Skip to main content

Goedemiddag,

Wij wonen in Arnhem en ontvangen volgens KPN de lokale omroepen uit onze woonregio. Naast RTV Arnhem ontvangen we Regio8 en Optimaal FM, die zich toch al wat verder van Arnhem bevinden.

Als ik aan onze woonregio denk, zou ik eerder verwachten dat men in Arnhem de eigen omroep; RTV Arnhem (Arnhem en Renkum) en enkele naburige omroepen, zoals Studio Rheden (Rheden en Rozendaal), RTV Favoriet (Westervoort,. Duiven en Zevenaar) en  RTV Rijnstreek (Wageningen) zou moeten kunnen bekijken cq beluisteren.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je gemaakt

Als deze omroepen hun signaal aanleveren aan het nationale net van de OLON dan kunnen ze via KPN doorgegeven worden. Dat lijkt me qua postcode geen enkel probleem.

Al deze omroepen hebben audio danwel videosignaal hierop staan (te checken via T-mobile die álle lokalen landelijk heeft, dit i.v.m. de norm minder dan 100.000 aansluitingen).

Waarom omroepen in uw eigen postcodegebied (!) zoals RTV Arnhem niet via KPN te zien zijn… het zal wel een geldkwestie zijn. Een lokale omroep betaalt een bedrag per jaar aan KPN voor doorgifte. Alleen de kabel (coax) heeft wettelijke doorgifteplicht en daarin zijn ook de kanaalkosten geregeld.

Bij mijn moeder is RTV Veluwezoom verdwenen bij KPN omdat ze hun bijdrage niet meer wilden of konden betalen.

(ik blijf het gek vinden om dit uit te zoeken ten tijde van de corronasituatie)


RTV Arnhem is gewoon via KPN te zien en bij T-Mobile zijn, naast RTV Arnhem, ook alle omroepen te zien, die ik eerder noemde.

Als KPN dan gewoon de norm aanhoudt, zoals bij de regionale omroepen het geval is (betreffende en naburige provincie(s)), dan ben je er ook. Dus de lokale omroep van de betreffende gemeente en één of meerdere naburige omroepen. En die zitten in dit geval allemaal in de Mediahub van de NLPO.


Okee. Door je tweede alinea raakte ik in het verkeerde spoor wbt doorgifte RTV Arnhem bij jouw. Dat is nu weer duidelijk.

Wat betreft doorgifte van omliggende lokale omroepen… dit is niet verplicht (er is voor KPN dus overigens niks verplicht, dat is al uitgelegd). Bovendien moeten omroepen een bedrag aan KPN betalen. Ik kan me voorstellen dat een omroep dat niet wil betalen voor doorgifte in de naastliggende gemeente. Dit is, voor het budget v.e. lokale omroep, al een aanzienlijk bedrag voor doorgifte in eigen gemeente i.c.m. luister- / kijkdichtheid.

Ziggo kan, door de opzet van hun kabelnet, niet op postcodegebied filteren met alle apparaten. Dat doen ze WEL met de Mediabox XL en de Mediabox Next. Gebruikers van die boxen zien ook alleen maar de omroep in hun postcode. Net als bij KPN.


Hoi @fam. Ceelen-Blokker . Welkom op het forum.

@PeterG heeft het allemaal perfect uitgelegd. Daar kan ik weinig aan toevoegen. De meeste lokale omroepen hebben streams op het internet. Ik hoop dat je daar op kan terugvallen.

Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust. 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Heeft iemand een idee waarom de zender optimaal fm/regio 8 (ergens uit de Achterhoek) in grote delen van Gelderland, Overijssel en Drenthe wordt doorgegeven?

Een beetje raar… een lokale omroep uit de Achterhoek op 95 km. afstand kunnen wij in Meppel wel ontvangen maar die van (bijna) buurgemeenten zoals Steenwijk (13 km.) en Zwolle (24 km.) niet. 
 


Die zender is voor de hele Achterhoek. Dat omvat inderdaad delen van die drie provincies. Dat moet dan ook in dat gebied doorgegeven worden. Dit is niet een lokale omroep. Een van de participanten is Provincie Gelderland.

Kaartjes van Achterhoek/Graafschap.


Wij wonen ook in Arnhem (postcode 6846) en zien hier ook de zenders volgens de postcodescan op de KPN-site, maar dus ook LOK-Radio op 1033, RTV Arnhem op 1081, Omroep Terneuzen (oftewel GO-FM) op 1172, RTV Arnhem op kanaal 1381, GO-TV op 1472, Ons West Brabant op 1473, Regio 90 TV op 1474 en Land van Cuijk TV op 1475. Met het merendeel heb je dan geen binding.

Logischerwijs zou je denken dat wij op onze postcode RTV Arnhem (kanaal 1081 / 1381) en enkele omroepen uit omliggende gemeenten, zoals Rheden/Rozendaal (Studio Rheden - kanaal 1108 rn 1408), Lingewaard (Omroep Lingewaard - kanaal 1178 en 1478), Westervoort/Zevenaar (RTV Favoriet - kanaal 1019 en 1319), Wageningen (RTV Rijnstreek - kanaal 1078 en 1378) en misschien nog RN7 (kanaal 1088 en 1388) zou kunnen ontvangen. Lijkt me qua regionale binding gezien wat logischer.

 

Admin: nieuw bericht (+ reactie van PeterG) in oud topic samengevoegd met je al bestaande topic over hetzelfde onderwerp


Het hoeven niet per se “lokale” zenders te zijn.

Er zijn ook regionale commerciële omroepen. Die zenden uit voor een groter gebied dan één gemeente. Als die gewoon aan KPN betalen voor de doorgifte én het valt onder hun gebied krijg je die gewoon te zien.