Ik heb de 3e generatie zwarte chromecast. Nr 4 uit jouw link. Werkt prima voor alles wat ik wil kijken. Heb een oudere tv dus kan de kpn tv+ app niet installeren.

Maar zoals Raoul zegt is dat niet relevant want de overige zenders werken prima.

Ik kijk thuis ook via Chromecast want ik heb een nieuw tv meubel waar de tv box in staat en helaas werkt de afstandsbediening dan niet meer. Ik heb natuurlijk een tv meubel zodat alles er netjes uitziet en ga niet dat deurtje open zetten voor een afstandsbediening die het niet doet. (Ziggo afstandsbediening werkte wel “door het kastje “!) 

Dus … ik gebruik alleen chromecast. Altijd en overal.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Dat is heel relevant, ​@RaoulHermans .

Waarom casten naar de witte chromecast Google-TV? Download daarop de gewoon de KPN TV+ app. Die werkt zeker en je bent van dat casten af. Zo vorige decennium. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Hoi, ​@Saar73 

Je hebt dan nog een Arris VIP2952 of Arcadyan HMB2260. 

Ruil deze om voor de Arris VIP5202. Die heeft een Bluray afstandsbediening en kan dus in dat kastje. Ook de nieuwe TV+ ontvanger DIW7022 werkt qua afstandsbediening met Bluetooth. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 13, 2026

Ik hoef niet te casten met de Google tv Chromecast

Je installeert daar exact dezelfde

KPN TV+ app uit de Playstore van Google op, als op je mobiele telefoon

Vervolgens kijk je met die app

Of het nu op de Chromecast of de mobiele telefoon is, het aangeven probleem is op beide aanwezig

De kpn server voor de setop box en voor de tv+ app op telefoon, Chromecast zijn verschillend.

De setop box kent het probleem niet

Kijken via de app is het probleem

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Duidelijk nu, voor mij. Kan het alleen niet verklaren. Hier werkt de tv app en mobiele nog goed bij 2 streepjes wifi. 

• Deelnemer
  • August 13, 2026

Hoi, ​@Saar73 

Je hebt dan nog een Arris VIP2952 of Arcadyan HMB2260. 

Ruil deze om voor de Arris VIP5202. Die heeft een Bluray afstandsbediening en kan dus in dat kastje. Ook de nieuwe TV+ ontvanger DIW7022 werkt qua afstandsbediening met Bluetooth. 

Bedankt voor deze suggestie Peter. 

Het verklaart nog altijd niet de KPN+ app niet werkt voor Chromecasten van genoemde kanalen.

Ik kijk geen RTL  maar wel NPO. Heb nu de NPO start App gedownload. Daarmee kan ik nu wel NPO kijken en ook chromecasten. Het ultieme bewijs dat het aan de KPN+ app ligt 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Nog een dingetje, ​@RaoulHermans . Heb je de Chromecast Google-TV HD of Chromecast Google-TV 4k? Die laatste heb ik en werkt het wel goed op. Al is de laatste keer dat ik 'm gebruikte 2 augustus. Momenteel ben ik verre van in de buurt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 13, 2026

Na lang zoeken zie ik dat Bright al in een artikel aandacht heeft besteed aan het probleem

Ons probleem is al langer bekend. 

Lees het artikel via volgende url.

https://www.bright.nl/nieuws/1251073/kpn-fixt-problemen-met-tv-app-geklaag-over-chromecast-houdt-aan.html?hl=en-US

Dan is er nog een recenter artikel

Dat lijkt het probleem beter te benaderen 

https://www.bright.nl/nieuws/1251073/kpn-fixt-problemen-met-tv-app-geklaag-over-chromecast-houdt-aan.html?hl=en-US

De telefoon als afstand bediening gebruiken is mogelijk een oplossing

Dat ga ik proberen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Je tweede link is precies hetzelfde als de eerste, ​@RaoulHermans .

Artikel is 1½ jaar oud maar probleem is hetzelfde. Zwart beeld met (sommige) zenders.