Skip to main content
Vraag

LOEWE televisie wil niet op standby met KPN afstandsbediening

• August 5, 2025
  • 8 reacties
  • 86 keer bekeken

Ik heb een nieuwe TV ontvanger (Arris HDMI vip5202) en een LOEWE TV. Na installatie en koppeling van de afstandsbediening werkt alles met uitzondering van het uitzetten van de TV via de afstandsbediening (standby modus). Aanzetten van de TV (uit standby modus) gaat wel. Het in standby zetten werkt ook niet meer met de afstandsbediening van de TV als de ontvanger is aangesloten. Dit werkt wel als de ontvanger niet is aangesloten.

Is er een oplossing voor de probleem?

8 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@ANDBOU, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Je schotelt ons wel een bijzonder probleem voor. Je kunt de TV dus wel aanzetten met de KPN afstandsbediening, maar niet uitzetten. Heb je al geprobeerd om de afstandsbediening te resetten en deze opnieuw te koppelen? Hoe je dit doet, lees je hier: KPN tv-ontvanger afstandsbediening koppelen of resetten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 8, 2025

Heb je al geprobeerd om de afstandsbediening te resetten en deze opnieuw te koppelen?

Ik denk dat je het volgende gemist hebt, en daar zit lijkt mij het probleem?

Het in standby zetten werkt ook niet meer met de afstandsbediening van de TV als de ontvanger is aangesloten. Dit werkt wel als de ontvanger niet is aangesloten.

Dan heeft een reset van de KPN afstandsbediening niet zoveel zin, lijkt me.

@ANDBOU, als je de ontvanger loskoppelt, kun je de televisie dan ook in standby zetten met de KPN afstandsbediening? (De KPN afstandsbediening doet voor die knopjes gewoon de infraroodcodes van de afstandsbediening van de televisie na.)

Een andere gebruiker meldt dit, misschien gerelateerd: 

TV krijgt ook een signaal van de kpn tv ontvanger arris vip5202 ook als het lampje op rood staat. 

Als ik de tv uitzet en het kpn kastje uit zet, blijft het kpn kastje op rood staan maar de tv gaat zelf weer aan met de kpn melding over aanzetten als screensaver op tv.:)-:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 9, 2025

Beste Arjan, Dank voor de reactie. Het antwoord is ja, als ik de ontvanger loskoppel, kan ik de TV met de KPN afstandsbediening op standby zetten. Het werkt alleen niet als de ontvanger is gekoppeld (via HDMI). Vriendelijke groeten.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dit is wel bijzonder. Ik kan zo niet bedenken waardoor dit komt. Ik zou alles resetten. Dus de afstandsbediening resetten en de tv-ontvanger een frisse start geven. Daarnaast kan ik ook aanraden eens een andere HDMI-kabel te proberen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 18, 2025

Bedankt voor de suggesties. Helaas werkt de frisse start en de rest van de afstandsbediening ook niet. De HDMI kabel is ook het probleem niet. Ik kan dus nog steeds de afstandsbediening niet gebruiken om de TV op standby te zetten als de ontvanger is aangesloten. Andere functies werken wel. Dit probleem is zich gaan voordoen sinds we een nieuw type ontvanger hebben. Met het oude type (HMB2260) werkte het prima.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

In dat geval raad ik aan een nieuwe afstandsbediening te bestellen: De afstandsbediening werkt niet.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 19, 2025

Zou het kunnen dat de nieuwe ontvanger HDMI-CEC doet, en de oude dat niet deed? En dat dat ook nog eens standaard aanstaat? En dat je televisie in de war raakt van die signalen op de HDMI kabel?

(Bij de TV+ Box moet je het zelf aanzetten. En in je televisie vaak ook. Ik ken de VIP5202 niet. Maar als de afstandsbediening wél werkt als de HDMI-kabel verwijderd is, dan kan het toch niet aan de afstandsbediening liggen? Maar goed, aanvragen van een nieuwe kost je niks.)

De HDMI kabel is ook het probleem niet.

Heb je een andere geprobeerd, of is dat een aanname omdat die tot nu toe prima werkte?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 19, 2025

De VIP5202 geeft alleen een inschakel signaal naar de tv MITS je dat ook ingesteld hebt op de VIP5202. 

Uitschakelen van de televisie moet wel met de TV knop op de afstandsbediening. 

Ik zou het echter eens proberen met een HDMI CEC killer achterin de ontvanger. Die zijn niet zo duur en als het daarmee wel werkt....