Skip to main content

Het viel mij zojuist op, tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd op mijn LG OLED TV, dat ik linksonder in beeld het logo zie dat hoort bij wanneer je het geluid dempt mbv de afstandsbediening, het logo met het speakertje en daarnaast een kruis. Het is vooral goed zichtbaar bij een groene achtergrond.

Zijn er meer mensen die er last van hebben dat logo's inbranden?

En waar moet ik zijn voor een oplossing? Ik neem eigenlijk aan bij KPN want als er niets wordt gedaan aan die logo's dan gaat dit met een nieuw TV-toestel opnieuw gebeuren vermoed ik.

 

De tv-ontvangers van KPN doen zelf niets met volume, dat is echt iets van de tv zelf. Met de afstandsbediening van KPN bedien je dan ook het volume van de tv. Nou schijnt dat het inbranden bij OLED's vaker voorkomt, hiervoor zul je contact op moeten nemen met de leverancier van de tv.


Ik weet niet hoe oud jouw LG Oled tv is.

Kijk even in de gebruiksaanwijzing, je kan het weer oplossen met een programma dat op de OLED tv zit.

Meestal treed dit pas op als je het logo meer dan 24 uur erop hebt staan. 


Jullie hebben gelijk, het is niet het logo van KPN maar van LG welke ik dmv de afstandsbediening heb getriggerd. TV is nog geen 2 jaar oud. Ik zal eens gaan zoeken of ik dat programma kan vinden. Ik heb het wel eens een paar uur achtereen aan staan maar zeker niet langer.


Ik heb het wel eens een paar uur achtereen aan staan maar zeker niet langer.

Aangezien ik dat altijd storend vind zet ik gewoon het volume op 0. Dan is er ook niks in beeld. Mute is handig als even de telefoon beantwoord wordt, maar niet voor uren met dat storende logo in beeld wat bij een OLED dus nog een beetje inbrandt ook.

Als je uren geen geluid wilt, bv omdat je extern geluid gebruikt, zet dan het volume van de tv op 0.

Consumentenbond over inbranden OLED, mei '21.

Uit die tekst:

Pas na 5 uur zagen we op 1 tv het logo heel lichtjes doorschijnen

Verder: https://www.google.com/search?q=lg+beeld+inbranden .


Bedankt voor de tip PeterG. Ik gebruik het inderdaad alleen om een telefoon/teams-gesprek te voeren welke soms wat uitlopen ;)

In de settings van de LG heb ik inmiddels onder OLED-paneelinstellingen de Luminatie van logo aanpassen op Hoog gezet. Stond op laag. En ik ga straks de Pixel Refresher een keer starten. Kijken of dat voor verbetering zorgt. Ik vermoed dat Joop dit programma bedoelt.


Pixel Refresher

Ah, iets dergelijks was ik aan het zoeken, maar kwam dat consumentenbondverhaal tegen. Met ook iets dergelijks bij een Sony TV maar dat heet heel anders.


Ik heb inmiddels drie keer die Pixel Refresher gedraaid maar dat heeft het probleem helaas niet verholpen. Kennelijk toch ingebrand. Ik ga contact opnemen met LG.